Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Private lease als bedrijfswagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Private lease als bedrijfswagen

    Geachten,

    Ik ben het één en ander aan het onderzoeken om van die DS5-ketel af te geraken. Het rijcomfort en de problemen worden wat te veel van het goeie om nog normaal te kunnen functioneren in mijn job.

    Nu ben ik de piste aan het bekijken om zelf een private lease aan te gaan en het bedrijf de kms laten uitbetalen. En van de andere kant een flinke hap van mijn belastingen aftrekken.

    In eerste instantie hoef ik er niet beter van te worden, maar ook niet slechter. Het moet me evenveel kosten als nu. En van de andere kant mag het de baas ook niet meer gaan kosten.

    Ik heb ondertussen al een offerte liggen en die komt op €1162/maand op 36 maanden en max 50000km/jaar. Dat laatste knelt een beetje, want sommige jaren zit ik daarover en dan begint het wel wat duur te worden met €0.07/km erbij. Dus dat doet me nog wat twijfelen. Dat is wel all-in excl. brandstof en verzekering.

    Nu vraag ik mij af of er hier op het forum mensen zitten die dit daadwerkelijk toepassen en effectief ook rond die kms zitten?
    Want ik lees er veel over, maar kan niet tot een zwart/wit verhaal komen waarbij ik perfect weet wat het mij uiteindelijk gaat kosten.

    Desnoods eens tussen pot en pint als het in de buurt is, om dat helemaal van naaldje tot draadje te bespreken. Want ik lees hier en daar iets over beperkingen tot 24000km en zo, terwijl ik van anderen hoor dat er geen beperkingen op zitten.

    Hopelijk kom ik er hier wat wijzer uit.

    Voor naam is:
    - Beperkingen?
    - Wat met mijn belastingen?
    - Moet ik daadwerkelijk elke dag opschrijven waar, wanneer, hoeveel kms per traject? Of kan het met forfait?

    In ieder geval ben ik niet van plan om zelf een auto effectief aan te kopen. Heb dat geld nodig voor de verbouwingen en ga dus niet van mijn vrouw de toelating krijgen om ineens €40000 neer te tellen . Dus sowiso Private Lease.

    Tank joe

  • #2
    Je werkgever mag je een forfaitair bedrag van (ik dacht) 35ct per km uitbetalen zonder dat jij dat als inkomen moet aangeven, en daar zit een maximum op van 25.000km per jaar. Je mag dan ook je autokosten niet meer zelf bewijzen (enkel woon-werk verkeer als je boven het forfait geraakt).
    Ik vermoed dat je meer doet dan 25.000km PURE bedrijfskilometers.

    Dan zal je die inkomsten moeten aangeven, en daartegenover ook je kosten bewijzen (leasebedrag, brandstof, carwash,...), en daar de pro rata: Bedrijf/privé op toepassen.

    Als je 's morgens eerst naar kantoor rijdt, en daarna naar een klant beginnen die km's pas te lopen vanop kantoor. Rij je direct naar een klant, dan mag je thuis beginnen tellen.
    Vroeger volstond het om een boekje in te vullen (hangt ook af van je werkgever), met je km-standen en bestemmingen. Geen idee wat ze nu vragen.

    Feit is, deze regeling kan voordelig zijn, maar houdt een hoop administratie in voor jou en je werkgever, en daarom wordt het weinig toegepast.
    Tweede punt is: als je je job verliest na 6 maanden zit je daar wel 1100 per maand te betalen in een contract waar je heel moeilijk onderuit kan, met dikke boeteclausules.

    In jouw geval zou ik altijd kiezen voor een firmawagen.

    Comment


    • #3
      Thanx.

      In geval van weinig kms, is de kous snel af. Maar zelf van de 60000km per jaar, doe ik er effectief 5000 à 7000 privé. De rest is puur professioneel en woon-werk (die laatste wordt soms ook bekeken als privé).
      Dus ik zit zeker en vast boven die 25000km/jaar bedrijfskms.

