Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies nieuwe benzinewagen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Advies nieuwe benzinewagen.

    Wij rijden voor de moment met een Toyota Corolla 1.6 benzine uit 2007 rond. Een wagen die we indertijd nieuw hebben gekocht en ben er nog steeds zeer tevreden over, maar ik wil eens iets anders en aangezien we voldoende hebben gespaard willen we ons een nieuwe wagen aanschaffen. Wij zijn geen dagelijkse rijders aangezien ik gebruik maak van de fiets en de trein om naar het werk te gaan en mijn vrouw kan te voet naar het werk gaan. Maar we gaan wel eens graag met de wagen op reis, en een goede motorisatie is in bepaalde gebieden toch ook wel belangrijk, jaarlijks rijden we ongeveer zo'n 13 000 kilometer. Aangezien het gaat om een relatief groot bedrag hebben we ons voldoende verdiept in de wagens die nog op onze verlanglijst staan en er blijven er nog drie over:


    Peugeot 308 Allure met een 1.2 Puretech benzine motor (130 PK)
    Golf VII (facelift) Highline 1.4 TSI Bluemotion (125 PK)
    Nieuwe Honda Civic 1.0 of 1.5 daar zijn we nog niet aan uit.

    We hebben voorlopig enkel een testritje gemaakt met de 308 en dat is ons goed bevallen. Met de Golf moeten we nog een testritje boeken. De nieuwe Civic hebben we al gezien in de garage, maar nog geen testritje mee gemaakt en die wagen is nog niet beschikbaar maar de laadruimte van de Civic is wel de grootste, de Golf is dan weet het kleinste. Zowel bij Peugeot als VW zijn de kortingen + overname de moeite. Bij Honda zijn de prijzen nog niet officieel bekend, maar de uitvoering die wij willen zal wellicht schommelen rond de prijs van een Golf VII Highline. Een testrit met de Golf volgt nog en met de Civic later ook. Over alle drie de garages zijn we eigenlijk tevreden. Het wordt een immens moeilijke keuze. De 308 en VII zijn heel sober, maar degelijk, de Civic heeft een space achtig design. Iemand enig idee wat de beste koop zou kunnen zijn? De 308 en VII zien er sober en degelijk uit, de Civic valt op de prestaties van de 1.0 motor en 1.5 zouden blijkbaar zeer goed zijn.
    Dikke merci alvast

  • #2
    Het is voor ons een beetje kiezen tussen soberheid en iets dat opvalt en dat maakt de keuze moeilijk. Met Honda zetten we precies een stap in het onbekende, en een familielid rijdt met een Honda Integra te zien in de Fast and the Furious films, een straatgenoot bezit een S2000 als vrijetijdswagen. 't Zijn goede auto's, maar het is precies nog altijd een tuningmerk. Wij rijden al vanaf ons 18de ongeval vrij, dus bijna 16 jaar. Met Honda maak ik een associatie met snelheid en tuning, maar een 308 en VII zijn zeer goed, maar als je eens op de E40 rijdt, dan rijden er daar zoveel van rond => moeilijk kiezen!
    Last edited by ; 23/01/2017, 12:32. Reden: bijvoegsel

    Comment


    • #3
      wij hebben een 308 gt line in de kleur magnetic blue (en dat maakt 'm al heel wat minder mean stream dan de rest van de auto's) met dezelfde motor. We hebben die ook indertijd gekocht tijdens het salon met de 50% korting op alle opties. Zelfs winterbanden en het onderhoudscontract waren aan 50% korting.
      Tot hiertoe 35.000 zorgeloze km's mee gehad.
      Ik ga eerlijk zijn dat als ik met de auto rijdt, de passagier achter mij niet veel ruimte meer heeft (ben 1.93 m groot). Maar de koffer is heel groot voor zijn klasse en als je de bevestigingsrails hebt in de koffer ook nog makkelijk te gebruiken.
      De 1.2 geeft de indruk van met een grotere motor te rijden. Bij stevig gebruik is die wel dorstig daarom dat ik blij ben dat er een cruise controle op de auto zit om bij langere ritten het verbruik te stabiliseren. We zitten momenteel tussen de 6 à 6.7 liter/100 km, beetje afhankelijk van welk type weg er gereden wordt.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • #4
        In volgorde... De Golf en daarna de Civic 1.5. De Peugeot vind ik persoonlijk echt niet mooi. De Golf zal het degelijkst afgewerkt zijn, de Civic zal de betrouwbaarste zijn. Zo voel ik het aan

