Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alfa Berlina uit nalatenschap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Alfa Berlina uit nalatenschap

    Mijn schoonbroer is helaas een grote week geleden het slachtoffer geworden van een verkeersongeval met fatale afloop.
    In zijn nalatenschap zit een Alfa Romeo Berlina uit 1972, in rijdende, maar te restaureren staat. Ik denk dat de wagen vroeger herspoten is geweest maar dit is niet echt professioneel gedaan, ook zijn hier en daar blaasjes te zien maar de wagen is (hopelijk) niet rot. Het interieur is niet zo mooi meer (onder hoesjes gescheurd vinyl zetels) en ook het dakhemeltje kan wat aandacht gebruiken. Dashboard valt mee, kleine scheur in bovenkant, alle meters werkende, zelfs het klokje. En dat schijnt een zeldzaamheid te zijn op 70's Alfa's Dorpels en felsnaden van diverse carrosseriedelen nog niet bekeken...

    Na volpompen carburators door gaspedaal te pompen start de motor, maar niet van harte, hopelijk enkel carburateurs en kleppen stellen. Mechanisch al veel aan gedaan, want mijn schoonbroer had de wagen al van 2005. Er moet wel werk gebeuren aan het stuurhuis en voortrein (speling), remmerij en nog wat aandachtspunten. Aangezien wij waarschijnlijk zullen moeten betalen om de wagen in bezit te krijgen door erfeniskwestie, ga ik eerst zsm een Alfa Specialist hier in de buurt opzoeken om een idee te krijgen van de noodzakelijke herstellingen om deze mechanisch lekker rijdend te krijgen en ook de carosserie en onderzijde te laten inspecteren.

    Mijn idee is, als ik bevestiging krijg dat de Alfa niet rot is, deze te houden als aandenken aan mijn schoonbroer. Ik heb me laten vertellen dat elke rechtgeaarde autoliefhebber, eens in zijn leven een Alfa in bezit moet gehad hebben, en de wagen doet me, als autoliefhebber wel wat. Ik was wel eens naar één en ander van old- en youngtimers aan het lonken, maar had geen plannen de komende tijd op dit vlak. Ik zal ook moeten stalling of garage huren want met twee auto's hier staat het vol thuis. Dat is een beetje de situatie.
    Hoever zouden jullie hierin gaan, rekening houdende dat deze wagen in de huidige staat 2500 à 3000€ zou opbrengen en kosten na successierechten en uitkoop erfgenamen?
    Ik reken op 1500 - 3000 € om de wagen mechanisch min of meer op orde te krijgen. Ik kan helaas niet zelf aan wagens werken buiten wat simpele klussen.
    Nog een vraagje voor de kenners:
    Elke foto die ik vind van een dashboard van een Berlina 2000 heeft witte wijzerplaten, blijkbaar heeft deze van mijn schoonbroer het 1750 dashboard met zwarte achtergrond en andere plaatsing van de meters, kan iemand hier duidelijkheid over scheppen of dit zo kan geleverd zijn indertijd?

    Ik krijg geen foto geplaatst momenteel via de editor

    https://www.pinterest.com/pin/449515606538263707/


    13-apr-2024 - Deze pin is ontdekt door Eduardo Nieto Garzon. Ontdek (en bewaar!) je eigen pins op Pinterest.





    Last edited by john320D; 15/03/2016, 02:55.
    New Swift Sport:
    Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

    Top Gear

  • #2
    Dag John, allereerst mijn deelneming bij het onverwachte verlies van je schoonbroer, ik had het ook al in de krant gezien...

    Wat de Berlina betreft, daar ben ik wel fan van . Ziet er op de foto ook een knap ding uit!
    Mechanisch zijn dat relatief eenvoudige wagens (hadden voor "destijds" wel redelijk performante motoren, volledig uit alu met dubbele bovenliggende nokkenassen en dubbele carbs, gelukkig ook met een distributieketting, wat ze ideaal maakt als oldtimer), waar nog veel onderdelen voor te vinden zijn. En ze klinken zo zalig!
    Je moet bijvoorbeeld maar eens kijken op www.classicalfaparts.nl, daar heb ik zelf al vaak besteld voor mijn oude Alfaatjes. Een forum vol kenners en tweedehandsmateriaal is http://www.alfaspeed.nl/forum/, en ook www.forum.alfaclub.eu (allebei uit NL maar er zitten ook veel Belgen op).
    Roest is wel een courant probleem, vooral aan de dorpels / bodem / onderkant deuren. Je kan daar ook reparatieplaatwerk voor kopen, maar als je niet zelf kan lassen, kan de prijs wel eens oplopen.
    Anderzijds zitten de prijzen van Alfa's van die generatie serieus in de lift, dus het loont ook meer en meer de moeite om zo'n wagen op te knappen (waar je een paar jaar geleden rond de 5000 euro betaalde voor een goede Berlina, zit je nu makkelijk aan het dubbele).
    Wat het dashboard betreft, de 1750 werd geproduceerd tot 1972, en toen was ook de 2000 al in productie. Het zou me niks verbazen als ze nog wat 1750 dashboards op voorraad hadden, en die dan maar gebruikt hebben in de 2000-serie. Of het kan natuurlijk ook achteraf zijn omgebouwd.

