Beste dames en heren,
Meteen mijn eerste post hier na hier passief wat info op te doen.
Ik sta voor de aankoop van mijn eerste wagen, op 32-jarige leeftijd.
Voordien heb ik altijd een firmawagen onder mijn gat geschoven gekregen, maar mijn volgende job is zonder.
Ik ben autoliefhebber, maar heb momenteel wel andere prioriteiten dan een duur premium-model. Maar rijplezier is wel een criterium dat dus meespeelt. Ik denk iets van een 10-15k uit te geven en ik weet nog niet hoe lang ik er denk mee te rijden, maar neem een berekende gok van 4-6 jaar.
Hoewel zeer degelijke en goed uitziende wagens, mijd ik een beetje de Koreanen omdat rijplezier toch nog wat achter loopt ten opzichte van de Europese en Japanse concurrenten (van horen zeggen weliswaar).
Even mijn historiek.
90-ies Daihatsu Charade van de mama. Occasie van 1000 euro, deed wat het moest doen
Pre-facelift Ford Fiesta 1.2 benzine zonder turbo van de mama. Keileuke wagen, alleen vond ik die 1.2 wat licht uitvallen.
Dan ben ik firmawagens beginnen krijgen. Eerste: Audi A3 Sportback 1.6 TDI (vorige generatie). Zeer kwalitatief en comfortabel, maar werd er niet echt warm van (vergeleken met het Fiestaatje en de exemplaren hieronder). Opnieuw, voor mij te licht gemotoriseerd.
Ford Focus Clipper 1.6 TDCI. Leuke wagen. Lelijk interieur, maar voor de rest niks op aan te merken, stuurt leuk. Een Focus mag zeker terugkomen.
Huidige wagen: Pre-facelift F30 BMW 318D (non-efficient dynamics, 143 pk). Topper! Eigenlijk mijn ideale wagen (een benzine met wat meer pk's dan, maar ja, leasing he).
In mijn huidige situatie voel ik er wel niet veel voor om uit eigen zak de premiumtax (bvb BMW) te betalen, maar een leuk sturende auto staat wel hoog op de prioriteitenlijst.
We zijn een gezin met 3 (6-jarige dochter) die wel eens met de auto op reis gaan (bvb Spanje). Aan de andere kant gaan we beide (meestal) met de trein werken, en gaat het jaarlijkse kilometeraantal tussen de 10 en 15k liggen.
Wat ik persoonlijk zeer knappe wagens vind zijn de Mazda's van de laatste generatie. Toch wat aandacht voor rijplezier naar wat ik hoor, redelijke gebruikskosten, degelijk, betaalbaar, toekomstgericht want Euro6 motoren (en zonder die onnozele AdBlue te moeten tanken).
Nu heb ik een occasie laatste generatie pre-face lift (2014) Mazda 3 hatch op het oog, de 2.2 diesel met 150 pk, manuele bak, mid-range qua opties, 70k op de teller.
De vragen voor jullie:
Iemand ervaringen met deze wagen met deze motor? Zou je de keuze opnieuw maken? Spijt van de extra cilinderinhoud (vergeleken met downsized alternatieven)?
Gaat het feit dat dit een diesel is niet echt matchen met mijn gebruikspatroon? Ik denk dat een benzine ideaal is, maar deze wagen spreekt me nu wel aan.
Hoe is de kwaliteit van het interieur? Ik verwacht geen premium of mooie looks, maar gewoon kwalitatief ok.
Onderhoudskosten, ervaring met Mazda-garages?
Of toch beter laten staan voor meer "mainstream" opties van Seat, VW, Ford, Peugeot etc. (die me wel gewoon minder sexy lijken, maar waar er het aanbod natuurlijk wel groter is)?
Spreek jullie gedacht, en ik neem dit mee naar mijn testrit!
Meteen mijn eerste post hier na hier passief wat info op te doen.
Ik sta voor de aankoop van mijn eerste wagen, op 32-jarige leeftijd.
Voordien heb ik altijd een firmawagen onder mijn gat geschoven gekregen, maar mijn volgende job is zonder.
Ik ben autoliefhebber, maar heb momenteel wel andere prioriteiten dan een duur premium-model. Maar rijplezier is wel een criterium dat dus meespeelt. Ik denk iets van een 10-15k uit te geven en ik weet nog niet hoe lang ik er denk mee te rijden, maar neem een berekende gok van 4-6 jaar.
Hoewel zeer degelijke en goed uitziende wagens, mijd ik een beetje de Koreanen omdat rijplezier toch nog wat achter loopt ten opzichte van de Europese en Japanse concurrenten (van horen zeggen weliswaar).
Even mijn historiek.
90-ies Daihatsu Charade van de mama. Occasie van 1000 euro, deed wat het moest doen
Pre-facelift Ford Fiesta 1.2 benzine zonder turbo van de mama. Keileuke wagen, alleen vond ik die 1.2 wat licht uitvallen.
Dan ben ik firmawagens beginnen krijgen. Eerste: Audi A3 Sportback 1.6 TDI (vorige generatie). Zeer kwalitatief en comfortabel, maar werd er niet echt warm van (vergeleken met het Fiestaatje en de exemplaren hieronder). Opnieuw, voor mij te licht gemotoriseerd.
Ford Focus Clipper 1.6 TDCI. Leuke wagen. Lelijk interieur, maar voor de rest niks op aan te merken, stuurt leuk. Een Focus mag zeker terugkomen.
Huidige wagen: Pre-facelift F30 BMW 318D (non-efficient dynamics, 143 pk). Topper! Eigenlijk mijn ideale wagen (een benzine met wat meer pk's dan, maar ja, leasing he).
In mijn huidige situatie voel ik er wel niet veel voor om uit eigen zak de premiumtax (bvb BMW) te betalen, maar een leuk sturende auto staat wel hoog op de prioriteitenlijst.
We zijn een gezin met 3 (6-jarige dochter) die wel eens met de auto op reis gaan (bvb Spanje). Aan de andere kant gaan we beide (meestal) met de trein werken, en gaat het jaarlijkse kilometeraantal tussen de 10 en 15k liggen.
Wat ik persoonlijk zeer knappe wagens vind zijn de Mazda's van de laatste generatie. Toch wat aandacht voor rijplezier naar wat ik hoor, redelijke gebruikskosten, degelijk, betaalbaar, toekomstgericht want Euro6 motoren (en zonder die onnozele AdBlue te moeten tanken).
Nu heb ik een occasie laatste generatie pre-face lift (2014) Mazda 3 hatch op het oog, de 2.2 diesel met 150 pk, manuele bak, mid-range qua opties, 70k op de teller.
De vragen voor jullie:
Iemand ervaringen met deze wagen met deze motor? Zou je de keuze opnieuw maken? Spijt van de extra cilinderinhoud (vergeleken met downsized alternatieven)?
Gaat het feit dat dit een diesel is niet echt matchen met mijn gebruikspatroon? Ik denk dat een benzine ideaal is, maar deze wagen spreekt me nu wel aan.
Hoe is de kwaliteit van het interieur? Ik verwacht geen premium of mooie looks, maar gewoon kwalitatief ok.
Onderhoudskosten, ervaring met Mazda-garages?
Of toch beter laten staan voor meer "mainstream" opties van Seat, VW, Ford, Peugeot etc. (die me wel gewoon minder sexy lijken, maar waar er het aanbod natuurlijk wel groter is)?
Spreek jullie gedacht, en ik neem dit mee naar mijn testrit!
Comment