Mededeling

Collapse
No announcement yet.

volvo V70 2.5d VAG motor vs 2.4d volvo motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • volvo V70 2.5d VAG motor vs 2.4d volvo motor

    Hallo,

    // ALERT // Dit gaat om oudere Volvo modellen, ervaring vereist //

    We twijfelen om er een volvo bij te kopen voor woon werk verkeer. Nu staan er V70's en S80's te koop met de 2.5 en de 2.4. De 2.5 is geen slechte motor, komt van VAG, maar de 2.4 door Volvo ontwikkeld wordt vaak vermeld als de 'betere' keuze omdat hij moderner is en betrouwbaarder zou zijn. Ze hebben allemaal rond de 200-300k km.

    Wat is de beste keuze?

  • #2
    roken doen ze beide de vag nog wat meer, en dat is ook zijn sterkste punt, er was nauwelijks wetgeving toen, maar de vag is een pak zuiniger daardoor

    Comment


    • #3
      Aan welke euro norm voldoen ze? Wellicht wel belangrijk?
      The shark is BACK! BMW 635csi

      BMW E24 635csi 1985
      BMW F10 520da 2012
      MINI Clubman Cooper 2017


      2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

      Comment


      • #4
        Als je gaat testrijden, hoe kan je dan weten of het roken 'normaal' of 'zorgwekkend' is? iDat lage verbruik zag ik al, kon me moeilijk voorstellen dat het verbruik echt zo laag is voor zo'n oude motor, CO2 valt ook redelijk goed mee. Is ook wat 'gokken' om het eerste jaar van de nieuwe V70 te nemen (enkel het eerste jaar gebruikten ze nog die oude motor) met mogelijks kinderziekten in software etc.

        Op marktplaats staan er nog 2.5d's te koop met 500-687K km te koop, echt slecht kunnen ze niet zijn maar als je genoeg vervangt gaat alles goed mee uiteraard...

        Euronorm geen idee...belangrijk?

        Het is trouwens wel een turbo, hoe lang gaan die turbo's meestal mee? Voor de benzine turbo's was 300k bvb al erg veel...en ik heb al BMW's gezien met minder dan 200k km waar de turbo vervangen moest worden
        Last edited by ; 11/08/2016, 22:57.

        Comment


        • #5
          specs staan hier:



          CO2 valt mee (vind ik) maar eurnorm staat er niet op. Ik vermoed EURO3 als ik deze tabel bekijk:

          Comment


          • #6
            Verkeersbelasting lijkt wel niet mee te vallen...875 euro! BIV valt mee, 145 euro

            Had verwacht dat het lager ging zijn aangezien de CO2 toch redelijk laag is (voor een oude auto) met 172.

            Al bij al, die belasting haal je er wel uit natuurlijk, verbruik ligt ongeveer een liter lager dan de modernere versie, de 2.4D vanaf bouwjaar 2004 (het modernere, duurdere alternatief in aankoop) en de VB is ook 900 euro voor die Euro4, vooral omdat de CO2 veel hoger is (209 g). Dus eigenlijk is de oudere versie in dit geval de interessantere, dankzij het vreemde rekenmodel van onze overheid.

            Dat verbruik wordt trouwens ook overschat, uiteindelijk als ik 20k km doe per jaar scheelt 1 L minder verbruik mij maar 200L, pakt een 250 euro per jaar...
            Last edited by ; 11/08/2016, 22:51.

            Comment


            • #7
              Ik heb beide gehad.
              In mijn zwarte V70 classic uit 1999 (eigenlijk 2000, de laatsten) een 2.5D van Audi, tot 300 000 km mee gereden, en geen enkel probleem.
              De beige V70 II uit 2001 had ook de 2.5D van Audi. Eveneens tot 300 000 km mee gereden en evenmin problemen.

              Waren immens zuinige motoren. Rond de 6l maximum bij normaal gebruik.

              De blauwe V70 II had de D5 met 185pk en wat vitamientjes. Gescheurde inlaatcollector, vermoedelijk door de vitamientjes. Voor de rest niks mee gehad op motorvlak, en ook tot ong 300 000 km mee gereden.

              De 2.4D/D5 is idd verfijnder. En nog meer op koppel rijdend. Maar de 2.5D rijdt een stuk aangenamer dan de doordeweekse viercilinders die op de markt zijn. Klonk ietske rauwer, waardoor je net iets meer fun had van het geluid. Alleen bij koudstart niet zo aangenaam klinken op ralenti, maar eens warm en wat in de toeren ... verslavend.

