Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overstappen naar een 4-cilinder 5-serie of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Ik heb lang 530d gereden ( + 300k km's ) en rij nu met 520d GT en ben meer tevreden van 520d que verbruik , taks en verzekering . Ik vind hem rustiger rijden. Is meer dan voldoende voor Belgisch verkeer. Tenzij je graag heel snel gaat +180 is 530d wel beter

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
      Zonder twijfel een 6 cilinder ! Zelfs al zou een 6 cilinder maar gelijke prestaties leveren als een 4 cilinder dan zou ik nog voor een 6 kiezen… Eens je die eenmaal gewoon bent is er niet zo makkelijk een weg terug volgens mij…
      Zeker als je ook veel km’s doet denk ik dat je met een 6 cilinder beter af bent , het (bij mij toch ) minieme meerverbruik en de hogere aanschafkost heb ik daar ruimschoots voor over, m’n volgende binnen een jaar of 3 zal zo goed als zeker terug eentje zijn , misschien een van de laatste maar zo lang het nog enigsinds kan zeker en vast.
      Zelf 2 BMW 6 cilinders na elkaar gehad (benzine) en daarna twee 4-cil gehad (eentje diesel eentje benzine). Behalve de sound heb ik daar toch maar héél weinig last van gehad.
      Nu een V8 op benzine (omdat ik het wou gehad hebben), maar ik zou er geen problemen mee hebben moest de volgende terug een 4 potter zijn, of zelf maar een 3pot.
      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
      Motoren & Tjeurisme

      Comment


      • #23
        Als ik vandaag, als particulier met mijn eigen geld (dus geen leasing, of wat dan ook) een nieuwe 5-reeks (*) moest kopen, en ik moest hem minimum 5 jaar bijhouden (om er waarschijnlijk 10 jaar mee te rijden), dan kocht ik mij een 518d met automaat (of eventueel de instap benzine).

        En moest ik naar een occasie zoeken, dan nam ik degene met de beste verhouding prijs/kilometers/leeftijd. De motor zou mij niks, noppes uitmaken.

        (*) maar in werkelijkheid zou ik een Merc kopen, omdat dat merk mij beter ligt.

        Comment


        • #24
          Ik vind het wel altijd opvallend hoe miniem het meerverbruik is van een 6 tov een 4

          Die downsizing is fiscaal misschien een zegen maar maakt qua verbruik de theoretische voordelen toch niet waar
          2.0 JTDm

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
            Ik vind het wel altijd opvallend hoe miniem het meerverbruik is van een 6 tov een 4

            Die downsizing is fiscaal misschien een zegen maar maakt qua verbruik de theoretische voordelen toch niet waar
            Op de open weg idd, maar in de stad of in de file scheelt het toch al snel een stuk.
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
              Zonder twijfel een 6 cilinder ! Zelfs al zou een 6 cilinder maar gelijke prestaties leveren als een 4 cilinder dan zou ik nog voor een 6 kiezen… Eens je die eenmaal gewoon bent is er niet zo makkelijk een weg terug volgens mij…
              Zeker als je ook veel km’s doet denk ik dat je met een 6 cilinder beter af bent , het (bij mij toch ) minieme meerverbruik en de hogere aanschafkost heb ik daar ruimschoots voor over, m’n volgende binnen een jaar of 3 zal zo goed als zeker terug eentje zijn , misschien een van de laatste maar zo lang het nog enigsinds kan zeker en vast.
              Ik volg je zeker. Maar je mag niet vergeten dat tegenwoordig (al een tijdje trouwens) de zescilinders bij BMW allemaal drieliters zijn, een liter meer dan hun viercilnder modellen. Dat is toch echt een aparte klasse. Hogere CO2, hogere taksen en als we de vergelijking maken tussen bijvoorbeeld een 330i en 340i een meerprijs van 8.000 euro. Zes-in-lijns hebben inderdaad een romigere draaicultuur, maar daar ze enkel nog maar in (sterke) drieliter versie te krijgen zijn (met een minimum van 326 Pk voor de 3-reeks) vind ik ze niet meer zo interessant, zeker niet in deze tijden. Mijn ouders reden vroeger rond met atmosferische zes-in-lijns van BMW variërend van een 2 liter tot een 2.5 liter. Dat waren dingen met nog normale vermogens.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Ik volg je zeker. Maar je mag niet vergeten dat tegenwoordig (al een tijdje trouwens) de zescilinders bij BMW allemaal drieliters zijn, een liter meer dan hun viercilnder modellen. Dat is toch echt een aparte klasse. Hogere CO2, hogere taksen en als we de vergelijking maken tussen bijvoorbeeld een 330i en 340i een meerprijs van 8.000 euro. Zes-in-lijns hebben inderdaad een romigere draaicultuur, maar daar ze enkel nog maar in (sterke) drieliter versie te krijgen zijn (met een minimum van 326 Pk voor de 3-reeks) vind ik ze niet meer zo interessant, zeker niet in deze tijden. Mijn ouders reden vroeger rond met atmosferische zes-in-lijns van BMW variërend van een 2 liter tot een 2.5 liter. Dat waren dingen met nog normale vermogens.
                Ik kan die redenering volgen, zeker als je dat vanuit het privé standpunt gaat bekijken , ik ga er ook meteen bijvertellen dat ik een eigen zaak heb en zodoende valt een zwaardere motorisatie financieel iets beter uit vermoed ik. Privé zou ik waarschijnlijk ook niet direct zo'n wagen kopen als degene waar ik nu mee rij, en al zeker niet nieuw aankopen... Maar aangezien vermoedelijk de TS toch een behoorlijk aantal km's doet ( 500000 op 12 jaar ) denk ik dat die ook op een bedrijf zal aangekocht worden... Daarnaast ben ik er van overtuigd dat een 6 cilinder een langer leven beschoren zal zijn dan een 4 cilinder , als je puur naar toerental/snelheidsverhouding gaat kijken dan moet een 6 cilinder minder slijtage doen...( ik ontwerp beroepshalve al 20 jaar machines en in levensduurberekeningen zijn dat toch zaken die heel wat uitmaken, er zullen bij een verbrandingsmotor nog wel meerdere factoren zijn maar dit telt toch mee... )

