Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gezinswagen voor 3 kinderen - geen klassieke monovolume

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gezinswagen voor 3 kinderen - geen klassieke monovolume

    Dag allemaal


    Met een derde kindje gepland eind 2017/begin 2018 en de vervanging van onze huidige gezinswagen begin 2017 ben ik de laatste weken op zoek naar een nieuwe gezinswagen waarin drie kinderen passen op de achterbank, beter gezegd drie kinderstoelen. Dat blijkt helemaal niet zo simpel te zijn, omdat er sinds enige tijd een Europese norm is (ECE R16) waaraan stoelen moeten voldoen om een kinderzitje te mogen gebruiken hierop. Dit resulteert in een tabel in de handleiding van het voertuig waarin staat welk type autostoel op welke zetel kan. Bij veel auto's mag er geen kinderzitje op de middelste zitting 2e rij, waardoor je dus al de 3e rij moet gaan betrekken. Dat resulteert dan weer in een kleinere koffer... Kortom: we willen een moderne wagen waarin drie kinderstoelen mogen op de 2e zitrij. Volgende zaken zijn ook gewenst:
    - lederen zetels
    - automaat
    - fatsoenlijke/moderne infotainment (met GPS en Bluetooth)
    - LED-lichten
    - verwarmde zetels vooraan
    - PDC vooraan en achteraan, eventueel camera
    - airco twee zones
    - getinte ruiten achteraan
    - minstens standaard cruise control
    - automatisch sluitende buitenspiegels

    Leuk maar niet vereist zijn:
    - dodehoekwaarschuwing
    - lane assist
    - traffic sign recognition
    - andere leuke veiligheidssnufjes
    - 3de achterrij zolang de koffer maar groot genoeg blijft voor buggy's van serieuze afmetingen

    Het budget is ongeveer 33000 euro incl BTW, met wat speling. Het mag een nieuwe zijn, maar een jonge tweedehands is zelfs nog beter.

    Voor dit budget hebben we gekeken naar volgende auto's:
    - nieuwe Opel Zafira (geen drie kinderstoelen)
    - Nissan Qashqai of XTrail (geen drie kinderstoelen)
    - Peugeot 5008 (niet overtuigd van de afwerking)
    - Galaxy, Sharan, Tourer, Alhambra -> teveel busjesgehalte naar onze mening
    - Opel Insignia break en Mercedes E break -> genoeg ruimte maar te "laag"

    Blijven nog over:
    - Renault Espace
    - BMW 2 Gran Tourer
    - Ford S-Max

    Na testrijden valt de S-Max eigenlijk al af. Dit is zonder twijfel de ruimste wagen van de drie, maar de afwerking, infotainment en verbruik hebben mij niet kunnen overtuigen.
    De BMW 2 Gran Tourer is wél goed afgewerkt, en is heel aangenaam om mee te rijden. Comfortgewijs is dit ook de aangenaamste wagen, maar hij heeft beduidend minder ruimte (vooral op de achterbank) dan de Espace en de S-Max.
    De Espace rijdt aangenaam, is technologisch best vooruitstrevend, heeft een super-automaat (beide andere wagens waren wel manuele versies) en is tot in de puntjes uitgerust. Ik ben er alleen nog niet uit of ik hem nu mooi vind of niet (zowel vanbinnen als vanbuiten). Helaas heb ik er niet echt goed mee kunnen testen wegens de verkoper die per sé mee wou rijden. Het verbruik van de Espace ligt ook wel aan de hoge kant (6,8 tov 5,8 voor de BMW). Daarnaast zijn er drie isofixen op de achterbank, maar een volwassene van 1m80 zit wel bijna met zijn hoofd tegen het plafond.

