Mededeling

Collapse
No announcement yet.

laag interieurgeluid(/rolgeluid)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• laag interieurgeluid(/rolgeluid)

Hey,

eens een (vermoed ik) niet zo courant vraagje...
    Ik ben op zoek naar wagens die binnenin het stilste zijn, vooral rolgeluid is nogal een storende factor voor mij.
    Wagens van minstens 25 jaar oud of toch liefst van voor 2000. En zoiezo benzine (een dieselmotor heeft ook een zwaarder geluid)
    Reden: ik heb enkele jaren geleden een geluidstrauma opgelopen en kan maar een maximum aantal dB verdragen, en dat is onlangs nog verergerd.

Zelf rij ik al enkele jaren (van voor het geluidstrauma) een Opel Astra G Caravan en met reeds 4 verschillende bandensets (zomer en winter en nu zowat de stilste gekocht), blijft het rolgeluid sterk doordringen in het interieur.
    Er staat bijde geluidsindex van de banden dat dat buiten de wagen gemeten is en niets zegt over de ervaring binnenin. Het hangt dus sterk af van de wagen hoeveel geluid je binnenin ervaart.
    Ook zijn sommige (zelfs nieuw aangelegde) wegen heel erg luidruchtig.
    Gevolg, ik moet momenteel constant met oordoppen (of soms zelfs nog een hoofdtelefoon erover) rijden, wat heel onaangenaam voelt en zo hoor je ook minder de andere verkeersdeelneemers, wat ik niet echt veilig vind

Groetjes en alvast bedankt voor jullie hulp,
    Tom.

dan moet je eigenlijk opteren voor extra isolatie in de wielkasten. Daar resoneert het meeste rolgeluid van banden. Dat kan door op de wielkuipen een steenslagcoating te laten aanbrengen, aan de binnenzijde van de plastieken kuipen waterbestendige isolatie aan te brengen, alsook op het plaatwerk zelf (kan eventueel aan de binnenzijde) geluiddempend materiaal aan te brengen. Wat ook helpt is een auto met geluidswerend materiaal in de ramen. Ikzelf heb een auto met dubbele ramen. Tussen de ramen zit een folie welke het exterieur geluid heel goed dempt.
    www.peugeotforum.be

Comment

Mercedes S klasse .

Comment

Tuurlijk, gelijk wie vandaag met een Kadettje rijdt kan zich een S-klasse betalen.

De vraag is waarom de auto 25 jaar oud moet zijn?
        Reken er maar op dat moderne auto's al een pak stiller zijn, en dan hoe groter/duurder meestal hoe beter. Zeker als je geen al te exotische motoren kiest.

Al geprobeerd met een Bose koptelefoon die het geluid weg filtert. Je zal inderdaad weinig horen van de omgeving, maar dove mensen mogen ook nog rijden.

Comment

S klasse is net een zeer goede suggestie me dunkt.

En TS wil graag iets dat ouder is, dus dan moet er voor zijn budget wel wat te vinden zijn. Een S klasse van 15 jaar oud zal waarschijnlijk nog altijd stiller zijn dan meeste huidige middenklassers.
          Last edited by Vitus; 28/07/2016, 19:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
            S klasse is net een zeer goede suggestie me dunkt.

En TS wil graag iets dat ouder is, dus dan moet er voor zijn budget wel wat te vinden zijn. Een S klasse van 15 jaar oud zal waarschijnlijk nog altijd stiller zijn dan meeste huidige middenklassers.

Occasie zijn ze zeer interessant maar wel een goed onderhouden exemplaar zoeken en voor mij blijft dat de beste wagen.

Comment

Budget?

Comment

Lexus staat ook bekend om stille wagens.
                LS400 is ouder dan 25j, maar best duur in gebruik. GS300 is iets goedkoper en naar het schijnt ook nog stil.
                IS200 is betaalbaar, maar ik weet niet of die ook echt stiller zijn.

Ik denk wel dat je vooral voor rolgeluiden veel kan verbeteren met andere banden en door zelf nog veel isolatie bij te plaatsen
                Fabrikant doet zo weinig mogelijk isolatie: weegt meer, kost meer, etc.
                Als dit voor jou belangrijk is, dan kan je zelf nog een grote verbetering doen denk ik.

Smallere banden kan ook veel helpen.
                Ik neem aan dat je niet sportief zal rijden, want dat is ook weer extra lawaai, dus dan kunnen smallere banden ook wel voldoen.

Zoek hier ook eens: http://www.auto-decibel-db.com/

Comment

Kijk eens uit naar een hoofdtelefoon met actieve ruisonderdrukking. Deze gaat de omgevingsgeluiden wegfilteren terwijl je nog perfect muziek kan beluisteren en handsfree kan bellen.
                  Of, spotgoedkoop, probeer enkele hoordopjes. Verkrijgbaar in elke doe-het-zelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gust Kadé Bekijk Berichten
                    Kijk eens uit naar een hoofdtelefoon met actieve ruisonderdrukking. Deze gaat de omgevingsgeluiden wegfilteren terwijl je nog perfect muziek kan beluisteren en handsfree kan bellen.
                    Of, spotgoedkoop, probeer enkele hoordopjes. Verkrijgbaar in elke doe-het-zelf.
                    Muziek ea. zal ook wel een probleem zijn... Maar als een dove rondrijden is ook niet ideaal...
                    Maar je kan wel gefilterde oordoppen op maat laten maken...

