Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Suzuki Swift 2005-2010 of 2010-201x

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Suzuki Swift 2005-2010 of 2010-201x

    Hi all,

    ik rijd momenteel met een Golf 5 1.9tdi. Ik woon in Antwerpen en zoals iedereen weet gaan de komende jaren extra diesel taksen worden ingevoerd etc. Ook rijd ik geen grote afstanden meer dus gaat deze binnenkort verkocht worden.

    Ik ging dus op zoek naar een kleine benzinewagen dat makkelijk (lees; klein) is om vlot te kunnen parkeren in de stad, en liefst ook eentje dat goede rij-eigenschappen heeft en vlot mee kan met het verkeer. Hopelijk scheelt een benzine vs diesel ook weer wat in de portemonnee, qua wegentaks en misschien zelfs verzekering etc.

    Zo kwam ik dus bij de Suzuki Swift waar ik al heel wat over opgezocht heb ondertussen, en waar voornamelijk goede reviews over te vinden waren.


    Het 'probleem' is nu vooral dat er dus 2 versies zijn waar ik voor aan het uitkijken ben; de versie van 2005-2010 en de facelift versie daarna. Deze heeft ook enkele andere aanpassingen zoals de zuinigere motor en stijver chassis. Ook heeft het interieur een (in mijn ogen) mooiere en modernere look gekregen dat mij aanspreekt.

    Zijn er hier mensen dat ervaring hebben met beide versies? Zit er een merkbaar verschil in de rij-ervaring? Deze was volgens alle reviews dat ik las bij de oudere versie ook al zeer goed, maar zou dus nog beter moeten zijn bij de recentere.

    Het probleem is vooral dat ik uiteraard liefst de nieuwste wil, maar deze zit meestal 2dehands net boven budget. Ik heb een klein beetje dat ik nog kan opleggen als ik mijn huidige Golf verkoop maar niet heel veel, dus ik vermoed dat ik rond de 5000-6000 uit ga komen en dat is meestal net niet genoeg voor de facelift versie.

    Dus dan komt het dilemma: of ik spaar nog geven door en laat de waarde van mijn Golf zakken (nieuwjaar komt er weer aan en dan is hij voor de meeste mensen "weer een jaar ouder" te beschouwen), en er komen nog kilometers bij dan (zit reeds op 170000).
    OF ik verkoop hem nu en koop mezelf de oudere niet-facelift versie.

    Is die nieuwere versie het extra wachten en sparen waard? Of vinden jullie dit te verwaarlozen en moet ik gewoon voor de oudere gaan?
    Graag jullie advies! Veel dank!

  • #2
    Hoewel geen persoonlijke ervaring met Suzuki Swift (wel 2 vrienden met oude versies en nu 2 nieuwe versies) verwacht ik niet dat kwaliteit bij een Suzuki benzine, een probleem zal zijn.

    De recente 1.2 versie verbruikt alvast 1 lt minder (zelf minder als uw golf diesel) (Sommige stock versies van de 1.3 zijn wel verkocht tot 2011)

    Facelift versies hebben meestal geen kinderziektes meer.

    Na nieuwjaar zou uw Golf minder in waarde moeten zakken, dan een recente Suzuki (+2010) in waarde zal zakken. Hoewel op de tweedehands markt benzine versies, soms al meer beginnen te kosten als vergelijkbare diesel versies….

    Maar het probleem is eigenlijk, je zal eerst uw Golf moeten verkopen, voordat je weet welke Swift versie je zal kunnen kopen.
    Dit probleem heb je nu, maar ook binnen 1 jaar… (afhankelijk, hoeveel je méér kan sparen, als het verschil in waarde verlies van de 2 auto’s)

    Verwacht je grote kosten of onderhoud aan uw diesel, dan zou ik alvast nu overschakelen.
    bv dubbel massa vliegwiel en koppeling al vervangen? koste mijn buurman 1800 euro na 160.000 km + dat jaar nog distributieriem + diverse kosten voor 1500 euro op een TDi met 66 kw (Touran), samen dus 3300 euro in 1 jaar....

    Op een Swift zal je weinig kans hebben op zo'n facturen

    Comment


    • #3
      De nieuwere heeft een 6-bak.
      Daarvoor alleen al zou ik de nieuwere kopen.

