Mededeling

Collapse
No announcement yet.

318d break vs Cla180d shooting brake, ervaringen? tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 318d break vs Cla180d shooting brake, ervaringen? tips?

    Hi all,

    Een gloednieuw lid hier zomaar even, driewerf hoera!

    Na even door het forum te fietsen, heb ik alvast geleerd dat ik hier hoogstwaarschijnlijk vrij snel tot leaselul word afgeschilderd, maar dat moet me niet tegenhouden om jullie advies en tips te waarderen.

    Binnen een 5-tal maand loopt het contract van mijn huidige firmawagentje af (peugeot 208 ). Ik ben behoorlijk zakelijk gegroeid binnen de firma en heb een heel wat ruimer budget voorhanden gekregen van m'n toffe baas; namelijk €30.000 excl. om precies te zijn (leasing).

    Ik ben altijd al een bmw-fanaat geweest, maar moet zeggen dat ik de CLA shooting brake echt een van de mooiste (betaalbare) wagens vind die Mercedes in lange tijd uit de pen heeft laten vloeien. De 3-serie break blijft ook gewoon altijd een wagen waar je overal mee mag toekomen (zakelijk).

    Zijn er mensen hier die óf een recente 3-serie rijden, óf de shooting brake? Kan je me meegeven wat je er héél erg leuk aan vindt, maar ook wat je er vervelend/minder doordacht aan vindt? Zaken waar ik zeker rekening mee moet houden bij het bestellen, bepaalde opties die ik over het hoofd zou zien maar er best wel probeer bij te nemen?

    Navigatie, achteruitrijcamera, meest sportieve velgen zijn noodzakelijk.

    Graag wat tips en advies, thanks in advance!
    Last edited by ; 09/06/2016, 23:38. Reden: typo's

  • #2
    Ga rijden en kies op je gevoel. Geen van beide gaat je echt tegen steken. Persoonlijk zou ik ook wel een Volvo V60 overwegen. In leasing interssant omdat de instap diesel nu een twee liter is die veel voller aanvoelt dan de concurentie.
    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

    Comment


    • #3
      Ik weet niet hoe groot je bent, maar ik zou sowieso eerst eens gaan zitten in zo'n CLA.
      Verschrikkelijk weinig ruimte in zo'n ding.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
        Ga rijden en kies op je gevoel. Geen van beide gaat je echt tegen steken. Persoonlijk zou ik ook wel een Volvo V60 overwegen. In leasing interssant omdat de instap diesel nu een twee liter is die veel voller aanvoelt dan de concurentie.
        Klopt, de ocean race-uitvoering is inderdaad een héél complete wagen, en ik vond 'm ook heerlijk rijden. Echter ben ik nog maar 24 en zie ik mezelf eerder een Volvo als volgende auto nemen. Ik vind 'm iets te "volwassen". Kind en hond hoeven er toch niet tijdens deze leasingperiode aan te komen .

        Comment


        • #5
          Ik ben een goeie meter 85, en had zelf voldoende ruimte. Ik heb toen wel geen rekening gehouden met mogelijke beenruimte achter mij, maar voor die ene keer om de week ofzo dat we met meer dan 2 in de wagen zitten, is dit voor geen dealbreaker.

          Comment


          • #6
            318d the biggest joke.

            Comment


            • #7
              Ben zelf eigenaar van een 3 reeks van de facelift en kan tot nu toe enkel maar zeggen dat ik 100% tevreden ben van de aankoop.
              Onlangs ook met een 318d automaat gereden ,en daar voel je je met een normale rijstijl geen moment te kort mee.
              Over de CLA kan ik weinig zinnigs zeggen, laat ons zeggen dat ik persoonlijk geen fan ben van het design, maar die zal zeker ook zijn kwaliteiten hebben, en ook hier zal 136pk wel genoeg zijn.

              Ga er idd gewoon mee rijden, en bestel diegene waar je je best in voelt.
              Want je kan nooit teveel auto's hebben....

