Mededeling

Collapse
No announcement yet.

oude electro wagen of hybride gezocht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

is geen electrische want die heeft het stopcontact niet aan de rechterkant. Had hem ook al zien staan, maar ik denk eerder dat het gaat om een vergissing van de verkoper.
    www.peugeotforum.be

Comment

ben ook overtuigd dat een 106 of saxo het ideaal is als je goedkoop electrisch wil rijden. Heb ook gezien dat er sommigen de standaard accus vervangen door Li-Ion (zelfbouw) en voor 1/4 van het gewicht de actieradius verdubbelen. Met een hele groot batterijpack kan je 100% electrisch rijden als je dat wil...

Comment

'k heb er ook al voor gezien, maar degene die ik gevonden heb, zijn meestal in het zuiden van frankrijk
        www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pansaebr Bekijk Berichten
          Andy,

Heb je deze al opgemerkt is wel een 3 deur versie en ook van franse afkomst:

De grootste zoekertjessite van België. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koop en verkoop je op 2dehands.

groeten
          Bruno

heel die advertentie klopt niet.
          de titel zeg rood, de foto zegt rood, beschrijving zegt dat die groen is.
          ook zou die uit 1966 zijn...

Comment

Beste Andy, als ik u een tip mag geven (ik rij zelf elektrisch, eigen ombouw): bezint voor ge begint. Je schrijft:

Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
            ... dan 2 of 5loodbatterijen van 100Ah ...
            ...als ik een prius koop, zijn huidige groot accu pak eruit gooi en vervang door een lichtere kleineren kan ik toch wat besparen...
            Dus dan ga je een efficiënte Li-Ion accu (waarvoor je al betaald als je de auto koopt), vervangen door loodzware batterijen. Li-ion weegt 1/3 van lood, en neemt de helft van het volume in. Hiermee ga je NIETS besparen qua gewicht, en je zal serieus inboeten aan rijbereik en levensduur. Dus doe eerst goed uw huiswerk. Een goede plaats om te starten is op diyelecticcar.com. Daar vind je alle info die je nodig hebt.

Zelf heb ik eerst ook een 106/saxo/berlingo/clio electrique overwogen. Ik ben daar niet mee verdergegaan omdat ik nergens duidelijk vond wat de grenzen waren qua Voltage die de Sagem controller aanvaardt (verschilt ook per type/bouwjaar blijkbaar). Er zijn al vele van deze fransozen omgebouwd naar Li-Ion, maar dan met nieuwe 3.2V cellen in serie geschakeld. Dan kan je netjes het nominale voltage bekomen dat je nodig hebt, maar een nieuw Lithium pak is nog steeds ontzettend duur (+- 6000euro heel grofweg geschat).

Prijs-kwaliteit is momenteel de beste mogelijkheid om een accu van een Opel Ampera/Chevy Volt of Nissan Leaf te kopen op een autoafbraak (deze vind je makkelijker in NL). Zelf heb ik een 16Kwh accu uit de Ampera (rijbereik 75km trouwens, gekocht voor 1250 Euro), en die kan je maar schakelen in 'stapjes' van 24/48v. Wat ik en andere Belgen doen is een oldtimer keuren met originele motor, dan inschrijven en verzekeren. Daarna ombouwen. Dan rest er enkel de administratieve onregelmatigheid dat er 'benzine' ipv 'elektrisch' op het inschrijvingsbewijs staat.
            Last edited by ; 18/06/2016, 06:06.

Comment

ik heb nergens geschreven dat ik de li-ion in een prius zou vervangen door lood. wat ik wel schreef is dat ik een zo licht mogelijk auto wou bouwen. het doel is een autonomie van 20-30km en daar kunnen we het grootste deel van ons trajecten mee doen.
              ik was van de veronderstelling dat daar een accupack in zit waarmee de auto 100km ofzo kan doen, en die wou ik afslanken. echter blijkt een prius maar een kleine batterij te hebben en niet in staat zelfstandig electrisch rond te rijden (althans niet wat ik ermee wou doen.
              ik ben er nu toch al dik 6-7 jaar mee bezig om zoiets uit te voeren, heb al genoeg info ingelezen op internet, heb hopen kits zien passeren die in de handel verkrijgbaar zijn. alleen die belgische wetten...

mijn doel precies.

