Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Saab 900 16v (1993)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Saab 900 16v (1993)

    Ik browse regelmatig eens door de zoekertjes op autoscout, kapaza en dergelijke. Nu kwam ik daar een paar dagen terug een Saab 900 tegen die voor minder dan 1.000 werd aangeboden. Toch wel vrij verrast, ging ik wat op onderzoek uit en contacteerde de verkoper. Die melde dat er reeds mannen onderweg waren naar hem om de wagen op te pikken *ai*. Nu kreeg ik gisteren het verlossende telefoontje dat de kerels in kwesties niet waren komen opdagen en de wagen dus terug vrij was. Deze vrijdag rij ik er heen om de wagen te bezichtigen. Het betreft (zover ik kan uitmaken uit het zoekertje

    - Saab 900 2l 16 valve coupe
    - bj 1993
    - LPG installatie (onderhouden bij gekend LPG installateur)
    - complete onderhoudshistorie
    - 250.000 km op de teller
    - cosmetisch in orde
    - geliefd door zijn baasje
    - afgekeurd voor een roestgat links vanvoor onder de kap

    Nu ben ik niet van plan a la wheeler dealers de auto direct te kopen. Vooral dat gat verontrust me, ga er zeker eens mee langsgaan bij een kennis die verstand heeft van dat soort zaken. Verder ken ik wel wat van oude wagens en hun kwalen maar een Saab heb ik nog nooit aangeraakt (hoewel ik het een super knap design vind). Online kan ik alleen maar lovende dingen over saab en zijn motoren uit die tijd ... Maar ik zou graag wat minder lovende dingen horen en enkele aandachtspunten waarop ik zeker zal moeten letten als ik vrijdag ga.

    Mijn plan met deze: zien dat hij gekeurd raakt en wachten tot het een oldie is. Al baart die nieuwe 25->30 oldtimer regeling me dan wel zorgen.

  • #2
    Dacht dat ge die voor mei moet inschrijven om nog van die regeling gebruik te maken. Vermits die van u nog geen 25j is vrees ik er voor.

    Comment


    • #3
      Ik leed dat 2018 pas het jaar zal zijn van intreding van de regel ... veel speculatie hierover. Van de overgangsregeling is mij ook niet zo veel bekend maar die moet toch voordeliger zijn dan normaal niet?

      Comment


      • #4
        deze gaat pas op O plaat kunnen in het jaar 2023.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
          deze gaat pas op O plaat kunnen in het jaar 2023.
          Ik ga dus geen voordeel kunnen doen qua inschrijving en taks? Bummer, daar heb ik me dus even zwaar op miskeken :/

          Comment


          • #6
            Nee, deze auto is daar net te jong voor. Ofwel betaal je de prijs, ofwel laat je hem staan.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
              Nee, deze auto is daar net te jong voor. Ofwel betaal je de prijs, ofwel laat je hem staan.
              Merci voor het even te verduidelijken Tigra! Ga vrijdag toch eens een kijkje nemen. Onderhoud, BIV en taks eens navragen en wat rekenen. Hoewel hij geen oldie kan worden bij mij, ben ik er toch wat beginnen voor voelen

              Comment


              • #8
                Zeg nooit nooit hé, mss koop je hem wel en hou je hem vervolgens 20 jaar bij... dat noem ik autoliefhebbers

                Comment


                • #9
                  hehe ... eerst vrijdag eens kijken wat er nog moet gebeuren met het beestje. Ondertussen weet ik ook dat de hemel hier en daar wat lost (saab probleem naar het schijnt) maar dat kan toch niet veel kosten om te laten fixen (misschien zelf te maken).

                  Comment


                  • #10
                    Even een update:

                    Ben de Saab gaan bezichtigen en de kar beviel me wel, straalt karakter uit. Enigste opmerking was het zelfdragend koetswerk waar laswerk aan was. Hiervoor is em dan ook uit het verkeer gesteld. Ook aan de wielranden hier en daar al roest. Deels verborgen onder het plastieken stukje dat over de rand hangt maar wie weet wat daaronder zit.

                    Er was reeds een koper voor me geweest maar die had hem niet genomen na langst te zijn geweest bij de garage waar hij (af en toen) binnen kwam. Die had kennis van het gat en had ze een prijs gegeven. Omdat de garage 5 minuten rijden was ook daar even langst gegaan om een opinie te vragen. Daar kreeg ik te horen dat er vooral zelf veel aan de wagen werd geprutst en dat ze voor de meer moeilijke dingen bij hem langst kwamen (advertentie zei dat hij bij merk garage onderhouden werd, niet waar dus). Hij wist ook van het gat en wou me wel een prijs vastleggen, moest ik hem nemen.

                    Tot zo ver mijn ervaring. Nu voor het financieel deel.

                    Auto wordt verkocht tegen 800 euro (reeds gezakt van 1300). Herstel van laswerk kost 250 euro, keuring 60-70 euro, z-platen huren voor verplaatsen + keuring 150 euro.
                    Totaal ben ik zo'n 1.270 euro kwijt hem in orde te stellen (nog niet op punt want er zijn nog mankementen aan, maar kan toch al op de baan).
                    Dan komt BIV 200 euro, en taks 444 euro. Zo'n 2.000 euro ongeveer als ik op de baan ben.

                    Nu ben ik wat beginnen rondtoeren voor andere (wel oldtimer lpg's) en daar vind ik gekeurde varianten voor 1.500-1.700. Ik begin des te meer ik erover na denk, de Saab te zien als een fiscale nachtmerrie. Net te jong voor Oldtimer en te zwaar voor tegen een redelijke prijs in te schrijven. (Bemerk wel ik wou deze kopen als hobby auto of goedkopere daily oldtimer) Geen van deze beide opties matcht deze auto.

                    Ik ben wel aan het overwegen, omdat ik weg ben van deze bak , een lager bod te doen. Ik dacht aan zo'n 400 euro. Schandalig laag zou je zeggen, maar er staat nog en 900 te koop, zelfs motor, zonder lpg maar met keuring en OLDTIMER voor 500 euro.

                    P.S.= hoeveel is zo'n Saab nu nog waard eigenlijk? Ik kan er maar geen grip op krijgen als ik de markten bekijk

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door aw11 Bekijk Berichten
                      maar er staat nog en 900 te koop, zelfs motor, zonder lpg maar met keuring en OLDTIMER voor 500 euro.
                      Dan zou ik daar ook eens naar gaan kijken ;-)


                      Oorspronkelijk geplaatst door aw11

                      P.S.= hoeveel is zo'n Saab nu nog waard eigenlijk? Ik kan er maar geen grip op krijgen als ik de markten bekijk
                      Wat de zot er voor geeft.

                      Dat gaat wel wat lichtjes in prijs stijgen waarschijnlijk, maar verwacht ook geen investering.

                      Comment

                      Working...
                      X