Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke budget stationwagen: Fiat tipo SW (95 pK) of Dacia Logan MCV Tce 90 (90 pK)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Welke budget stationwagen: Fiat tipo SW (95 pK) of Dacia Logan MCV Tce 90 (90 pK)

Hallo iedereen

De vraag is eigenlijk eenvoudig. Mijn vrouw en ik zijn sinds kort ouders van een zoontje (gewenst maar redelijk onverwacht - we zijn eind de dertig ) en zijn met een hond in huis op zoek naar een voldoende grote wagen, een SW lijkt ons dus een goede keuze.

Zoals bij vele gezinnen is het budget echter erg beperkt (laten we zeggen: 15.000 EURO als max, minder is beter ).

De auto wordt gebruikt voor:
    - occasioneel in de week
    - redelijk vaak in het weekend
    - om op vakantie te gaan naar Zuid-Frankrijk één keer per jaar (+/- 4000 km totaal)

Uiteindelijk gaan we, vermoed ik, zo'n 10 - 15 000 km/jaar maken, als het dat al is ... .

De Dacia voldoet min of meer aan onze verwachtingen. De nieuwe Tipo SW ook maar is comfortabeler vermoed ik.

DUS?!

90 - 95 pK is niet je dat, maar voldoende denk ik. Inhalen op een heuvel laten we voor wat het is (heb nu een Alfa 147 120 pK, inmiddels 16 jaar oud, nooit problemen mee gehad en oooh die haar pK'tjes ga ik zo hard missen ) ... .

Of ... een tweedehands (daar hebben we het niet zo voor maar goed ... misschien kan iemand ons overtuigen ... )

Graag advies en alvast bedankt

David
    Last edited by ; 29/10/2016, 23:04.

Zonder twijfelen de nieuwe Fiat Tipo !

Comment

Zonder twijfelen de Dacia Logan MCV Tce 90.

Comment

budget spreekt wel in het voordeel van de Dacia... Tipo SW gaat krap zijn voor 15.000 euro.

Comment

Ben blij dat ik niet de enige ben die twijfel Packard & Tigra, alvast bedankt voor jullie reacties heren!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Killertweety Bekijk Berichten

90 - 95 pK is niet je dat, maar voldoende denk ik. Inhalen op een heuvel laten we voor wat het is (heb nu een Alfa 147 120 pK, inmiddels 16 jaar oud, nooit problemen mee gehad en oooh die haar pK'tjes ga ik zo hard missen ) ... .

David
            dat gaat nog goed meevallen, je komt van een atmosferische 120 pk-er naar een turbo-95 (in geval van de tce)

gewoon rijden met de 2 en dan beslissen

Comment

Een proefrit en een uitgebreide verkenningstocht in en rond beide auto's zijn uiteraard een must ... op het vlak van betrouwbaarheid heeft Dacia zich reeds bewezen.

Comment

Of mss zoiets: http://www.kapaza.be/nl/renault/rean...-113241402.htm

De grootste zoekertjessite van België. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koop en verkoop je op 2dehands.
                Last edited by prins207; 30/10/2016, 00:04.
                2012 Opel Astra ST Ecoflex
                2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

Zou ook tweedehands opteren voor dat budget... Veel meer keuze en indien bij een garage heb je ook nog garantie...
                  VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

Het prijsverschil tussen beide lijkt me nog altijd groot genoeg om zonder twijfelen voor de Dacia te gaan
                    Ook allemaal beproefde techiek dus daar zou ik me geen zorgen in maken
                    Want je kan nooit teveel auto's hebben....

Comment

Bedankt voor de reacties allemaal.

Momenteel gaat onze voorkeur al bij al uit naar de Dacia. Vooral het argument door berengun aangehaald dat de techniek zijn dienst al bewezen heeft vinden we belangrijk, naast de heel aantrekkelijke prijs natuurlijk. Zelfs met alle mogelijk toeters en bellen kost hij nog altijd een stukje minder dan de basisversie van de Tipo als ik het goed heb. Wel zo jammer dat er geen net wat sterkere motor beschikbaar is ... daar had ik graag wat extra voor betaald maar goed, het is en blijft een Dacia natuurlijk en volgens de reviews die ik lees en de mening van bobo doet de Tce het best wel goed Mijn Alfa begint trouwens maar 'echt' zijn paarden los te laten vanaf een 4000 toeren en dat zou met een turbo dus anders zijn als ik het goed begrijp. Het benzineverbruik van mijn Alfa ga ik in elk geval NIET missen (oh boy, zuipen dat die doet!)

