Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is wijsheid? Leuk rijdende jonge occasie middenklasser, Mazda 3 2.2 diesel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat is wijsheid? Leuk rijdende jonge occasie middenklasser, Mazda 3 2.2 diesel?

    Beste dames en heren,

    Meteen mijn eerste post hier na hier passief wat info op te doen.
    Ik sta voor de aankoop van mijn eerste wagen, op 32-jarige leeftijd.
    Voordien heb ik altijd een firmawagen onder mijn gat geschoven gekregen, maar mijn volgende job is zonder.
    Ik ben autoliefhebber, maar heb momenteel wel andere prioriteiten dan een duur premium-model. Maar rijplezier is wel een criterium dat dus meespeelt. Ik denk iets van een 10-15k uit te geven en ik weet nog niet hoe lang ik er denk mee te rijden, maar neem een berekende gok van 4-6 jaar.
    Hoewel zeer degelijke en goed uitziende wagens, mijd ik een beetje de Koreanen omdat rijplezier toch nog wat achter loopt ten opzichte van de Europese en Japanse concurrenten (van horen zeggen weliswaar).

    Even mijn historiek.
    90-ies Daihatsu Charade van de mama. Occasie van 1000 euro, deed wat het moest doen
    Pre-facelift Ford Fiesta 1.2 benzine zonder turbo van de mama. Keileuke wagen, alleen vond ik die 1.2 wat licht uitvallen.
    Dan ben ik firmawagens beginnen krijgen. Eerste: Audi A3 Sportback 1.6 TDI (vorige generatie). Zeer kwalitatief en comfortabel, maar werd er niet echt warm van (vergeleken met het Fiestaatje en de exemplaren hieronder). Opnieuw, voor mij te licht gemotoriseerd.
    Ford Focus Clipper 1.6 TDCI. Leuke wagen. Lelijk interieur, maar voor de rest niks op aan te merken, stuurt leuk. Een Focus mag zeker terugkomen.
    Huidige wagen: Pre-facelift F30 BMW 318D (non-efficient dynamics, 143 pk). Topper! Eigenlijk mijn ideale wagen (een benzine met wat meer pk's dan, maar ja, leasing he).

    In mijn huidige situatie voel ik er wel niet veel voor om uit eigen zak de premiumtax (bvb BMW) te betalen, maar een leuk sturende auto staat wel hoog op de prioriteitenlijst.

    We zijn een gezin met 3 (6-jarige dochter) die wel eens met de auto op reis gaan (bvb Spanje). Aan de andere kant gaan we beide (meestal) met de trein werken, en gaat het jaarlijkse kilometeraantal tussen de 10 en 15k liggen.

    Wat ik persoonlijk zeer knappe wagens vind zijn de Mazda's van de laatste generatie. Toch wat aandacht voor rijplezier naar wat ik hoor, redelijke gebruikskosten, degelijk, betaalbaar, toekomstgericht want Euro6 motoren (en zonder die onnozele AdBlue te moeten tanken).

    Nu heb ik een occasie laatste generatie pre-face lift (2014) Mazda 3 hatch op het oog, de 2.2 diesel met 150 pk, manuele bak, mid-range qua opties, 70k op de teller.

    De vragen voor jullie:
    Iemand ervaringen met deze wagen met deze motor? Zou je de keuze opnieuw maken? Spijt van de extra cilinderinhoud (vergeleken met downsized alternatieven)?
    Gaat het feit dat dit een diesel is niet echt matchen met mijn gebruikspatroon? Ik denk dat een benzine ideaal is, maar deze wagen spreekt me nu wel aan.
    Hoe is de kwaliteit van het interieur? Ik verwacht geen premium of mooie looks, maar gewoon kwalitatief ok.
    Onderhoudskosten, ervaring met Mazda-garages?
    Of toch beter laten staan voor meer "mainstream" opties van Seat, VW, Ford, Peugeot etc. (die me wel gewoon minder sexy lijken, maar waar er het aanbod natuurlijk wel groter is)?

    Spreek jullie gedacht, en ik neem dit mee naar mijn testrit!



  • #2
    Waarom zou je een diesel kopen als je zo weinig km's doet?

    Verstuurd met de postduif.

    Comment


    • #3
      Omdat het aanbod van wagens die me aanstaan ofwel diesels zijn, ofwel bvb. een 1000cc a 1200cc benzine turbomotor hebben met pakweg 100pk hebben. De 2.0 benzine Mazda 3 is bvb. dun gezaaid, de 1.5 atmosferische vind je dan weer meer terug.
      Ik weet niet of dit het rijplezier zal verschaffen dat ik zoek.

      Maar je vraag is pertinent: is dit het waard? Dat probeer ik ook voor mezelf uit te maken.
      Als er geen technische problemen of extra onderhoud opduiken (roetfilter etc.) ben ik geneigd om rijplezier voorrang te geven, vandaar mij vraag naar ervaringen.

      Comment


      • #4
        http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...333?asrc=st|as

        Maar ze zijn er wel. Ik heb eens een testrit gedaan met die motorisatie (in de cx-3 dan wel) en die rijd wel echt shitterend.
        Met jouw kilometers ga je toch zeker beter af zijn met de benzine. De 2.2 diesel is ook een schitterende motor, maar word momenteel wel redelijk zwaar belast. Als je dat dan niet kunt compenseren met genoeg km's, dan ga je goedkoper afzijn met de benzine!

