Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Seat Ibiza vs Skoda Fabia

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Seat Ibiza vs Skoda Fabia

Hallo allen,

Ik ben op zoek naar mijn eerste wagen en voorlopig valt de keuze op ofwel een Seat Ibiza, ofwel een Skoda Fabia. Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de Skoda (omdat ik een gratis upgrade naar een Combi krijg + standaard snelheidsbegrenzer inbegrepen), maar ik heb nog een aantal vragen. Ter info: mijn verwachte aantal km per jaar ligt tussen de 10.000 en 15.000 km.

- De Skoda heeft een 4-cilinder 1.2 TSI 90pk motor (5 versnellingen, 4.8l/100km) en de Seat 3-cilinder 1.0 TSI 110pk (6 versnellingen, 5.2l/100km), beide benzine. Ik zal voornamelijk stadsverkeer en autostrade doen in België, maar ik plan er ook om af en toe eens naar de Ardennen of Alpen te rijden. Naar welke motor gaat jullie voorkeur uit? De Skoda heeft ook een 1.2 TSI 110pk motor, 6 versnellingen, maar de meerprijs is ca. 700 euro. Te overwegen?
    - Heb ik nood aan mistlampen en/of LED-verlichting? Dit zit momenteel inbegrepen in de Seat, maar niet in de Skoda.

Alvast bedankt!

verbaast mij dat de nieuwere 1.0 + 6 bak een hoger verbruik heeft dan de oudere 1.2 + 5 bak

minder toeren op de autostrade is voor mij altijd mooi meegenomen, ik zou wel eens willen weten hoeveel toeren ze alle 3 doen bij 120, kan zijn dat de seat zijn vitessen korter bij elkaar liggen en dus uiteindelijk hoger gaat draaien, net zo het verschil tss de 5 en 6 bak uit de skoda

ff naar kortenberg en ze alledrie testen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      verbaast mij dat de nieuwere 1.0 + 6 bak een hoger verbruik heeft dan de oudere 1.2 + 5 bak

minder toeren op de autostrade is voor mij altijd mooi meegenomen, ik zou wel eens willen weten hoeveel toeren ze alle 3 doen bij 120, kan zijn dat de seat zijn vitessen korter bij elkaar liggen en dus uiteindelijk hoger gaat draaien, net zo het verschil tss de 5 en 6 bak uit de skoda

ff naar kortenberg en ze alledrie testen ?
      Ja dat heeft mij ook wat verward, maar ik heb ze dus zelf nog niet kunnen testen. De verdelers hadden deze uitvoeringen niet ter beschikking... Veel tijd om te testen heb ik ook niet meer, ik zou tegen eind deze maand moeten beslissen (wegens de salonkortingen)...

Wat m.b.t. de 110pk vs. 90pk motor in de Fabia? Meerprijs waard?

Comment

salonkortingen worden meestal verlengd tot eind februari hoor. klassiek truukje van de merken.

Comment

Ik zou de cijfers toch nog eens herbekijken want:

Seat Ibiza
          1.0 TSI 110pk (81kW) Start/Stop
          Benzine / 6 versnellingen manueel / Voorwielaandrijving
          VERBRUIK gemiddeld: 4,3 l/100km
          in de stad: 5,2 l/100km
          buiten de stad: 3,8 l/100km
          CO2-uitstoot: 99 g/km (Uitlaatgasnorm, EU6 plus)

Skoda Fabia
          1.2 TSI 90pk (66kW)
          Benzine / 5 versnellingen manueel / Voorwielaandrijving
          VERBRUIK gemiddeld: 4,7 l/100km
          in de stad: 6,0 l/100km
          buiten de stad: 4,0 l/100km
          CO2-uitstoot: 107 g/km (Uitlaatgasnorm, EU6)

De Seat verbruikt volgens de opgegeven cijfers minder dan de Skoda...
          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Ik zou de 700€ opleggen voor de 110 met 6v.
            Die rijdt soepel en je hebt geen "tekort" aan vermogen.
            Vooral het toerental aan 120 is belangrijk vind ik.
            Die 4,3 of 4,7 op papier niet voor mij.
            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Als ge voor de Fabia kiest zou ik toch die 700€ opleggen voor de extra pk's. Mistlampen zijn overbodig, LED heeft een betere lichtopbrengst. (behalve die bij Seat)

Comment

Wij rijden ook erg vaak met de Fabia van m'n schoonmoeder , 110pk DSG (van sept. 2016) , rijdt eigenlijk heel erg goed + met de Ibiza ga je erg snel een oud model hebben .

Last edited by patje007; 31/01/2017, 05:37.
                TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

Comment

Persoonlijk vind ik de Seat geen mooi model. Hoe zit het qua waardeverlies in de loop der jaren? Ik verwacht dat de Skoda beter scoort dan de Seat? Puur qua motorisatie is de Seat wel beter op alle vlakken. Het koppel ligt met 200nm een pak hoger dan de 160. 90 pk is voldoende voor gewone verplaatsingen maar veel zal afhangen van uw rijstijl. De occasionele rit naar de Ardennen overleef je wel met beide wagens. Wat is het prijsverschil qua uitrusting tussen beide wagens? Voor de mistlampen zou ik niet bijbetalen. Hoe vaak ga je ze gebruiken... De ledlampen zijn wel een troef met de snelwegen die tegenwoordig niet meer verlicht worden.
                  The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                  BMW F10 520da 2012
                  MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Ik zou net zeggen dat de Seat minder waardeverlies zou hebben. Bij niet auto kenners hangt rond Skoda nog steeds een 'goedkoop' sfeertje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                      Ik zou net zeggen dat de Seat minder waardeverlies zou hebben. Bij niet auto kenners hangt rond Skoda nog steeds een 'goedkoop' sfeertje.
                      Ik vind net dat Skoda het waar gemaakt heeft als goedkoper alternatief voor een VW waarbij Seat een beetje achterbleef.
                      The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                      BMW F10 520da 2012
                      MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten

Ik vind net dat Skoda het waar gemaakt heeft als goedkoper alternatief voor een VW waarbij Seat een beetje achterbleef.
                        Seat leek mij altijd de sportievere versie te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER

Inderdaad
                          Ik hoor niemand meer minderwaardig praten over Skoda.
                          Al lang niet meer trouwens.
                          Terwijl er nog veel praten over Seat zoals over Alfa.
                          den borre

Int3x0r

Comment

of als de Spaanse Fiat, wie heeft die periode nog meegemaakt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra
                              of als de Spaanse Fiat, wie heeft die periode nog meegemaakt?
                              De copy tijd.
                              Dat bedoel ik dus.
                              den borre

Int3x0r

Comment

Uw garage kan toch dadelijk alle beschikbare 1.0 en 1.2 versies op zijn PC zien (van Volkswagen Contact Center te Kortenberg)
                                Tussen Fabia, Ibiza, A1, Polo, met dezelfde motor is er technisch geen verschil.

Er is op korte termijn, wel een volledig nieuw model van de Ibiza opkomst.
                                Hier kan je dus misschien extra korting bekomen. (Een nieuwe Fabia zal niet lang daarna, op zich laten wachten)

Hier al de 4 klonen op een rij

Persoonlijk vind ik de Ibiza nog het mooiste.

Een 5 bak 1.2 tsi, draait 2850 t/m bij 120 k/u dat is al vrij laag voor zo’n motor.

De geluidsisolaties tussen de verschillende modellen, zal waarschijnlijk wel verschillen…

Comment

Working...
                                X