              Mocht ik moeten kiezen in uw plaats ... ik zou het niet goed weten. Kijk gewoon naar de rest, uitrusting, betrouwbare verkoper, enz... Beide motoren waren beren van motoren, die trouw en moeiteloos hun werk deden.
              __________________________

              2015 Volvo V60 D2 aut.
              2003 Volvo S60 2.4 benzine

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
                Dat verbruik wordt trouwens ook overschat, uiteindelijk als ik 20k km doe per jaar scheelt 1 L minder verbruik mij maar 200L, pakt een 250 euro per jaar...
                Dat is inderdaad helemaal waar!
                (ik met mijn 60 a 70 000 km is een ander verhaal, maar al wat onder de 30k is ... niet al te veel over wakker liggen)
                __________________________

                2015 Volvo V60 D2 aut.
                2003 Volvo S60 2.4 benzine

                Comment


                • #9
                  De taksen nekken echt de verkoop van die wagens, dus als je je over de taksen kan zetten kan je echt koopjes doen. De mijne bolt nog verder onder de oude regeling, wat een net iets draaglijkere 600 per jaar is ... Dit weekend zal ik er in de Ardennen misschien nog is een toertje mee doen en ik kijk daar eigenlijk al naar uit

                  Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • #10
                    Vraag me af of je nog door de keuring raakt met zo'n roetende VAG 2.5d? Best een goede motor, maar een ontwerp uit begin de jaren '90 (Audi 100) en een kind van zijn tijd op milieuvlak. Moet ook rekening mee houden dat je daar de komende jaren niet overal mee zal mogen rijden.
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

                    Comment


                    • #11
                      rijden nog erg veel tdi 110 in golfkes rond die ook door de keuring geraken...mss best automaat, die zijn vrij van de roettest (al weet ik niet die met de 2.5 vag tdi, de 2.4d en d5 van volvo zeker wel)

                      Comment


                      • #12
                        ik had altijd gehoord dat je voor de keuring een half uur goed moest 'doorblazen' om de roet eruit te krijgen, en het met een warme motor geen probleem moet zijn?

                        Ik had er nog niet bij stilgestaan dat oudere dieselwagens uit sommige centra geweerd gingen worden, ik dacht dat dat enkel om oldtimers ging, dit is toch 'al' een Euro3!

                        Comment


                        • #13
                          Je hebt gelijk, wist niet dat het zo streng was, maar in Antwerpen mag ik dan nu al niet meer binnen (toch niet in het centrum), je moet euro 4 hebben of euro 3 met roetfilter (wat de volvo niet heeft).

                          Nooit bij stilgestaan eigenlijk maar er is idd een heksenjacht op oudere dieselwagens...en zelfs benzinewagens...lekker sociaal correct, minder vermogende mensen afstraffen...

                          HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
                            Je hebt gelijk, wist niet dat het zo streng was, maar in Antwerpen mag ik dan nu al niet meer binnen (toch niet in het centrum), je moet euro 4 hebben of euro 3 met roetfilter (wat de volvo niet heeft).

                            Nooit bij stilgestaan eigenlijk maar er is idd een heksenjacht op oudere dieselwagens...en zelfs benzinewagens...lekker sociaal correct, minder vermogende mensen afstraffen...

                            http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...-meer-in.dhtml
                            De emissiezone in Antwerpen stad is al een paar keer uitgesteld geweest. Nu is het februari 2017, maar eerst zien en dan geloven ;-) maar hij komt er zeker, en betaal dan maar is 6-7-8 honderd euro taks om niet eens meer te mogen gaan en staan waar je wilt. Maar begrijpelijk dat ze de gezonde lucht van de haven en de ring willen beschermen tegen jouw roetende ketel ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              rijden nog erg veel tdi 110 in golfkes rond die ook door de keuring geraken...mss best automaat, die zijn vrij van de roettest (al weet ik niet die met de 2.5 vag tdi, de 2.4d en d5 van volvo zeker wel)
                              Best grappig hoe de mensen aan de keuring kijken als je de roettest gewoon mah overslaan
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • #16
                                betaal je ervoor, dan ?
                                nu met euro6 ook geen roettest, maar staat wel op factuur

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door jacothom Bekijk Berichten
                                  De emissiezone in Antwerpen stad is al een paar keer uitgesteld geweest. Nu is het februari 2017, maar eerst zien en dan geloven ;-) maar hij komt er zeker, en betaal dan maar is 6-7-8 honderd euro taks om niet eens meer te mogen gaan en staan waar je wilt. Maar begrijpelijk dat ze de gezonde lucht van de haven en de ring willen beschermen tegen jouw roetende ketel ;-)
                                  Zo is het inderdaad
                                  The shark is BACK! BMW 635csi

                                  BMW E24 635csi 1985
                                  BMW F10 520da 2012
                                  MINI Clubman Cooper 2017


                                  2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    rijden nog erg veel tdi 110 in golfkes rond die ook door de keuring geraken...mss best automaat, die zijn vrij van de roettest (al weet ik niet die met de 2.5 vag tdi, de 2.4d en d5 van volvo zeker wel)

                                    keuring is volgens de normen die gelden bij indienststelling, dus maakt weinig uit

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      betaal je ervoor, dan ?
                                      nu met euro6 ook geen roettest, maar staat wel op factuur
                                      moet je zeggen aan de kassa, dan betaal je er niet voor.

                                      Comment


                                      • #20
                                        was er nog over aan het twijfelen, maar ik had geen zin in inhouden groen kaart...en het antwoord : schuif maar terug aan, we zullen hem wel doen, wijsneus !

                                        vlg keer toch iets van zeggen, had het 2 keer op een maand aan de rekker (bij plaatsen trekhaak nogmaals)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X