      In die hele rompslomp heb ik ook geen zin en als ik het zo lees, gaat het fiscaal ook niet meer zo interessant zijn, tenzij ik veel minder kms zou doen.

      Job verliezen is niet zo een probleem, daar ze mij hier bijlange niet kwijt willen (mss wel mijn gezaag over de firmawagen ) en moest het toch zo zijn, is dat 3 telefoontjes en ben direct ergens anders bezig en die nemen het systeem wel over.

      In mij geval kies ik nu ook voor de firmawagen, maar ik heb zo een hekel aan diene brol dat ik er eigenlijk vanaf wil. Die auto vernielt gewoonweg mijne rug, mijn motivatie, en mijn functionneren in mijn job. 60% van mijn telefoons doe ik in de auto en als dat systeem niet goed werkt, wordt het heel moeilijk om onderhandelingen te voeren en problemen op te lossen. Telkens tegen mensen zeggen dat ik hen wel terug bel is ook geen oplossing, want dan verlies ik nog meer tijd.

      Comment


      • #4
        24000km was de limiet die toegepast werd(wordt) indien je de volle 35ct per km aanrekent. dit omdat de belastingen er vanuit gaat dat hoe meer km je doet, de km kost goedkoper wordt en je dus bij volle pot 'verdient' aan de km vergoeding
        ik had bvb een degressief: 35ct eerste 1500km/maand, 31 cent voor de volgende 1500km/maand en 29ct voor alles boven de 3000km/maand. nooit problemen gehad met de belastingen
        private lease zou ik niet doen, komt al uit op 27ct/km zonder brandstof, kom je niet toe met de vergoeding , eerder een okkazie kopen en zo opbouwen
        mijn autootjes:

        Volvo V60 D3 R-Design 2021
        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

        Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

        Comment


        • #5
          Je weet toch wat je nodig hebt om een Citroen weg te krijgen....

          Een suikerklontje en een sigaret.
          Sigaret oproken, asse in het klontje wrijven, en dan kan je het klontje makkelijk aan steken.
          Klontje op de voorband leggen, en een wandelingske maken terwijl ge uw bokes op eet.
          Als je terug komt is het te laat om te blussen.

          Ik ben nog ooit hooligan geweest in de banlieues van Parijs. Daar worden klontjes niet in de koffie gedaan. ??

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
            Je weet toch wat je nodig hebt om een Citroen weg te krijgen....

            Een suikerklontje en een sigaret.
            Sigaret oproken, asse in het klontje wrijven, en dan kan je het klontje makkelijk aan steken.
            Klontje op de voorband leggen, en een wandelingske maken terwijl ge uw bokes op eet.
            Als je terug komt is het te laat om te blussen.

            Ik ben nog ooit hooligan geweest in de banlieues van Parijs. Daar worden klontjes niet in de koffie gedaan. ??
            Met een carpolicy die alleen citroen toelaat, zal je heel de voorraad van de Tiense suikerfabriek mogen opkopen

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
              24000km was de limiet die toegepast werd(wordt) indien je de volle 35ct per km aanrekent. dit omdat de belastingen er vanuit gaat dat hoe meer km je doet, de km kost goedkoper wordt en je dus bij volle pot 'verdient' aan de km vergoeding
              ik had bvb een degressief: 35ct eerste 1500km/maand, 31 cent voor de volgende 1500km/maand en 29ct voor alles boven de 3000km/maand. nooit problemen gehad met de belastingen
              private lease zou ik niet doen, komt al uit op 27ct/km zonder brandstof, kom je niet toe met de vergoeding , eerder een okkazie kopen en zo opbouwen

              Zelf mijne spaarboek plunderen om van die citroen af te zijn, doe ik niet. Dan zou ik eerder gewoon van job veranderen. Mss wat dikker betaal en kort bij huis. Dan wat meer met fiets en/of moto werken waardoor ik max 10000km/jaar maak. Dan is €40k geen probleem om er dan 10 jaar mee te rijden.