Comment

na-isoleren heeft kwasi geen zin, zat op een mobilehomeforum en daar proberen er velen

constructeurs met stille auto's pakken de probs bij de wortel aan, een partikulier haalt met wat matten in de wielkassen geen resultaat

Comment

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Chris_147: die lijst is wel interessant, doch enkel wagens vanaf 2008 en dat budget heb ik niet (vooral voor de stillere duurdere wagens)... al geeft het wel een indicatie welke merken aandacht hebben voor interieurgeluid.

Heb al verschillende bandensets geprobeerd, zowel zomer (breder) als winter(smaller), en maakt weinig verschil... denk inderdaad dat dit type wagen nogal een hoog rol-/omgevingsgeluid heeft.

Geluidsisolatie bijplaatsen lijkt me ook een moeilijke, aangezien dat echt heel goed moet aansluiten op de juiste plaatsen... en best dan nog laten uitvoeren door iemand met kennis terzake. Moesten er hier mensen zijn die hier echt wel goede resultaten mee gehad hebben, laat maar iets weten

flappy: welke wagens hebben zulke ramen, en /of was dat een optie?

Tommie1 e.a.: inderdaad budget is niet zo groot dat een (nieuwe) S-klasse of Lexus een mogelijkheid is... niet alleen aankoop, maar ook onderhoud en verbruik... (ik rij nu al op LPG om die kosten zo laag mogelijk te houden) want ik rij 30.000km per jaar. budget voor aankoop is enkele duizenden euro's... en zeker geen 10.000

Op maat gemaakte muziekoordoppen (vanwege de vlakke demping zodat het geluid niet teveel vervormd), heb ik al constant in...
                        En me helemaal afsluiten van omgevingsgeluid met hoofdtelefoon met actieve ruisonderdrukking vind ik niet erg veilig (ook al mogen dove mensen wel rijden, bij hun zijn andere zintuigen meestal veel sterker ontwikkeld)... alsook is er dan geen communicatie met bvb kindje in de wagen mogelijk.

Voor diegenen die de E40 tussen afrit Tienen en Crisnée (vooral in de richting van Liège) kennen, die betonverharding is ondraagelijk voor mij met oordoppen in en geluidsdempende hoofdtelefoon erover. En zo zijn er verschilede stukken weg die heel erg "luid" zijn... zelfs ook nieuwe asfaltverhardingen...
                        Wat vooral/ook het ergste is, is de resonantie van geluiden... dus zelfs met die oordoppen en hoofdtelefoon, is het aantal dB wel sterk verlaagd, maar blijft het een heel indringende resonantie voortbrengen door heel je lijf (botgeleiding). https://www.gezondheidsplein.nl/aand...emen/item40758
                        Geluid is iets heel eigenaardig
                        Ik heb door het geluidstrauma geen gehoorverlies, enkel Tinitus (oorsuizen) & Hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid) waarbij de Hyperacusis de Tinitus versterkt en je van die Tinitus moeilijk kan slapen en oververmoeid raakt...

Zou handig zijn als ik met verschillende types wagens kan "test"rijden (over bvb de E40, als het daar goed/beter is, dan lukt het overal wel...)

Groetjes, Tom

Comment

ik heb een peugeot 607 en daar zit dat op

mercedes en andere zullen dat ook wel hebben (weliswaar in optie)
                          www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            ik heb een peugeot 607 en daar zit dat op

mercedes en andere zullen dat ook wel hebben (weliswaar in optie)
                            Wat ?

Comment

Geluidsisolerende ruiten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                                Geluidsisolerende ruiten.
                                Wat is dat voor glas ?

Comment

Een occasie Mercedes W203 of W211.

Voor weinig geld te vinden en als er 15 of 16 duim banden opstaan, rijdt dat enorm zacht. Michelins bijvoorbeeld.

Wel relatief duur als er iets aan kapot gaat, want ze moeten zo goed als altijd met de STAR uitgelezen worden (= dealer).

Oude auto's van 25 jaar geleden maken veel lawaai in vergelijking met moderne wagens. Ik heb nooit met een w140 gereden, maar ik denk dat een w140 van begin jaren 90 meer lawaai zal maken dan een w211 van pakweg 2004. Ook al is het een S klasse.

EDIT: of zoals iemand hierboven zegt: een Lexus. Daarom geen LS of GS, maar een IS200 van rond 2000 zal goedkoop zijn, comfortabel zijn en véél betrouwbaarder zijn dan de Merc's.

PS.: bent u invalide (66%)? Dan moet ge geen tax betalen, dus 6 cilinder = zachter.
                                  Last edited by orange; 31/07/2016, 02:16.

Comment

Die W140 rijdt stiller. Heeft dubbele beglazing.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                      Wat is dat voor glas ?
                                      gelamineerd glas: zijn twee ramen waar dikke geluidswerende folie tussenzit
                                      www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                        Wat is dat voor glas ?
                                        Weet niet of isolerend glas bestaat.
                                        Wel isolerende ruiten.

Hierbij werken ze met meerdere lagen glas met hiertussen bepaalde 'coatings' die geluid van bepaalde frequenties reflecteren.

Ik weet ook niet of isolerende ruiten voor ts een oplossing zal zijn.
                                        Hier gaat het over laag-frequente trillingen die door het onderstel aan het interieur worden doorgegeven.

Werken met reflectie brengt dan weing op, je kan enkel werken met het wijzigen van de eigen frequenties van de gebruikte onderdelen.
                                        Je kan niks wijzigen aan het onderstel, dus blijft enkel de mogelijkheid over om de massa ervan te wijzigen.
                                        Effectief gericht gewicht bijplaatsen dus.

Onbegonnen werk, zoals Bobo al zei.

Comment

Working...
                                        X