                Wat betreft verbruik , ik stel vast dat bij veel snelweg ik bij legale snelheden minstens even goed doe op vlak van verbruik dan de huidige 2 liters , bij veel secundair verkeer zal het wel een 15 a 20% duurder oplopen , da's een feit.

                Comment


                • #28
                  Ik kan het zeker beamen. Heel héél moeilijk om van 6-cilinder naar 4-cilinder te gaan. 5-cilinder zou nog wel kunnen want je kan ze toch niet met elkaar vergelijken.
                  Nu vind ik wel dat het verschil tussen een 4 & 6 cilinder niet zozeer komt door de cilinders maar meer door de grotere longinhoud van een 6.
                  Vraag me af hoe een 3.0l met vier cilinders zou rijden vs een 2.0l met 6 cilinders.


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                    Ik kan het zeker beamen. Heel héél moeilijk om van 6-cilinder naar 4-cilinder te gaan. 5-cilinder zou nog wel kunnen want je kan ze toch niet met elkaar vergelijken.
                    Nu vind ik wel dat het verschil tussen een 4 & 6 cilinder niet zozeer komt door de cilinders maar meer door de grotere longinhoud van een 6.
                    Vraag me af hoe een 3.0l met vier cilinders zou rijden vs een 2.0l met 6 cilinders.


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                    Kan er idd mee te maken hebben. Ik ben van een 2.5 6cil naar een 2.5 4cil gegaan. Draaicultuur is minder, maar de volheid blijft wel hetzelfde. Als ik toen in een 1.6 diesel stoof moest stappen die opgefokte turbo's, dan was ik daar idd ook wel minder enthousiast over.

                    Maar zo een 520D heeft (dacht ik?) twin turbo die dat volgens mij perfect op moet kunnen vangen. Als je die koppelcurves ziet, dan valt daar niets meer te missen.
                    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                    Motoren & Tjeurisme

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Ik volg je zeker. Maar je mag niet vergeten dat tegenwoordig (al een tijdje trouwens) de zescilinders bij BMW allemaal drieliters zijn, een liter meer dan hun viercilnder modellen. Dat is toch echt een aparte klasse. Hogere CO2, hogere taksen en als we de vergelijking maken tussen bijvoorbeeld een 330i en 340i een meerprijs van 8.000 euro. Zes-in-lijns hebben inderdaad een romigere draaicultuur, maar daar ze enkel nog maar in (sterke) drieliter versie te krijgen zijn (met een minimum van 326 Pk voor de 3-reeks) vind ik ze niet meer zo interessant, zeker niet in deze tijden. Mijn ouders reden vroeger rond met atmosferische zes-in-lijns van BMW variërend van een 2 liter tot een 2.5 liter. Dat waren dingen met nog normale vermogens.
                      Nochtans vind ik mijn N55 nog betaalbaarde taksen hebben, 700euro per jaar is toch niet zo erg duur? Mss voor een niet liefhebber wel, dat kan ik begrijpen. CO is ook verminderd met deze recente motoren (178g/km).
                      Last edited by order66; 13/06/2016, 14:53.
                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
                        Ik kan die redenering volgen, zeker als je dat vanuit het privé standpunt gaat bekijken , ik ga er ook meteen bijvertellen dat ik een eigen zaak heb en zodoende valt een zwaardere motorisatie financieel iets beter uit vermoed ik. Privé zou ik waarschijnlijk ook niet direct zo'n wagen kopen als degene waar ik nu mee rij, en al zeker niet nieuw aankopen... Maar aangezien vermoedelijk de TS toch een behoorlijk aantal km's doet ( 500000 op 12 jaar ) denk ik dat die ook op een bedrijf zal aangekocht worden... Daarnaast ben ik er van overtuigd dat een 6 cilinder een langer leven beschoren zal zijn dan een 4 cilinder , als je puur naar toerental/snelheidsverhouding gaat kijken dan moet een 6 cilinder minder slijtage doen...( ik ontwerp beroepshalve al 20 jaar machines en in levensduurberekeningen zijn dat toch zaken die heel wat uitmaken, er zullen bij een verbrandingsmotor nog wel meerdere factoren zijn maar dit telt toch mee... )