              Comment


              • #8
                Persoonlijk vind ik een cla een afschuwelijk lelijk hok
                The shark is BACK! BMW 635csi

                BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017


                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                  Persoonlijk vind ik een cla een afschuwelijk lelijk hok
                  Hangt veel af van de trim vind ik, een CLA in basic uitvoering met 16" velgen zou ik ook nooit moeten hebben itt eentje met minstens 18" velg en eventueel AMG trim.
                  Dan komt een 3-serie veel beter weg met basic uitvoering.
                  En denk dat als je een CLA qua exterieur knap wil uitrusten dat je dan met 30k niet zal toekomen, of 't zal nipt zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb net 3 jaar in de F31 318d touring achter de rug.
                    Hier zijn mijn bevindingen/bedenkingen.

                    + Rijgedrag
                    + Goede motor, echt geen trage
                    + Elektrische kofferklep standaard
                    + Verbruik
                    + Business nav werkt prima
                    + Ruit achterklep kan apart open

                    - Standaardzetels zijn echte rugbrekers, meer dan een uur hou je dat niet uit
                    - Standaardaudio is om van te huilen, minstens hi-fi nodig
                    - geen gescheiden klimaatregeling standaard, de optie zelf werkt wel goed maar bijbetalen daarvoor in deze prijsklasse is schandalig. Deze optie is ook nodig om achteraan luchtroosters te hebben.

                    Op zich waren het wel prettige 70000km zolang het maar kortere ritten waren.

                    Over het budget: met 30k ex btw ga je dus een kale 318d manueel hebben en dan wordt het wel een heel trieste wagen, vergeet velgen, camera en dergelijke al maar. Met uw budget zou ik zeggen, vergeet de 3 touring gewoon.
                    2014 F11 BMW 520dA Touring

                    Comment


                    • #11
                      Momenteel mooie stockacties op een Jaguar XE. Is eens wat anders.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
                        Hangt veel af van de trim vind ik, een CLA in basic uitvoering met 16" velgen zou ik ook nooit moeten hebben itt eentje met minstens 18" velg en eventueel AMG trim.
                        Dan komt een 3-serie veel beter weg met basic uitvoering.
                        En denk dat als je een CLA qua exterieur knap wil uitrusten dat je dan met 30k niet zal toekomen, of 't zal nipt zijn.
                        Klopt, met de amg-line en professional pack komt hij op 36800 incl. Ligt dus iets bovn mn 30000 excl maar dat moet te onderhandelen vallen. Maar dan ziet ie er wel heel fraai uit!

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door NobleSavage Bekijk Berichten
                          Klopt, met de amg-line en professional pack komt hij op 36800 incl. Ligt dus iets bovn mn 30000 excl maar dat moet te onderhandelen vallen. Maar dan ziet ie er wel heel fraai uit!
                          Maar €500 boven budget dan, valt nog heel goed mee vind ik.
                          Zal wel knap zijn dan met die AMG line, proberen zou ik zeggen!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door gunther Bekijk Berichten
                            Over het budget: met 30k ex btw ga je dus een kale 318d manueel hebben en dan wordt het wel een heel trieste wagen, vergeet velgen, camera en dergelijke al maar. Met uw budget zou ik zeggen, vergeet de 3 touring gewoon.
                            Beste advies idd. Een kale 318d met enkel metaalkleur en navigatie business (kleine versie) kost al meer dan 30000BTWe. Met korting in rekening gebracht zal je misschien nog enkele kleine opties kunnen kiezen maar 't zal gene vette zijn. Dus doe uzelf een plezier en shop een klasse lager, 1 reeks bijvoorbeeld. Want uiteindelijk zit zo'n CLA in dezelfde klasse als een 1 reeks.

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb ze beiden vorig jaar bekeken en mee test gereden. Ik ben altijd wat Mercedesminded geweest, maar tussen de 2, kies ik zeker voor de Beemer.

                              Meer pk's, meer ruimte en rijdt echt wel beter.

