Intussen vermelden garagisten, op hun website, dat een diesel niet altijd voordelig is… wie had dat verwacht...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Vanaf wanneer voor diesel gaan?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten40.000 km per jaar, en bijzonder blij dat ik niet langer meer naar dat genagel van een dieselblok moet luisteren. Bovendien een atmo, dus geen gedoe met een turbo. Maar dat laatste is bij een hedendaagse benzine eerder uitzonderlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
Dit vraagt een Foto van de km-teller...
Mijn dagtraject woon-werk is 2 x 75 km (2 x 1 uur), waarvan hoofdzakelijk snelweg en rijksweg. Dat was voor mij net een van de redenen om voor een cabrio/roadster te gaan. Dan heb ik tenminste nog iets aan die rit, want ik rij graag open. En dat weet ik proefondervindelijk, want ik heb 5 jaar lang met een Saab cabrio gereden, waarvan twee derde van de tijd open. Aangezien ik na de Saab geen leuke vierzitscabrio meer vond, en ik de extra zitplaatsen familiaal gezien niet (meer) nodig had, was de enige uitkomst... een Caterham 270 Maar bon, dat is niet zo praktisch, dus ik heb dan maar een compromis gesloten en heb de MX-5 gekozen ;-)
Terug on topic. Zelfs al zou het een meer familiegerichte wagen zijn, ik zou nog voor een benzine kiezen. De problemen die dieselfiltertechnologie kan opleveren heb ik aan de lijve ondervonden. Dat heeft er ongetwijfeld ook wel mee te maken dat ik met mijn diesels reed alsof het benzines waren (al warmde ik ze altijd goed op), en ook wel met het feit dat er telkens 250.000 km op moest komen. Maar bon, voor iemand als ik is dus een benzine een logischer keuze: goed kunnen doortrekken als je wil, leuke ronk die samenhangt met hogere toeren, stille motor als je rustig rijdt, minder roet, en minder gevoelig voor motorstoringen (als er geen turbo op zit). Al vind ik voor een familiewagen een elektrische auto eigenlijk nog logischer.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenOp vijf jaar aan 1000 euro per jaar, da's toch 5000 Euro hee. Dan mag er al eens wat stuk gaa,; alhoewel ik het niet verwacht vermits de auto toch wel de nodige kilometers doet.
Ik hoor iedereen zeggen dat korte afstanden en diesel steeds in buitensporige kosten ontaarden, onze Scenic (ik hou hout vast) doet 9000 km per jaar, allemaal korte ritjes van een paar kilometer, en nog nooit probs gehad...
Ik denk dat dit weer overroepen is in de media, nu iedereen zogezegd aan de benzine moet. Plots zou een diesel gelijk staan met grote kosten.
En wie weet of we binnen 5 jaar niet om de één of andere reden weer meer gaan dieselen.... De pers volgt blijkbaar wat de staat aanbeveelt, zo ook enkele jaren terug toen we een premie kregen bij het kopen van een wagen met lage uitstoot (dit waren quasi allemaal dieseltjes...)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
Ongelovige Thomas... ;-).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
De problemen met diesels doen zich typisch op langere termijn voor. Ik weet niet hoe lang je de Scenic al hebt, maar 9.000 km per jaar is peanuts. Problemen met die korte afstanden doen zich dan potentieel pas voor ergens tussen de 5 à 10 jaar, of misschien zelfs nog later.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
Zo heb je altijd gelijk... wat er op staat kan statistisch gezien stuk gaan... Hier hebben we een diesel met roetfilter van 2004 en maar 80.000 km... geen enkel defect... En als het zou stuk gaan, op deze periode een kleine kost...
In 2004 was EURO 3 nog van toepassing
Vanaf 2007 auto's met roetfilter (bij de eerste waren meer problemen) ken ik wel....Last edited by quovadis; 14/01/2017, 13:42.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
Welke auto /versie is dat dan wel? ?
