Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met winterbanden blijven rijden in de zomer?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Vandaag toch wel even een broekpoepmomentje toen ik aan 80-90 km/h plots redelijk onderstuur kreeg in een voor mij zeer bekende bocht . Begin toch weer te twijfelen bij mijn keuze...

Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe groot het verschi is tussen een goede winterband in de verkeerde (20+ °C in dit geval) omstandigheden en budgetbanden (bvb één of andere Chinees merk) in de correcte omstandigheden. Bij de aanschaf van nieuwe banden zou ik bijvoorbeeld altijd bij de premium merken blijven... maar nu ben ik misschien wel nog gevaarlijker bezig.
    Last edited by ; 09/08/2016, 01:12.

Comment

je reed gewoon te snel of er lag vettigheid op de baan

Comment

Met winterbanden in de zomer rijden?

Don't be that guy.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Intexor Bekijk Berichten
          Met winterbanden in de zomer rijden?

Don't be that guy.
          Care to elaborate ?

Genoeg mensen (ook hier) die er geen graten in zien. Ook mijn lokale bandencentrale (Michelin verdeler) die er eigenlijk nog iets kon aan verdienen zag niet direct een probleem en raadde me aan om na de winter gewoon nieuwe zomerbanden op te leggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
            Zo ken ik er wel meer en zelfs in Duitsland moet je er maar eens op letten hoeveel er op winterbanden blijven rijden in de zomer.

Ben ik content met mijn all seasons
            Dat is normaal daar ben je verplicht met winterbanden te rijden (winter), gezinnen met een 2de auto waar korte ritten mee gedaan wordt zouden dan ook 2 set's moeten hebben wat ik ook van het goede te veel vind.
            Z4 M40i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten
              Dat is normaal daar ben je verplicht met winterbanden te rijden (winter), gezinnen met een 2de auto waar korte ritten mee gedaan wordt zouden dan ook 2 set's moeten hebben wat ik ook van het goede te veel vind.
              In Duitsland moet je niet met winterbanden rijden in de winter maar bij winterse omstandigheden (sneeuw, smeltende sneeuw, ijs, ijzel,...) en het moeten niet winterbanden zijn maar banden die zo gemaakt zijn dat hun profiel beter bijvoorbeeld bij (smeltende) sneeuw grip heeft, 4S banden met de bekende M+S of 3 bergen met een sneeuwvlokje kunnen dus zeker ook (alsook bijvoorbeeld de nieuwe CrossClimate van Michelin).

n der Version der Straßenverkehrsordnung aus 2010 wird genau beschrieben, was unter "winterlichen Wetterverhältnissen" zu verstehen ist: Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte. Neu ist auch, dass erstmals auf den Begriff des M+S-Reifens abgestellt wird.Der Gesetzestext schreibt vor, dass ein Kraftfahrzeug bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte nur mit Reifen gefahren werden darf, welche die in Anhang II Nr. 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG beschriebenen Eigenschaften erfüllen. Dort ist festgelegt, dass das Laufflächenprofil und die Struktur von M+S-Reifen so konzipiert sind, dass sie vor allem auf Matsch sowie frischem oder schmelzendem Schnee bessere Fahreigenschaften gewährleisten als normale Reifen. Die vom Fachhandel verkauften Winter- und Ganzjahresreifen mit M+S-Kennzeichnung erfüllen die beschriebenen Voraussetzungen. Dies gilt natürlich auch für früher verkaufte M+S-Reifen. Im Laufe der nächsten Jahre wird mit einer neuen Definition der Winterreifen gerechnet.
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Dit jaar is het me zelfs in Umbrië opgevallen hoeveel italianen er daar in de zomer zelfs met winterbanden rijden. En daar zijn de temperaturen toch nog net iets heter dan hier, en de wegen net iets uitdagender ;-)
                Zelfs een audi TT gezien met de winterbanden er nog op.
                Mits een deftige rijstijl, denk ik dat dat geen enkel probleem is,persoonlijk.

Vriend van mij, doet het ook al jaren, zonder opvallende slijtage. Moet er wel bij zeggen dat dat een vrij rustige chauffeur is.

Comment

Snap sommige hier toch niet ze. Als het 10 dagen per jaar vriest, is iedereen zonder winterbanden gek. Maar 3/4 van het jaar met de verkeerde banden rijden is dan geen probleem. Want de remweg is maar een beetje langer... Op verschillende sites( bvb http://www.anwb.nl/auto/themas/winte...r-door-kan-dat ) zie ik 2 tot 3m bij 50km/u en 30% minder grip. Steek daar gewoon de juiste banden op he zeg. Moest het nu een wagen zijn waar je bijna niet mee rijdt akkoord, maar op uw dagelijks voertuig ga je daar toch niet op besparen.

Comment

Hangt nogal af van je kilometers hé.