doel was wel om een zo licht mogelijke auto te bouwen (MAX 600kg INLCUSIEF batterijen). als ik een prius koop, zijn huidige groot accu pak eruit gooi en vervang door een lichtere kleineren kan ik toch wat besparen.
              dan wil ik wettelijk uitzoeken wat ik kan doen om de brandstofmotor eruit te mogen slopen, of als dat niet mag, strippen tot het einde (inlaat, uitlaat, cilinderkop, radiator, starter, dynamo... allemaal eruit).
              uw kleine administratieve onregelmatigheid gaat natuurlijk wel doorlaggevend zijn als je eens je verzekering moet aanspreken. ik heb al contact gehad met diverse instanties om een 'legale' oldtimer om te bouwen en ook in contact met iemand die ermee bezig is om een oldtimer LEGAAL op daily platen om te bouwen.
              en nu ik ga ik mijn verzekering eens quoten:

Wat ik met zekerheid weet : niet alles wat rondrijdt , is correct verzekerd in België.
              Elke Belgische autoverzekering bevat een clausule rond "verplichting van melding".M.a.w. de wijziging/verbouwing van voertuig moet sowieso gemeld worden aan de maatschappij.
              Op dat moment kan de maatschappij het risico beoordelen en kunnen ze het weigeren om verder te verzekeren.
              Dus die ombouw verzwijgen mag/kan zeker niet qua verzekeringswetgeving.
              dat is de hoofdreden geweest om mijn diy electrische oldtimer plannen in de koelkast te steken en te beginnen vanuit een bestaand electrische. die is administratief electrisch, en kan volgens mij nog deftig verbeterd worden. controller toevoegen die bewegingsenergie van de motor bij het uitbollen omzet naar electrische energie (regeneratief remmen). zolang je aan de bestaande remmen niks wijzigd, is dat ook toegelaten. ff verzekering inlichten en gedaan (wordt niet getest op keuring)
              Last edited by andydv; 18/06/2016, 06:54.

Comment

Als je bij een full-electric de accu wilt vervangen door een lichtere, hou er dan rekening mee dat je dan ook de controller, de lader, State-of-Charge (Soc) meter, DC-DC omvormer, evt. BMS ed. moet aanpassen aan het lagere voltage...
                Anders hebt ge dit aan de hand: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...D&pageNumber=1

En ge gaat een veel lager vermogen overhouden.

Last edited by ; 18/06/2016, 07:06.

Comment

niet lagere spanning, lagere capaciteit.

als je bv een auto hebt die op 300V draait en daarbij 40Ah heeft als nimh of lood accu, dan kan je die wel vervangen door bv een 296V li-ion accu met 25Ah.
                  een lood accu van 300V (25 x 12V) zou leeg zijn op een 275V. een li-ion zit dan op 3,4V/cell en is in principe nog niet leeg (t zal ook de laatte 10-20% zijn). in ieder geval is het veel gezonder om li-ion niet te ver leeg te trekken en niet te ver op te laden (ik zou tussen 40 en 80% willen blijven).

de lader zal een custom build worden bij mij thuis (bedoeling is dat zonnepanelen er ook energie gaan moeten inpompen, hoe weinig ze ook leveren).
                  ik heb thuis ook al wat ge-experimenteerd door een standaard brommer loodaccu te demonteren en er li-ion in te stoppen.
                  in dezelfde behuizing had ik 2,5x meer energie steken en was ze 5keer lichter geworden (ook van 6V naar 11,1V gegaan in spanning).
                  van 6V 4Ah (24Wh) naar 11,1V 5,2Ah (57Wh) waarbij het gewicht van 870gr naar 180gr ging, INCLUSIEF li-ion laadchip erin. en ik heb dan nog veel plaats verloren omdat de behuizing 10cm hoog was en mijn lion cellen slechts 6,5cm (de bovenste 3,5cm of quasi 30% van de omvang is dus LUCHT).

ben ook zelf bezig een UPS te bouwen op li-ion technologie voor mijn server. dezelfde capaciteit als de lood accus in li-ion zou mijn UPS 6x kleiner en 8x lichter maken (weet niet waar uw 1/3de gewicht van lood uitkomt???)
                  capaciteit 12V 25Ah is nodig:
                  rekening houdend dat je lood niet compleet mag ontladen wordt dat een 40Ah accutje. 20cmx16cmx17cm (5444cm³) en die weegt 15kg.
                  voor een li-ion pak op 3,7V heb je dus 80Ah nodig. we nemen 100Ah en gebruiken standaard 2500mAh cellen. dan heb je 40x 18650 cellen.
                  1x 18650 = 45gram, 1,8cm breed, 6,5cm lang. 40stuks zijn 842cm³ groot en wegen dan 1,8kg.

