MIjn huidige wagen, 2007 Ford Focus clipper 1.8 Tdci, zal allicht niet zo heel lang meer meegaan. Momenteel staat die op 240d km en er komen er ongeveer 30d km per jaar bij. Stilletjes aan begin ik uit te kijken voor een opvolger. Mijn eisen van een auto zijn redelijk hoog, dus geen makkelijke zoektocht. Van daar dat ik hier graag mijn oor eens te luisteren kom leggen. Professioneel ben ik actief als bosbeheerder. Geen sector waar je het moet gaan zoeken voor het grote geld dus een bedrijfswagen of dienstwagen zit er niet in voor mij. Mijn dienstverplaatsingen (ongeveer 12 000 km/ jaar) doe ik met eigen wagen tegen kilometervergoeding. Nadeel hierbij is dat ik vaak op slecht wegen zit, modderige veldbaantjes en boswegen zijn eerder regel dan uitzondering. Ik kom dus vaak wat tractie en bodemvrijheid te kort. Vandaar dat ik voor de opvolger toch wel richting het segment van de 4x4's zit te kijken. Hier vind ik niet zo makkelijk mijn gading. Gebruikskosten liggen al snel erg hoog. Ook qua kofferruimte moeten er vaak compromissen gesloten worden. Kanshebbers op dit moment zijn de Mitsubishi Outlander en de Subaru Forester, ik kijk dan bij beiden naar exemplaren van zo'n 6 à 7 jaar oud met kilometerstanden rond de 100 à 120d km. Toyota RAV4 zou ook een kanshebber kunnen zijn, alleen zit de generatie die binnen budget ligt met die kofferdeur die zijwaarts openzwaait. Ik ben een fervent MTBer en rij tijdens vakanties en kampeerweekendjes vaak dagen aan een stuk met de Thule op de trekhaak met fietsen erop. Dit zou betekenen dat elke keer ik in de koffer wil het fietsenrek eraf moet, dit is te omslachtig. Ook de hond gaat mee op vakantie, in een bench in de koffer. Veel ruimte dus nodig in de koffer, en de koffer moet vlot te openen zijn.
Eigenlijk was mijn Focus break ideaal voor mij. Met mijn kilometervergoeding voor mijn dienstreizen kom ik toe voor al mijn autokosten, met uitzondering van de afschrijving. Ik heb een ruime koffer, rij comfortabel rond,.... Alles wat ik wil, behalve dus het 4x4 aspect waar het schoentje wringt. Ik ben erg aan het twijfelen om toch misschien gewoon opnieuw een ruime break te kopen, genre Ford Mondeo, Skoda Octavia/Superb, Toyota Avensis,.... Gaat sowieso in gebruikskosten goedkoper zijn dan om het even welke 4x4. Is ruim, is comfortabel, en met hetzelfde budget kan ik een recenter model met minder kilometers aankopen. Persoonlijk heb ik het ook veel meer voor breaks dan voor SUV's. Ik vind dat de nadelen van een SUV (hoger zwaartepunt, hogere kofferdrempel, grotere buitenafmetingen voor beperkte binnenafmetingen, hoger verbruik) vaak niet opgaan tegen de voordelen. Een SUV met FWD is voor mij dus sowieso een no go. Terreinwaardigheid is voor mij de enige reden om voor een SUV te kiezen. Eigenlijk lijkt een crossover tussen break en SUV voor mij het meeste geschikt zoals de Volvo XC70, Audi A4/A6 allroad, Skoda Octavia Scout. Helaas liggen modellen zoals deze ofwel volledig buiten budget, ofwel onvindbaar op de 2dehands markt in België.