    De BMW komt nieuw uit rond de 34000 - in minimale configuratie (leder, 'grote' GPS, LED-lichten, ...; zonder automaat, PDC vooraan, dodehoek, lane assist, ...) Een meer uitgeruste BMW kan in de vorm van een showroommodel, aan 38000, waardoor hij op hetzelfde niveau komt als de andere twee kwa uitrusting.
    De S-Max komt nieuw rond de 38000 - configuratie Titanium met lederen zetels en LED-lichten, standaard verwarmde zetels, digitaal instrumentenpaneel, traffic sign recognition, lane keeping system, elek koffer, ...)
    De Espace komt nieuw uit op 36500 - voor een Intense met lederen zetel (deze heeft alles buiten verkeersbordenherkenning en rijstrookwaarschuwing) - de Initiale lijkt nieuw onbetaalbaar

    Indien we nieuw zouden kopen moeten we hem manueel nemen om het budget te drukken. Indien we richting jonge tweedehands gaan kan een automaat wel. Dan komen de prijzen in de volgende richting:
    BMW: 33000 (in Belgie) - 30000 (in Duitsland)
    Espace Initiale: 30000
    S-Max: 33000

    Naast de wagens zelf heb ik ook gekeken naar het verbruik en de toekomstige kosten (BIV en VB). Op verbruik scoort de BMW opmerkelijk beter, op belastingen de Espace.

    Zoals jullie dus al kunnen afleiden uit dit bericht is de twijfel momenteel tussen Espace en BMW 2. De keuze tussen ruimte en technologie enerzijds en comfort en afwerking anderzijds. Graag jullie bedenkingen en tips.

  • #2
    Mijn eerste reactie is of een 2 Tourer wel groot genoeg is voor drie kinderen, die is toch een pak kleiner dan de rest. Krijg je er wel 3 naast elkaar? Dat hij minder verbruikt is ook niet verrassend, hij is een pak kleiner.

    De Espace zie je tegenwoordig veel rijden, tegen dat de eerste facelift eraan komt, zal blijken hoe betrouwbaar hij is.

    Eventueel kan je de nieuwe Peugot 5008 afwachten, die komt er binnenkort aan, en zou wel eens interessant zij qua look buiten en binnen.
    Last edited by Vitus; 21/11/2016, 01:08.

    Comment


    • #3
      Je kan de Espace moeilijk met een BMW tourer gaan vergelijken... Qua afmetingen zit je dan eerder in een (grand) Scenic...
      Denk dat de Espace jou het meeste zal bieden, de BMW zal wel betrouwbaarder zijn.
      Het staat er dacht ik niet specifiek in vermeld bij je eerste post hierover, maar aan het verbruik te zien zou je voor de benzine gaan? De Espace benzine is de motor van de Clio Sport met 20 nm extra koppel. Effectief verbruik zal eerder 8,5 a 9 liter zijn.

      Comment


      • #4
        Sorry, ik ben vergeten te vermelden dat we waarschijnlijk voor een diesel gaan. De meerprijs en de (hogere) belastingen zijn volgens mijn berekeningen nog altijd goedkoper door het lagere verbruik, zelfs bij eenzelfde prijs aan de pomp. We doen zo'n 25000 km per jaar ermee, waarvan eens om de drie weken 100km autostrade. De verbruiken die ik opnoemde zijn dan ook van de dieselversies, resp 160 dCi en 118d. Dit zijn de werkelijke verbruiken gemeten tijdens de testrit (gereden volgens een normaal patroon), dubbel gecheckt met Spritmonitor.

        Het klopt natuurlijk volledig dat deze twee wagens in een andere klasse behoren. Wel kunnen er dus bij beide drie kinderstoelen op de 2de rij (getest bij de BMW, drie isofix bij de Espace). De nuttige breedte van de achterbank (137 Espace tov 135 BMW) doet ook vermoeden dat er buiten de extra isofix niet zoveel verschil zal zijn. Wat mij vooral is bijgebleven bij de Espace is dat er zeer weinig hoogte was op de 2de rij en in de koffer, daar waar de BMW meer in de hoogte gebouwd is. Met de Espace heb ik helaas niet voldoende kunnen testrijden, laat staan stoeltjes uitproberen, zoals ik deed met de BMW.