        Comment


        • #5
          Ik vind de Peugeot 308 ook heel goed afgewerkt. Deze wagen is trouwens het goedkoopste. De VW is sober maar afwerkingsniveau is zeer hoogstaand. De Honda heeft een speciaal interieur, al is de afwerking zeer goed, wel niet zo sober. Bij Honda twijfel aangezien de 1.0 wellicht een zeer goede motor zal zijn, maar om eens ver te gaan reizen. Wij gaan regelmatig naar Zwitserland en Oostenrijk en de Toyota heeft het soms ook moeilijk op zeer steile hellingen. Maar die 1.5 heeft dan weer 180 pk onder de motorkap, wat heel veel is. De Amerikaanse versie accelereert in 6,9 naar 100, de Europese wagen dat zal wss ook in die trend zijn.

          Comment


          • #6
            Die 1.0 is maar een driecilinder dacht ik. 180 pk is nu ook niet iets om schrik van te hebben hee. Qua verzekering scheelt dat niet zoveel en een beetje vermogen maakt het rijden zoveel aangenamer. 6,9 naar 100 met 180 pk lijkt me wel optimistisch, maar ja, het kan hee. Weet niet wat zo'n Civic weegt, zal daarvan afhangen... Ik ga uit nieuwsgierigheid eens googlen En ja inderdaad.... klopt wel. Knap!
            Last edited by ; 23/01/2017, 14:34.

            Comment


            • #7
              De Civic heeft een lightweight design. De 1.0 zou in 9.5 accelereren naar 100 al zijn officiële cijfers nog niet vrijgegeven. Puur technisch gezien lijkt mij dat de beste wagen van de 3. Enkel het design is heel apart, en de prijs zal te vergelijken zijn met een mooi aangeklede VII. Indertijd kostte onze Toyota ook redelijk veel geld. Japanse middenklasse wagens zijn niet veel goedkoper dan Duitse.

              Comment


              • #8
                Ook een Golf "Highline", is in vergelijking met de “gewone ”concurrenten, zéér sober uitgerust.

                Maak dus eerst eens een goede vergelijking van de volledige uitrusting voor een auto van 2017….
                Je leeft tenslotte niet meer in 1990 (idem, Audi A3, MB A, BMW 1 reeks)

                2 jaar geleden merkte ik, dat je bij een Golf Highline, (150 pk) 20 opties (letterlijk) diende toe te voegen, voordat je in de buurt komt van de uitrusting van een bv, Alfa Giulietta Exclusieve (170 pk)(of Ford Focus, Opel Astra, Hyundai I30, enz.)

                Ook nu moet je op een Highline extra betalen voor bv:
                • Auto Airco (2 zones)
                • Schakel peddels (automaat)
                • Lederen sport zetels
                • Parkeersensoren
                • Automatische licht en spiegel sensor
                • Elektrisch verwarmde + inklapbare spiegels
                • Led achterlichten en dag verlichting
                • Donkere achterruiten
                • Telefoonaansluiting + radio met spraakbediening
                • Navi Europa
                • Sportieve aankleding (stuur, pedalen, accent verlichting, donkere dak bekleding, enz.)
                • Asbak… (gebruik ik als munt bakje)
                • Enz ….
                Bijgevolg loopt de kostprijs van echt goed uitgeruste Golf héél hoog op t.o.v. de concurrentie.

                Bovendien heeft een Golf (A3, Leon, Octavia) met minder als 150 pk nog altijd een starre achteras…. (Met zo’n prijs, kan dit niet voor mij)

                Ps
                kwaliteit of garantie problemen of kraak en piepgeluiden, heb ik alvast (nog) niet….

