Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vanaf wanneer voor diesel gaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Vanaf wanneer voor diesel gaan?

    Met een ruwe berekening kom ik uit op een 27.500km per jaar voor woon-werkverkeer, waarvan 80% autosnelweg is (maar 's morgens wel altijd file). Tel daarbij wat extra km's voor in de vrije tijd en laat het ons maximum op 35.000km nemen, hoewel dat zeer ruim genomen is.

    Ik heb mijn oog laten vallen op een BMW 1 serie met toch minstens 180pk, dus in de regio van een 2 liter. Maar dan is de vraag voor diesel of benzine? Mijn voorkeur is voor benzine, maar ik denk dat het net wat te veel km's zijn?

  • #2
    Ruw berekend
    Naft95 7,5l/100km = €3400/jaar
    Naft98 7,45l/100km = €3650/jaar
    Diesel 5,8l/100km = €2230/jaar

    Tax en mogelijks onderhoud zal de naft iets goedkoper zijn, maar geen €1000/jaar.

    Comment


    • #3
      Met 35k/j ga ik dieselen.

      Comment


      • #4
        Ik zou nog steeds benzine nemen in dit geval. 1000 euro verschil per jaar, daarvoor mag er niet te veel misgaan met je diesel (roetfilter, EGR, injectoren, dieselpomp, ...). Hou ook rekening met het feit dat tegen binnen 5 jaar, wanneer je misschien verkoopt, een diesel veel oninteressanter kan zijn.

        Enfin, als je nu zelf zou zeggen dat je liever met diesel bolt kan je de keuze maken maar puur financieel lijkt het me moeilijk aan te duiden welke op termijn de betere keuze is.
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

        Comment


        • #5
          Het groot verschil is dat je met een naft nooit de aangegeven verbruikscijfers zal halen, met een diesel wel gemakkelijker...Kijk maar op Spritmonitor

          Comment


          • #6
            Op vijf jaar aan 1000 euro per jaar, da's toch 5000 Euro hee. Dan mag er al eens wat stuk gaa,; alhoewel ik het niet verwacht vermits de auto toch wel de nodige kilometers doet.
            Ik hoor iedereen zeggen dat korte afstanden en diesel steeds in buitensporige kosten ontaarden, onze Scenic (ik hou hout vast) doet 9000 km per jaar, allemaal korte ritjes van een paar kilometer, en nog nooit probs gehad...
            Ik denk dat dit weer overroepen is in de media, nu iedereen zogezegd aan de benzine moet. Plots zou een diesel gelijk staan met grote kosten.
            En wie weet of we binnen 5 jaar niet om de één of andere reden weer meer gaan dieselen.... De pers volgt blijkbaar wat de staat aanbeveelt, zo ook enkele jaren terug toen we een premie kregen bij het kopen van een wagen met lage uitstoot (dit waren quasi allemaal dieseltjes...)

            Comment


            • #7
              Moet je nog investeren in een nieuwe auto op benzine of diesel, binnen 13 jaar worden ze verboden, of droomt de Eurozone iets te veel?
              (O (......) O)

              Comment


              • #8
                Kan me moeilijk voorstellen dat ze tussen dit en 13 jaar verboden worden. Op zijn minst zal er dan toch een lange periode zijn dat ze niet meer verkocht mogen worden. Zou trouwens erg oneerlijk zijn tov mensen die het minder breed hebben. Ik geloof er niet in.

                Comment


                • #9
                  De verkoop van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor zou dan eventueel verboden worden... maar 2030 is nog lang hoor
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                  Comment


                  • #10
                    Tegen dan is mijnen otto wel versleten lol
                    Maar ze zullen dan toch, buiten Tesla die vrij duur is, betaalbare en goede alternatieven moeten aanbieden.

                    Comment


                    • #11
                      Tegen dan is een prijs van 100.000 euro voor een instap model aanvaardbaar
                      indexering en zo
                      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                      Comment


                      • #12
                        >30.000 per jaar: diesel nemen.
                        Op benzine zal je BMW1 makkeliljk 8-9l verbruiken, zeker als er wat fileverkeer is, en een diesel zit realistisch onder de 6l.

                        Reken niet te veel op de terugneemwaarde, en rij er een jaar of 8 mee, dan zit je ruim boven de 240k, en is je auto bijna waardeloos.
                        En dan kan je uitkijken voor iets electrisch.

                        Comment


                        • #13
                          Effe voor de duidelijkheid, die verbruikscijfers in de 2de post zijn niet de officiële, maar een schatting, de naft zal meer verbuiken als je er sportiever mee gaat rijden hé

                          Maar gemiddeld zal je wel rond 7,5 zitten op 35.000, das toch voornamelijk snelweg dan.

                          Comment


                          • #14
                            Last edited by mister lee; 09/01/2017, 20:59.
                            Mazda 6 Sportbreak 2.0 CDVI Active Sunlight Silver + afneembare trekhaak van 2010 tot 1015
                            Mazda 6 Sportbrak 2.2 Skyactive D 150pk Active Meteor Gray Mica + Comfort Pack en afneembare trekhaak

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door RestUnknown Bekijk Berichten
                              Met een ruwe berekening kom ik uit op een 27.500km per jaar voor woon-werkverkeer, waarvan 80% autosnelweg is (maar 's morgens wel altijd file). Tel daarbij wat extra km's voor in de vrije tijd en laat het ons maximum op 35.000km nemen, hoewel dat zeer ruim genomen is.

                              Ik heb mijn oog laten vallen op een BMW 1 serie met toch minstens 180pk, dus in de regio van een 2 liter. Maar dan is de vraag voor diesel of benzine? Mijn voorkeur is voor benzine, maar ik denk dat het net wat te veel km's zijn?
                              Een BMW is slechts een BMW als er een echte motor in het vooronder ligt.

                              Punt.
                              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                              Comment


                              • #16
                                En in een echte Mercedes hoort een diesel. Punt

                                Comment


                                • #17
                                  Mijn gedacht blijft ... vanaf 20.000km/ jaar koop ik zeker een Diesel maar das mijn gedacht natuurlijk ...

                                  Ik zit jaarlijks aan de 35 a 40.000km met mijn daily bluemotion
                                  Benzine
                                  '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                                  '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                                  '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                                  '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                                  Diesel
                                  '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                                  '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                                  '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                                  '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                                  '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                                  Comment


                                  • #18
                                    40.000 km per jaar, en bijzonder blij dat ik niet langer meer naar dat genagel van een dieselblok moet luisteren. Bovendien een atmo, dus geen gedoe met een turbo. Maar dat laatste is bij een hedendaagse benzine eerder uitzonderlijk

                                    Comment


                                    • #19
                                      40k met een mx5?
                                      Kan je tenminste genieten van de kilometers.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Zou ook graag een MX-5 nemen als ik als zelfstandige begin. Ben het vrij beu aan het worden om altijd middenklasse diesel te nemen.
                                        Maar valt het wat mee in de nieuwe MX-5 op de snelweg en nu in de winter?
                                        Ik heb een NA, rij regelmatig ook wat snelweg, maar dat is natuurlijk wel wat meer vermoeiend dan mijn Mazda 6 (MX-5 is uiteindelijk ook bijna 25j oud!)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X