Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met winterbanden blijven rijden in de zomer?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Met winterbanden blijven rijden in de zomer?

Beste Autoforum,

Onlangs heb ik een E90 aangekocht. Aangezien ik nog even moest wachten op de aflevering en dacht dat er zomerbanden op de wagen lagen heb ik een mooi wintersetje op de kop kunnen tikken (styling 159 + Pirelli SOTTOZERO 2 met nog +- 7mm). Nu blijkt dat er mijn wagen reeds winterbanden aanwezig zijn... Ik had dit uiteraard zelf moeten dubbelchecken, maar aangezien het om een wagen ging die volgens de BMW concessiehouder "net" (begin juli) was binnengekomen heb ik dit over het hoofd gezien. Ook de verkoper viel uiteraard uit de lucht.

Nu zit ik echter zonder zomerbanden, maar wel met 2 sets winterbanden:

- styling 285 + Michelin Primacy Alpin (runflat) = momenteel aanwezig op de wagen
    - styling 159 + Pirelli SOTTOZERO 2 met nog +- 7mm

Ik ben niet zo een fan van de runflats en zou eigenlijk liefst vanal Michelin Pilot Sport 4 laten opleggen (andere suggesties altijd welkom). De vraag is dan natuurlijk wat ik doe met mijn huidige set(s)?

• Zomerbanden laten opleggen, vervolgens de set wintervelgen "opgebruiken" en dan de runflats op de wintervelgen laten leggen?
    • Blijven doorrijden met winterbanden tot na de winter en dan nieuwe leggen. Geen enkel probleem volgens de lokale bandencentrale hier. Hij gaf ook hier de voorkeur aan.
    • Eén set verkopen en op zoek gaan naar een zomerset of tweedehands velgen?

Wat zouden jullie doen?
    Last edited by ; 02/08/2016, 21:27.

Rij ze maar op in de zomer . Dat zijn goede banden en gaan het in de zomer nog altijd prima doen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
      Rij ze maar op in de zomer . Dat zijn goede banden en gaan het in de zomer nog altijd prima doen .
      Gaan die dingen niet veel rapper verslijten? En qua remafstand (zeker in regen) ben ik er eerlijk gezegd niet echt gerust op..

Comment

Optie 3.

Comment

Remafstand valt wel mee. Reken een meter tot anderhalve meter meer in vergelijking met zomerbanden. Omgekeerd is het verschil veel groter.
          Slijtage is een feit omdat de band net zo gemaakt is dat hij bij koude temperatuur goed presteert. Ge zult er dus niet de km's mee kunnen doen zoals normaal het geval is.
          www.peugeotforum.be

Comment

optie 3 zonder enige twijfel.
            The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
            BMW F10 520da 2012
            MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              Remafstand valt wel mee. Reken een meter tot anderhalve meter meer in vergelijking met zomerbanden. Omgekeerd is het verschil veel groter.
              Slijtage is een feit omdat de band net zo gemaakt is dat hij bij koude temperatuur goed presteert. Ge zult er dus niet de km's mee kunnen doen zoals normaal het geval is.
              denk dat dat tegenvalt zenne, dat gaat niet over een meterke of een anderhalve meter, maar véél meer dan dat.... doe eens een noodrem tegen 100 per uur met winterbanden in de zomer... ge gaat nogal eens iets zien...

Comment

Heb al eens met winterbanden in de zomer gereden, vooral wanneer de eerste millimeters eraf gesleten zijn is dat echt geen probleem.
                Vanaf 4mm en minder zijn ze sowieso niet meer zo efficiënt in de winter... maar presteren ze net beter en beter buiten seizoen (logisch als die lamellen minder groot en flexibel zijn).

Comment

Wat gaat ge zien? Da's al meerdere keren getest en het verschil is er. Maar wel veel kleiner dan iedereen altijd denkt. Ook bij bochten geven de wiinterbanden er iets rapper de brui aan.