Onlangs deze tegengekomen bij het rondsurfen op Autoscout: http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...584?asrc=st|as
Het kriebelde wel om eens te gaan kijken. Voor mij een droom van een wagen. Heb goeie herinneringen aan een V70 waar mijn vader mee reed van dezelfde generatie met dezelfde motor en zelfde interieur. Zalige motor, heerlijk zittend salon, grote koffer en binnenruimte en relatief terreinwaardig. Alleen vrees ik dat dit een money-pit zou worden vanwege de taxonvriendelijke D5 en allicht ook hoge onderhoudskosten te verwachten. Heb het idee dus maar afgeschreven maar toch blijft het wat in mijn hoofd spoken......
Musts:
- ruime koffer (minimaal even groot als huidige, liefst groter), zeer belangrijke factor voor mij!
- trekhaak (evt naplaatsen)
- cruise control
- airco
Ook belangrijke aspecten:
- betrouwbaarheid en
- niet te hoog verbruik
- comfortabele snelwegcruiser (>70% snelwegkilometers)
- terreinwaardigheid??? haalbaar criterium met mijn budget???
Budget: 10 000€, maximaal rekbaar tot 12 000€.
Wie heeft er suggesties voor mij? Waar op te letten bij aankoop? Welke modellen zouden kunnen passen binnen mijn vereisten? Ik ben erg benieuwd!
Eigenlijk was mijn Focus break ideaal voor mij. Met mijn kilometervergoeding voor mijn dienstreizen kom ik toe voor al mijn autokosten, met uitzondering van de afschrijving. Ik heb een ruime koffer, rij comfortabel rond,.... Alles wat ik wil, behalve dus het 4x4 aspect waar het schoentje wringt. Ik ben erg aan het twijfelen om toch misschien gewoon opnieuw een ruime break te kopen, genre Ford Mondeo, Skoda Octavia/Superb, Toyota Avensis,.... Gaat sowieso in gebruikskosten goedkoper zijn dan om het even welke 4x4. Is ruim, is comfortabel, en met hetzelfde budget kan ik een recenter model met minder kilometers aankopen. Persoonlijk heb ik het ook veel meer voor breaks dan voor SUV's. Ik vind dat de nadelen van een SUV (hoger zwaartepunt, hogere kofferdrempel, grotere buitenafmetingen voor beperkte binnenafmetingen, hoger verbruik) vaak niet opgaan tegen de voordelen. Een SUV met FWD is voor mij dus sowieso een no go. Terreinwaardigheid is voor mij de enige reden om voor een SUV te kiezen. Eigenlijk lijkt een crossover tussen break en SUV voor mij het meeste geschikt zoals de Volvo XC70, Audi A4/A6 allroad, Skoda Octavia Scout. Helaas liggen modellen zoals deze ofwel volledig buiten budget, ofwel onvindbaar op de 2dehands markt in België.
Onlangs deze tegengekomen bij het rondsurfen op Autoscout: http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...584?asrc=st|as
Het kriebelde wel om eens te gaan kijken. Voor mij een droom van een wagen. Heb goeie herinneringen aan een V70 waar mijn vader mee reed van dezelfde generatie met dezelfde motor en zelfde interieur. Zalige motor, heerlijk zittend salon, grote koffer en binnenruimte en relatief terreinwaardig. Alleen vrees ik dat dit een money-pit zou worden vanwege de taxonvriendelijke D5 en allicht ook hoge onderhoudskosten te verwachten. Heb het idee dus maar afgeschreven maar toch blijft het wat in mijn hoofd spoken......
Musts:
- ruime koffer (minimaal even groot als huidige, liefst groter), zeer belangrijke factor voor mij!
- trekhaak (evt naplaatsen)
- cruise control
- airco
Ook belangrijke aspecten:
- betrouwbaarheid en
- niet te hoog verbruik
- comfortabele snelwegcruiser (>70% snelwegkilometers)
- terreinwaardigheid??? haalbaar criterium met mijn budget???
Budget: 10 000€, maximaal rekbaar tot 12 000€.
Wie heeft er suggesties voor mij? Waar op te letten bij aankoop? Welke modellen zouden kunnen passen binnen mijn vereisten? Ik ben erg benieuwd!