        De uiteindelijke wagen zal als gezinswagen gebruikt worden om de twee ouders en drie kinderen te vervoeren, maar zal ook dagelijks voor het woon-werk-verkeer gebruikt worden door mijn vrouw (25km, parkeren op de openbare weg). Dus een 'wendbare' auto is misschien wel een voordeel...

        Comment


        • #5
          Als je in de espace de derde zitrij wil gebruiken ga je de buggy er niet meer bijkrijgen hoor. Maar je kan wel 3 kinderzitjes naast mekaar zetten. Wat verbruik betreft kijk je best es wat de bmw irl verstookt, op spritmonitor bijv.
          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

          Comment


          • #6
            Ivm de derde zitrij: dit heb ik inderdaad vermeld in mijn eerste post, de derde zitrij kan niet gebruikt worden voor onze eigen kinderen omdat er dan geen kofferruimte meer over blijft. Wel is het nuttig om ze te hebben, om in uitzonderlijke gevallen nog twee personen extra te kunnen meenemen.

            Ivm de verbruiken: de verbruiken vermeld in dit topic zijn reeds reeel gemeten waardes, gedubbelcheckt met Spritmonitor.

            Comment


            • #7
              Moet rekening houden dat de Espace in sommige uitvoeringen over vierwielsturing beschikt. Dat maakt hem wel wendbaar. Heb een mooie aanbieding gezien bij Valckenier: http://valckeniercarcenter.be/nl/Aanbod

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Spirou_ Bekijk Berichten
                Ivm de derde zitrij: dit heb ik inderdaad vermeld in mijn eerste post, de derde zitrij kan niet gebruikt worden voor onze eigen kinderen omdat er dan geen kofferruimte meer over blijft. Wel is het nuttig om ze te hebben, om in uitzonderlijke gevallen nog twee personen extra te kunnen meenemen.

                Ivm de verbruiken: de verbruiken vermeld in dit topic zijn reeds reeel gemeten waardes, gedubbelcheckt met Spritmonitor.
                dan zwijg ik

                maar ik zou toch voor de Espace gaan, zeker een Initiale
                daar kan BMW qua afwerking met z'n 2 grand tourer niet tegenop
                2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Spirou_ Bekijk Berichten
                  Ivm de derde zitrij: dit heb ik inderdaad vermeld in mijn eerste post, de derde zitrij kan niet gebruikt worden voor onze eigen kinderen omdat er dan geen kofferruimte meer over blijft. Wel is het nuttig om ze te hebben, om in uitzonderlijke gevallen nog twee personen extra te kunnen meenemen.
                  Jup, dat gebruik je meer dan je zou denken met al die vriendjes, of gewoon omdat ze niet alledrie naast elkaar willen zitten, dan kan er eentje in de koffer. Doen wij soms. Die mag dan 'op de spullen passen', en blij dat die dan is.
                  autofans.be

                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

                  Comment


                  • #10
                    tegen dat de onze oud genoeg gaan zijn voor vriendjes mee te pakken zit ik al aan de volgende Espace
                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                    Comment


                    • #11
                      Eén dingetje... je wil niet in de koffer zitten als je aangereden wordt achteraan. Spreek uit ervaring

                      Comment


                      • #12
                        Neen, de achterstoelen zijn duidelijk een nood-oplossing. Maar dat is zo bij alle merken.

                        Ik denk dat de afwerking van de BMW en de Renault ongeveer gelijk zullen zijn. Ik heb wel met een Espace Intense + leder gereden, en de Initiale gewoon gezien.

                        Het lijkt er inderdaad op, door jullie bevestigd, dat een Espace ruimtegewijs gemakkelijker zal zijn. Het hoge verbruik houdt me echter wel wat tegen, hij zit aan 6,8l/100km, reeel verbruik. Het is een grote wagen natuurlijk, maar verbruiken doe je liefst zo weinig mogelijk.

