is geen electrische want die heeft het stopcontact niet aan de rechterkant. Had hem ook al zien staan, maar ik denk eerder dat het gaat om een vergissing van de verkoper.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
oude electro wagen of hybride gezocht
Collapse
X
-
-
ben ook overtuigd dat een 106 of saxo het ideaal is als je goedkoop electrisch wil rijden. Heb ook gezien dat er sommigen de standaard accus vervangen door Li-Ion (zelfbouw) en voor 1/4 van het gewicht de actieradius verdubbelen. Met een hele groot batterijpack kan je 100% electrisch rijden als je dat wil...
Comment
-
'k heb er ook al voor gezien, maar degene die ik gevonden heb, zijn meestal in het zuiden van frankrijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door pansaebr Bekijk Berichten
heel die advertentie klopt niet.
de titel zeg rood, de foto zegt rood, beschrijving zegt dat die groen is.
ook zou die uit 1966 zijn...
Comment
-
Beste Andy, als ik u een tip mag geven (ik rij zelf elektrisch, eigen ombouw): bezint voor ge begint. Je schrijft:
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten... dan 2 of 5loodbatterijen van 100Ah ...
...als ik een prius koop, zijn huidige groot accu pak eruit gooi en vervang door een lichtere kleineren kan ik toch wat besparen...
Zelf heb ik eerst ook een 106/saxo/berlingo/clio electrique overwogen. Ik ben daar niet mee verdergegaan omdat ik nergens duidelijk vond wat de grenzen waren qua Voltage die de Sagem controller aanvaardt (verschilt ook per type/bouwjaar blijkbaar). Er zijn al vele van deze fransozen omgebouwd naar Li-Ion, maar dan met nieuwe 3.2V cellen in serie geschakeld. Dan kan je netjes het nominale voltage bekomen dat je nodig hebt, maar een nieuw Lithium pak is nog steeds ontzettend duur (+- 6000euro heel grofweg geschat).
Prijs-kwaliteit is momenteel de beste mogelijkheid om een accu van een Opel Ampera/Chevy Volt of Nissan Leaf te kopen op een autoafbraak (deze vind je makkelijker in NL). Zelf heb ik een 16Kwh accu uit de Ampera (rijbereik 75km trouwens, gekocht voor 1250 Euro), en die kan je maar schakelen in 'stapjes' van 24/48v. Wat ik en andere Belgen doen is een oldtimer keuren met originele motor, dan inschrijven en verzekeren. Daarna ombouwen. Dan rest er enkel de administratieve onregelmatigheid dat er 'benzine' ipv 'elektrisch' op het inschrijvingsbewijs staat.
Comment
-
ik heb nergens geschreven dat ik de li-ion in een prius zou vervangen door lood. wat ik wel schreef is dat ik een zo licht mogelijk auto wou bouwen. het doel is een autonomie van 20-30km en daar kunnen we het grootste deel van ons trajecten mee doen.
ik was van de veronderstelling dat daar een accupack in zit waarmee de auto 100km ofzo kan doen, en die wou ik afslanken. echter blijkt een prius maar een kleine batterij te hebben en niet in staat zelfstandig electrisch rond te rijden (althans niet wat ik ermee wou doen.
ik ben er nu toch al dik 6-7 jaar mee bezig om zoiets uit te voeren, heb al genoeg info ingelezen op internet, heb hopen kits zien passeren die in de handel verkrijgbaar zijn. alleen die belgische wetten...
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichtenmijn doel precies.
doel was wel om een zo licht mogelijke auto te bouwen (MAX 600kg INLCUSIEF batterijen). als ik een prius koop, zijn huidige groot accu pak eruit gooi en vervang door een lichtere kleineren kan ik toch wat besparen.
dan wil ik wettelijk uitzoeken wat ik kan doen om de brandstofmotor eruit te mogen slopen, of als dat niet mag, strippen tot het einde (inlaat, uitlaat, cilinderkop, radiator, starter, dynamo... allemaal eruit).
en nu ik ga ik mijn verzekering eens quoten:
Wat ik met zekerheid weet : niet alles wat rondrijdt , is correct verzekerd in België.
Elke Belgische autoverzekering bevat een clausule rond "verplichting van melding".M.a.w. de wijziging/verbouwing van voertuig moet sowieso gemeld worden aan de maatschappij.
Op dat moment kan de maatschappij het risico beoordelen en kunnen ze het weigeren om verder te verzekeren.
Dus die ombouw verzwijgen mag/kan zeker niet qua verzekeringswetgeving.Last edited by andydv; 18/06/2016, 06:54.
Comment
-
Als je bij een full-electric de accu wilt vervangen door een lichtere, hou er dan rekening mee dat je dan ook de controller, de lader, State-of-Charge (Soc) meter, DC-DC omvormer, evt. BMS ed. moet aanpassen aan het lagere voltage...
Anders hebt ge dit aan de hand: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...D&pageNumber=1
En ge gaat een veel lager vermogen overhouden.
