Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Even op een rijtje (import ndl)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Even op een rijtje (import ndl)

    Louter ter bevestiging, na veel te hebben doorgenomen, maar veel posts en artikels dateren van voor 2016-2017.

    Ik sta op het punt om een VW t3 westfalia 1989 te importeren uit Nederland.
    Momenteel heeft deze ginds geen geldige APK meer.

    Na heel wat opzoekwerk heb ik wel ongeveer door hoe de procedure loopt.
    1. Om te importeren laat ik deze ginder bij rdw uitschrijven, krijg ik exportplaten en rijd ik deze zelf naar BE.
    2. Hier ga ik langs bij de keuring om een roos formulier te verkrijgen.
    3. Naar de douane. (Is een gelijkvormigheidsattest nodig voor deze wagen???)
    4. Kan ik een eerste keer naar de keuring (met de exportplaten of die van mijn eigen wagen?)
    5. Inschrijven in Belgie (keuze oldtimer of gewone wagen???)

    Of kan dit beter of veiliger gaan?
    - Ik kom overeen met de verkoper dat deze de APK terug in orde maakt.
    - Ik rijd de auto zelf naar BE, met Nederlandse kentekens.
    - Ik zorg voor formaliteiten hier in Belgie, dus ook voorrijden op keuring met de ndl kentekens.
    - Ik schrijf de kentekens zelf uit bij RDW, dit kan, maar ik begrijp niet alle stappen die je moet aan voldoen. (https://www.rdw.nl/Particulier/Pagin...enland-is.aspx)


    Alvast bedankt voor de moeite en bijstand die jullie kunnen geven.
    Mvg

  • #2
    geen APK is geen verzekering is geen exportplaten. De originele gele platen worden bij exportverklaring in Nederland ingehouden dus met de gele platen terugrijden kan niet

    2 en 3 is andersom, eerst douane, daar krijgt men de aanvraag tot inschrijving dan naar de keuring

    Als U op O plaat wil inschrijven, is er geen gelijkvormigheidsattest nodig, voor dagelijks gebruik wel.

    Plaat kan men als men exportplaat heeft met de exportplaat gaan anders met een plaat van uw eigen dagelijks voertuig (alle papieren meenemen)
    Last edited by ; 30/01/2017, 09:39.

    Comment


    • #3
      Ik denk dat je stap 2 en 3 omgewisseld hebt, eerst douane en dan keuring.

      Ik heb 2x oldtimer ingevoerd uit NL:
      1) 1e maal heeft de verkoper de wagen tot mij thuis gereden en zijn we samen terug naar RDW gegaan met de nummerplaten om hem uit te schrijven.
      2) dan naar douane gegaan met het papier dat ik bij de RDW meekreeg
      3) garagist gevraagd om naar de keuring te rijden met zijn Z-platen (keuring + tijd garagist kostte me 100€)
      4) papieren en verzekering aangevraagd, geduld gehad en dan platen aangekregen en rijden maar

      2e maal had ik de platen en verzekering van de 1e nog, was 2 dagen daarvoor verkocht.
      1) eerst ben ik samen met verkoper naar RDW gegaan om de wagen uit te schrijven en met de platen van de 1e naar huis gereden
      2) naar douane gegaan
      3) mijn vrouw is naar de keuring gegaan met de platen van de 1e
      4) verzekering aangevraagd op chassisnummer, dan platen aangevraagd en rijden maar.

      Oldtimer of gewone wagen: hangt er van af wat je er mee wil doen. Om gewoon mee op vakantie te gaan etc, lijkt oldtimer me voldoende.
      Wil je hem eens gebruiken om naar het werk of school te rijden, dan moet je op gewone platen.
      Voor oldtimer heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig, voor gewone platen wel.
      Gelijkvormigheidsattest kan je misschien verkrijgen bij VW BE of VW NL en anders kan je een soort gelijkvormigheidskeuring laten doen. Keuringstation zei me dat die 400 a 500€ kost.

      APK in orde geeft je natuurlijk wat meer zekerheid.
      Zelf terugrijden op NL kentekens kan ook wel, maar zorg wel dat je een soort verklaring van de verkoper hebt. Anders kan men zeggen dat je de wagen gestolen hebt. Kan altijd gebeuren dat een agent je tegenhoud en je dan aanpakt voor belasting ontduiking. Maar dat risico en de gevolgen lijken me vrij klein.