    Edit: filmpje om wat in de sfeer te komen:
    Last edited by elio; 15/03/2016, 11:48. Reden: filmpje toegevoegd
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

    Comment


    • #3
      Hey Elio,

      Zalig he die filmpjes van Petrolicious Heb deze enkele maanden geleden nog getoond aan mijn schoonbroer en hij vond het een machtige transformatie...

      Het is nog altijd moeilijk te vatten dat hij er niet meer is. Helaas mag ik door de erfeniskwestie de Berlina absoluut niet meer verplaatsen voordat een boedelbeschrijving opgemaakt is, en alle erfgenamen, zijnde mijn vrouw voor 50 % en haar ouders elk voor een kwart, overeen komen of aftekenen. Met haar moeder geen probleem, maar haar vader is een nogal moeilijk persoon die weet heeft van de Alfa en ruikt geld. Ga nu proberen een afspraak te maken met de plaatselijke Alfa specialist, om de wagen ter plaatse te gaan bekijken in de garage van mijn schoonbroer.

      Nadat wij bij de bevoegde instanties het nodig tegenstrijdig advies gekregen hebben, toch maar beslist om er onze notaris op te zetten. Een mens zit volop in rouw, en dan nog zulke sh*t ganser dagen. We weten nu al dat het een grotere financiële injectie - om in autotermen te spreken - zal vereisen dan we verwacht hadden, maar we gaan ervoor vechten, voor deze Alfa van mijn overleden schoonbroer, want verder had hij niet veel buiten zijn geliefde Berlina en gelukkig, vele vrienden...
      Last edited by john320D; 16/03/2016, 02:43.
      New Swift Sport:
      Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

      Top Gear

      Comment


      • #4
        Ik kan gerust The Classic Division aanraden. Die mens kan uw wagen weer in tiptop toestand zetten!
        sigpic

        http://www.streamlinecarcare.be

        lakbehandelingen voor voertuigen

        MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

        Comment


        • #5
          Oké, nieuwe info binnen.

          Ondanks het feit dat de verzekering op de Alfa Berlina loopt tot 2017, mag ik onder geen enkel beding met de wagen rijden met de huidige registratie, daar deze toebehoort aan een overleden persoon. Als er iets gebeurt ben ik 100 % onverzekerd volgens mijn schoonbroer zaliger zijn verzekeraar. Ook moet de plaat ingegeven worden bij DIV, ik kan deze niet zomaar overnemen.

          De nalatenschap zit bij de notaris en deze heeft ons aangeraden een taxatie te laten uitvoeren. Als één van de partijen niet akkoord is kan die (op eigen kosten) een tegentaxatie laten uitvoeren.
          Ga er een taxatiebureau moeten bijhalen, Alfa specialist kan mij niet helpen en heeft dit bijzonder bot overgebracht, achtte het ook niet nodig om de wagen eens van nader te bekijken op een brug bij hem ipv in de garage waarin deze nu staat, waardeloos, me dunkt...
          Ik zal wel mijn geld besteden bij een andere 'specialist'...

          To be continued.

          M dg hat diesen Pin entdeckt. Entdecke (und sammle) deine eigenen Pins bei Pinterest.
          Last edited by john320D; 18/03/2016, 17:43.
          New Swift Sport:
          Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

          Top Gear

          Comment


          • #6
            Auto's Sammy in Lauwe is sinds jaar en dag aan Alfa's aan het prutsen ????
            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

            Comment


            • #7
              Ken ik goed :cool:

              Comment


              • #8
                Is dat die autosammy-garage Defontaines die jullie bedoelen? Werkt deze man aan oldtimers ook want zie vooral veel recente wagens op de site?
                New Swift Sport:
                Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

