Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto kopen voor export: hoe?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto kopen voor export: hoe?

Hallo!

Ik wil met mijn vennootschap met zetel in een verre EU-lidstaat een bestelwagen kopen in België van een particulier voor export daarheen. Nu is de vraag: hoe gaat de procedure in haar werk?

Wat meer details:
    * De wagen staat al meer dan 2 jaar stil.
    * Het ding heeft geen nummerplaten meer.
    * Alle papierwerk (inschrijvingsbewijs, conformiteitsattest, ...) is zoek, en de sleutel ook.
    * De eigenaar wil er absoluut geen energie insteken.

Voor zover ik het begrijp zijn de stappen ongeveer de volgende:
    * (gebeurd) Nazicht door kennis-garagist. Voor zover zichtbaar zonder draaiende motor is de wagen in zeer goede staat. Altijd een risico, zeker met een halfautomaat...
    * Verkoopcontract met de eigenaar sluiten. Dat kan in principe wel ongeldig verklaard worden zonder papieren, keuring, car pass en zo, maar enkel op vraag van de koper...
    * Conformiteitsattest aanvragen bij invoerder.
    * Verlies van inschrijvingsbewijs (laten?) aangeven bij politie, document van meekrijgen. Kan ik dit doen op basis van het verkoopcontract, of is hier de vorige eigenaar fysiek nodig?
    * Duplicaat inschrijvingsbewijs aan (laten?) vragen bij DIV.
    * Wagen afslepen naar merkgarage. Bestelwagen en automaat, dus voorzichtig! Wat voor kosten mag ik verwachten voor 5 km slepen bestelwagen? Wie kan dat goed en goedkoop (regio Leuven-Brussel)?
    * Merkgarage leert nieuwe sleutels in.
    * Kennis-garagist sleept/laat slepen naar zijn werkplaats met garageplaten.
    * Kennis-garagist herstelt verdere mechanische gebreken (o.a. verstorven leidingen en accu).
    * Tijdelijke transitplaten aanvragen bij DIV België.
    * Naar de keuring rijden voor verkoop met proefritplaten gemonteerd. Meenemen: duplicaat inschrijvingsbewijs orginele koper, conformiteitsattest en tijdelijke transitplaten.
    * Na geslaagde keuring tijdelijke transitplaten opschroeven, en rijden maar, de grens over.
    * Definitieve nummerplaten aanvragen in "mijn" verre EU-lidstaat.
    * Administratieve keuring in "mijn" verre EU-lidstaat, op basis van conformiteitsattest, duplicaat oud inschrijvingsbewijs hier, .

Oef... een hele boterham.

Zien jullie fouten of dingen die ontbreken?

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Loutfard

Inschrijvingsbewijs moet huidige eigenaar voor zorgen. Hij moet naar politie voor verlies aan te geven.

Als hij dat niet wil, dan kom je er niet.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

Comment

Working...
    X