Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mazda MX-5 NB roest

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Mazda MX-5 NB roest

Ik denk eraan een mooie mx5 NB facelift te kopen voor een redelijke prijs.

De verkoper vertelde mij dat hij volledig in orde is, buiten een klein beetje roest aan de dorpels. Nu weet ik dat bij mx5's de dorpels meestal van binnen naar buiten roesten, maar is er een manier om dat te controleren (als ik de wagen ga bekijken)? Dus of de roest binnen zit?

Ik ben voor het moment ook aan het uitkijken voor een nb facelift en heb er al het nodige opzoekingswerk voor gedaan. Er zijn verschillende plaatsen vaar ze last hebben van roest.

De meest voorkomende plaats zijn de dorpels aan de achterkant. Als de roest nog aan de binnenkant zit kun je dit aan de buitenkant niet zien. Als de roest zo ver gevorderd is dat de resterende plaat te dun is geworden ga je er wel doorheen kunnen kloppen/ duwen maar dan is de roest volgens mij toch ook al zichtbaar.

Tweede plaats waar ze durven roesten zijn de wielranden achter. Goed kijken naar dat omgeplooid randje.

En dan de derde plaats en meteen de ergste plaats: De voorste chassisbalken durven ook roesten en aangezien dat een dragend deel van de auto is, is dit toch zeker iets op op te letten. Dit kun je het best zien door de wielen volledig te draaien en dan naar de balk te kijken. Ik weet niet of je van de keuring aan je chassisbalken mag lassen als ze je hiervoor afkeuren.

Hieronder enkele foto's van rotte balken bij een nb facelift.

Op het eerste zicht:

Na eens op de slechte plaatsen te kloppen:

Een topic op een engelse mx-5 forum over de roest bij een nb:

Comment

Hey Focus, bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik had ook al gelezen dat de chassisbalken konden rotten, maar dat het zo erg is als in dat topic wist ik niet.
      Ik zal eens vragen aan m'n leerkracht/garagist of het voor de keuring oké is als je die last.

Het is jammer dat MX5's dat roestprobleem hebben, ze zijn voor al het overige zo betrouwbaar. Als je naar dat filmpje van de NA van Car Throttle kijkt, verlies je de goesting al om er een te kopen.
      CLICK HERE TO DOWNLOAD THE CAR THROTTLE MOBILE APP!http://bit.ly/CTAPPDOWNLOADThis week, Alex takes his MX-5 to Skuzzle Motorsport to get rusted arches and s...

Trouwens, ben jij het die dinsdag naar die blauwe NB fl in Nijlen gaat kijken? De verkoper zei me dat 'r iemand kwam

Comment

Ik ga niet naar die nb in Nijlen kijken, dat zal iemand anders zijn.

De reden dat het voorste stuk chassis zo roest is dat ze dat deel blijkbaar dubbelwandig hebben gemaakt: Een koker en daar nog een U-vormig profiel overheen geschoven om het sterker te maken. Vocht kruipt tussen de twee platen in, kan er niet meer weg en het begint te roesten zonder dat je het ziet.
        Ik weet niet of alle nb's er zoveel last van hebben (die in Engeland zal wel uitzonderlijk slecht zijn) maar het kan voorkomen, dus best goed nakijken.

Comment

Een wagen met roest zou ik niet kopen. Iets meer betalen en een zuiver exemplaar kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Focus RS Bekijk Berichten
            En dan de derde plaats en meteen de ergste plaats: De voorste chassisbalken durven ook roesten en aangezien dat een dragend deel van de auto is, is dit toch zeker iets op op te letten. Dit kun je het best zien door de wielen volledig te draaien en dan naar de balk te kijken. Ik weet niet of je van de keuring aan je chassisbalken mag lassen als ze je hiervoor afkeuren.
            Heb het eventjes nagevraagd bij m'n leerkracht automechanica - aan dragende delen van de auto (dus ook de chassisbalken) mag NIET gelast worden.
            De oplossing is om het te lassen, en zodanig goed af te werken, dat niemand kan zien dat het gelast is. Veel werk dus.

Dus als de MX-5 roest vertoont aan de balken (ook al is het maar een klein beetje) - gewoon laten staan. De dorpels valt nog wel mee om op te lossen, als het niet te erg is en je iemand kent

Comment

Working...
            X