Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop SUV/Break 2de hands

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Advies aankoop SUV/Break 2de hands

    MIjn huidige wagen, 2007 Ford Focus clipper 1.8 Tdci, zal allicht niet zo heel lang meer meegaan. Momenteel staat die op 240d km en er komen er ongeveer 30d km per jaar bij. Stilletjes aan begin ik uit te kijken voor een opvolger. Mijn eisen van een auto zijn redelijk hoog, dus geen makkelijke zoektocht. Van daar dat ik hier graag mijn oor eens te luisteren kom leggen. Professioneel ben ik actief als bosbeheerder. Geen sector waar je het moet gaan zoeken voor het grote geld dus een bedrijfswagen of dienstwagen zit er niet in voor mij. Mijn dienstverplaatsingen (ongeveer 12 000 km/ jaar) doe ik met eigen wagen tegen kilometervergoeding. Nadeel hierbij is dat ik vaak op slecht wegen zit, modderige veldbaantjes en boswegen zijn eerder regel dan uitzondering. Ik kom dus vaak wat tractie en bodemvrijheid te kort. Vandaar dat ik voor de opvolger toch wel richting het segment van de 4x4's zit te kijken. Hier vind ik niet zo makkelijk mijn gading. Gebruikskosten liggen al snel erg hoog. Ook qua kofferruimte moeten er vaak compromissen gesloten worden. Kanshebbers op dit moment zijn de Mitsubishi Outlander en de Subaru Forester, ik kijk dan bij beiden naar exemplaren van zo'n 6 à 7 jaar oud met kilometerstanden rond de 100 à 120d km. Toyota RAV4 zou ook een kanshebber kunnen zijn, alleen zit de generatie die binnen budget ligt met die kofferdeur die zijwaarts openzwaait. Ik ben een fervent MTBer en rij tijdens vakanties en kampeerweekendjes vaak dagen aan een stuk met de Thule op de trekhaak met fietsen erop. Dit zou betekenen dat elke keer ik in de koffer wil het fietsenrek eraf moet, dit is te omslachtig. Ook de hond gaat mee op vakantie, in een bench in de koffer. Veel ruimte dus nodig in de koffer, en de koffer moet vlot te openen zijn.

    Eigenlijk was mijn Focus break ideaal voor mij. Met mijn kilometervergoeding voor mijn dienstreizen kom ik toe voor al mijn autokosten, met uitzondering van de afschrijving. Ik heb een ruime koffer, rij comfortabel rond,.... Alles wat ik wil, behalve dus het 4x4 aspect waar het schoentje wringt. Ik ben erg aan het twijfelen om toch misschien gewoon opnieuw een ruime break te kopen, genre Ford Mondeo, Skoda Octavia/Superb, Toyota Avensis,.... Gaat sowieso in gebruikskosten goedkoper zijn dan om het even welke 4x4. Is ruim, is comfortabel, en met hetzelfde budget kan ik een recenter model met minder kilometers aankopen. Persoonlijk heb ik het ook veel meer voor breaks dan voor SUV's. Ik vind dat de nadelen van een SUV (hoger zwaartepunt, hogere kofferdrempel, grotere buitenafmetingen voor beperkte binnenafmetingen, hoger verbruik) vaak niet opgaan tegen de voordelen. Een SUV met FWD is voor mij dus sowieso een no go. Terreinwaardigheid is voor mij de enige reden om voor een SUV te kiezen. Eigenlijk lijkt een crossover tussen break en SUV voor mij het meeste geschikt zoals de Volvo XC70, Audi A4/A6 allroad, Skoda Octavia Scout. Helaas liggen modellen zoals deze ofwel volledig buiten budget, ofwel onvindbaar op de 2dehands markt in België.

    Onlangs deze tegengekomen bij het rondsurfen op Autoscout: http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...584?asrc=st|as
    Het kriebelde wel om eens te gaan kijken. Voor mij een droom van een wagen. Heb goeie herinneringen aan een V70 waar mijn vader mee reed van dezelfde generatie met dezelfde motor en zelfde interieur. Zalige motor, heerlijk zittend salon, grote koffer en binnenruimte en relatief terreinwaardig. Alleen vrees ik dat dit een money-pit zou worden vanwege de taxonvriendelijke D5 en allicht ook hoge onderhoudskosten te verwachten. Heb het idee dus maar afgeschreven maar toch blijft het wat in mijn hoofd spoken......