                Top Gear

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door john320D Bekijk Berichten
                  Alfa specialist kan mij niet helpen en heeft dit bijzonder bot overgebracht, achtte het ook niet nodig om de wagen eens van nader te bekijken op een brug bij hem ipv in de garage waarin deze nu staat, waardeloos, me dunkt...
                  noem gerust man en paard!
                  2021 Taycan 4S
                  2021 Lexus UX250h

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door john320D Bekijk Berichten
                    Is dat die autosammy-garage Defontaines die jullie bedoelen? Werkt deze man aan oldtimers ook want zie vooral veel recente wagens op de site?
                    Mijn Alfa komt ook van bij Sammy.
                    Geen idee of hij aan oldtimers werkt ,maar denk het wel, hij is enorm gepassioneerd door Alfa en Bmw.
                    2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                    2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                    2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door john320D Bekijk Berichten
                      Is dat die autosammy-garage Defontaines die jullie bedoelen? Werkt deze man aan oldtimers ook want zie vooral veel recente wagens op de site?
                      Yep dat is hem:cool:

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt iedereen voor de reacties. Ik heb de wagen van dichterbij bekeken deze namiddag in een donkere garage met zaklamp. Na een gesprek met een goeie vriend van mijn schoonbroer nog wat extra info gesprokkeld.
                        Deze Alfa Berlina is origineel verkocht in Parijs, daarom heeft ie gele koplampen. Het is geen vinyl maar een authentiek leder interieur, achterbank oke, rechter voorstoel scheur, linker voorstoel volledig naar de vaantjes, grote scheuren, doorzeten, laag op laag tapijtjes op bodem, nieuwe tapijtset zal nodig zijn om het interieur wat meer cachet te geven ...
                        Electriciteit is een ramp, afgetapete draden, ampliversal klemmetjes onder dash, waarschijnlijk slechte massa, commutateur aan stuur versleten, aanjager ventilatie werkt zelfs als sleutel uit contact is???
                        Positief nieuws?
                        Onderkant ziet er zeer solide en hard uit, langsliggers, dorpels ook, kant passagier vooraan iets aangetast maar valt goed mee.
                        Deuren zijn ook oké tot goed.
                        Hemeltje is vuil maar nog strak.
                        Motorruimte en motor zelf heel proper.

                        Grt,

                        John
                        New Swift Sport:
                        Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

                        Top Gear

                        Comment


                        • #13
                          Interieurtje kan je hiermee opfrissen: http://classicalfa.com/products/IN12...-AND-REAR.html
                          Volgens mij werkt de ventilatie inderdaad onafhankelijk van het contact (zal het eens checken bij mijn GT junior).
                          Dat de bodem er gezond uitziet, is alvast goed nieuws!
                          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                          Comment


                          • #14
                            Hallo iedereen,

                            Eerst even iets rechtzetten uit vorig bericht.
                            Volgens verzekeraar:
                            "Ondanks het feit dat de verzekering op de Alfa Berlina loopt tot 2017, mag ik onder geen enkel beding met de wagen rijden met de huidige registratie, daar deze toebehoort aan een overleden persoon."
                            Double check, niet waar, als men zich in deze situatie bevind mag je wel de wagen verplaatsen en ermee rijden als het echt nodig is.

                            Zoals het er nu uitziet, gaan we de Berlina zonder problemen kunnen uitkopen, maar dit is slecht het begin natuurlijk. De GTA-velgen die eronder liggen, zijn van een vriend. Origineel staat deze op vijfspakige ATS-velgen (en rotte banden), die correct zijn qua periode (70's) maar deze zijn helaas aan restauratie toe, één van de velgen is waarschijnlijk krom of heeft een braampje waardoor de band druk verliest. De synchro naar tweede van de versnellingsbak is op, wat zijn de mogelijkheden + te verwachten kosten naar revisie toe? De stabilisatorstang vooraan hangt er ook niet meer onder, ligt in koffer, recent ontdekt.
                            Ik wil er geen first of show mee halen, maar in eerste plaats de wagen weer goed rijdend en baanvast krijgen.
                            Ik reken op 1000-1200 € voor nieuw schoeisel en de velgen op te maken. Dan nog eens 1000 à 1500 € voor eerste werkzaamheden om deze wagen mechanisch 'al een beetje ' betrouwbaar te krijgen.
                            Is dit realistisch?

                            Meningen en tips?
                            Ik hoor ze graag van jullie...