      Ikzelf heb een 2010 gehad. (eerste model)

      Verstuurd met de postduif.

      Comment


      • #4
        Bedankt voor de reacties alvast!

        @ Quovadis:

        Heel goed punt haal je daar aan ivm de grote kosten. De koppeling is volgens mij zeker nog in orde maar nog niet vervangen. Heb er onlangs wel nog een nieuwe remklauw achter + beide schijven + blokken aan laten vervangen dus dat tikte ook al mooi door (kleine 700eur dacht ik).
        Ergens zou het dan misschien verstandiger zijn van gewoon nu al eentje te kopen van het budget dat ik krijg door de Golf te verkopen. Het is inderdaad wel heel lastig dat ik pas weet hoeveel ik er aan kan geven, wanneer de Golf weg is.

        @ Ralphke :

        Correct me if I'm wrong maar heeft deze niet nog steeds een 5-bak? Verwar je hem niet met de Sport versie? Die heeft nl. wel een 6-bak.
        Was jij tevreden van je 2010 Swiftje? Deed je vaak snelweg? Want ik heb ergens toch een beetje schrik van vooral op de snelweg misschien een groot verschil te gaan merken, komende van een Golf... Of valt dat best mee?

        Misschien is het financieel gezien het verstandigste van nu de Golf weg te doen en een iets goedkoper Swiftje te kopen, en dan nadien uit te kijken naar een recentere...

        Comment


        • #5
          Als je regelmatig autostrade doet, dan wil je echt wel een zesbak. anders draait dat molentje aan 120-130 >4000rpm en echt aangenaam is dat niet >2010 versie is veel meer auto dan zijn voorganger, imho
          2021 Taycan 4S
          2021 Lexus UX250h

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
            Als je regelmatig autostrade doet, dan wil je echt wel een zesbak. anders draait dat molentje aan 120-130 >4000rpm en echt aangenaam is dat niet >2010 versie is veel meer auto dan zijn voorganger, imho
            Zowel de 1.3 (oud) als 1.2 vanaf 2010 hebben een 5 bak
            Beiden draaien 3300 Rpm bij 120 km/u
            Of dit doenbaar is zal je tijdens een proefrit zelf moeten ervaren

            Mijn ervaring:
            Een Opel Corsa 1.2 5v (86 pk) draait bij 120 km/u, 3200 Rpm en maakt heel weinig lawaai
            Terwijl een Skoda Octavia 1.6 Tdi 5v (105 pk) draait dan 2500 Rpm met veel kabaal (radio is eigenlijk nutteloos)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
              Zowel de 1.3 (oud) als 1.2 vanaf 2010 hebben een 5 bak
              Beiden draaien 3300 Rpm bij 120 km/u
              Of dit doenbaar is zal je tijdens een proefrit zelf moeten ervaren

              Mijn ervaring:
              Een Opel Corsa 1.2 5v (86 pk) draait bij 120 km/u, 3200 Rpm en maakt heel weinig lawaai
              Terwijl een Skoda Octavia 1.6 Tdi 5v (105 pk) draait dan 2500 Rpm met veel kabaal (radio is eigenlijk nutteloos)
              Of ik zou natuurlijk een Sport moeten nemen, die zijn er wel met 6-bak :-) maar met dat vermogen betaal ik natuurlijk ook weer meer taks (en verzekering?) en zal allesbehalve zuinig zijn... En die zijn helaas ook boven budget meestal

              Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
              Als je regelmatig autostrade doet, dan wil je echt wel een zesbak. anders draait dat molentje aan 120-130 >4000rpm en echt aangenaam is dat niet >2010 versie is veel meer auto dan zijn voorganger, imho
              Dat laatste vind ik ook wel. Alleen kosten ze nog vrij veel, natuurlijk wel normaal dat je wat neertelt voor een recente wagen...