    Musts:
    - ruime koffer (minimaal even groot als huidige, liefst groter), zeer belangrijke factor voor mij!
    - trekhaak (evt naplaatsen)
    - cruise control
    - airco

    Ook belangrijke aspecten:
    - betrouwbaarheid en
    - niet te hoog verbruik
    - comfortabele snelwegcruiser (>70% snelwegkilometers)
    - terreinwaardigheid??? haalbaar criterium met mijn budget???

    Budget: 10 000€, maximaal rekbaar tot 12 000€.

    Wie heeft er suggesties voor mij? Waar op te letten bij aankoop? Welke modellen zouden kunnen passen binnen mijn vereisten? Ik ben erg benieuwd!
    Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

    Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

  • #2
    Lichte vracht een optie ?

    Comment


    • #3
      Heb ik ook al over nagedacht. Zou eigenlijk liefst 5 zitplaatsen behouden, maar dit is eventueel een compromis waar ik mee zou kunnen leven. Heb ook al richting pick-ups gekeken. Compromis tussen 5 zitplaatsen, grote kofferruimte en terreinwaardig. Alleen lijken running costs me eerder hoog en niet makkelijk te vinden in mijn budget + bovendien is het koffiedik kijken wat onze overheid in de komende jaren gaat wijzigen aan het fiscaal voordeel voor lichte vracht. Ik werk in loondienst, auto staat dus op mijn persoonlijke naam ingeschreven, niet op een firma.
      Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

      Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

      Comment


      • #4
        Heb ik ook al over nagedacht. Zou eigenlijk liefst 5 zitplaatsen behouden, maar dit is eventueel een compromis waar ik mee zou kunnen leven. Heb ook al richting pick-ups gekeken. Compromis tussen 5 zitplaatsen, grote kofferruimte en terreinwaardig. Alleen lijken running costs me eerder hoog en niet makkelijk te vinden in mijn budget + bovendien is het koffiedik kijken wat onze overheid in de komende jaren gaat wijzigen aan het fiscaal voordeel voor lichte vracht. Ik werk in loondienst, auto staat dus op mijn persoonlijke naam ingeschreven, niet op een firma.
        Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

        Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

        Comment


        • #5
          Die volvo ziet er zeker niet slecht uit. Zou zeker een kijkje gaan nemen.

          Comment


          • #6
            Voorlopig doe ik dit bewust niet. Ik weet als ik ga kijken en deze auto is in goede staat, ik wel heel erg in de verleiding zou komen. Ik ben echt zot van deze reeks Volvo V70/XC70. Maark denk dat dit in gebruikskosten wel eens erg duur zou kunnen uitvallen. Verkeersbelasting is al +900 €, verbruik zal toch boven de 8 liter uitkomen en de onderhoudskosten heb ik ook schrik van.
            Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

            Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

            Comment


            • #7
              Voorlopig doe ik dit bewust niet. Ik weet als ik ga kijken en deze auto is in goede staat, ik wel heel erg in de verleiding zou komen. Ik ben echt zot van deze reeks Volvo V70/XC70. Maark denk dat dit in gebruikskosten wel eens erg duur zou kunnen uitvallen. Verkeersbelasting is al +900 €, verbruik zal toch boven de 8 liter uitkomen en de onderhoudskosten heb ik ook schrik van.
              Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

              Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

              Comment


              • #8
                Ik heb duidelijk ook wat problemen met het nieuwe forum. Berichten worden dubbel gepost, editen lukt niet, laat staan een bericht verwijden. Excuses voor het ongemak dat mijn posts 2x verschijnen
                Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

                Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

                Comment


                • #9
                  Gij hebt niet alleen problemen met dit forum. 95% van de leden hebben er problemen mee, waardoor 90% reeds verdwenen is