              Enige manier is dus private lease of volle pot financiering.

              Comment


              • #8
                Of die zetel eruit en een goede erin.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                  Met een carpolicy die alleen citroen toelaat, zal je heel de voorraad van de Tiense suikerfabriek mogen opkopen
                  Ja en neen. Voor mij kon al een uitzondering gemaakt worden. Uiteindelijk kreeg ik de keuze van Volvo V60 of die DS5 + opslag. En vrouwke vond da ik voor de opslag mocht gaan omdat deze mee telt voor pensioen.

                  Als ik nu de uren tel da ik al in de miserie gestoken heb van dat stuk ongeluk, dan hadden ze mij nog een pak meer opslag moeten geven.

                  Bij het evaluatiegesprek met de baas afgelopen december er eens een issue van gemaakt dat enkel degene die de auto's regelt graag met citroen rijdt en de rest niet. Daarna via een andere collega horen waaien dat ze iets willen veranderen in de toekomst, maar ze geven geen details vrij.

                  Ondertussen heeft de jongste collega mogen kiezen en die wilde ne C5 touring. Daar deze niet meer te krijgen was in 1.6, moest hij ne C4 Grand Picasso nemen. Dus hij heeft ni mogen kiezen.

                  Grappige bij hem
                  was dat hij 3 dagen voordat hij de nieuwe had, van de vorige op 150k km de ditributieriem kapot had. Nu had de garage er onder garantie een splinternieuwe motor ingelegd en een andere collega deze voor zijn vroiw gekocht. Onze magazijnier gaat er dinsdag mee naar de keuring en de nieuwe motor heeft zelfs de roettest niet overleefd. Staat nu bij de garage op een expert van PSA te wachten. Way to go PSA. Het is brol en zal altijd brol blijven. En degene die de fleet bij ons regelt blikft beweren dat het goede auto's zijn :-s

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Double A Bekijk Berichten
                    Of die zetel eruit en een goede erin.
                    Als dat alleen het probleem was.
                    Maar dan lost ge al die andere 50 problemen niet op. Tis gewoon een
                    mislukking van PSA.

                    Auto is goed voor oemand die al snel content is en weinig kms doet. Maar voor de rest is het een ondoordacht concept. Van baanligging, tot rijsensatie tot comfort is ondermaats.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                      Als dat alleen het probleem was.
                      Maar dan lost ge al die andere 50 problemen niet op. Tis gewoon een
                      mislukking van PSA.

                      Auto is goed voor oemand die al snel content is en weinig kms doet. Maar voor de rest is het een ondoordacht concept. Van baanligging, tot rijsensatie tot comfort is ondermaats.
                      heb je dan een proefrit gedaan vooraf?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door KoenVdrm Bekijk Berichten
                        heb je dan een proefrit gedaan vooraf?

                        Dat is nog het ergste vanal. Heb idd een uurke mogen testrijden met de meest complete versie. En toen wist ik al dat het niets ging zijn. Maar om de goede vrede te bewaren op het werk en mijn vrouw die mij maar continu zat te beïnvloeden om het tich maar te doen en dat het uiteindelijk wel zou meevallen, hebben mij toen toch maar doen toegeven.

                        Maar nu 6 maanden later zit ik met een constante pijn in de rug en een mank systeem waardoor ik mijn werk niet goed gedaan krijg. Dat maakt ne mens dan mentaal nog eens kapot.

                        Deze keer hadden ze zelfs gezegd da ik er 4 jaar mee moest doen. Al mijn vorige wagens gingen op 3 jaar eruit. Binnenkort toch de garantie vragen dat deze er ook snel uit gaat, anders ga ik toch overwegen om van werk te veranderen.

                        Comment


                        • #13
                          -recaro zetel erin
                          -zelf een Head setje kopen voor te bellen...