Ik rij 45k per jaar (firmawagen) en wissel mooi winter en zomerbanden volgens de seizoenen.
                    Vrouw rijdt nog geen 10k per jaar. Auto gekocht met zomerbanden, en als die versleten zijn, dan komen daar crossclimates onder, ofwel gewoon winterbanden.
                    Als ik daarmee ga wisselen, dan worden die winterbanden toch te oud.

Nu met die zomerbanden is het simpel, als het sneeuwt, dan blijft mevrouw thuis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door retro Bekijk Berichten
                      Snap sommige hier toch niet ze. Als het 10 dagen per jaar vriest, is iedereen zonder winterbanden gek. Maar 3/4 van het jaar met de verkeerde banden rijden is dan geen probleem. Want de remweg is maar een beetje langer... Op verschillende sites( bvb http://www.anwb.nl/auto/themas/winte...r-door-kan-dat ) zie ik 2 tot 3m bij 50km/u en 30% minder grip. Steek daar gewoon de juiste banden op he zeg. Moest het nu een wagen zijn waar je bijna niet mee rijdt akkoord, maar op uw dagelijks voertuig ga je daar toch niet op besparen.
                      Omdat het verschil in de winter tussen zomerband en winterband veel groter is dan in de zomer?

Als uw winterbanden bijvoorbeeld al 2 seizoenen gebruikt geweest zijn presteren die echt niet meer zoals ze horen te presteren in de winter,
                      groot deel van de karakteristieken -flexibele lamellen, profiel diepte, versheid rubber ... - vervalt en ze oprijden in de zomer is een wel te overwegen optie. Maar die van de ANWB gaan ook niet dieper in detail om hun boodschap zo kort en simpel mogelijk te houden voor het grote publiek.

Er zijn trouwens veel aspecten aan een wagen die de rijdynamiek en prestaties kunnen beïnvloeden, in eerste instantie natuurlijk de remmen zelf, maar ook de uitlijning, demping, ... moeten we de vraag stellen of we in de zomer dan onze setup moeten aanpassen in een bikkelhard afgeveerd met semi-slicks uitgeruste Nurburgring-machine & dan uiteraard ook steeds braaf aan de snelheidslimieten houdende, want te snel rijden verlengt uw remweg. 'k Ben benieuwd hoe kort en bondig de ANWB dat gaat samenvatten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                        Omdat het verschil in de winter tussen zomerband en winterband veel groter is dan in de zomer?.
                        Klopt maar 3/4 van het jaar hebben we wel temperaturen die minder geschikt zijn voor winterbanden. Dus best 75% van de tijd met verkeerde banden rijden met 1/4 minder grip omdat je dan tijdens 25% van het jaar 1/2 meer grip hebt? Rare logica. Waarom verkopen ze dan zomerbanden en steken ze niet standaard winterbanden? Gewoon de juiste banden steken blijft nu eenmaal het beste. Winterbanden met 4mm gooi je gewoon weg ipv op te rijden in de zomer.

Er staan trouwens genoeg gedetailleerde testen op internet hoor. Ik zou zeggen Google is uw vriend.

Comment

Klopt maar 3/4 van het jaar hebben we wel temperaturen die minder geschikt zijn voor winterbanden. Dus best 75% van de tijd met verkeerde banden rijden met 1/4 minder grip omdat je dan tijdens 25% van het jaar 1/2 meer grip hebt? Rare logica. Waarom verkopen ze dan zomerbanden en steken ze niet standaard winterbanden? Gewoon de juiste banden steken blijft nu eenmaal het beste. Winterbanden met 4mm gooi je gewoon weg ipv op te rijden in de zomer.

Er staan trouwens genoeg gedetailleerde testen op internet hoor. Ik zou zeggen Google is uw vriend.
                          Maak van die 75% gerust maar meer dan 90% van de tijd... dus geen winterbanden is de beste keuze , zelfs in de winter heb je hier (aan de kust) dikwijls temperaturen boven de 7 graden... maar dit is een oud zeer wanneer zijn winterbanden nodig en wanneer niet.
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            Maak van die 75% gerust maar meer dan 90% van de tijd... dus geen winterbanden is de beste keuze , zelfs in de winter heb je hier (aan de kust) dikwijls temperaturen boven de 7 graden... maar dit is een oud zeer wanneer zijn winterbanden nodig en wanneer niet.
                            met de zachte winters die wij nu hebben zijn winterbanden overbodig in België en zeker aan de kust; met mijn Saab ben ik al geschakeld naar Michelins CrossClimate, en van zodra de juiste maten zullen bestaan voor mijn Q5 verander ik voor dezelfde banden. Gedaan dan met de klucht van de bandenwissel !

Comment

Op banden bespaar je gewoonweg niet... Dat sommigen het nog maar overwegen Hier wat leesvoer

Het profiel van winterbanden is speciaal ontwikkeld voor gebruik bij lage temperaturen. Diepe groeven en een zacht loopvlakrubber zorgen immers voor een uiterst stevige grip op beijzelde en besneeuwde wegen. Op een droog wegdek zijn winterbanden daardoor veel minder effectief. Beslissen om met winterbanden de zomer te trotseren, lijkt op het eerste gezicht dus niet zo verstandig.

