Mededeling

Collapse
No announcement yet.

C4 Picasso: 1.8, 2.0 of 1.6 THP?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • C4 Picasso: 1.8, 2.0 of 1.6 THP?

    Hey,

    ik overweeg sterk om een 2ehands C4 Grand Picasso aan te kopen voor mijn vrouw. Het vorige model dus.
    Die was als benzine te krijgen in 1.8 (125pk), 2.0 (140pk) of later in 1.6THP (140pk) versies.
    Nu twijfel ik een beetje over de 1.6THP motor. Is kennelijk dezelfde als in BMW, Mini en daar hoor ik toch wel wat horrorverhalen over.
    Is die motor echt zo onbetrouwbaar, of valt het wel mee? We spreken ook over wagens van 6-10j oud, dus ik verwacht dat de grootste probleemgevallen al uitgevallen zijn.

    1.8 en 2.0 zijn gewoon simpele benzinemotoren zonder turbo, en daar kan dus ook niet zoveel op kapot gaan. 1.6 heeft turbo dus weeral mogelijk hogere kosten. Voordeel van de 1.6THP is wel dat hij meer koppel heeft en lagere belastingen heeft. (45€ minder dan 1.8, 150€ minder dan 2.0) Vermits de wagen 5j zou moeten meegaan, scheelt dat toch ook weeral.
    Mijn vrouw rijdt niet snel of veel, verbruik doet er niet zo heel veel toe. Wel elke dag 40km, enkele malen per week snelweg.

  • #2
    de thp is soepeler in gebruik

    de 2 liter is ook nog vrij soepel onderin en kan hoger in de toerentallen stevig doortrekken. Alleen gaat ge die niet veel vinden in België.

    problemen met de 1.6: vooral dus de distributieketting en meer bepaald de krukaspoulie. BMW vond het nodig om de poulie zonder blokkeerpen te monteren. De auto's waarvan de distributie al is vervangen hebben al een upgrade ontvangen zodat het probleem quasi van de baan is. De nieuwe blokken zijn nog meer aangepast en daar zouden de problemen met de distributie niet meer voorvallen (PSA heeft ze voor 80% herzien).
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Ik zou in Nederland gaan zoeken, benzines zijn zowiezo quasi onvindbaar in België.

      Was de Citroën versie van de motor dan wat betrouwbaarder? Monteerden die wel altijd de blokkeerpen?
      Realistisch gezien zullen de wagens in mijn budget (<10.000€) al wel tegen de 100.000km hebben. Is het probleem dan al niet eigenlijk altijd opgelost?

      Comment


      • #4
        de blokkeerpen is er nu nog altijd niet voor de thp, wel is het aanhaalmoment van de poulie serieus verhoogd

        de eigen psa motoren hadden dit wel

        en ja, op die kilometerstand moet het probleem opgelost zijn. De meeste thp's kregen het rond de 20K à 35K km's. Dus op 100 K zouden die dus al alles goed moeten hebben.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          de thp is soepeler in gebruik

          de 2 liter is ook nog vrij soepel onderin en kan hoger in de toerentallen stevig doortrekken. Alleen gaat ge die niet veel vinden in België.

          problemen met de 1.6: vooral dus de distributieketting en meer bepaald de krukaspoulie. BMW vond het nodig om de poulie zonder blokkeerpen te monteren. De auto's waarvan de distributie al is vervangen hebben al een upgrade ontvangen zodat het probleem quasi van de baan is. De nieuwe blokken zijn nog meer aangepast en daar zouden de problemen met de distributie niet meer voorvallen (PSA heeft ze voor 80% herzien).
          Toen ik dealertraining over deze motor kreeg, werd me heel duidelijk gemaakt dat het blok door PSA en de kop door BMW ontworpen werd...

          Comment

          Working...
          X