Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oude electro wagen of hybride gezocht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • oude electro wagen of hybride gezocht

    om mijn project legaal verder te zetten ben ik op zoek naar een oude electrische wagen. er zijn wel een paar eisen:

    1: ik wil GEEN mottig ding zoals al die nieuwe electro gebakjes (th!nk, reva G,....). ik wil een normaal uitziende auto
    2: liefst oud omdat het makkelijker is te verbouwen, minder electronica en vooral GEEN LUXE artikelen die kapot gaan en dan geld kosten (om van het verbruik nog maar te zwijgen

    ik probeer deze weg op te gaan omdat een legale ombouw van een bestaande wagen haast onmogelijk lijkt (probeer nog altijd verder maar kom steeds meer en meer vast te zitten in die regeltjes en papieren).
    liefst zou ik een VW city stromer (mk2/mk3) vinden, maar die worden blijkbaar allemaal opgekocht door VW zelf.
    fiat elettra ziet er ook nog 'normaal' uit (panda/cinquecento).

    ik weet dat ford ook prototypes had maar daar vind ik zelf geen documentatie meer van (transit mk1 en fiesta mk1/mk2???). heb er ooit een restoproject van gezien in the UK, maar vind die ook niet meer terug.
    momenteel in NL ook al wat priussen gevonden, maar zou dan graag weten of een prius ook zuiver electrisch kan rondrijden (thuis opladen en gewoon electrisch tussen zonder tussenkomst van de brandstofmotor). trajecten zouden 4-15km/dag zijn en volledig haalbaar op stroom.
    nog tips voor andere autos, of als iemand weet waar je er aan kan geraken...

  • #2
    Neem eens contact op met Nico de Visser van AEP in Eindhoven, hij converteerde al meerdere Priussen naar een plug-in met een rijbereik > 100 km.



    Onafhankelijke infosite over elektrisch rijden, autodelen en de toekomst van mobiliteit. Op eGear.nl vind je autoprijzen, subsidies en rijtesten.

    Comment


    • #3
      Van de Peugeot 106 en de Citroen Saxo zijn er originele elektrische versies. Meeste kans om in Frankrijk eentje te vinden, maar echt dik gezaaid zullen ze niet zijn...

      Comment


      • #4
        mijn doel precies.
        het gewicht MAXIMAAL verlagen, geen luxe of andere sluipverbruikers en het aanwezige verbruik minimaliseren (led verlichting waar het kan en zo goed als zonder verwarming rondrijden (of de verwarming van de electronica recupereren).
        ik wou een escort mk2 uit 1978 ombouwe. electromotor rechtstreeks op de achteras, de aanwezige gietijzer motor + versnellingsbak eruit evenals de cardan en uitlaat. en dan 2 lood batterijen van 100Ah in het motorruim (autonomie 5-10km of net voldoende voor mijn daily woon-werk verkeer ritjes destijds van thuis naar station) of 5loodbatterijen van 100Ah voor 90% van onze ritjes (autonomie 15-20km. verste rit is huis-carrefour-huis en is 14km heen/terug. dus ook net voldoende). wettelijk gezien onmogelijk om in belgie in orde te krijgen, ik overweeg nog buitenlandse ombouw+keuring en dan importeren.

        doel was wel om een zo licht mogelijke auto te bouwen (MAX 600kg INLCUSIEF batterijen). als ik een prius koop, zijn huidige groot accu pak eruit gooi en vervang door een lichtere kleineren kan ik toch wat besparen.
        dan wil ik wettelijk uitzoeken wat ik kan doen om de brandstofmotor eruit te mogen slopen, of als dat niet mag, strippen tot het einde (inlaat, uitlaat, cilinderkop, radiator, starter, dynamo... allemaal eruit).

        @platten tuub: geweldige info, ben op zoek achter een saxo/106'ke hiervoor
        Last edited by andydv; 15/06/2016, 11:44.

        Comment


        • #5
          van de 106 is er een in België die door een leverancier van lithium ion batterijen de oude batterijen heeft veranderd naar dit type van batterijen. De auto heeft daardoor zijn rijbereik bijna verdubbeld.

          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6


            zoek maar eens op peugeot 106 electric op google. Info genoeg over te vinden.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              heb er ene gevonden in zuiden van frankrijk. wat zijn de ideeen of zoiets naar belgie te krijgen?
              weet wel dat je kan ophalen, maar dat is enorm ver. versturen met vrachtwagen ofzo???