                  Comment


                  • #10
                    Vandaag de Focus is binnen gedaan bij de garagist voor een checkup. Het is tijd voor een groot onderhoud maar ik wou eerst toch eens laten nakijken wat er allemaal zou moeten gebeuren en welke kosten ik dus mag verwachten. De laatste tijd zijn er wel wat mankementjes aan het komen.
                    Verdict: om in orde te staan voor de volgende keer keuring moeten silent blocs van de draagarmen zowel vooraan als achteraan vervangen worden + remschijven en remblokken vooraan. Samen met een uitlijning en het groot onderhoud waar het tijd voor is komt dit op ongeveer 1000€.
                    Wel is het zo dat mijn joint de culasse ook niet meer 100% is. Sinds een dik jaar heb ik waterverbruik (+/- 0,5l per 4000 km). Volledig nagekeken maar nergens een lek te vinden. Moet dus van joint de culasse komen. Garagist vond dit zeker niet de moeite om deze nog te herstellen en volgens hem kon ik zo ook wel nog een heel eind doorrijden zolang ik het niveau van mijn koelwater regelmatig in de gaten hou. Ook heb ik af en toe bij stationair draaien een ratel en trilling in mijn motor die mijn garagist niet heeft teruggevonden (niet altijd hoorbaar). Hij dacht eerst aan dubbelmassa vliegwiel of versleten motorsteun maar beiden zijn nog goed. Hij denkt dat ik voorlopig wel nog een tijdje verder kan.
                    Wat denken jullie? De 1000€ kosten doen om in elk geval terug in orde te zijn voor de keuring zodat ik wel nog een eind kan doorrijden maar dan nadien geen andere grote kosten meer doen? Ofwel nu de knoop doorhakken, geen kosten meer doen, zo proberen verkopen voor export en nu op korte termijn (keuring is wel nog geldig tot juni) op zoek naar opvolger?

                    Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

                    Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb jaren met een xc70 door het bos gereden en mits fatsoenlijke banden eronder kwam ik even ver als onze boswachter met zijn landcruiser op mix banden. Op 235000 km niets van kosten gehad behalve de haldex-koppeling en die is vastgelopen doordat de olie eruitgelekt is. Brute pech dus. Echt een aanrader, ik zou met mijn ogen dicht terug een xc70 kopen, comfortabel, betrouwbaar en een ruime koffer. Enkel het verbruik is aan de hoge kant.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door zazoo_blb Bekijk Berichten
                        Vandaag de Focus is binnen gedaan bij de garagist voor een checkup. Het is tijd voor een groot onderhoud maar ik wou eerst toch eens laten nakijken wat er allemaal zou moeten gebeuren en welke kosten ik dus mag verwachten. De laatste tijd zijn er wel wat mankementjes aan het komen.
                        Verdict: om in orde te staan voor de volgende keer keuring moeten silent blocs van de draagarmen zowel vooraan als achteraan vervangen worden + remschijven en remblokken vooraan. Samen met een uitlijning en het groot onderhoud waar het tijd voor is komt dit op ongeveer 1000€.
                        Wel is het zo dat mijn joint de culasse ook niet meer 100% is. Sinds een dik jaar heb ik waterverbruik (+/- 0,5l per 4000 km). Volledig nagekeken maar nergens een lek te vinden. Moet dus van joint de culasse komen. Garagist vond dit zeker niet de moeite om deze nog te herstellen en volgens hem kon ik zo ook wel nog een heel eind doorrijden zolang ik het niveau van mijn koelwater regelmatig in de gaten hou. Ook heb ik af en toe bij stationair draaien een ratel en trilling in mijn motor die mijn garagist niet heeft teruggevonden (niet altijd hoorbaar). Hij dacht eerst aan dubbelmassa vliegwiel of versleten motorsteun maar beiden zijn nog goed. Hij denkt dat ik voorlopig wel nog een tijdje verder kan.
                        Wat denken jullie? De 1000€ kosten doen om in elk geval terug in orde te zijn voor de keuring zodat ik wel nog een eind kan doorrijden maar dan nadien geen andere grote kosten meer doen? Ofwel nu de knoop doorhakken, geen kosten meer doen, zo proberen verkopen voor export en nu op korte termijn (keuring is wel nog geldig tot juni) op zoek naar opvolger?
                        Ik zou toch overwegen om die kosten niet meer te doen.

                        Hoeveel zou je nog krijgen voor die wagen tweedehands? 5000 euro, met wat geluk? Om daar nu nog eens 1000 aan uit te geven. Je zegt, "nog een eind" verder te kunnen, maar met zo'n km stand kan het ieder moment wel gedaan zijn.

                        Het is verleidelijk om aan een auto waar je al zoveel kilometers mee hebt gedaan, nog extra kosten te doen omdat je denkt nog verder te kunnen. Maar het kan dus ieder moment gedaan zijn en dan wegen de laatste kosten (meestal de duurste) het zwaarste door op de uiteindelijk restwaarde, en dan blijkt meestal dat je hem te lang hebt gehouden.