Comment
-
niet lagere spanning, lagere capaciteit.
als je bv een auto hebt die op 300V draait en daarbij 40Ah heeft als nimh of lood accu, dan kan je die wel vervangen door bv een 296V li-ion accu met 25Ah.
een lood accu van 300V (25 x 12V) zou leeg zijn op een 275V. een li-ion zit dan op 3,4V/cell en is in principe nog niet leeg (t zal ook de laatte 10-20% zijn). in ieder geval is het veel gezonder om li-ion niet te ver leeg te trekken en niet te ver op te laden (ik zou tussen 40 en 80% willen blijven).
de lader zal een custom build worden bij mij thuis (bedoeling is dat zonnepanelen er ook energie gaan moeten inpompen, hoe weinig ze ook leveren).
ik heb thuis ook al wat ge-experimenteerd door een standaard brommer loodaccu te demonteren en er li-ion in te stoppen.
in dezelfde behuizing had ik 2,5x meer energie steken en was ze 5keer lichter geworden (ook van 6V naar 11,1V gegaan in spanning).
van 6V 4Ah (24Wh) naar 11,1V 5,2Ah (57Wh) waarbij het gewicht van 870gr naar 180gr ging, INCLUSIEF li-ion laadchip erin. en ik heb dan nog veel plaats verloren omdat de behuizing 10cm hoog was en mijn lion cellen slechts 6,5cm (de bovenste 3,5cm of quasi 30% van de omvang is dus LUCHT).
ben ook zelf bezig een UPS te bouwen op li-ion technologie voor mijn server. dezelfde capaciteit als de lood accus in li-ion zou mijn UPS 6x kleiner en 8x lichter maken (weet niet waar uw 1/3de gewicht van lood uitkomt???)
capaciteit 12V 25Ah is nodig:
rekening houdend dat je lood niet compleet mag ontladen wordt dat een 40Ah accutje. 20cmx16cmx17cm (5444cm³) en die weegt 15kg.
voor een li-ion pak op 3,7V heb je dus 80Ah nodig. we nemen 100Ah en gebruiken standaard 2500mAh cellen. dan heb je 40x 18650 cellen.
1x 18650 = 45gram, 1,8cm breed, 6,5cm lang. 40stuks zijn 842cm³ groot en wegen dan 1,8kg.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichtenniet lagere spanning, lagere capaciteit.
als je bv een auto hebt die op 300V draait en daarbij 40Ah heeft als nimh of lood accu, dan kan je die wel vervangen door bv een 296V li-ion accu met 25Ah.
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten(ik zou tussen 40 en 80% willen blijven).
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichtendezelfde capaciteit als de lood accus in li-ion zou mijn UPS 6x kleiner en 8x lichter maken (weet niet waar uw 1/3de gewicht van lood uitkomt???).
Trouwens,
Als enkel de accus defect zijn bij de Clio in de link hierboven is dat mss nog een koopje. Als het klopt dat dit een nominaal 114V systeem is (http://www.evalbum.com/1566), en je stopt daar een (of twee in parallel) 48+48+24v Ampera accupacks in (of 13 Leaf cellen), denk ik dat je daar een fijn autootje aan zou hebben.
Comment
-
Terzijde, 5 loodaccu's in serie... Hoe ga je die opladen?
Zelfs in parallel is het niet ideaal wegens afwijkingen in karakteristiek vd afzonderlijke batterijen.
Ook niet mogelijk voor een gewone (druppel) lader om dit volgens de regels uit te voeren.
Die 'ziet' enkel de totale weerstand vd schakeling ipv elke batterij apart.
Comment
-
gewoon in serie.
5batterijen in serie is 60V.
als je een beetje electronica kent, maakt je zelf een BMS die volle batterijen begint te overbruggen. maar lood is heel vergevingsgezind. die laten zich makkelijk in serie opladen.
een lood accu van 12V bestaat uit zichzelf al van 6 serie batterijtjes van 2V.
een vrachtwagen zet zelf 2 batterijen van 12V in serie. kan perfect hoor zolang je gelijke batterijen gebruikt (dus geen 24Ah en 4x 40Ah samen gooien)
Comment
-
gewoon in serie. loodbatterijen zijn heel vergevingsgezind door overladen hoor.
5x12V is 60V, als je daar 70V op zet, gaan ze allen opladen.
je kan eventueel nog zelf een BMS maken die detecteerd wanneer een accu vol is en die overbruggen zodat de stroom parallel loopt ipv in serie.
peanuts om te maken (bv elke loodaccu een arduino'ke geven als monitor, kost niks en eenvoudig te maken). ben al enkele jaren met electronica en batterijen bezig hoor.
hier één van mijn zelfbouw li-ion laders + monitoring
Comment
-
Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
klinkt als een cool project. een ouder/bestaand voertuig aanpassen is veel interessanter dan een nieuw bouwen.
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichtenen zo goed als zonder verwarming rondrijden (of de verwarming van de electronica recupereren).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
Voor het geld van deze ombouw heb je ook wel een volledig geprepareerd raceblok met +200 pk maarja
Comment
Comment