              Comment


              • #8
                aanhangwagen huren/lenen en zelf gaan halen geen optie?
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #9
                  5-10km? Gaat een fiets niet het goedkoopste zijn? Geen stroomverbruik, ook geen verwarming, geen tax, geen verzekering, goedkoper onderhoud, goedkopere slijtagedelen, en ge verbrand nog wat caloriën ook ;-). Enige voordeel van die electrische overdekte rolstoel die ge wilt gaan bouwen, is droog zitten met regen :-)

                  Maar waarom makkelijk als het moeilijk ook kan he

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                    5-10km? Gaat een fiets niet het goedkoopste zijn? Geen stroomverbruik, ook geen verwarming, geen tax, geen verzekering, goedkoper onderhoud, goedkopere slijtagedelen, en ge verbrand nog wat caloriën ook ;-). Enige voordeel van die electrische overdekte rolstoel die ge wilt gaan bouwen, is droog zitten met regen :-)

                    Maar waarom makkelijk als het moeilijk ook kan he
                    dacht ik ook spontaan aan mijn vrouw doet elke dag 42 km met de fiets(e-bike) naar en van het werk dus waarom zou 5-10km niet gaan

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ronnes Bekijk Berichten
                      dacht ik ook spontaan aan mijn vrouw doet elke dag 42 km met de fiets(e-bike) naar en van het werk dus waarom zou 5-10km niet gaan
                      omdat dit oude plannen waren.
                      destijds vertrok ik om 4h10 naar het station (5km) om daar 2uur trein te nemen naar leuven en daar dan (in weer en wind) de fiets te nemen voor 19km naar het werk.
                      savonds 19km terug naar station, dan 2uur spitstrein naar waregem om daar dan rond 17h30 de auto 5km te nemen naar huis.
                      na 13uur weg te zijn, hebt ge geen goesting meer om met de fiets nog 5km naar huis te rijden. zeker niet als ge al 2uur zeiknat op de trein zat.

                      ik doe nu dagelijks 61km met de fiets. maar t is vooral voor de korte ritjes dat ik een electrische wagen wil ipv mijn diesel te nemen.
                      huis - delhaize: 3km H/T
                      huis - okay: 2,5km H/T
                      huis - waregem stad: 11km H/T
                      huis - station of colruyt: 11km H/T
                      huis - carrefour: 14km H/T
                      huis - dochter haar school: 4km H/T (gevaarlijke baan, geen fietspad).

                      allemaal ritjes die niet te doen zijn met de fiets en de dochter, wel met de electrische auto en absurd om het met een diesel auto te doen (en we hebben 2diesels op de oprit !!!)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        van de 106 is er een in België die door een leverancier van lithium ion batterijen de oude batterijen heeft veranderd naar dit type van batterijen. De auto heeft daardoor zijn rijbereik bijna verdubbeld.

                        http://rebbl.com/high-quality-ev-on-...ium-batteries/
                        Lijkt me ook nog wel intressant, een tijdje terug heb ik er nog zo eentje te koop zien staan op autoscout of kapaza.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                          omdat dit oude plannen waren.
                          destijds vertrok ik om 4h10 naar het station (5km) om daar 2uur trein te nemen naar leuven en daar dan (in weer en wind) de fiets te nemen voor 19km naar het werk.
                          savonds 19km terug naar station, dan 2uur spitstrein naar waregem om daar dan rond 17h30 de auto 5km te nemen naar huis.
                          na 13uur weg te zijn, hebt ge geen goesting meer om met de fiets nog 5km naar huis te rijden. zeker niet als ge al 2uur zeiknat op de trein zat.

                          ik doe nu dagelijks 61km met de fiets. maar t is vooral voor de korte ritjes dat ik een electrische wagen wil ipv mijn diesel te nemen.
                          huis - delhaize: 3km H/T
                          huis - okay: 2,5km H/T
                          huis - waregem stad: 11km H/T
                          huis - station of colruyt: 11km H/T
                          huis - carrefour: 14km H/T
                          huis - dochter haar school: 4km H/T (gevaarlijke baan, geen fietspad).

                          allemaal ritjes die niet te doen zijn met de fiets en de dochter, wel met de electrische auto en absurd om het met een diesel auto te doen (en we hebben 2diesels op de oprit !!!)
                          Maar met die fiets gaat uw vooruit wel altijd vrij zijn van sneeuw, ijs en douw
                          Met uwe grasmaaier zonder verwarming, gaat ge u nog ne hoop miserie op de hals halen in de winter. Want vrij krabben, en 2 meter verder ruit beslagen.

                          Comment


                          • #14
                            onze benz heeft ook een hoog rendement waardoor die zijn verwarming in de winter pas na 30km door begint te komen. raam open en uw ruit blijft ook proper. verder bestaan er producten genoeg om het zicht vrij te houden op uw ruit.
                            hoe rijd een oude kever rond in de winter??? dat lukte 50jaar geleden al, dus dat zal nu ook nog wel lukken. gaan ook nog steeds 1 brandstofvoertuig houden voor langere ritten (2diesels de deur uit en vervangen door 1naftje en 1 electrische wagen. misschien wel een prius en een peugeot 106. kunnen beide electrisch bollen.