      Ik denk niet dat je een wagen met NL kentekens hier kan laten keuren.
      Op zich is er ook een uitspraak geweest dat een wagen die recent in een EU land is gekeurd, bij de keuring gewoon aanvaard moet worden. Succes echter om dat in orde te krijgen bij de keuring. http://trends.knack.be/economie/buit...al-252975.html

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
        geen APK is geen verzekering is geen exportplaten. De originele gele platen worden bij exportverklaring in Nederland ingehouden dus met de gele platen terugrijden kan niet
        Toch wel, je kan uw auto uitschrijven ook al is die al in het buitenland (https://www.rdw.nl/Particulier/Pagin...enland-is.aspx)

        Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
        2 en 3 is andersom, eerst douane, daar krijgt men de aanvraag tot inschrijving dan naar de keuring
        Oke, dus daar krijg ik sowieso dat roze formulier?


        Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
        Als U op O plaat wil inschrijven, is er geen gelijkvormigheidsattest nodig, voor dagelijks gebruik wel.
        Klopt het dat hier geen km voorwaarde meer opstaat? Geen commercieel gebruik, woon- werk ed

        Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
        Plaat kan men als men exportplaat heeft met de exportplaat gaan anders met een plaat van uw eigen dagelijks voertuig (alle papieren meenemen)
        Zeker dat ik met exportplaat kan gaan, moet dit dan nog binnen de geldigheidsdagen zijn van de plaat?
        Wat moet ik zeker meenemen indien ik het met mijn eigen platen doe van mijn vw caddy maxi?

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
          Ik denk dat je stap 2 en 3 omgewisseld hebt, eerst douane en dan keuring.

          Ik heb 2x oldtimer ingevoerd uit NL:
          1) 1e maal heeft de verkoper de wagen tot mij thuis gereden en zijn we samen terug naar RDW gegaan met de nummerplaten om hem uit te schrijven.
          2) dan naar douane gegaan met het papier dat ik bij de RDW meekreeg
          3) garagist gevraagd om naar de keuring te rijden met zijn Z-platen (keuring + tijd garagist kostte me 100€)
          4) papieren en verzekering aangevraagd, geduld gehad en dan platen aangekregen en rijden maar

          2e maal had ik de platen en verzekering van de 1e nog, was 2 dagen daarvoor verkocht.
          1) eerst ben ik samen met verkoper naar RDW gegaan om de wagen uit te schrijven en met de platen van de 1e naar huis gereden
          2) naar douane gegaan
          3) mijn vrouw is naar de keuring gegaan met de platen van de 1e
          4) verzekering aangevraagd op chassisnummer, dan platen aangevraagd en rijden maar.

          Oldtimer of gewone wagen: hangt er van af wat je er mee wil doen. Om gewoon mee op vakantie te gaan etc, lijkt oldtimer me voldoende.
          Wil je hem eens gebruiken om naar het werk of school te rijden, dan moet je op gewone platen.
          Voor oldtimer heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig, voor gewone platen wel.
          Gelijkvormigheidsattest kan je misschien verkrijgen bij VW BE of VW NL en anders kan je een soort gelijkvormigheidskeuring laten doen. Keuringstation zei me dat die 400 a 500€ kost.

          APK in orde geeft je natuurlijk wat meer zekerheid.
          Zelf terugrijden op NL kentekens kan ook wel, maar zorg wel dat je een soort verklaring van de verkoper hebt. Anders kan men zeggen dat je de wagen gestolen hebt. Kan altijd gebeuren dat een agent je tegenhoud en je dan aanpakt voor belasting ontduiking. Maar dat risico en de gevolgen lijken me vrij klein.

          Ik denk niet dat je een wagen met NL kentekens hier kan laten keuren.
          Op zich is er ook een uitspraak geweest dat een wagen die recent in een EU land is gekeurd, bij de keuring gewoon aanvaard moet worden. Succes echter om dat in orde te krijgen bij de keuring. http://trends.knack.be/economie/buit...al-252975.html
          Dat geeft me al wat duidelijkheid.
          Heeft u de wagen dan op exportkentekens naar belgie gereden?
          Geen problemen gehad?