        En je kunt ook altijd in Nederland of Duitsland kijken, daar is het aanbod benzines een stuk groter!

        Comment


        • #5
          Klopt, ze zijn er zeker. Maar niet aan de prijs waarvoor ik de diesel die ik op het oog heb kan overnemen. Moest ik een gelijkaardig geprijsd exemplaar zien staan met de 2.0 benzine, zat ik er nu al in voor een testrit bij wijze van spreken.
          De vraag is dus minder het financiele, maar of ik echt bang moet zijn van technische problemen (moest de keuze hier uiteindelijk op vallen).

          Comment


          • #6
            Hou rekening met ALLE kosten. Ja, je moet bang hebben van het technische als je amper kilometers gaat maken met een diesel. Voor de rest, neen, ik ben nog niets speciaals tegengekomen betreffende de Mazda 3 dat zorgwekkend is.

            Het hangt er natuurlijk ook sterk vanaf HOE je je km's maakt. Als hier wekelijks/2-wekelijks een deftig stukje autostrade tussenzit, dan moet je je al minder zorgen maken.

            (Neen, ik heb er geen, maar ik heb al zeer veel zitten opzoeken, lezen, ... over de Mazda 3 aangezien ik zelf een zeer sterke interesse heb.)

            Comment


            • #7
              ba-dum-dum tshhhhh ...



              (komt morgen al wel iemand voor kijken)

              Comment


              • #8
                De stem van het verstand geeft jullie uiteraard gelijk.
                Ik ga zaterdag naar mijn testrit en als die bevalt ga ik ook wat onderhandelen over de prijs.Als de verkoper nog wat van de prijs kan doen, liggen de kaarten ook weer anders...
                Ondertussen kijk ik rustig verder naar dergelijke wagens en hopelijk heb ik tegen dat het tijd wordt om mijn BMW weer in te leveren een keuze gemaakt.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                  Als er morgen niks uit de bus komt, laat maar iets achter hier dan.
                  Ik ga wel wat masseerwerk (met geen garantie op succes) aan de vrouw des huizes nodig hebben om weer voor een BMW 3 te gaan (ze rolde vorige keer ook al met haar ogen als ik RWD en 50/50 gewichtsverdeling aanhaalde bij het kiezen van een firmawagen )

                  Comment


                  • #10
                    Ik snap waarom mensen denken dat een diesel voordeliger zou zijn, maar je bent mis. Zeker met jouw km's per jaar. Je laat je te veel leiden door het gegeven dat je 1x per jaar op reis gaat naar spanje en dan veel km's doet. Maar je moet kijken naar je dagelijkse route.

                    Een diesel is mss goedkoper in verbruik, maar duurder in onderhoud. Ook zal die veel meer afzien als je maar 2km verder naar de winkel gaat ipv alle roet er eens uitblaast op de autostrade.


                    Een mazda 3 rijdt leuk en heb ik ook voor gekeken, maar echt warm word je er niet van. In dat opzicht lijkt een bmw 1 "sportiever".

                    Dat ter zijde was ik laaiend enthousiast over de motor, die eigenlijk geen adem tekort heeft. Maar een 2.2 is fiscaal niet zo heel interessant natuurlijk.Komt erbij hoeveel zwaarder onze overheid de diesels nog zal afstraffen.

                    Je hebt niet alleen 1.0 of 1.2 benzines hoor, er is een immens groot aanbod als ik snel even kijk.

                    Bijvoorbeeld:

                    Op zoek naar een tweedehands Volkswagen Golf? Hier vind je de meest recente aanbiedingen op AutoScout24, de grootste online automarkt in Europa.


                    http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...516?asrc=pl|as (prachtige kleur)
                    That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

                    16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                    28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                    28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door alombide Bekijk Berichten
                      Klopt, ze zijn er zeker. Maar niet aan de prijs waarvoor ik de diesel die ik op het oog heb kan overnemen. Moest ik een gelijkaardig geprijsd exemplaar zien staan met de 2.0 benzine, zat ik er nu al in voor een testrit bij wijze van spreken.
                      De vraag is dus minder het financiele, maar of ik echt bang moet zijn van technische problemen (moest de keuze hier uiteindelijk op vallen).
                      technische problemen van de benzine tov de diesel?

                      Ik denk dat je met jouw traject minder problemen zal hebben bij een benzine.
                      That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

                      16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                      28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                      28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

                      Comment


                      • #12
                        Een F30 moet je kunnen vinden voor minder dan 15K .
                        Wil je een leuke wagen voor minder dan 15K ga je voor iets ouders moeten gaan.

                        Comment


                        • #13
                          De stem van het verstand heeft gewonnen, mede door hulp van een Mazda 3 2.0 benzine die ik hier in de buurt heb gezien. 1 jaar oud, 17k op de teller.

                          De enige deal breaker is de prijs die ervoor gevraagd wordt. Zaterdag ga ik testrijden en vooral proberen zwaar te onderhandelen over de prijs.

                          Comment


                          • #14
                            Laat zeker iets weten, wat je er van vindt!

                            Comment

                            Working...
                            X