                            ik kan moeilijk in de winter mijn vrouw naar de carrefour sturen met de dochter achterop voor een six-pack melk, grote zak pampers, een brood, .... we kunnen ook gewoon belastingsvrij blijven dieselen met de golf hé. fantastisch voor het milieu om 90% van de ritten met een koude diesel rond te sjeezen (en aangezien die heel tam is als die koud staat, moet ge plankgas trappen om iets vooruit te geraken)
                            Last edited by andydv; 15/06/2016, 14:13.

                            Comment


                            • #15
                              de verwarming kan anders makkelijk opgelost worden: zoals andy een knutselaar is, belet hem niets om een electrische standverwarming in te bouwen in de auto die werkt met het stopcontact van thuis. Voor dat ge aan de rit begint de verwarming even opzetten en spaart ge op die manier al een pak electriciteit van de batterijen uit. Als ge eens onderweg zijt kan de verwarming die standaard in de auto zit de rest wel doen.
                              De leaf is misschien ook een optie en die komen nu nieuw toch aan een interessante prijs: 19.000€. 5000€ premie van nissan en 5000€ premie van de overheid er al afgetrokken. Ik denk wel niet dat de batterijen er al bij in zitten en ge dus met een huurovereenkomst zit per maand. De leaf heeft trouwens een warmtepomp om het interieur te verwarmen... maw zeer energieefficiënt.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • #16
                                das nog beter, had ik niet aan gedacht.
                                opladen gebeurt bij die oudere wagens via simpel stopcontact. eigenlijk kan je voorzien dat die 230V ook een verwarming aanzet in de auto als de buitentemperatuur minder is dan 10°C. zo kan je al 'warm' vertrekken.
                                de garage wordt nu toch verbouwd, dus tegen dan kan de auto ook gewoon binnenstaan en moet je niet gaan krabben

                                Comment


                                • #17
                                  welkom terug fcapri!
                                  2.0 JTDm

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                    heb er ene gevonden in zuiden van frankrijk. wat zijn de ideeen of zoiets naar belgie te krijgen?
                                    weet wel dat je kan ophalen, maar dat is enorm ver. versturen met vrachtwagen ofzo???
                                    Zelf ophalen, goedkoper zal je niet direct vinden.
                                    Polo 6n 1.4

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alez, ik hoor het al. Koude voeten gaat ge in ieder geval niet hebben met die geitewollensokken aan

                                      Alweer een stoof minder zodat ik toch mss ne V12 kan aanschaffen om dat te compenseren in het milieu

                                      Maar uw plannen klinken wel goed.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                        mijn doel precies.
                                        het gewicht MAXIMAAL verlagen, geen luxe of andere sluipverbruikers en het aanwezige verbruik minimaliseren (led verlichting waar het kan en zo goed als zonder verwarming rondrijden (of de verwarming van de electronica recupereren).
                                        ik wou een escort mk2 uit 1978 ombouwe. electromotor rechtstreeks op de achteras, de aanwezige gietijzer motor + versnellingsbak eruit evenals de cardan en uitlaat. en dan 2 lood batterijen van 100Ah in het motorruim (autonomie 5-10km of net voldoende voor mijn daily woon-werk verkeer ritjes destijds van thuis naar station) of 5loodbatterijen van 100Ah voor 90% van onze ritjes (autonomie 15-20km. verste rit is huis-carrefour-huis en is 14km heen/terug. dus ook net voldoende). wettelijk gezien onmogelijk om in belgie in orde te krijgen, ik overweeg nog buitenlandse ombouw+keuring en dan importeren.

                                        doel was wel om een zo licht mogelijke auto te bouwen (MAX 600kg INLCUSIEF batterijen). als ik een prius koop, zijn huidige groot accu pak eruit gooi en vervang door een lichtere kleineren kan ik toch wat besparen.
                                        dan wil ik wettelijk uitzoeken wat ik kan doen om de brandstofmotor eruit te mogen slopen, of als dat niet mag, strippen tot het einde (inlaat, uitlaat, cilinderkop, radiator, starter, dynamo... allemaal eruit).

                                        @platten tuub: geweldige info, ben op zoek achter een saxo/106'ke hiervoor
                                        Er rijdt hier net een geschikt exemplaar voor je voor mij!
                                        2010 Mercedes S212 E350 CDI

                                        Comment

                                        Working...
                                        X