Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto kopen voor export: hoe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Auto kopen voor export: hoe?

    Hallo!

    Ik wil met mijn vennootschap met zetel in een verre EU-lidstaat een bestelwagen kopen in België van een particulier voor export daarheen. Nu is de vraag: hoe gaat de procedure in haar werk?

    Wat meer details:
    * De wagen staat al meer dan 2 jaar stil.
    * Het ding heeft geen nummerplaten meer.
    * Alle papierwerk (inschrijvingsbewijs, conformiteitsattest, ...) is zoek, en de sleutel ook.
    * De eigenaar wil er absoluut geen energie insteken.

    Voor zover ik het begrijp zijn de stappen ongeveer de volgende:
    * (gebeurd) Nazicht door kennis-garagist. Voor zover zichtbaar zonder draaiende motor is de wagen in zeer goede staat. Altijd een risico, zeker met een halfautomaat...
    * Verkoopcontract met de eigenaar sluiten. Dat kan in principe wel ongeldig verklaard worden zonder papieren, keuring, car pass en zo, maar enkel op vraag van de koper...
    * Conformiteitsattest aanvragen bij invoerder.
    * Verlies van inschrijvingsbewijs (laten?) aangeven bij politie, document van meekrijgen. Kan ik dit doen op basis van het verkoopcontract, of is hier de vorige eigenaar fysiek nodig?
    * Duplicaat inschrijvingsbewijs aan (laten?) vragen bij DIV.
    * Wagen afslepen naar merkgarage. Bestelwagen en automaat, dus voorzichtig! Wat voor kosten mag ik verwachten voor 5 km slepen bestelwagen? Wie kan dat goed en goedkoop (regio Leuven-Brussel)?
    * Merkgarage leert nieuwe sleutels in.
    * Kennis-garagist sleept/laat slepen naar zijn werkplaats met garageplaten.
    * Kennis-garagist herstelt verdere mechanische gebreken (o.a. verstorven leidingen en accu).
    * Tijdelijke transitplaten aanvragen bij DIV België.
    * Naar de keuring rijden voor verkoop met proefritplaten gemonteerd. Meenemen: duplicaat inschrijvingsbewijs orginele koper, conformiteitsattest en tijdelijke transitplaten.
    * Na geslaagde keuring tijdelijke transitplaten opschroeven, en rijden maar, de grens over.
    * Definitieve nummerplaten aanvragen in "mijn" verre EU-lidstaat.
    * Administratieve keuring in "mijn" verre EU-lidstaat, op basis van conformiteitsattest, duplicaat oud inschrijvingsbewijs hier, .

    Oef... een hele boterham.

    Zien jullie fouten of dingen die ontbreken?

    Alvast bedankt voor jullie suggesties!

    Loutfard

  • #2
    Inschrijvingsbewijs moet huidige eigenaar voor zorgen. Hij moet naar politie voor verlies aan te geven.

    Als hij dat niet wil, dan kom je er niet.
    Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
    Motoren & Tjeurisme

    Comment

    Working...
    X