Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Overstappen naar een 4-cilinder 5-serie of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    Op een us forum gaat het over downsizing naar een zesser enworden de argumenten pro 6 op een 8 cylinder geprojecteerd die nog eens zoveel langer zou meegaan

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk
    Ach, hoeveel mensen ken jij die een blok echt versleten hebben? Niet stuk gereden, maar op gereden. Ik 2.
    1 dikke 800.000km in een Vito.
    en de tweede ben ikzelf, met 231.000km voor de R50/5. Maar dan spreken we ook over een BJ 1970 500cc 2cilindertje dat 5.500 toeren draait bij 120 km/h.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment


    • #42
      Jullie zijn me voor, inderdaad, dat bedoel ik. (antwoord van Tjeu & Logic).
      Last edited by Metaxa; 13/06/2016, 15:50.
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
        Pffu, op Autominded gaat het over de V12 die langer meegaat dan een v8.
        Tja maar dat is dan ook de elite die daar zit, hééééééééé

        2.0 JTDm

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
          Waarom zou een zescilinder minder toeren draaien?
          De beste vergelijking kan ik bij BMW maken ( het is al te lang geleden dat ik zelf nog een 2l Audi heb gereden ) , er rijden er hier op de firma met zowel 520D’s en eentje ook met een 530D , ik rij dus regelmatig wel eens mee met één van die wagens, en ik stel vast dat op netjes 125 op de snelweg de ene zo rond de 2000tr en de andere rond de 1550tr draait , dat wil zeggen dat voor dezelfde afstand te overbruggen die 520D ongeveer een 25% meer motoromwentelingen moet maken.
          Met de mechanische kennis die ik heb ( maar die mag gerust in twijfel getrokken worden ) zal er ongetwijfeld ( er zullen wel nog heel wat andere zaken bij een verbrandingsmotor meespelen ) meer slijtage zijn na gelijke aantal km’s is daar ben ik 100% zeker van.
          Die lage toeren bij 6 cilinders zijn voor mij dan persoonlijk één van de grootste redenen waarom ik er fan van ben , op gewone secundaire wegen rij ik vlot mee met het verkeer en dan hoef ik zelden boven de 1500tr te gaan , aan lagere snelheden zit je zelfs meestal maar rond de 1200… stil en rustig met voldoende power, comfort dus.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door Audidriver Bekijk Berichten
            De beste vergelijking kan ik bij BMW maken ( het is al te lang geleden dat ik zelf nog een 2l Audi heb gereden ) , er rijden er hier op de firma met zowel 520D’s en eentje ook met een 530D , ik rij dus regelmatig wel eens mee met één van die wagens, en ik stel vast dat op netjes 125 op de snelweg de ene zo rond de 2000tr en de andere rond de 1550tr draait , dat wil zeggen dat voor dezelfde afstand te overbruggen die 520D ongeveer een 25% meer motoromwentelingen moet maken.
            Met de mechanische kennis die ik heb ( maar die mag gerust in twijfel getrokken worden ) zal er ongetwijfeld ( er zullen wel nog heel wat andere zaken bij een verbrandingsmotor meespelen ) meer slijtage zijn na gelijke aantal km’s is daar ben ik 100% zeker van.
            Die lage toeren bij 6 cilinders zijn voor mij dan persoonlijk één van de grootste redenen waarom ik er fan van ben , op gewone secundaire wegen rij ik vlot mee met het verkeer en dan hoef ik zelden boven de 1500tr te gaan , aan lagere snelheden zit je zelfs meestal maar rond de 1200… stil en rustig met voldoende power, comfort dus.
            Uiteraard maakt een 530d minder toeren bij een bepaalde snelheid dan een 520d. De 530d heeft dan ook 1.000 cc's meer.

            Maar nog eens, je moet beide types motoren (zes- en viercilinder) vergelijken bij gelijke cilinderinhoud. Ik weet dat in de praktijk de E36 318is (viercilinder 1.900 cc / 140 Pk) destijds niet moest onderdoen voor de 100 cc grotere E36 320i (zescilinder 2.000 cc / 150 Pk). De 318is voelde zelfs 'gewilliger' aan. Een kameraad van me had destijds een 318is coupé en ons ma reed met een E36 320i touring, dus ik kan het vergelijk wel maken. En als je de specs bekijkt dan heeft de 318is zijn max. koppel van 10 Nm minder dan de 320i bij een nagenoeg gelijk toerental. Moest de 318is 100 cc's meer gehad hebben, dan gingen die max. koppelwaardes bij een bepaald toerental identiek geweest zijn aan die van de zes-in-lijn 320i.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
              Hij bedoelt bij een gelijke snelheid. Bijvoorbeeld beiden aan 120 in de hoogste versnelling.
              Ik denk dat de zuigersnelheid toch ongeveer hetzelfde is
              of hebben de nieuwste diesels een even korte slag als de meeste benzinemotoren?
              Z4 M40i

              Comment


              • #47
                nee, bijna allemaal langslag-motoren

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  nee, bijna allemaal langslag-motoren
                  vroeger zeker, nu ook nog?

                  dan maken de zuigers en (zuigerveren) even veel sleet als van een benzinemotor
                  bij lagere toeren
                  Z4 M40i

                  Comment


                  • #49
                    benzines worden volgens mij ook alsmaar langer van slag, mensen hebben niet liever als die lage toeren zoals hier nu ook blijkt

                    Comment


                    • #50
                      vroeger ook al hoor, de oer 1600d van vw is van 4-kant naar langslag gegaan met de 1900 en erna de 2.0, boring is steeds identiek gebleven

                      de oude bmw 525tds was ook haast vierkant nu zijn de bmw diesels ook lanslag, idem benz

                      de rest volg ik niet zo goed

                      Comment


                      • #51
                        [QUOTE=Jakkel;5827215]
                        Maar nog eens, je moet beide types motoren (zes- en viercilinder) vergelijken bij gelijke cilinderinhoud.[QUOTE]
                        voor een zuiver theoretische en abstracte vergelijking klopt dat maar in dit topic dus hoegenaamd niet aangezien het hier gaat over een wel zeer praktische keuze tussen twee nogal verschillende motoren.

