Dag allemaal
Met een derde kindje gepland eind 2017/begin 2018 en de vervanging van onze huidige gezinswagen begin 2017 ben ik de laatste weken op zoek naar een nieuwe gezinswagen waarin drie kinderen passen op de achterbank, beter gezegd drie kinderstoelen. Dat blijkt helemaal niet zo simpel te zijn, omdat er sinds enige tijd een Europese norm is (ECE R16) waaraan stoelen moeten voldoen om een kinderzitje te mogen gebruiken hierop. Dit resulteert in een tabel in de handleiding van het voertuig waarin staat welk type autostoel op welke zetel kan. Bij veel auto's mag er geen kinderzitje op de middelste zitting 2e rij, waardoor je dus al de 3e rij moet gaan betrekken. Dat resulteert dan weer in een kleinere koffer... Kortom: we willen een moderne wagen waarin drie kinderstoelen mogen op de 2e zitrij. Volgende zaken zijn ook gewenst:
- lederen zetels
- automaat
- fatsoenlijke/moderne infotainment (met GPS en Bluetooth)
- LED-lichten
- verwarmde zetels vooraan
- PDC vooraan en achteraan, eventueel camera
- airco twee zones
- getinte ruiten achteraan
- minstens standaard cruise control
- automatisch sluitende buitenspiegels
Leuk maar niet vereist zijn:
- dodehoekwaarschuwing
- lane assist
- traffic sign recognition
- andere leuke veiligheidssnufjes
- 3de achterrij zolang de koffer maar groot genoeg blijft voor buggy's van serieuze afmetingen
Het budget is ongeveer 33000 euro incl BTW, met wat speling. Het mag een nieuwe zijn, maar een jonge tweedehands is zelfs nog beter.
Voor dit budget hebben we gekeken naar volgende auto's:
- nieuwe Opel Zafira (geen drie kinderstoelen)
- Nissan Qashqai of XTrail (geen drie kinderstoelen)
- Peugeot 5008 (niet overtuigd van de afwerking)
- Galaxy, Sharan, Tourer, Alhambra -> teveel busjesgehalte naar onze mening
- Opel Insignia break en Mercedes E break -> genoeg ruimte maar te "laag"
Blijven nog over:
- Renault Espace
- BMW 2 Gran Tourer
- Ford S-Max
Na testrijden valt de S-Max eigenlijk al af. Dit is zonder twijfel de ruimste wagen van de drie, maar de afwerking, infotainment en verbruik hebben mij niet kunnen overtuigen.
De BMW 2 Gran Tourer is wél goed afgewerkt, en is heel aangenaam om mee te rijden. Comfortgewijs is dit ook de aangenaamste wagen, maar hij heeft beduidend minder ruimte (vooral op de achterbank) dan de Espace en de S-Max.
De Espace rijdt aangenaam, is technologisch best vooruitstrevend, heeft een super-automaat (beide andere wagens waren wel manuele versies) en is tot in de puntjes uitgerust. Ik ben er alleen nog niet uit of ik hem nu mooi vind of niet (zowel vanbinnen als vanbuiten). Helaas heb ik er niet echt goed mee kunnen testen wegens de verkoper die per sé mee wou rijden. Het verbruik van de Espace ligt ook wel aan de hoge kant (6,8 tov 5,8 voor de BMW). Daarnaast zijn er drie isofixen op de achterbank, maar een volwassene van 1m80 zit wel bijna met zijn hoofd tegen het plafond.
De BMW komt nieuw uit rond de 34000 - in minimale configuratie (leder, 'grote' GPS, LED-lichten, ...; zonder automaat, PDC vooraan, dodehoek, lane assist, ...) Een meer uitgeruste BMW kan in de vorm van een showroommodel, aan 38000, waardoor hij op hetzelfde niveau komt als de andere twee kwa uitrusting.
De S-Max komt nieuw rond de 38000 - configuratie Titanium met lederen zetels en LED-lichten, standaard verwarmde zetels, digitaal instrumentenpaneel, traffic sign recognition, lane keeping system, elek koffer, ...)
De Espace komt nieuw uit op 36500 - voor een Intense met lederen zetel (deze heeft alles buiten verkeersbordenherkenning en rijstrookwaarschuwing) - de Initiale lijkt nieuw onbetaalbaar
Indien we nieuw zouden kopen moeten we hem manueel nemen om het budget te drukken. Indien we richting jonge tweedehands gaan kan een automaat wel. Dan komen de prijzen in de volgende richting:
BMW: 33000 (in Belgie) - 30000 (in Duitsland)
Espace Initiale: 30000
S-Max: 33000
Naast de wagens zelf heb ik ook gekeken naar het verbruik en de toekomstige kosten (BIV en VB). Op verbruik scoort de BMW opmerkelijk beter, op belastingen de Espace.
Zoals jullie dus al kunnen afleiden uit dit bericht is de twijfel momenteel tussen Espace en BMW 2. De keuze tussen ruimte en technologie enerzijds en comfort en afwerking anderzijds. Graag jullie bedenkingen en tips.