                Comment


                • #9
                  Aangezien je tevreden bent over je Corolla: waarom geen Toyota Auris? Daar wordt nu veel korting op gegeven, zeker op de hybrides.

                  Edit: oeps, 'k had even genegeerd dat je een voorkeurlijst hebt. Dan: nemen waar je je het beste in voelt.
                  Last edited by Marvin; 23/01/2017, 16:57.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb de Corolla gekocht toen ik nog bij mijn ouders woonde. Ik ga er wel nog heen voor onderhoud, maar het is toch een beetje ver. We wonen nu bijna 50 km van die garage omdat we wat verder hebben gebouwd .Al geinformeerd voor nieuwe Toyota maar zeer opdringerige verkoper hier .. dan heb je bij mij afgedaan.

                    Comment


                    • #11
                      Het goedkoopste merk van de 3 is sowieso Peugeot. Bij VW moet ik wel een goeie €7500 aan opties toevoegen ook bij een Highline. Echt handige opties zoals LED kosten al snel boven de €1650 Honda is prijzig maar in een bepaalde uitvoering is alles wel heel compleet. Wat bedoelt u met een starre achteras? Op de site Honest John is de Golf recentelijk wel gezakt qua duurzaamheid ook op autowereld lees ik wel zo'n berichten.

                      Comment


                      • #12
                        Zie bijlage



                        Links zie je de achteras voor motoren met minder als 150 pk (diesel en benzine), dit is een achteras zoals je in een basis Golf 1 van 1978 ook kon kopen (zonder torsie stang, om het rollen van de auto tegen te gaan)

                        Rechts zie je een volledige onafhankelijke ophanging, wat voor een beter comfort + wegligging zorgt (alleen bij BMW + Alfa is deze ook nog gedeeltelijk van aluminium, waardoor het afgeveerd gewicht kleiner is en dus nog betere wegligging en iets beter comfort)

                        Op een biljart vlakke weg en rechte weg zal je geen verschil merken, op een hobbel weg wel.

                        De verschillen zijn voor een normale rit, eigenlijk, niet extreem groot.

                        Alleen betaal ik geen +/- 6 000 euro (Golf) tot 10 000 (Audi A3) extra voor een auto, met een ophanging uit de jaren 70….

                        Er zijn dus nog heel veel modellen met zo’n ophanging, maar die kosten dan ook, tot 15 000 euro minder als een Golf (klasse: Dacia, Corsa, Clio, Polo, Fiesta, 208, 308, C4 maar ook A1)

                        Bij een VW / Audi betaal je dus, soms een premium prijs, terwijl onderhuids, hier niet veel van te merken is…

                        Comment


                        • #13
                          Even een nieuwe update:
                          Bij Honda kost een Civic 1.5 i-VTEC prestige € 31200 (nog geen kortingen meegerekend) alle opties incl zoals dat meestal is met Japanse wagens op een safety pack na (zonder overname)
                          BIV = 308,13 euro, jaarlijkse verkeersbelasting 204,08
                          Bij VW een Golf VII 5-deurs incl kortingen € 28100 (zonder overname) iets klein kan er evt nog vanaf .. BIV = 191,08 euro jaarlijkse verkeersbelasting = 195,07

                          Ik ga woensdag naar de twee garages. Peugeot is met voorsprong wél de goedkoopste . Als we voor een GT-Line gaan kan de wagen inclusief overname al onder de € 20 000 worden gekocht. Bij VW en Honda sowieso niet, daar zijn ze redelijk karig met kortingen aangezien het gaat om een nieuwe wagen (Honda) en een gefacelift model (Golf VII).
                          Last edited by ; 23/01/2017, 19:13.

                          Comment


                          • #14
                            Hou er rekening mee dat je van plan bent lang met de wagen te rijden. Als het je financieel toelaat zou ik mij niet direct laten leiden door de prijs. Ik ben gewonnen voor de civic Wel tof zo'n aparte lijn, degelijke wagens, goede prestaties met knappe techniek. Laat je hart meespreken in de beslissing en doe het stemmetje van de portefeuille zwijgen lol.