Rijd trouwens zelf nog altijd rond op winterbanden. Gekocht voor de velgen in de winter en ben de set nu aan het oprijden. En die zijn zelfs goed getest geweest bij de snikhete temperaturen zowel qua remmen als bochten. En kijk de auto is er nog steeds zonder blutsen. Is het ideaal? 'tuurlijk niet. Als ge de keuze hebt, kies dan voor de goede schoenen.
                  www.peugeotforum.be

Comment

Heb zelf 3 weken geleden ook een tweedehands wagen gekocht met winterbanden op, ik laat ze der gewoon op en vervang ze na volgende winter, zullen dan ook ver op zijn. Voor mij optie 2 dus.
                    2012 Abarth 500 'esseesse'

Comment

ik zou voor optie nr 3 gaan

Comment

Perfect haalbaar op winterbanden blijven rijden. Maar op een auto die je net hebt niet echt kunnen genieten omdat je niet met aangepaste banden rijdt, is beetje spijtig.

Comment

Het zal waarschijnlijk toch optie 3 worden.

Morgen ga ik een zomerset gaan bezichtigen. Als deze er deftig uitzien zal ik mijn eerder aangekochte winterset terug proberen te verkopen, al zal dat waarschijnlijk gemakkelijker zijn binnen enkele maanden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dikkejos Bekijk Berichten
                            denk dat dat tegenvalt zenne, dat gaat niet over een meterke of een anderhalve meter, maar véél meer dan dat.... doe eens een noodrem tegen 100 per uur met winterbanden in de zomer... ge gaat nogal eens iets zien...
                            Nog met winterbanden in Allicante gezeten bij +30 graden in de schaduw. En maar buzze geven
                            Dat valt allemaal veel beter mee dan altijd gezegd wordt.

Zou zelf ook voor optie 3 gaan.
                            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                            Motoren & Tjeurisme

Comment

Tante is op de afrit Beervelde de vangrail in gegaan 2 zomers geleden, niks qua overdreven snelheid. Gewoon ingestuurd en achterkant kwam los. Oorzaak lag aan de winter banden (Michelin Alpin).

Heeft ze iets geleerd uit dit voorval?
                              Nee, want haar 2 jaar oude Mercedes ( door het ongeval was de andere total) staat ze hier in Duitsland op 800km van huis nog altijd op winterbanden. Gewoon te lui om te laten wisselen..

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Comment

Zou me verbazen dat het aan de winterbanden ligt. Afrit van zonhoven genomen dit weekend en zat ver genoeg boven de wettelijke 70 km/h, zelfs nog overschot.
                                www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                  Nee, want haar 2 jaar oude Mercedes ( door het ongeval was de andere total) staat ze hier in Duitsland op 800km van huis nog altijd op winterbanden. Gewoon te lui om te laten wisselen..
                                  Zo ken ik er wel meer en zelfs in Duitsland moet je er maar eens op letten hoeveel er op winterbanden blijven rijden in de zomer.

Ben ik content met mijn all seasons
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Tx for sharing, maar een achterkant die uitbreekt ligt niet aan de winterbanden hé, dat is meestal van te rap rijden... misschien lag er olie, of reed ze over een natte witte lijn? Als de electronica het tegenwoordig al niet kan redden is het alleszins buiten het normale. Ik kan er moeilijk cijfers op plakken, maar dat half afgesleten setje winterbanden reed nog heel goed in de zomer, als in, je kan daar veel harder mee rijden dan je denkt. Ik twijfel niet dat die half versleten set eigenlijk beter presteert dan een verse, maar ik wijk uit

Dat blijven zo van die discussies, auto X remt standaard korter dan auto Y, is auto Y slecht? Of zijn 'all season' banden slecht? Soms kan een samenraapsel van keuzes het verschil maken en uw tante misschien uit de vangrail gehouden hebben inderdaad, dat ze maar een ondersturende auto koopt voor in het vervolg.

Comment

Stel ik dat ik ze toch zou houden, en maw zou blijven rondscheuren met mijn winterbanden tot na de winter... Hoe zit het met slijtage & remafstand? Slijtage is 1 ding, maar aangezien ik quasi dagelijks autostrade doe en het hier wel eens af en toe ferm durft regenen...

Comment

Regenwater wordt door de bredere groeven net beter afgevoerd.
                                        www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                        X