Met een derde kindje gepland eind 2017/begin 2018 en de vervanging van onze huidige gezinswagen begin 2017 ben ik de laatste weken op zoek naar een nieuwe gezinswagen waarin drie kinderen passen op de achterbank, beter gezegd drie kinderstoelen. Dat blijkt helemaal niet zo simpel te zijn, omdat er sinds enige tijd een Europese norm is (ECE R16) waaraan stoelen moeten voldoen om een kinderzitje te mogen gebruiken hierop. Dit resulteert in een tabel in de handleiding van het voertuig waarin staat welk type autostoel op welke zetel kan. Bij veel auto's mag er geen kinderzitje op de middelste zitting 2e rij, waardoor je dus al de 3e rij moet gaan betrekken. Dat resulteert dan weer in een kleinere koffer... Kortom: we willen een moderne wagen waarin drie kinderstoelen mogen op de 2e zitrij. Volgende zaken zijn ook gewenst:
- lederen zetels
- automaat
- fatsoenlijke/moderne infotainment (met GPS en Bluetooth)
- LED-lichten
- verwarmde zetels vooraan
- PDC vooraan en achteraan, eventueel camera
- airco twee zones
- getinte ruiten achteraan
- minstens standaard cruise control
- automatisch sluitende buitenspiegels
Leuk maar niet vereist zijn:
- dodehoekwaarschuwing
- lane assist
- traffic sign recognition
- andere leuke veiligheidssnufjes
- 3de achterrij zolang de koffer maar groot genoeg blijft voor buggy's van serieuze afmetingen
Het budget is ongeveer 33000 euro incl BTW, met wat speling. Het mag een nieuwe zijn, maar een jonge tweedehands is zelfs nog beter.
Voor dit budget hebben we gekeken naar volgende auto's:
- nieuwe Opel Zafira (geen drie kinderstoelen)
- Nissan Qashqai of XTrail (geen drie kinderstoelen)
- Peugeot 5008 (niet overtuigd van de afwerking)
- Galaxy, Sharan, Tourer, Alhambra -> teveel busjesgehalte naar onze mening
- Opel Insignia break en Mercedes E break -> genoeg ruimte maar te "laag"
Blijven nog over:
- Renault Espace
- BMW 2 Gran Tourer
- Ford S-Max
Na testrijden valt de S-Max eigenlijk al af. Dit is zonder twijfel de ruimste wagen van de drie, maar de afwerking, infotainment en verbruik hebben mij niet kunnen overtuigen.
De BMW 2 Gran Tourer is wél goed afgewerkt, en is heel aangenaam om mee te rijden. Comfortgewijs is dit ook de aangenaamste wagen, maar hij heeft beduidend minder ruimte (vooral op de achterbank) dan de Espace en de S-Max.
De Espace rijdt aangenaam, is technologisch best vooruitstrevend, heeft een super-automaat (beide andere wagens waren wel manuele versies) en is tot in de puntjes uitgerust. Ik ben er alleen nog niet uit of ik hem nu mooi vind of niet (zowel vanbinnen als vanbuiten). Helaas heb ik er niet echt goed mee kunnen testen wegens de verkoper die per sé mee wou rijden. Het verbruik van de Espace ligt ook wel aan de hoge kant (6,8 tov 5,8 voor de BMW). Daarnaast zijn er drie isofixen op de achterbank, maar een volwassene van 1m80 zit wel bijna met zijn hoofd tegen het plafond.
De BMW komt nieuw uit rond de 34000 - in minimale configuratie (leder, 'grote' GPS, LED-lichten, ...; zonder automaat, PDC vooraan, dodehoek, lane assist, ...) Een meer uitgeruste BMW kan in de vorm van een showroommodel, aan 38000, waardoor hij op hetzelfde niveau komt als de andere twee kwa uitrusting.
De S-Max komt nieuw rond de 38000 - configuratie Titanium met lederen zetels en LED-lichten, standaard verwarmde zetels, digitaal instrumentenpaneel, traffic sign recognition, lane keeping system, elek koffer, ...)
De Espace komt nieuw uit op 36500 - voor een Intense met lederen zetel (deze heeft alles buiten verkeersbordenherkenning en rijstrookwaarschuwing) - de Initiale lijkt nieuw onbetaalbaar
Indien we nieuw zouden kopen moeten we hem manueel nemen om het budget te drukken. Indien we richting jonge tweedehands gaan kan een automaat wel. Dan komen de prijzen in de volgende richting:
BMW: 33000 (in Belgie) - 30000 (in Duitsland)
Espace Initiale: 30000
S-Max: 33000
Naast de wagens zelf heb ik ook gekeken naar het verbruik en de toekomstige kosten (BIV en VB). Op verbruik scoort de BMW opmerkelijk beter, op belastingen de Espace.
Zoals jullie dus al kunnen afleiden uit dit bericht is de twijfel momenteel tussen Espace en BMW 2. De keuze tussen ruimte en technologie enerzijds en comfort en afwerking anderzijds. Graag jullie bedenkingen en tips.
Comment