                        Ook max koppel en het toerental waarop dat bereikt zijn, alvast in het kader van duurzaamheid, van onderschikt belang tegenover het aantal omwentelingen waaraan het blok het meest gebruikt wordt.
                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                          voor een zuiver theoretische en abstracte vergelijking klopt dat maar in dit topic dus hoegenaamd niet aangezien het hier gaat over een wel zeer praktische keuze tussen twee nogal verschillende motoren.

                          Ook max koppel en het toerental waarop dat bereikt zijn, alvast in het kader van duurzaamheid, van onderschikt belang tegenover het aantal omwentelingen waaraan het blok het meest gebruikt wordt.
                          Mijn post was een reactie op de post van metaxa... . Maar inderdaad, uiteindelijk niet echt 'on topic'. Maar dat gebeurt hier wel meer.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                          Is relatief. Een 1.6 of 2.0l / 4-cilinder gekoppeld aan een 6-bak zal altijd meer toeren draaien dan een 3.0L, 6-cilinder aan een 8-gang. Met als gevolg meer toeren/min = meer slijtage maar dat hoeft niet altijd een probleem te worden natuurlijk.

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                            Jaja, maar dan zal een 6 cilinder nog steeds minder toeren gaan draaien = ongetwijfeld minder slijt.
                            Die 518d waar ik momenteel mee rijd, doet zo'n 1700 toeren aan 120, veel sleet zal daar nie opkomen zeker? Mijn golf III td 23 jaar geleden deed 3000 toeren aan 120, en toch reed ik er 220000 probleemloze kms mee, voor jan modaal meeeeeeer dan genoeg lijkt me ....

                            Comment


                            • #54
                              Oorspronkelijk geplaatst door KoenVdrm Bekijk Berichten
                              Die 518d waar ik momenteel mee rijd, doet zo'n 1700 toeren aan 120, veel sleet zal daar nie opkomen zeker? Mijn golf III td 23 jaar geleden deed 3000 toeren aan 120, en toch reed ik er 220000 probleemloze kms mee, voor jan modaal meeeeeeer dan genoeg lijkt me ....
                              Dat kan , alleen als je dan even gaat versnellen gaat ie toch wat dieper mogen terugschakelen dan die 530D , en dat is wat ik kan smaken aan een 6 cilinder ( in mijn geval wel een Audi 3 liter dan ) , maar goed, iedereen z'n goesting natuurlijk, elk geeft uit wat ie wil aan een wagen. Persoonlijk heb ik voor dat pleziertje wel wat over maar we weten allemaal dat op termijn we wel gaan moeten, maar zolang het nog mag weet ik wat te kiezen

                              Comment


                              • #55
                                Het is vaak niet de motor maar al datgene dat daarrond zit wat kapot gaat. En dat is vaak in het nadeel van de krachtigere motoren .
                                The shark is BACK! BMW 635csi

                                BMW E24 635csi 1985
                                BMW F10 520da 2012
                                MINI Clubman Cooper 2017


                                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door KoenVdrm Bekijk Berichten
                                  Die 518d waar ik momenteel mee rijd, doet zo'n 1700 toeren aan 120, veel sleet zal daar nie opkomen zeker? Mijn golf III td 23 jaar geleden deed 3000 toeren aan 120, en toch reed ik er 220000 probleemloze kms mee, voor jan modaal meeeeeeer dan genoeg lijkt me ....
                                  Dat kan inderdaad en is een grote evolutie tegenover pakweg 10/15 jaar geleden maar dat wil nog wel altijd zeggen, zo'n 10 á 15% meer dan een 6 cilinder in 3.0l versie zoals mijn Allroad bvb en dat is dan nog een log beestje.
                                  Dus met meer luchtinhoud en 2 cilinders meer zal een motor toch minder hevig zijn aan slijtage veronderstel ik.


                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • #57
                                    220bluetec 9g met de 2.1 zoals gere doet er nog 1200, de nieuwe evenwel 1400 met de 2 liter

                                    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                                    Comment


                                    • #58
                                      Wat maakt de sleet nu uit . Op 200d km heeft een gemiddelde bmw 4 eigenaren. Wie koopt nu een 4 of 6 cilinder om er 500d km mee te rijden buiten een paar mensen .

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                                        Dat kan inderdaad en is een grote evolutie tegenover pakweg 10/15 jaar geleden maar dat wil nog wel altijd zeggen, zo'n 10 á 15% meer dan een 6 cilinder in 3.0l versie zoals mijn Allroad bvb en dat is dan nog een log beestje.
                                        Dus met meer luchtinhoud en 2 cilinders meer zal een motor toch minder hevig zijn aan slijtage veronderstel ik.


                                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                        een 6 cilinder zal.minder slijten omdat alles ook sterker gemaakt is... Denk maar aan de kracht van het koppel op de drijfstangen ea. Bij lage toeren...

                                        Comment


                                        • #60
                                          de meeste miljoen km-auto's (in eu) zijn 4-cylinders

                                          Comment

                                          Working...
                                          X