                          Koop een Audi a8 w12 voor 25.000 en 15.000 euro kosten over 4j.
                          Of een VW phateon genoeg luxe sleeën voor laag budget wel genoeg langs de kant houden voor kosten
                          Mijn Audi 100 van 92 Bolt bijna even goed als een hedendaags budget voertuig...in NL kan je youngtimers lessen.
                          Polo 6n 1.4

                          Comment


                          • #14
                            Zetel ben ik aant bekijken, maar ik met een belachelijk headsetje gaan rondrijden zoals 10 jaar geleden terwijl de zaakvoerder een smak geld heeft betaald voor het infotainment?

                            Sorry, maar dat is kort door de bocht. PSA moet in eerste instantie zorgen dat het werkt als het afgeleverd wordt. Maar nu na 7 maanden werkt het nog altijd niet. Maar volgens u moet 'ik' dan maar een oplossing zoeken?

                            Denk dat ik dan gewoon beter mijne telefoon niet meer opneem en zelf niet meer bel. Voicemail verander ik naar: 'wss zit ik in ne franse brol waar het handsfree bellen niet wil lukken, bel me maar terug als ik niet in de auto zit'. De baas zal het wel merken als zijn rekening wat linder snel stijgt.

                            Maar het zijn allemaal wel oplossingen natuurlijk. Maar de nadruk in dit topic ligt vooral op de haalbaarheid van een private lease als bedrijfswagen. Enerzijds om van die franse brol af te geraken, maar anderzijds om met de wagen te kunnen rijden die ik normaal gezien zou rijden als ik geen bedrijfswagen zou hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Is Uw werkgever al akkoord met deze constructie eigenlijk? Ik zie niet veel werkgevers het doen, stel U voor dat er een werknemer met een dikkere bak aan komt zetten dan de baas

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
                                Is Uw werkgever al akkoord met deze constructie eigenlijk? Ik zie niet veel werkgevers het doen, stel U voor dat er een werknemer met een dikkere bak aan komt zetten dan de baas
                                Niet iedere baas is autoliefhebber. ik ken er genoeg die een dikkere bak hebben dan hun werkgever.

                                Comment


                                • #17
                                  Jammer dat het zo slecht gaat en je alle Franse brol zo afschiet. Ik heb ook een Franse auto. Eentje waarin ik wél makkelijk zit, en waarin de Bluetooth vlekkeloos werkt. Je eigen slechte ervaring wordt hier wel heel breed uitgesmeerd over alle 'Franse brol'. Je hebt de kans gehad om voor een volvo te gaan. Nu zal je het hiermee moeten doen en in afwachting daarvan is inderdaad een bt setje en een andere zetel mss een oplossing.

                                  Goede raad voor de toekomst: als je nog eens een auto kiest, luister dan niet meer naar je vrouw...

                                  Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door metalpe Bekijk Berichten
                                    Jammer dat het zo slecht gaat en je alle Franse brol zo afschiet. Ik heb ook een Franse auto. Eentje waarin ik wél makkelijk zit, en waarin de Bluetooth vlekkeloos werkt. Je eigen slechte ervaring wordt hier wel heel breed uitgesmeerd over alle 'Franse brol'. Je hebt de kans gehad om voor een volvo te gaan. Nu zal je het hiermee moeten doen en in afwachting daarvan is inderdaad een bt setje en een andere zetel mss een oplossing.

                                    Goede raad voor de toekomst: als je nog eens een auto kiest, luister dan niet meer naar je vrouw...

                                    Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk
                                    +1

                                    Hier ook 'Franse brol' met fantastische zetels.
                                    2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                                    2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                                    2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

                                    Comment


                                    • #19
                                      wacht gewoon op een volgende wolkbreuk en rij dan een ondergelopen tunneltje in
                                      mijn autootjes:

                                      Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                      Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door toere Bekijk Berichten
                                        Niet iedere baas is autoliefhebber. ik ken er genoeg die een dikkere bak hebben dan hun werkgever.
                                        Bij ons binnen budget of niet, leer en automaat zijn enkel voor de managing director, zo kleinzielig gaat het er soms aan toe.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X