Comment

niet lagere spanning, lagere capaciteit.
                    als je bv een auto hebt die op 300V draait en daarbij 40Ah heeft als nimh of lood accu, dan kan je die wel vervangen door bv een 296V li-ion accu met 25Ah.
                    Dat kan dus inderdaad wel. Dan moet je wel nog steeds eea aanpassen (SOC meter, lader in geval van lithium), maar dat zou niet onoverkomelijk moeten zijn. Ik was wel wat bezorgd ivm je je 5 12V batterijen in serie. 60V nominaal is echt niet veel voor een auto, al weegt die maar 600kg.

(ik zou tussen 40 en 80% willen blijven).
                    Dat lijkt me vrij conservatief voor een EV (voor lithium). 30-95% zou geen probleem mogen zijn voor jaren rijplezier.

dezelfde capaciteit als de lood accus in li-ion zou mijn UPS 6x kleiner en 8x lichter maken (weet niet waar uw 1/3de gewicht van lood uitkomt???)
                    Dat pleit dus alleen nog meer voor lithium in een EV toepassing. Ik wou niet overdrijven .

Trouwens,
                    Als enkel de accus defect zijn bij de Clio in de link hierboven is dat mss nog een koopje. Als het klopt dat dit een nominaal 114V systeem is (http://www.evalbum.com/1566), en je stopt daar een (of twee in parallel) 48+48+24v Ampera accupacks in (of 13 Leaf cellen), denk ik dat je daar een fijn autootje aan zou hebben.

Comment

Terzijde, 5 loodaccu's in serie... Hoe ga je die opladen?

Zelfs in parallel is het niet ideaal wegens afwijkingen in karakteristiek vd afzonderlijke batterijen.
                      Ook niet mogelijk voor een gewone (druppel) lader om dit volgens de regels uit te voeren.
                      Die 'ziet' enkel de totale weerstand vd schakeling ipv elke batterij apart.

Comment

gewoon in serie.
                        5batterijen in serie is 60V.
                        als je een beetje electronica kent, maakt je zelf een BMS die volle batterijen begint te overbruggen. maar lood is heel vergevingsgezind. die laten zich makkelijk in serie opladen.
                        een lood accu van 12V bestaat uit zichzelf al van 6 serie batterijtjes van 2V.
                        een vrachtwagen zet zelf 2 batterijen van 12V in serie. kan perfect hoor zolang je gelijke batterijen gebruikt (dus geen 24Ah en 4x 40Ah samen gooien)

Comment

gewoon in serie. loodbatterijen zijn heel vergevingsgezind door overladen hoor.
                          5x12V is 60V, als je daar 70V op zet, gaan ze allen opladen.

je kan eventueel nog zelf een BMS maken die detecteerd wanneer een accu vol is en die overbruggen zodat de stroom parallel loopt ipv in serie.
                          peanuts om te maken (bv elke loodaccu een arduino'ke geven als monitor, kost niks en eenvoudig te maken). ben al enkele jaren met electronica en batterijen bezig hoor.

hier één van mijn zelfbouw li-ion laders + monitoring

Comment

Haha Capri.... dan mag jij m'n batterij van m'n elektrische fiets reviseren als ze de geest geeft. Jij kan dat

Comment

Als ik hier lees, dan krijg ik spontaan een beeld van zo een paar nerdy chinezen die lichamelijk gestimuleerd worden door deze materie

Comment

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
                                Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

klinkt als een cool project. een ouder/bestaand voertuig aanpassen is veel interessanter dan een nieuw bouwen.
                                  en zo goed als zonder verwarming rondrijden (of de verwarming van de electronica recupereren).
                                  best een mazoutbrandertje plaatsen
                                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

had het ook al gelezen, werd er op facebook attent op gemaakt.
                                    maar zoals typisch: auto uitgevoerd naar DE, daar omgekeurd en dan terug naar belgie gebracht.
                                    IN belgie ombouwen is nog altijd niet mogelijk

Comment

wat een helden

Voor het geld van deze ombouw heb je ook wel een volledig geprepareerd raceblok met +200 pk maarja

Comment

Working...
                                      X