              Comment


              • #8
                Een Swift is volgens mij zeker geen slechte aanbieding maar hou er rekening mee dat die een atmosferisch blok heeft en dus een heel andere rijbeleving zal bieden.
                Uw Golf is een TDI, waarbij de rijervaring vooral koppelgebaseerd is. Dus voldoende trekkracht en inhaalvermogen bij lage toeren.
                Zo'n atmosferische Swift heeft duidelijk minder koppel en de motor zal vrij hoog in de toeren moeten gejaagd worden om het beperkte koppel aan te spreken.
                Last edited by Löwe; 03/11/2016, 21:18.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                  Een Swift is volgens mij zeker geen slechte aanbieding maar hou er rekening mee dat die een atmosferisch blok heeft en dus een heel andere rijbeleving zal bieden.
                  Uw Golf is een TDI, waarbij de rijervaring vooral koppelgebaseerd is. Dus voldoende trekkracht en inhaalvermogen bij lage toeren.
                  Zo'n atmosferische Swift heeft duidelijk minder koppel en de motor zal vrij hoog in de toeren moeten gejaagd worden om het beperkte te koppel aan te spreken.

                  Ja ik besef dat een Swift iets helemaal anders gaat zijn, en dat ik qua vermogen en trekkracht etc een stapje terug zal zetten. Dit is ergens met pijn in het hart want ik vind dit enorm leuk aan de Golf... Want die gaat echt heel vlot vooruit :-)
                  Daardoor wilde ik eigenlijk eerst een Swift Sport zodat ik nog wat meer vermogen heb maar dan doe ik amper nog profijt qua taksen, inschrijving en verzekering... Dus misschien is dat iets voor in de toekomst als ik toch het vermogen te hard zou missen.


                  Toevallig iemand dat zowel met een Golf als een Swift gereden heeft en iets kan opmerken over het rijgedrag / de rij-eigenschappen? Ik heb een beetje de pech dat ik van een best wel goede wagen kom natuurlijk... Ik ben ergens een beetje bang dat ik spijt ga krijgen :-)

                  Comment


                  • #10
                    Ik reed met de swift sport en mijn vrouw heeft een G5 1.9tdi 105pk.

                    Eigenlijk is die Swift niet zoveel kleiner hoor.
                    Het is vooral de koffer die veel kleiner is. Om dagelijks met te rijden zou ik de Golf verkiezen omdat deze veel comfortabeler is.
                    Tevens zorgt de turbo er voor dat je meer schakellui kan rijden.

                    2500 toeren vs 3900 toeren op de autostrade.

                    5.5l vs 8.5l verbruik.

                    Minder lawaai in het interieur, minder kraakjes.

                    Maar ik gebruikte de Swift als hobbywagen dus voor mij was dat allemaal niet belangrijk.

                    Verstuurd met de postduif.

                    Comment


                    • #11
                      Haha ik hoopte stiekem dat de Swift er positiever uit ging komen. Waren er ook zaken beter aan de Swift in vergelijking met de Golf?
                      Ik denk wel dat die verbruik en toeren vergelijking wat kort door de bocht is? quovadis weerlegde dat ivm de toeren al, en heb verschillende reviews gelezen waar hij een heel pak zuiniger is dan wat jij zegt... Die 8,5l klinkt eerder als het verbruik van pakweg de Sport :-)

                      Al een geluk zou het ook niet voor lange ritten zijn, vooral voor korte woon-werk ritten en naar de winkel gaan, een klein uitstapje misschien heel af en toe ...
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichten
                      Ik reed met de swift sport en mijn vrouw heeft een G5 1.9tdi 105pk.

                      Eigenlijk is die Swift niet zoveel kleiner hoor.
                      Het is vooral de koffer die veel kleiner is. Om dagelijks met te rijden zou ik de Golf verkiezen omdat deze veel comfortabeler is.
                      Tevens zorgt de turbo er voor dat je meer schakellui kan rijden.

                      2500 toeren vs 3900 toeren op de autostrade.

                      5.5l vs 8.5l verbruik.

                      Minder lawaai in het interieur, minder kraakjes.

                      Maar ik gebruikte de Swift als hobbywagen dus voor mij was dat allemaal niet belangrijk.

                      Verstuurd met de postduif.

                      Comment


                      • #12
                        Ik spreek dan ook over mijn sport, zoals gezegd.
                        Het rijplezier was vele malen beter.
                        Veel minder saai.

                        Verstuurd met de postduif.

                        Comment

                        Working...
                        X