                        Wat betreft verbruik , ik stel vast dat bij veel snelweg ik bij legale snelheden minstens even goed doe op vlak van verbruik dan de huidige 2 liters , bij veel secundair verkeer zal het wel een 15 a 20% duurder oplopen , da's een feit.
                        Ik betwijfel het gegeven of een zescilinder een langer leven beschoren is. Een zescilinder heeft meer wrijving en is zwaarder, en is daardoor ook iets gulziger als een gelijke viercilinder.

                        Comment


                        • #32
                          Als je zorg draagt voor een motor is het wel erg moeilijk die te verslijten. Ik heb het al gezegd, ken iemand die met een C5 2.0HDI rijdt. Hij heeft de wagen nu net van de hand gedaan met 810.000km. Eerste blok. Heeft er trouwens nog 3500 euro voor gekregen. Wagen zit nu bij een particulier en blijft in België rond bollen.
                          Een klant van vroeger had een Picasso 1.6HDI met 500.000km met eerste blok, eerste turbo, eerste versnellingsbak and still going. Kijk naar PJH zijn Bora, +700.000km met een 1.9TDI.

                          En ja, mogelijks zal een 6cil het nog wat langer uit zingen, maar is dat nodig?
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                          Motoren & Tjeurisme

                          Comment


                          • #33
                            Is relatief. Een 1.6 of 2.0l / 4-cilinder gekoppeld aan een 6-bak zal altijd meer toeren draaien dan een 3.0L, 6-cilinder aan een 8-gang. Met als gevolg meer toeren/min = meer slijtage maar dat hoeft niet altijd een probleem te worden natuurlijk.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                              Is relatief. Een 1.6 of 2.0l / 4-cilinder gekoppeld aan een 6-bak zal altijd meer toeren draaien dan een 3.0L, 6-cilinder aan een 8-gang. Met als gevolg meer toeren/min = meer slijtage maar dat hoeft niet altijd een probleem te worden natuurlijk.
                              Dat is een verkeerde vergelijking. Je moet een vergelijking maken tussen beide types motoren met een gelijke longinhoud en een gelijk aantal paarden.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                Dat is een verkeerde vergelijking. Je moet een vergelijking maken tussen beide types motoren met een gelijke longinhoud en een gelijk aantal paarden.
                                Jaja, maar dan zal een 6 cilinder nog steeds minder toeren gaan draaien = ongetwijfeld minder slijt.
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                                  Jaja, maar dan zal een 6 cilinder nog steeds minder toeren gaan draaien = ongetwijfeld minder slijt.
                                  Waarom zou een zescilinder minder toeren draaien?

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Waarom zou een zescilinder minder toeren draaien?
                                    dat begrijp ik ook niet , mijn V6 gaat bij 7500 in het rood
                                    Z4 M40i

                                    Comment


                                    • #38
                                      Op een us forum gaat het over downsizing naar een zesser enworden de argumenten pro 6 op een 8 cylinder geprojecteerd die nog eens zoveel langer zou meegaan

                                      Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
                                        dat begrijp ik ook niet , mijn V6 gaat bij 7500 in het rood
                                        Hij bedoelt bij een gelijke snelheid. Bijvoorbeeld beiden aan 120 in de hoogste versnelling.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                        Motoren & Tjeurisme

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Waarom zou een zescilinder minder toeren draaien?
                                          Twee extra cilinders die op één verbrandingscyclus meedraaien zorgt voor meer koppel onderin, daardoor kan je lager in de toeren rijden. Zo haalt onze Griek z'n mooie verbruikscijfers ook. Vergelijk het zoals een te hoge versnelling op uw fiets nemen, dat draait niet lekker rond, maar had je meer benen en dito pedalen gehad dan kostte dat minder moeite. Vanaf je een zeker vermogen en koppel gebruikt is zelfs een M3 zuiniger dan een Prius, als de Prius voluit gaat en de M3 maar moet volgen. Dus ergens is er een omslagpunt, sommigen rijden daar duidelijk boven, anderen dan weer niet.

                                          We gaan meer en meer grote motoren zien die uitgerust zijn met cilinder deactivatie, net omdat wanneer je het vermogen/koppel slechts in beperkte mate gebruikt, dat voordeliger is.

                                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          Op een us forum gaat het over downsizing naar een zesser enworden de argumenten pro 6 op een 8 cylinder geprojecteerd die nog eens zoveel langer zou meegaan
                                          Pffu, op Autominded gaat het over de V12 die langer meegaat dan een v8.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X