Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen voor beginnend zelfstandige: eigen auto, kopen, renting, leasing, ...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wagen voor beginnend zelfstandige: eigen auto, kopen, renting, leasing, ...?

    Hey,
    over enkele maanden begin ik als zelfstandig IT consultant.
    Grootste uitgave zal wagen zijn om op het werk te geraken.
    Momenteel is het nog niet duidelijk waar ik een project zal hebben, maar waarschijnlijk op een 50km van huis.

    Nu heb ik geen flauw idee hoe ik die wagen ga aanpakken.
    Ik heb 5.000€ in mijn bedrijf gestoken en kan nog max 15.000€ privé lenen aan mijn bedrijf.

    Mogelijkheden
    1) eigen wagen blijven rijden: kan voor korte termijn om bvb nog wat meer kapitaal te vergaren en zo duurdere wagen te kunnen kopen. Kennelijk mag ik mezelf dan een vergoeding van 0.15c/km geven. Kan ik even doen, maar ik heb enkel oudere benzine wagens die ik wat wil sparen, dus niet zo interessant.
    2) privé 2de hands wagen kopen voor weinig geld (<10.000€), kilometer vergoeding geven en tegen het eind van het jaar of begin volgend jaar eens kijken voor betere (nieuwe of jong 2dehandse wagen) rond de 20k-25k € via optie 3) of 4).
    3) vrij snel wagen kopen via lening aan mezelf. Ik heb bvb een Honda Civic break op het oog uit Duitsland. Model 2016 kost daar een 17.000€ + 1000€ importkosten/keuring/... Daar zou ik dan 3/4 jaar mee kunnen rijden en dan doorverkopen aan mijn vrouw. Dan heeft zij ook weer een goed onderhouden auto waarvan de historiek gekend is. Heeft momenteel mijn voorkeur, desnoods in combinatie met 1) Ander voordeel is dat mocht er iets mis gaan, ikzelf de enige schuldeiser ben van mijn bedrijf.
    4) renting/financiële leasing: hier weet ik eigenlijk weinig van.
    5) operationele leasing: zeer weinig interesse in, want je moet altijd bijbetalen: teveel kms, te weinig kms, schade, onderhoud zo goedkoop mogelijk. Je zit ook vast met betalingen aan andere partij.

    Zijn er nog andere opties?
    Zijn er echter financieel grote verschillen tussen de opties? Verschilt dat qua aftrekbaarheid of zo?
    Last edited by Chris_147; 24/01/2017, 11:44.

  • #2
    Renting of financiële leasing is gewoon een financieringsvorm. Een leasing heeft een restwaarde van minder dan 16 %, en komt op de balans van je vennootschap, een renting heeft een hogere restwaarde, en is off-balance.
    Qua kostprijs (interest) ligt dit heel dicht bij een gewone financiering (lening op afbetaling, investeringskrediet), maar heeft als voordeel dat je de BTW niet moet voorfinancieren, en als startende vennootschap is dit wel een pluspunt. Je aflossing ziet er ahw als volgt uit (aanschafwaarde-voorschot-restwaarde)/aantal maanden, verhoogd met de interest.
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

    Comment


    • #3
      Ja sorry, maar geen flauw idee wat je nu bedoelt dat iets on-balance of off-balance is.

      Het enige wat ik weet is dat als ik privé een lening aan mijn bedrijf geef, ik zelf ook interest krijg, meer dan ik bij een bank kan krijgen op dit moment. En de schuld blijft binnen de familie bij wijze van spreken. Nadeel is het dat bedrag beperkt is tot mijn spaarcenten die ik hieraan kan/wil besteden. 10k a 15k dus.
      Als ik een lening (of renting?) ergens anders neem, kan ik misschien meer lenen, maar wordt een ander beter van de interest.

      Als ik niet met nieuwe dikke bak moet rondrijden, is dan optie 2 niet het beste? Eerst privé iets goedkoop kopen en na een jaar of zo overschakelen op wagen op bedrijf.

      Comment


      • #4
        Off/On balance: je vennootschap heeft een balans, toch ? Dit is een foto van alle bezittingen (actief-kant, links), en de manier waarop deze gefinancierd worden (passief-zijde, rechts).

        Een on-balance lease komt logischer wijze op de balans: de auto op de linkerkant, onder rollend materieel, de schuld aan de leasefirma/bank aan de rechterkant, zodat de boel netjes in evenwicht blijft.
        De auto moet worden afgeschreven volgens een vastgelegd patroon, zijnde normaal gezien op vijf jaar.

        Off-balance: de auto komt niet op de balans, en ook de schuld niet. Dit contract wordt aanzien als een huur. De facturen van de leasefirma worden in de boeken genomen als huurlasten. Hier ben je minder gebonden aan de normale afschrijvingsperioden en -methoden.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

        Comment


        • #5
          nadeel van privé een auto te kopen is dat alle kosten ook privé moeten gedragen worden. Dit moet je dan al goed kunnen mee calculeren in je huurprijs.

          Een oudere wagen zal ook al sneller kostgevoelig zijn. Die herstellingen ga je dan ook privé moeten betalen, zonder BTW-recuperatie.

          Een wagen op je zaak kan je (gedeeltelijk) afschrijven, BTW recupereren,...

          Een wagen op je zaak zal wel voordeel van alle aard genereren.

          Kortom: een goede boekhouder zal je hierin wel bijstaan.
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
            Een wagen op je zaak zal wel voordeel van alle aard genereren.
            Dat was de voornaamste reden om nu even oudere auto privé te kopen.
            Voor een 5.000€ kan ik wel iets kopen waar ik weer een jaar mee verder kan, kosten zullen wel meevallen, maar die wagens hebben hogere CO2 en nog steeds wordt 70% van de nieuwprijs genomen.
            Voor middenklasse diesel break (2l) heb je dan toch CO2 rond de 160gr, wat dan rond de 2000€ VAA geeft, dus ongeveer 1.000€ netto op een jaar.

            Volgend jaar kan ik dan auto op de zaak nemen met lagere CO2.



            Comment

            Working...
            X