Mededeling

Collapse
No announcement yet.

inruilen of toch maar oprijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • inruilen of toch maar oprijden?

    beste forum
    ik bezit een Ford Cmax 1.6 TDCI die intussen 8,5 jaar oud is. erg leuke wagen maar de laatste 2 jaar begint er sleet op te zitten. Even nagerekend: de afgelopen 2 jaar al iets meer dan 3000 eur garagekosten gehad. En intussen staat hij weer bij de garage om de roetfilter te vervangen. En dan waren er nog een 5-tal motorstoringen dus wat me dat gaat kosten is een verrassing voor morgen...
    En dan vraag ik me af: wat doe ik ermee? Herstelling betalen en doorrijden of toch maar eens op zoek gaan naar een nieuwe wagen? Deze heeft 175000 km op de teller, maar de laatste jaren vooral korte trajecten...
    Bedankt voor jullie advies!!

  • #2
    Waarom roetfilter vervangen en niet leegmaken . Kost een pak minder + nooit meer problemen zeker nu je korte afstanden doet .

    Comment


    • #3
      ze kregen hem blijkbaar niet leeg. computer gaf voortdurend fouten...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door vraagteken Bekijk Berichten
        ze kregen hem blijkbaar niet leeg. computer gaf voortdurend fouten...
        Ik heb het over open slijpen en leegmaken + uit programmeren.

        Comment


        • #5
          yep, zijn ze intussen aan het proberen. hopelijk met succes. (al sinds donderdag middag...)
          ik vraag me wel af of meer dan 3000 eur kosten op een kleine 2 jaar normaal is voor een auto van 8,5 jaar met 175000 km. Mijn vorige wagens gingen sneller weg (gezinsuitbreiding en zo...) dus heb geen ervaring met een wagen van deze leeftijd en vraag me af of vervangen een betere optie is. Tegen de volgende keuring moet er ook een stel nieuwe banden op...

          Comment


          • #6
            ik heb een volvo V70 van 2006 met 185.000 op de teller ongeveer.

            Dit jaar marterschade gehad en dit heeft me 500 euro gekost.
            Voor de rest de laatste 4 jaar enkel het gewone onderhoud betaald (300 euro per jaar)
            Deze auto doet 10.000km per jaar en zou nog een jaar of 8-10 moeten meegaan hoop ik.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door vraagteken Bekijk Berichten
              yep, zijn ze intussen aan het proberen. hopelijk met succes. (al sinds donderdag middag...)
              ik vraag me wel af of meer dan 3000 eur kosten op een kleine 2 jaar normaal is voor een auto van 8,5 jaar met 175000 km. Mijn vorige wagens gingen sneller weg (gezinsuitbreiding en zo...) dus heb geen ervaring met een wagen van deze leeftijd en vraag me af of vervangen een betere optie is. Tegen de volgende keuring moet er ook een stel nieuwe banden op...
              deze vraag had je je mogen stellen bij de eerste kosten... Een wagen is niet eeuwig en het is normaal dat bepaalde hoge onderhoudskosten nu rond 200.000km verschijnen. Maar als de wagen blijkt mits wat kosten perfect bruikbaar en bedrijfszeker te blijven, is repareren steeds veel goedkoper dan vernieuwen, het betekent maar een fractie van wat je zou verliezen enkel aan btw, zonder te spreken van de omniumverzekering die opnieuw hoger wordt. In elk geval moet je nu je kosten aflossen door de wagen nog een tijdje te gebruiken, anders geef je dat kado aan de nieuwe eigenaar
              Last edited by guyugy; 22/08/2016, 13:11.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door vraagteken Bekijk Berichten
                yep, zijn ze intussen aan het proberen. hopelijk met succes. (al sinds donderdag middag...)
                ik vraag me wel af of meer dan 3000 eur kosten op een kleine 2 jaar normaal is voor een auto van 8,5 jaar met 175000 km. Mijn vorige wagens gingen sneller weg (gezinsuitbreiding en zo...) dus heb geen ervaring met een wagen van deze leeftijd en vraag me af of vervangen een betere optie is. Tegen de volgende keuring moet er ook een stel nieuwe banden op...
                Dat is zeker niet normaal, maar van een Ford is het wel normaal.
                Ford en ook Opel hebben bepaalde modellen waar er heel wat mankementen aan zijn, ik zou zeggen buiten er mee en een betrouwbare(sommigen tot 7 jaar garantie) Aziaat kopen.
                Z4 M40i

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door vraagteken Bekijk Berichten
                  yep, zijn ze intussen aan het proberen. hopelijk met succes. (al sinds donderdag middag...)
                  ik vraag me wel af of meer dan 3000 eur kosten op een kleine 2 jaar normaal is voor een auto van 8,5 jaar met 175000 km. Mijn vorige wagens gingen sneller weg (gezinsuitbreiding en zo...) dus heb geen ervaring met een wagen van deze leeftijd en vraag me af of vervangen een betere optie is. Tegen de volgende keuring moet er ook een stel nieuwe banden op...
                  Hoeveel heeft de wagen je nieuw gekost? Hoeveel is hij nu nog waard? Dus hoeveel heeft hij op 8 jaar gewoon in waardeverlies gekost?
                  Of hij nu 175.000km heeft of 250.000km, in waarde zal die niet meer/amper zakken. Met de kosten die er aan zijn rij je nog steeds goedkoper dan met het waardeverlies dat je al gehad hebt. Gewoon eens goed in orde stellen en er nog 3-4 jaar met rijden.