                            John
                            Last edited by john320D; 20/04/2016, 22:54.
                            New Swift Sport:
                            Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

                            Top Gear

                            Comment


                            • #15
                              Dat de syncro van de tweede versnelling kraakt, is eigenlijk standaard bij die Alfa's. Valt er echt niet mee te rijden? Of lukt het wel als je voorzichtig schakelt? Een van de mogelijkheden is een gereviseerde bak, hier verkopen ze die (750 euro): http://www.vanlingenalfaparts.nl/NL/...siek-voor-1980
                              Eventueel kan je hier eens horen om de jouwe te laten reviseren: http://www.giuliaweb.nl/Revisie/Versnellingsbak.aspx

                              Als er mee te rijden valt, zou ik dat alleszins niet als de prioriteit zien, wel de banden / remmen / remleidingen / brandstofleidingen / carburateurrubbers... Ik zou er regelmatig mee rondrijden en dan de euvels oplossen die opduiken.

                              Qua prijs hangt ook veel af van wat je zelf doet, of moet uitbesteden aan een al dan niet dure garage, en wat er nog naar boven komt...
                              Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                              Comment


                              • #16
                                Hey Elio,

                                Bedankt voor de links, ga dit asap eens bekijken. Bak is niet prioritair, met double clutchen valt er wel mee te rijden hoor.
                                Prioriteit is inderdaad om de wagen qua wegligging en betrouwbaarheid in orde te brengen.
                                Het ideale zou zijn dat ik iemand vind die het voortouw zou kunnen nemen in deze, en dat ik dan mee zou helpen en zo de wagen leer kennen maar ik weet ook dat dit niet zo vanzelfsprekend is...
                                Ik ga na een maand stilstand aanstaande vrijdag nog eens proberen de wagen te starten om deze naar een (oldtimer) garagist te brengen voor een eerste bestek...
                                New Swift Sport:
                                Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

                                Top Gear

                                Comment


                                • #17
                                  Vandaag naar garagist geweest, die vroeger ook nog GTV en GTjunior's gereden heeft. Basis is goed, op rechter soubassement na wat corrosie en nog enkele aandachtspunten. Remmerij heeft aandacht nodig (aanlopen van Até schijfremmen) en prioritair is de wegligging weer oké te krijgen, want zonder de stabi vooraan rijdt deze wagen echt niet lekker... Dan nog een min of meer groot onderhoud en nog wat prioritaire zaken oplossen qua mechaniek en electriciteit en deze oldie zou klaar zijn voor de zomermeetings, bij wijze van spreken. We denken er serieus over na om een garage bij te kopen voor deze wagen. Maar eerst even de erfeniskwestie afwachten natuurlijk.

                                  Wordt vervolgd...

                                  Grt

                                  John
                                  New Swift Sport:
                                  Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

                                  Top Gear

                                  Comment


                                  • #18
                                    Klinkt goed
                                    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                                    Comment


                                    • #19
                                      Denk dadde uw budgetten wel x2 gaat mogen doen om de wagen goed te krijgen. Maar dat is ie zeker waard!!!!
                                      Als je de (financiele) ruimte hebt : doen!!!! Heb je ze maar net, doe het dan op het gemak. De wagen stijgt toch enkel in waarde, dus je moet je niet haasten.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                      Motoren & Tjeurisme

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                                        Denk dadde uw budgetten wel x2 gaat mogen doen om de wagen goed te krijgen. Maar dat is ie zeker waard!!!!
                                        Als je de (financiele) ruimte hebt : doen!!!! Heb je ze maar net, doe het dan op het gemak. De wagen stijgt toch enkel in waarde, dus je moet je niet haasten.
                                        Ik reken sowiezo zonder banden + velgen op een kostenplaatje van rond de 4500,- € om deze Alfa mechanisch tiptop te krijgen. Deze kost ga ik spreiden over een tweetal jaar, aangezien we nog wat onvoorziene kost hebben met het aankopen van een garagebox om deze wagen te stallen. Dit jaar staat enkel inschrijving op nieuwe O-plaat, onderhoud en dringende zaken op het programma zodat we (hopelijk) deze zomer al eens kunnen deelnemen aan een oldtimerrit in de buurt en zonder al te veel zorgen een toerke kunnen doen. Maar ik maak me geen illusies Tjeu, deze zal idd. de komende jaren het vrijetijdsbudget wat aanvreten, maar dan heb ik ook wat, deze zijn hier in de buurt redelijk zeldzaam. De waardevermeerdering is dan mooi meegenomen maar daarvoor doe ik het niet hoor...
                                        New Swift Sport:
                                        Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

                                        Top Gear

                                        Comment

                                        Working...
                                        X