                        Over de kwaliteit, zowel van afwerking als de wagen zelf als het infotainment systeem, kan ik niet goed inschatten op welk niveau Renault staat. Ik heb twee maal met een BMW gereden en weet daarvan dus wat ik kan verwachten, namelijk een laag verbruik met veel kwaliteit en een mooie wagen voor een premium-prijs, zowel in aankoop als in onderhoud. Bij BMW bestaat er ook Premium Selection, ik weet niet of Renault iets gelijkaardig heeft? Ik heb het alvast niet meteen gevonden.

                        Waar ik ook nog mee zit bij Renault is de prijs. Ik heb een voorstel voor een nieuwe gekregen (Intense + leder, manueel) voor 36500. Als ik op internet in andeee topics lees dat er sommigen hun Espace Initiale aankopen voor 32500 dan heb ik het gevoel dat mijn offerte niet echt serieus genomen werd. Daarnaast blijft het ook een wrang gevoel dat ik er niet uitgebreid mee heb kunnen rijden.

                        Comment


                        • #13
                          Toch wel een slechte verkoper geweest hoor... ik ben een halve dag alleen met een Initiale op pad mogen gaan.
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                          Comment


                          • #14
                            Nochtans een grote garage... misschien moet ik eens ergens anders gaan. Ik heb de indruk dat als ik er een keer uitgebreid mee kan rijden dat ik dan misschien wel overtuigd kan worden. Dan nog mijn vrouw overtuigen ;-)

                            Enige meningen/opmerkingen over de aankoopprijs van de Espace? Ik heb de indruk dat mijn offerte aan de hoge kant ligt met wat ik op fora lees..

                            Comment


                            • #15
                              Nochtans een grote garage... misschien moet ik eens ergens anders gaan. Ik heb de indruk dat als ik er een keer uitgebreid mee kan rijden dat ik dan misschien wel overtuigd kan worden. Dan nog mijn vrouw overtuigen ;-)

                              Enige meningen/opmerkingen over de aankoopprijs van de Espace? Ik heb de indruk dat mijn offerte aan de hoge kant ligt met wat ik op fora lees..

                              Comment


                              • #16
                                Prijzen vergelijk is wat moeilijk zonder alle info. Destijds heb ik ook wat offertes opgevraagd en de info die ik kreeg was:
                                Aankoop particulier max 7.5%
                                Aankoop op bedrijf/... -15%
                                Dit was bij lancering, mogelijks is dit ondertussen al aangepast.
                                32.5k nieuw voor de initiale lijkt me laag en zal dan excl BTW zijn en -15%.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Spirou_ Bekijk Berichten
                                  Nochtans een grote garage... misschien moet ik eens ergens anders gaan. Ik heb de indruk dat als ik er een keer uitgebreid mee kan rijden dat ik dan misschien wel overtuigd kan worden. Dan nog mijn vrouw overtuigen ;-)

                                  Enige meningen/opmerkingen over de aankoopprijs van de Espace? Ik heb de indruk dat mijn offerte aan de hoge kant ligt met wat ik op fora lees..

                                  Ik heb sinds een jaar de Espace 160CDI Intense met alle door jou genoemde opties (incl. leer, verkeersbordherkenning, lane assist, HUD, enz.). Reeel verbruik is over de voorbije 10.000km 5.6 l/km. Stond een tijd op 5.5l, maar enkele keren wat sneller gestart aan de lichten... Dit is wel met meer dan 100km dagelijks snelwegverkeer en ongeveer 30 à 40.000km / jaar. Ik ben zeker geen slome chauffeur, maar wel een regelmatige. Maw, ik rij 90% van de tijd op cruise control en trek niet op of steek geen auto's voorbij op 100m van de lichten als je ziet dat het toch op rood (zal) staat(n).

                                  De BMW heb ik destijds, samen met de S-Max overwogen. S-max viel af vanwege verouderd entertainment systeem (ondertussen wel recent geupdate) en de BMW is heel anders rijden. Alhoewel het ook voorwielaandirjving is, is het toch veel meer BMW-achtig. Sportiever, harder en directer. De Espace is veel meer 'Frans' en geeft minder stuurgevoel. Ik ben zelf grote fan van Duitse auto's en vooral achterwielaandrijving, maar ik zocht een grotere wagen voor de kinderen en dacht eens de switch te maken naar iets heel anders voor een keer.