          Comment


          • #6
            Neen, 1e wagen heeft de eigenaar zelf op de NL kentekens naar mij gereden. Daarna heb ik hem naar huis gereden met omweggetje via RDW.
            2e wagen heb ik met BE kenteken van 1e wagen naar huis gereden. Was zelfde type wagen en verzekering was nog niet opgezegd.
            Klein risico, maar was slechts ritje van 30min
            Daarna maakte verzekering geen bezwaar dat ik de verzekering van 1e wagen verder zou rijden, was voor hen goed.
            Oom agent zou wel moeilijk kunnen doen over de nummerplaat van de 1e op de 2e.
            Ik heb toen echter auto netjes op stal laten staan tot alles volledig in orde was. Enkel dus naar keuring en garage gereden met plaat en verzekering 1e.

            Comment


            • #7
              Nuja ik moet met de wagen 3u rijden tot bij mij thuis. Dus ik moet wel een zekere manier hebben...
              Verder moet ik dan wel dat gelijkvormigheidsattest nog bekomen, kan ik daarvoor gewoon naar VW dealer belgie bellen?

              Kan ik eigenlijk al iets in orde maken alvorens ik de wagen ga ophalen?

              Comment


              • #8
                Je kan al eens VW dealer of importeur bellen met chassisnummer om te vragen of zij gelijkvormigheidsattest kunnen geven.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door javalo Bekijk Berichten
                  Nuja ik moet met de wagen 3u rijden tot bij mij thuis. Dus ik moet wel een zekere manier hebben...
                  Verder moet ik dan wel dat gelijkvormigheidsattest nog bekomen, kan ik daarvoor gewoon naar VW dealer belgie bellen?

                  Kan ik eigenlijk al iets in orde maken alvorens ik de wagen ga ophalen?
                  Ehm lees je wel wat er staat?
                  Een auto zonder APK krijgt geen exportplaten punt uit. En mocht je die toch krijgen en rijden ben je strafbaar bezig en zonder APK ze lachen er niet meer hoor.

                  Met het kentekenbewijs deel II (dat u bij de uitvoermelding ontvangt) mag u in Nederland nog maximaal 14 dagen op de openbare weg rijden. De voorwaarden hiervoor zijn:

                  - het voertuig is verzekerd gedurende deze 14 dagen;
                  - het voertuig heeft nog een geldige APK (mits het voertuig APK-plichtig is).
                  Is de APK bijvoorbeeld nog maar 5 dagen geldig, dan mag u ook maar 5 dagen met het voertuig rijden;
                  Zoek maar een trailer.
                  Polo 6n 1.4

                  Comment


                  • #10
                    Ja dan laat ik eerst die apk in orde maken hé...

                    Comment


                    • #11
                      Ik kan mijn reply niet updaten. Maar dat die APK in orde moet zijn om te rijden, had ik wel door.
                      anderzijds gaat men moeilijk doen wanneer ik met die exportplaten in België rijd? Enkel voor de transfer...
                      De keuring kan ik wel geregeld krijgen met een bevriende garagist of eventueel met mijn eigen platen van mijn personenwagen voorrijden, station is toch maar twee minuten.(wat moet ik dan zeker bij me hebben omtrent die platen)

                      bedankt alvast voor alle informatie. Ik denk wel dat het realistisch is. Zondag ga ik de auto bekijken en dan zorg ik dat ik de nodige gegevens heb, waaronder chassisnummer, alvorens ik aan de export begin.


                      Comment


                      • #12
                        Exportplaten vallen meer op dan Hollandse platen zou ik denken.
                        Als de verkoper niets wil doen ivm vervoer, dan zou ik de APK in orde laten brengen en de wagen proberen met de NL platen zelf naar huis te rijden.
                        Lukt dat niet, dan export platen. Wettelijk mag je daar niet mee rijden in België. maar veel blauw kom je ook niet meer tegen op straat.

                        Platen is eigenlijk het minst belangrijke: politie kan je een boete geven, maar dat is het dan ook zo wat.
                        Verzekering vind ik veel belangrijker: stel dat er iemand sterft in een ongeval waarbij jouw wagen betrokken was en je had geen verzekering...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                          Platen is eigenlijk het minst belangrijke: politie kan je een boete geven, maar dat is het dan ook zo wat.
                          Verzekering vind ik veel belangrijker: stel dat er iemand sterft in een ongeval waarbij jouw wagen betrokken was en je had geen verzekering...
                          Uiteraard , Moet wel lukken zeker een verzekering in orde maken voor 1 dag

                          Comment

                          Working...
                          X