                        Je financiën bepalen uiteraard ook je beslissing veronderstel ik. Rond de 15 000 heb je een tweedehands Focus Clipper Titanium van 2015.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door zazoo_blb Bekijk Berichten
                          Vandaag de Focus is binnen gedaan bij de garagist voor een checkup. Het is tijd voor een groot onderhoud maar ik wou eerst toch eens laten nakijken wat er allemaal zou moeten gebeuren en welke kosten ik dus mag verwachten. De laatste tijd zijn er wel wat mankementjes aan het komen.
                          Verdict: om in orde te staan voor de volgende keer keuring moeten silent blocs van de draagarmen zowel vooraan als achteraan vervangen worden + remschijven en remblokken vooraan. Samen met een uitlijning en het groot onderhoud waar het tijd voor is komt dit op ongeveer 1000€.
                          Wel is het zo dat mijn joint de culasse ook niet meer 100% is. Sinds een dik jaar heb ik waterverbruik (+/- 0,5l per 4000 km). Volledig nagekeken maar nergens een lek te vinden. Moet dus van joint de culasse komen. Garagist vond dit zeker niet de moeite om deze nog te herstellen en volgens hem kon ik zo ook wel nog een heel eind doorrijden zolang ik het niveau van mijn koelwater regelmatig in de gaten hou. Ook heb ik af en toe bij stationair draaien een ratel en trilling in mijn motor die mijn garagist niet heeft teruggevonden (niet altijd hoorbaar). Hij dacht eerst aan dubbelmassa vliegwiel of versleten motorsteun maar beiden zijn nog goed. Hij denkt dat ik voorlopig wel nog een tijdje verder kan.
                          Wat denken jullie? De 1000€ kosten doen om in elk geval terug in orde te zijn voor de keuring zodat ik wel nog een eind kan doorrijden maar dan nadien geen andere grote kosten meer doen? Ofwel nu de knoop doorhakken, geen kosten meer doen, zo proberen verkopen voor export en nu op korte termijn (keuring is wel nog geldig tot juni) op zoek naar opvolger?
                          Ik zou toch overwegen om die kosten niet meer te doen.

                          Hoeveel zou je nog krijgen voor die wagen tweedehands? 5000 euro, met wat geluk? Om daar nu nog eens 1000 aan uit te geven. Je zegt, "nog een eind" verder te kunnen, maar met zo'n km stand kan het ieder moment wel gedaan zijn.

                          Het is verleidelijk om aan een auto waar je al zoveel kilometers mee hebt gedaan, nog extra kosten te doen omdat je denkt nog verder te kunnen. Maar het kan dus ieder moment gedaan zijn en dan wegen de laatste kosten (meestal de duurste) het zwaarste door op de uiteindelijk restwaarde, en dan blijkt meestal dat je hem te lang hebt gehouden.

                          Je financiën bepalen uiteraard ook je beslissing veronderstel ik. Rond de 15 000 heb je een tweedehands Focus Clipper Titanium van 2015.

                          Comment


                          • #14
                            Al eens Subaru gezocht, specifiek de Outback of Forester?
                            Kijk ook eens in Nederland of Duitsland. Importeren is echt niet moeilijk.

                            Comment


                            • #15
                              Ik ben vandaag naar deze gaan kijken: http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...196?asrc=st|as

                              Best wel aantrekkelijke optie. Auto is gezien zijn leeftijd echt wel in erg goede staat en mijn huidige wagen wordt overgenomen tegen aanvaardbare prijs.
                              Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

                              Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door zazoo_blb Bekijk Berichten
                                Ik ben vandaag naar deze gaan kijken: http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...196?asrc=st|as

                                Best wel aantrekkelijke optie. Auto is gezien zijn leeftijd echt wel in erg goede staat en mijn huidige wagen wordt overgenomen tegen aanvaardbare prijs.
                                Mocht die Forester een jaar of 3 jonger geweest zijn, dan was die 9.995 euro verantwoord... Nu vind ik het toch +/- 3.000 euro te hoog geprijsd.
                                Zo is 't gemakkelijk om een goede overnameprijs voor uw auto te geven.

                                Comment


                                • #17
                                  Als ik zo eens rondkijk op de markt lijkt dit me best mee te vallen. Vraagprijzen voor gelijkaardige exemplaren liggen vaak nog hoger en dan ook dikwijls bij particulieren. Deze staat bij een handelaar en is met garantie, dan weet je al dat de prijs altijd wat hoger ligt dan bij een particulier.
                                  Ford Focus clipper 1.8 TDCi 2007

                                  Ex: Toyota Corolla 2.0 D4-D 2002

                                  Comment

                                  Working...
                                  X