Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Garantie Hyundai niet in orde voor Belgische invoerder?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Garantie Hyundai niet in orde voor Belgische invoerder?

Ik heb een splinternieuwe Hyundai Tucson gekocht bij een niet-officiële dealer. Huyndai geeft 5 jaar fabriekswaarborg, en was ook de reden om voor dit merk te gaan. Volgens de verkoper ook helemaal geen probleem gezien het voertuig (eigenlijk import) via Huyndai Belgium in het Belgische systeem wordt ingeput.

Navraag bij de importeur leert echter dat ik maar recht heb op 2 jaar garantie (via de verkoper, en niet via hen), en geen 5 jaar. Ook de andere garanties (zoals pechbijstand) zijn niet geldig.

1) moet ik dit zomaar geloven? Mijn Tucson komt evengoed uit een Hyundaifabriek, en heeft dan toch ook die fabriekswaarborg? Graag advies?
    2) als dit allemaal zo is: misschien een aandachtspunt voor andere kopers?
    3) als in de advertentie staat "met fabrieksgarantie", kan ik dit dan niet via de verkoper claimen?
    Hyundai Tucson 1.6GDI (2016)
    Citroen C3 visiodrive 1.4i (2010)

Heb je toevallig rechtsbijstand? Dan zou ik daar alvast eens even aankloppen?

Comment

Wat pechverhelping betreft weet ik dat dit inderdaad klopt. Enkel wagens aangekocht in België bij een officiële Belgische dealer hebben recht op de pechverhelping

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moeftie Bekijk Berichten
        Ik heb een splinternieuwe Hyundai Tucson gekocht bij een niet-officiële dealer. Huyndai geeft 5 jaar fabriekswaarborg, en was ook de reden om voor dit merk te gaan. Volgens de verkoper ook helemaal geen probleem gezien het voertuig (eigenlijk import) via Huyndai Belgium in het Belgische systeem wordt ingeput.

Navraag bij de importeur leert echter dat ik maar recht heb op 2 jaar garantie (via de verkoper, en niet via hen), en geen 5 jaar. Ook de andere garanties (zoals pechbijstand) zijn niet geldig.

1) moet ik dit zomaar geloven? Mijn Tucson komt evengoed uit een Hyundaifabriek, en heeft dan toch ook die fabriekswaarborg? Graag advies?
        2) als dit allemaal zo is: misschien een aandachtspunt voor andere kopers?
        3) als in de advertentie staat "met fabrieksgarantie", kan ik dit dan niet via de verkoper claimen?
        fabrieksgarantie is 2 jaar, de volgende 3 jaar zijn contractueel.

Comment

de eindverkoper aan de consument moet instaan voor de wettelijke garantie, in dit geval dus niet de invoerder en niet de constructeur.

men mag natuurlijk een verlengde commerciële garantie aanbieden, hiervoor mag de invoerder zijn voorwaarden aan stellen. Één van de voorwaarden zal waarschijnlijk wel zijn dat het voertuig via hen of hun netwerk verkocht is.

Vaak zal in de praktijk, indien een goed via het officiële kanaal verkocht is, de invoerder of fabrikant de garantie overnemen van die eindverkoper. Maar wettelijk gezien is de eindverkoper verantwoordelijk, niet de fabrikant/ invoerder. Een goed voorbeeld is de heisa die er jaren lang geweest is met Apple producten. Apple gaf aan zijn verkopers slechts een claimtijd van één jaar, terwijl de eindverkoper aan de consument wettelijk verplicht was 2 jaar te geven. Dus als het product na één jaar problemen vertoonde ontstond er een probleem met die verkoper natuurlijk.
          Last edited by ; 25/03/2016, 22:07.

Comment

Is idd de uitleg van de importeur, 2 jaar is de wettelijke garantie. Meer is een commerciële garantie die door Hyundai Belgium wordt aangeboden. Maar gezien ik mijn voertuig niet via de importeur heb gekocht, maar via een parallel import-netwerk moet ik eigenlijk via die importeur op zoek gaan naar welke garanties zij hebben voorzien. Vaak wordt tussen groothandelaars echter geen garantie-regeling voorzien én blijft enkel de wettelijke garantie via de aankoopgarage of -firma over.

Dus al wie via Cardoen, Dex,... of andere firma's koopt zal via hen een garantie moeten claimen voor maar 2j, en valt dus buiten de Hyundai 5j "fabrieksgarantie". Op zich geen ramp, maar kan soms toch een verschil maken, is ook dat je voor alle updates en terugroepacties ook niet in aanmerking komt. Voelt een beetje jammer want ben echt supertevreden van de wagen (en had dringend eentje nodig, dus geen tijd voor ellendig lange wachttijd voor een Tucson)
            Hyundai Tucson 1.6GDI (2016)
            Citroen C3 visiodrive 1.4i (2010)

Comment

Working...
            X