Doorrijden op winterbanden in de zomer

Vanuit ecologisch en economisch standpunt is het denkbaar om de zomer op winterbanden door te rijden. Toch is dit een verkeerde inschatting. De rolweerstand van winterbanden neemt in de zomermaanden namelijk aanzienlijk toe, wat het brandstofverbruik van uw wagen zeer doet stijgen. Daarnaast, en bovenal, wordt het ook om veiligheidsredenen afgeraden om tijdens de zomermaanden met winterbanden te blijven rijden. Bij temperaturen boven 7 graden Celcius, neemt de slijtage van winterbanden immers behoorlijk toe. De remweg van winterbanden is daardoor in de zomer ruim anderhalve maal zo lang als in de winter. De rij- en stuurprecisie van de banden gaat bovendien aanzienlijk achteruit, terwijl het gevaar op aquaplaning aanzienlijk vergroot. Verder zetten winterbanden in de zomer uit, waardoor ze meer bewegingsvrij zijn. Daardoor hebben ze niet alleen een minder goede wegligging gekoppeld aan een verminderde grip, ze zijn ook minder wegvast in de bochten. Daarenboven kan de verhoogde bewegingsvrijheid van de winterbanden problematisch zijn bij onverwachtse uitwijkingen. bron: tirendo
                              The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                              BMW F10 520da 2012
                              MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Bron : tirendo

Maar het zal wel waar zijn hoor

Koopt hier iemand zijn auto gebaseerd op kortste remweg ?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

Comment

En als je nu de bewuste keuze maakt om met winterbanden van een kwaliteitsmerk (daar ging het oorspronkelijk om) met voldoende profiel en de juiste spanning nog een paar maand door te rijden? Ik kom liever zo iemand tegen dan iemand met Chinese, afgetrapte zomerbanden die denkt dat hij perfect veilig onderweg is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
                                    En als je nu de bewuste keuze maakt om met winterbanden van een kwaliteitsmerk (daar ging het oorspronkelijk om) met voldoende profiel en de juiste spanning nog een paar maand door te rijden? Ik kom liever zo iemand tegen dan iemand met Chinese, afgetrapte zomerbanden die denkt dat hij perfect veilig onderweg is.
                                    Gaat inderdaad om Michelin Primacy Alpin PA3 (runflat).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      Bron : tirendo

Maar het zal wel waar zijn hoor

Koopt hier iemand zijn auto gebaseerd op kortste remweg ?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk
                                      Of het nu tirendo is of iets anders maakt niet veel uit. Je vindt gelijkaardige teksten overal.
                                      The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                      BMW F10 520da 2012
                                      MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Ik zal u eens rare logica geven:
                                        Als je 90% van de tijd met remmen rijdt, en 10% zonder remmen.
                                        Of je rijdt 100% van de tijd met maar 75% remkracht. Wat is dan het veiligste?

Veiligheid druk je uit in marges en niet zozeer tijd, als op een gegeven ogenblik uw marge te klein wordt dan pas gebeuren er ongelukken.
                                        In alle andere situaties heb je gewoon voldoende marge om veilig in het verkeer deel te nemen.
                                        Oud vs jong, onbezonnen of ervaren, het type en de staat van het voertuig (zoals eerder gezegd) zijn evengoed allemaal elementen die de marge beïnvloeden.

Ik spreek uit ervaring, niet dat ik er trots op ben, want ik weet ook dat zomerbanden in de zomer beter presteren. Maar eens je de auto in uw hoofd verkocht hebt, dan koop je geen nieuwe banden meer voor die paar maandjes. De half gesleten winterbanden presteerde zodanig goed dat je nog 100 artikels op mij mag afvuren (wat dan in 99% van de testen toch steeds over nieuwe banden gaat), dat komt niet overeen met de ervaring. Helemaal anders met winterbanden tijdens de winter, daar is het verschil overduidelijk, dan moet je niet eens in termen van extreme uitwijkmanoeuvres of noodstops denken. Gewoon proberen op de baan blijven kan dan soms een uitdaging zijn. Heel uw betoog wordt ook nog eens onderuit gehaald door de bandencentrale die hetzelfde advies gaf. Neemt niet weg dat je zeker en vast gelijk hebt dat zomerbanden in de zomer ideaal zijn & winterbanden in de zomer, van alle soorten compounds die je kan krijgen, het minst ideale.

Comment

Ik vervang de wielen bij m'n pa altijd. Na deze winter hoefde het voor hem niet. Hij blijft met z'n 18" 225 winterbanden rijden (Nokian) omdat ze zoveel beter rijden dan z'n zomerbanden (Bridgestone 18" RFT 255 en 225).

Comment

Working...
                                          X