Hallo!
Ik wil met mijn vennootschap met zetel in een verre EU-lidstaat een bestelwagen kopen in België van een particulier voor export daarheen. Nu is de vraag: hoe gaat de procedure in haar werk?
Wat meer details:
* De wagen staat al meer dan 2 jaar stil.
* Het ding heeft geen nummerplaten meer.
* Alle papierwerk (inschrijvingsbewijs, conformiteitsattest, ...) is zoek, en de sleutel ook.
* De eigenaar wil er absoluut geen energie insteken.
Voor zover ik het begrijp zijn de stappen ongeveer de volgende:
* (gebeurd) Nazicht door kennis-garagist. Voor zover zichtbaar zonder draaiende motor is de wagen in zeer goede staat. Altijd een risico, zeker met een halfautomaat...
* Verkoopcontract met de eigenaar sluiten. Dat kan in principe wel ongeldig verklaard worden zonder papieren, keuring, car pass en zo, maar enkel op vraag van de koper...
* Conformiteitsattest aanvragen bij invoerder.
* Verlies van inschrijvingsbewijs (laten?) aangeven bij politie, document van meekrijgen. Kan ik dit doen op basis van het verkoopcontract, of is hier de vorige eigenaar fysiek nodig?
* Duplicaat inschrijvingsbewijs aan (laten?) vragen bij DIV.
* Wagen afslepen naar merkgarage. Bestelwagen en automaat, dus voorzichtig! Wat voor kosten mag ik verwachten voor 5 km slepen bestelwagen? Wie kan dat goed en goedkoop (regio Leuven-Brussel)?
* Merkgarage leert nieuwe sleutels in.
* Kennis-garagist sleept/laat slepen naar zijn werkplaats met garageplaten.
* Kennis-garagist herstelt verdere mechanische gebreken (o.a. verstorven leidingen en accu).
* Tijdelijke transitplaten aanvragen bij DIV België.
* Naar de keuring rijden voor verkoop met proefritplaten gemonteerd. Meenemen: duplicaat inschrijvingsbewijs orginele koper, conformiteitsattest en tijdelijke transitplaten.
* Na geslaagde keuring tijdelijke transitplaten opschroeven, en rijden maar, de grens over.
* Definitieve nummerplaten aanvragen in "mijn" verre EU-lidstaat.
* Administratieve keuring in "mijn" verre EU-lidstaat, op basis van conformiteitsattest, duplicaat oud inschrijvingsbewijs hier, .
Oef... een hele boterham.
Zien jullie fouten of dingen die ontbreken?
Alvast bedankt voor jullie suggesties!
Loutfard
Ik wil met mijn vennootschap met zetel in een verre EU-lidstaat een bestelwagen kopen in België van een particulier voor export daarheen. Nu is de vraag: hoe gaat de procedure in haar werk?
Wat meer details:
* De wagen staat al meer dan 2 jaar stil.
* Het ding heeft geen nummerplaten meer.
* Alle papierwerk (inschrijvingsbewijs, conformiteitsattest, ...) is zoek, en de sleutel ook.
* De eigenaar wil er absoluut geen energie insteken.
Voor zover ik het begrijp zijn de stappen ongeveer de volgende:
* (gebeurd) Nazicht door kennis-garagist. Voor zover zichtbaar zonder draaiende motor is de wagen in zeer goede staat. Altijd een risico, zeker met een halfautomaat...
* Verkoopcontract met de eigenaar sluiten. Dat kan in principe wel ongeldig verklaard worden zonder papieren, keuring, car pass en zo, maar enkel op vraag van de koper...
* Conformiteitsattest aanvragen bij invoerder.
* Verlies van inschrijvingsbewijs (laten?) aangeven bij politie, document van meekrijgen. Kan ik dit doen op basis van het verkoopcontract, of is hier de vorige eigenaar fysiek nodig?
* Duplicaat inschrijvingsbewijs aan (laten?) vragen bij DIV.
* Wagen afslepen naar merkgarage. Bestelwagen en automaat, dus voorzichtig! Wat voor kosten mag ik verwachten voor 5 km slepen bestelwagen? Wie kan dat goed en goedkoop (regio Leuven-Brussel)?
* Merkgarage leert nieuwe sleutels in.
* Kennis-garagist sleept/laat slepen naar zijn werkplaats met garageplaten.
* Kennis-garagist herstelt verdere mechanische gebreken (o.a. verstorven leidingen en accu).
* Tijdelijke transitplaten aanvragen bij DIV België.
* Naar de keuring rijden voor verkoop met proefritplaten gemonteerd. Meenemen: duplicaat inschrijvingsbewijs orginele koper, conformiteitsattest en tijdelijke transitplaten.
* Na geslaagde keuring tijdelijke transitplaten opschroeven, en rijden maar, de grens over.
* Definitieve nummerplaten aanvragen in "mijn" verre EU-lidstaat.
* Administratieve keuring in "mijn" verre EU-lidstaat, op basis van conformiteitsattest, duplicaat oud inschrijvingsbewijs hier, .
Oef... een hele boterham.
Zien jullie fouten of dingen die ontbreken?
Alvast bedankt voor jullie suggesties!
Loutfard
Comment