                              Keuze tussen C-klasse en 318 zou voor mij veel moeilijker zijn. De CLA shooting brake is een prachtige wagen, maar niet zo heel erg ruim. De BMW heeft 150pk en die mercedes 120 zeker?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door C'Mon Bekijk Berichten
                                Beste advies idd. Een kale 318d met enkel metaalkleur en navigatie business (kleine versie) kost al meer dan 30000BTWe. Met korting in rekening gebracht zal je misschien nog enkele kleine opties kunnen kiezen maar 't zal gene vette zijn. Dus doe uzelf een plezier en shop een klasse lager, 1 reeks bijvoorbeeld. Want uiteindelijk zit zo'n CLA in dezelfde klasse als een 1 reeks.
                                Ik heb vorig jaar eentje laten configureren en het was wel wat meer dan een kale. Geen full-option ook niet, maar had wel automaat, navigatie, leder, gordijntjes achteraan, navigatie, ACC, automatische kofferklep, en de rest weet ik niet meer. Ge hebt gelijk, voor €30000 niet, maar wel voor €31500 excl. BTW. De 320EDE was toen 33500 met dezelfde opties.
                                Volgens de garage was dit de meest gekozen configuratie voor leasebakken.

                                Dus kan hij mss nog wat onderhandelen met zijne baas

                                De CLA SB die ik liet cofigureren (CLA SB200 automaat) was €29500 met vrij ruime uitrusting.

                                Comment


                                • #17
                                  318d automaat + business pack komt uit 40k BTWi. Pak daar nog een sportieve velg bij zoals TO gevraagd had en wat kleine prullen die je eigenlijk nodig gaat hebben en zit op ongeveer 45k (hifi, acc, sensatec namaakleder, camera).
                                  Vermits het hier over aankoop gaat, ga ik er van uit dat het over een heel klein wagenpark gaat. Anders ga je leasen.

                                  Korting bij mijn vorige firma was 16% (wij hadden 250 BMW's rijden), klein wagenpark zal dus rond 8% max hangen.
                                  In de praktijk kom je dus nooit in de buurt van 30k ex btw, eerder 33k wat toch een verschil is van 10% wat je nooit gaat "weggeonderhandeld" krijgen.

                                  Het is kaal of iets anders, of de 316d natuurlijk.
                                  2014 F11 BMW 520dA Touring

                                  Comment


                                  • #18
                                    Met dergelijk budget en uw leeftijd, geen van die 2 opties voor mij. Zou hiervoor een skoda octavia RS tdi met dsg nemen. Met de fleetkortingen die je bij Skoda krijgt, denk ik dat je quasi elke mogelijk optie binnen uw budget krijgt en veel leukere en sportievere prestaties zult hebben dan een cla180d of 318d.

                                    Desalniettemin, indien badge/premium merk belangrijk voor je is. De cla met amg line boven een standaard 318d.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Nox Bekijk Berichten
                                      Met dergelijk budget en uw leeftijd, geen van die 2 opties voor mij. Zou hiervoor een skoda octavia RS tdi met dsg nemen. Met de fleetkortingen die je bij Skoda krijgt, denk ik dat je quasi elke mogelijk optie binnen uw budget krijgt en veel leukere en sportievere prestaties zult hebben dan een cla180d of 318d.

                                      Desalniettemin, indien badge/premium merk belangrijk voor je is. De cla met amg line boven een standaard 318d.
                                      Maar dan houdt gij geen rekening met de CO2. Vermoedelijk moet hij onder de 115gr blijven en de octavia zit op 129gr.
                                      Kan zijn dat ik mis ben, maar bij ons zal het niet pakken. Daartegen heb ik nu 180pk, 400nm met 110gr. Maar jammer genoeg wel ne gekke fransoos

                                      Comment


                                      • #20
                                        De vraag is hoe dat budget berekend is:
                                        inclusief korting?
                                        wat met terugneemwaarde?

                                        Bij de meeste firma's krijg je een CO2 limiet opgelegd, en dan een maandbedrag gebaseerd op bv 48 md en 30k/jaar.

                                        Dan kan je vergelijken....
                                        Mercedes heeft zeker mooie auto's, maar de prijs gaat razendsnel omhoog als je die wil aankleden. En de CLA vind ik een auto waar de prijs niet klopt met de grootte.

                                        Anders eens een A3 bekijken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X