In 2004 was EURO 3 nog van toepassing
Vanaf 2007 auto's met roetfilter (bij de eerste waren meer problemen) ken ik wel....
mijn toenmalige e46 was van 2004, was euro 4 zonder filter... vandaar de vergissing.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
Bmw e60 euro 4 met filter... wel modeljaar 2005 en bij nader inzien is hij van 2005, tijd gaat snel...
mijn toenmalige e46 was van 2004, was euro 4 zonder filter... vandaar de vergissing.
Dit zit nu standaard op de duurdere diesels
Maar als dit complex elektrisch systeem, het volledig begeeft, zal jij deze “kleine kost” niet meer voor uw rekening nemen (niemand trouwens)
We zo’n auto 2e hands koopt, heeft plots problemen met de roetfilter, als hij dagelijks geen 150 km autostrade doet....
Comment
-
Ik heb de indruk dat de neuzen erg meedraaien met hetgene de overheid wil. Jarenlang moesten we diesel hebben. Diesels zouden ook vele langer meegaan. En nu plots is er niks goeds meer aan een diesel. Alles zou kapot gaan als je niet voldoet aan het voorgestelde profiel van dieselrijder. Minstens 30000 km per jaar waarvan veel autosnelweg.
Ik blijf lekker nog wat dieselen. Rijdt ook veel keren aangenamer dan een gedownsized benzinemotortje met turbo. Daarbij, al eens stilgestaan hoe complex zo'n klein benzinemotortje is? Zal dit betrouwbaar zijn op lange termijn?
Comment
-
Wanneer je dat zelf verantwoord acht. Het is je goed recht om een diesel te kopen en er dan 5000km per jaar mee te rijden. Net zoals het je goed recht is om een benzine te kopen en er 50.000km per jaar mee te rijden. Is het financiële het belangrijkste? Dan moet je er voor jezelf even het rekenmachine bijhalen en dan weet je meteen of je voor diesel of benzine moet gaan.2012 Abarth 500 'esseesse'
Comment
-
Ik heb de laatste jaren (sinds 2010) ook met een diesel gereden met een gemiddelde van zo'n 12.000 km per jaar.
Maar nu ga ik ook terug een benzine wagen kopen en als ik dan in de nabije toekomst meer kilometers zou gaan doen dan komt er wel lpg in.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIk heb de indruk dat de neuzen erg meedraaien met hetgene de overheid wil. Jarenlang moesten we diesel hebben. Diesels zouden ook vele langer meegaan. En nu plots is er niks goeds meer aan een diesel. Alles zou kapot gaan als je niet voldoet aan het voorgestelde profiel van dieselrijder. Minstens 30000 km per jaar waarvan veel autosnelweg.
Ik blijf lekker nog wat dieselen. Rijdt ook veel keren aangenamer dan een gedownsized benzinemotortje met turbo. Daarbij, al eens stilgestaan hoe complex zo'n klein benzinemotortje is? Zal dit betrouwbaar zijn op lange termijn?
het verbruik van een benzinemotor ligt nu eenmaaal hoger. Ik zou dieselen vanaf 20.000km per jaar of mijn gemiddelde ritten zijn minimaal 30 km...
Veel starten en stoppen en kortere afstanden benzine. Enkel stad en korte afstanden elektrisch... met een 2de auto erbij... lichte vracht.
als wiskundig model moet je maar eens aankoop, brandstof, verzekering en verkeers gerelateerde belasting met mekaar vergelijken...
autos zijn te goedkoop (in vergelijking met de rest) geworden of al de rest te duur... je mag zelf kiezen...
een tweedehandsauto schrijft gemiddeld €2000 per jaar af, ik betaal €1000 verzekering, €450 verkeersbelasting en tank met een diesel ongeveer €1800 per jaar... met een benzine reken ik €2500 per jaar 25000 km per jaar als je braaf rijdt...
Comment
Comment