Een tweedehands is nooit bij ons opgekomen eerlijk gezegd ... . Voor ons budget vind je daar inderdaad meer comfortabele wagens in maar even snel zoeken en meestal hebben die wagens eenzelfde prijs maar staat er minstens 50 000 - 60 000 km op de teller, zijn ze toch al wat jaartjes oud en beperkt de garantie zich vaak tot 2 jaren (tjah, het is uiteindelijk een tweedehands natuurlijk dus dat is allemaal redelijk logisch ). M.a.w. dat gaan we vermoed ik maar zo laten ... .

Meningen zijn nog altijd welkom
                      Last edited by ; 30/10/2016, 12:28.

Comment

Als je maar 10 000-15 000km maakt op een jaar, dan is het toch niet zo erg dat een wagen al 50-60k op de teller heeft staan? Uitgaande van 12.5k gemiddeld per jaar er bij, duurt het nog 7 jaar voordat je "amper" aan 150 000km zit, waarbij er wel eens een distributieriem moet vervangen worden (maar dat moet sowieso om de 10 jaar gebeuren in het algemeen).

En bij de meeste merken krijg je uberhaupt maar 2 jaar fabrieksgarantie. Dus dat mag ook al niet veel uitmaken.

Edit:

Als ik snel rondkijk kom ik bv al tegen :
                        Hier vind je een tweedehands SEAT Leon die onmiddellijk beschikbaar is op AutoScout24, Europa's grootste online automarkt

Hier vind je een tweedehands Ford Tourneo Courier die onmiddellijk beschikbaar is op AutoScout24, Europa's grootste online automarkt

Hier vind je een tweedehands Opel Astra die onmiddellijk beschikbaar is op AutoScout24, Europa's grootste online automarkt

Hier vind je een tweedehands SEAT Ibiza die onmiddellijk beschikbaar is op AutoScout24, Europa's grootste online automarkt
                        Last edited by Phate; 30/10/2016, 13:23.

Comment

ik kan best begrijpen dat je liever een nieuwe wilt.
                          De garantie is meestal uitgebreider, er is niemand die de auto kan mishandeld hebben (met gevolgen op lange termijn na de garantie), je kan hem kiezen zoals je wilt, je krijgt ook nog korting op de catalogusprijs, je krijgt vaak ook overnamepremies voor de huidige wagen (of nog es extra korting) en het geeft gewoon (voor mij persoonlijk dan) een veel beter gevoel.
                          Natuurlijk zijn er superkoopjes in occassie, mensen die de wagen gesoigneerd hebben zoals hun kindje, maar voor deze zijn er even veel en meer die er totaal niet naar omgekeken hebben.
                          Het is gewoon een iets groter risico dat je neemt door occassie te kopen, een risico dat ik na ons 2 laatste occassiewagens niet meer zal nemen. Les geleerd
                          Want je kan nooit teveel auto's hebben....

Comment

Zonder twijfel de Tipo (maar ik ben bevooroordeeld, zie onderschrift).

De Dacia lijkt me wel een auto die zeer veel waar voor z'n geld geeft ook, en qua betrouwbaarheid moet je je geen zorgen maken.

Voor mij volstaat de 95pk ruimschoots, ben er op en af mee naar Frankrijk geweest tegen 133 km/h op cruise control en deed het uitstekend!
                            Verbruik op heden (nagerekend via Spritmonitor dus geen BC-verbruik) zit ik aan 6,7 liter (laatste weken veel stadsgebruik en veel korte ritjes).
                            Verbruik op die week tijdens de reis was 6,1 liter.

+ Italiaans design, zelfs in deze prijsklasse, is een voordeel wat mij betreft!

2de hands is ook voor mij een no-go geworden. Het comfort van een nieuwe wagen te hebben waar je niet moet naar omkijken qua 'onverwachte kosten', is me een serieuze meerprijs waard.

De exacte samenstelling van de wagen is dat ook.
                            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

waarom ook niet bv. de citroen c4 cactus overwegen.
                              zeker met stockacties val je nog ruim binnen budget.

Comment

C4 Cactus valt wel niet te vergelijken met een stationwagen qua grootte.
                                Last edited by Phate; 30/10/2016, 14:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                  C4 Cactus valt wel niet te vergelijken met een stationwagen qua grootte.

met 2 volwassenen een baby en een hond is een stationwagen ook niet nodig...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                    met 2 volwassenen een baby en een hond is een stationwagen ook niet nodig...
                                    allez wat zegt gij nu, sommigen kopen met ene kleine erbij al meteen een bus ;-)

Comment

Oerdegelijk, 1 jaar garantie (garage), schitterende motor

Hier vind je een tweedehands Honda Civic die onmiddellijk beschikbaar is op AutoScout24, Europa's grootste online automarkt

Comment

maar zo lelijk als de nacht

Comment

Working...
                                        X