                  175.000km is echt nog niets. Al is het voor de wagen natuurlijk wel beter als er regelmatig eens een goed eind met gereden wordt.
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #10
                    Een nieuwe auto kopen zakt elk jaar gigantisch veel in waarde, je zal wellicht een omnium nemen,... Rekening houdende dat je weinig kms op jaarbasis doet, zou ik de auto behouden. Je hebt nu al een groot deel van de kosten gedaan. Als je nog officieel op onderhoud gaat, eventueel een Ford specialist zoeken die goedkoper de herstellingen kan uitvoeren.
                    The shark is BACK! BMW 635csi

                    BMW E24 635csi 1985
                    BMW F10 520da 2012
                    MINI Clubman Cooper 2017


                    2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                    Comment


                    • #11
                      Of even luisteren of de Ford dealer waar je gaat niet met parallel stukken kan/wil werken. Als je van de Ford dealer tevreden bent natuurlijk.
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                      Motoren & Tjeurisme

                      Comment


                      • #12
                        oprijden is financieel altijd interessanter
                        inruilen voor een nieuwe is minder zorgen (tegen enorme kostprijs), en het staat wel erg mooi.
                        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                        Comment


                        • #13
                          Als je het financieel aankunt zou ik zeggen : uitkijken naar een andere wagen. Al serieuze smak geld uitgegeven aan herstellingen en wat zal het volgende zijn? wanneer staat hij helemaal in orde?
                          Ik zou nieuwe wagen kopen of jonge occasie,liefst met nog wat garantie.
                          Teveel defecten is wagen weg voor mij. Mijn passat dit jaar ook vervangen door nieuwe wagen. Waren voortdurend kosten aan en was het beu. Was wel tien jaar en 256.000km.
                          heden 2014 Bmw M235i 326pk
                          heden 2017 vw golf 1.2tsi 110pk

                          Comment


                          • #14
                            bedankt voor alle reacties. De roetfilter werd doorgeboord en enkele aansluitingen vervangen. 8 eur aan wisselstukken, 300 eur aan werkuren, maar hij lijkt hersteld. Nu nog een nieuw stel banden opleggen om volgende keer door de controle te komen.
                            Vermits de wagen 175000 km deed en de distributieriem pas op 230000 km moet worden vervangen hoop ik er nog zo'n 50000 km mee te rijden en dan weg te doen voor ik de kost van de distributieriem doe. Hij zou dan ongeveer 12 jaar zijn. Goed idee? wat denken jullie?

                            thanks!

                            Comment


                            • #15
                              Opletten distributieriem zal wel 230.000km of 10 jaar zijn wat het eerst voorkomt.
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                              Comment


                              • #16
                                Zou die distributie toch niet langer dan 180.000km / 10 jaar mee laten gaan. Als die springt, dan is jet game over...

                                Distributie + waterpomp + multieriem + alle spanrollen komt op een 700-750 euro. Best wat centen, maar anderzijds ook niet het einde van de wereld.
                                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                Motoren & Tjeurisme

                                Comment


                                • #17
                                  hmmm, correct. is 240000 km of 10 jaar.
                                  dat zou volgend jaar al zijn. Plus de banden... Vind ik precies toch wat snel om hem weg te doen. Nog even wat kosten maken en dan blijven rijden met die Cmax... ;-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    bijkomende vraagje: ze hebben in de garage die roetfilter dus doorboord en noemen dat dan 'voorlopig' gerepareerd. Ik ken bijzonder weinig van auto's, maar een doorboorde roetfilter, doet die zijn werk nog wel? En is de uitstoot dan niet te hoog om volgende keer door de keuring te komen?

                                    Comment


                                    • #19
                                      klassieke oplossing die men hanteert als er roetfilter problemen zijn. Men boort drie gaten van een bepaalde dikte, de druksensoren voor en na de filter detecteren nog voldoende verschil om geen foutmelding te geven. De roetfilter doet nog gedeeltelijk zijn werk en een deel gaat gewoon door de uitlaat naar buiten. Voor de keuring zal het geen probleem zijn.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        Liever volledig leeg dan half leeg . Keuring geeft geen problemen op euro 4.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X