                            Comment


                            • #15
                              Waarom geen seat leon of skoda octavia? Die ga je wel voor onder de 25k krijgen en technisch identiek aan de golf. Een goed aangeklede golf gaat rond de 30k en dat vind ik ook belachelijk veel. Al ben ik altijd al fan geweest van de golf VII, er zijn niet veel auto's die zo goed in elkaar zitten.

                              Comment


                              • #16
                                Tis een mooie opsomming en volgens mij gewoon uw hart volgen. Zijn alle drie goede en mooie wagens, maar ben er zeker van dat er eentje van de 3 uw hart wat sneller laat slaan (of die van uw vrouw). Japanners staan bekend om het meest betrouwbaar te zijn, maar qua CO2 zitten ze soms nog niet op europees niveau (mss de civic wel al).
                                Ik heb ooit een Golf III GTD gehad en was er toen al tevreden van desondanks zijn leeftijd, maar nu met de Tiguan heb ik weer het gevoel van thuis komen.
                                De Peugeot zeker geen lelijke auto's, maar ik ben nu niet echt objectief daarin omdat ik door mijne DS5 (PSA) er een afkeer van heb gekregen.

                                Er zal idd verschil zijn in afwerking, maar dat gaat tussen deze 3 zo miniem zijn. VW staat erom bekend om beter afgewerkt te zijn en ik merk dat nu ook wel aan de Tiguan, maar uiteindelijk gaat ge merken dat bij alle 3 de modellen (ook de Golf) het materiaal van uw deurpanelen vooraan zacht zijn en achteraan gewoon harde plastiek terwijl het uitzicht hetzelfde is

                                Enige wat echt wel een verschil gaat zijn, is de herverkoopwaarde. Wss gaat ge voor de Golf nog het meeste terug krijgen, maar als ge er 10 jaar mee rijdt, gaat dat ook te verwaarlozen zijn.

                                Succes met de keuze.

                                Comment


                                • #17
                                  Ik zou resoluut voor de Civic gaan, beste wagen van de 3.
                                  Tenzij je misschien comfort zeer belangrijk vind, dan zal 308 meer je voorkeur wegdragen, maar Honda is gewoon veel betrouwbaarder.

                                  Er zijn in Duitslang ook heel wat nieuwe Civics van oude model (2016, 0km) te koop voor veel lagere prijzen dan je hier in België gaat vinden.
                                  16.000 a 17.000 voor Break Comfort/Elegance met 1.8 140pk benzine. Firma kan import doen voor 800€
                                  http://occasions.autoscout24.be/?aty...|mileage&dtr=s
                                  Garages in Duitsland en België hebben me bevestigd met garantie Europees is, dus geen probleem.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik zou resoluut voor de Peugeot 308 gaan: knapste & meest comfortabele van de 3.
                                    Bij Peugeot is zeker ook een garantieverlenging te verkrijgen mocht je dat overdreven gezeik over Franse wagens en betrouwbaarheid toch enigszins geloven.
                                    De Civic vind ik een verschrikkelijk Sjonniebakske en de Golf een méér dan beu gezien leasebakje van 789652 stuks in een dozijn.
                                    En doe met wat je bespaart iets leuk.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Het verbruik bij de 308 viel goed mee. Wel een zeer comfortabele wagen om mee te rijden. Met een Civic van de huidige generatie die nu in omloop is heb ik al gereden, een vriend van ons rijdt met één. Impressionante motor en heel leuk schakelen. Wel een wagen die standaard al redelijk laag staat. Seat dealer is redelijk ver, Skoda Octavia zou evt ook optie kunnen zijn.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dat gezeik over Franse wagens en betrouwbaarheid... Ik weet het niet Maurice. Wat ik wel weet is dat je veel naar de garage moet met sommige modellen (vooral als ze net op de markt zijn).

                                        Comment

                                        Working...
                                        X