                                  Heel tevreden van de wagen, heel comfortabel, super handige ingebouwde Coyote en ook zeer tevreden van GPS. Maar het is en blijft Frans... voorbije 10 jaar, op onderhoud na, nooit (op een update van GPS na) met Mercedes in de garage geweest. Met de Espace het voorbije jaar een 5-tal keren. Nazicht bluetooth, uitgevallen adaptive cruise control, enz. Op zich 'prullen', maar wel hinderlijk. Aangezien ik wist dat dit 'normaal' is bij Franse (nieuwe modellen) auto's ben ik er aan gewoon en stoort het me minder. Ben destijds ook naar een V-klasse gaan zien. Die is zonder twijfel degelijker en beter afgewerkt, maar veel duurder voor minder 'snufjes' die ik ondertussen toch wel lastig zou vinden als het er niet zou opzitten. Mijn vorige Mercedes bv. was stiller en zonder enig kraakje of piepje op 150.000km, zowel op gewone als kasseiwegen. De Espace is duidelijk luidruchtiger, alhoewel die iets duurder is dan de C-klasse waar ik eerst mee reed. Wegligging is ook niet te vergelijken, maar dat heeft ook te maken het het concept en het feit dat de Espace veel hoger is vermoed ik.

                                  Dus, als het je stoort als er al eens iets kraakt of minder degelijk afgewerkt is, neem dan de BMW. Als je ruimte, comfort, snufjes (de kinderen vinden het nog altijd plezant om de sfeerverlichting van kleur te veranderen achteraan) en een gezellige interieur leuk vindt, ga dan eens uitgebreid proefrijden met de Espace. Ik dacht na die kleine 'probleempjes' dat de volgende terug een Duitse zou worden, maar eigenlijk is de Espace wel een heel toffe auto. Dus ik volg met interesse de facelift als die eraan komt. Als ze die kleine dingetjes oplossen en een hybride of electrische variant uitbrengen ben ik geïnteresseerd.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Bedankt voor de input, dit is zeer nuttig voor mij. Je bevestigt enkele dingen waar ik inderdaad belang aan zal heffen (ik vind het niet oke om 5 afspraken te maken bij de garage bv, en deze opmerking zie ik keer op keer terugkomen). Daarnaast verzekert het mij ook over enkele vraagtekens die ik had zoals het verbruik, daar moet ik me blijkbaar maar wat minder zorgen over maken.

                                    Doordat ik misschien tweedehands koop zal ik goed moeten opletten dat ik de nodige garanties heb om al deze "kleine" problemen op te lossen. Mag ik vragen van wanneer jouw wagen juist is? Ik heb ergens gelezen dat er inderdaad een aantal dingen zouden verholpen zijn vanaf 07/15.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Daarstraks zelf met de Espace gereden, een intense 160 automaat, zonder leder. Veeel ruimte op de tweede rij, drie stoeltjes naast mekaar zonder problemen. De tweede rij kan zelfs nog wat naar voor geschoven worden. De koffer is ook ruim, maar niet zo hoog. We hebben een hoge buggy die in deze koffer zal moeten platliggen en zo redelijk wat ruimte innemen.

                                      Mijn grootste twijfels om voor de Renault te kiezen blijven de betrouwbaarheid en vooral het verbruik. Tijdens de testrit weer een verbruik van 7l...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Bij 30.000km per jaar kost die Espace jou 330-340 euro per jaar meer aan brandstof voor die liter dat ie meer verstookt dan de BMW
                                        bmw is wel 3000 euro duurder in aanschaf als je voor tweedehands zou gaan. Binnen 9 jaar ben je break even in totaalkost. Ik zou niet te hard focussen op verbruik alleen.
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X