Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Doorrijden of verkopen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Doorrijden of verkopen ?

    Beste Iedereen,

    Graag even jullie mening omtrent de evt. verkoop van mijn auto.

    Momenteel rijd ik met een Renault Megane Grandtour III (Bose edition,1.5 dci) van het jaar 2012.
    Deze heeft nu de kaap van 150.000 bereikt.
    De auto is vorig jaar overgekocht van een vertegenwoordiger voor een zéér gunstige prijs.
    Ik zelf rijd ongeveer 40.000km per jaar met de renault.

    Volgens vergelijkingen op het internet kan ik nu toch nog zo'n €8000 krijgen voor de auto.
    Volgend jaar (met >180.000km) zou hij nog maar een €6000 waard zijn.

    Nu is mijn vraag wat jullie denken dat het meest voordelige is ?

    1. Auto verkopen (en met opleg een bv. Bmw 3 touring kopen + BIV)
    2. Auto oprijden

    (Graag in gedachten houden dat ik nog maar 2 jaar werk en dus geen groot kapitaal ter beschikking heb).

  • #2
    Verder rijden met uw Megane en tracht wat minder km te rijden, is véél voordeliger, dan een keuze uit andere auto's te maken...

    Een BMW 3 is binnen kleiner, maar wel uit een andere prijsklasse...zowel in aankoop, onderhoud, taks, verzekering (indien omnium)

    Kort samengevat:
    • met een auto van 20.000 verlies je +/- 50% dus ben je 10.000 € verloren (na bv 3 jaar)
    • met een auto van 40.000 verlies je +/- 45% (als je véél geluk hebt bij een basis model zonder opties) dus ben je 18.000 € verloren + veel hogere kosten voor onderhoud, taks...
    Bij een BMW kan je natuurlijk uitpakken, met al de hogere facturen, met de lagere facturen van de Megane, ben je dan juist een sukkelaar...

    Comment


    • #3
      Oprijden is altijd beter.

      Verstuurd met de postduif.

      Comment


      • #4
        Oprijden is bijna altijd voordeliger. Nu schrijf je 2000 per jaar af (er vanuit gaande dat uw schatting realistisch is), bij een BMW 3 zal je altijd meer afschrijven.
        Of om een collega te citeren: "Ik doet dat nooit meer, nen auto verkopen. Ge krijgt daar toch altijd veel te weinig voor."
        Niet dat die les bij mij al goed doorgedrongen is

        Comment


        • #5
          Bedankt voor jullie bijdrages !
          Natuurlijk speelt niet enkel het financiële plaatje een rol, maar ook de voorkeur van aandrijving, rijgedrag.
          De Renault bolt op zich goed & comfortabel, maar ik mis toch de pit & vooral de rwd. (Ik kom van een oude mercedes 190d (volle 68pk en achterwieltraktie)).
          Dat een 3-serie kleiner is vanbinnen maakt voor mij dan ook niet zo veel uit.

          Financieel gezien dacht ik eerder dat het voordelig is om nu een auto te kopen met wat minder km. (80.000km) die beter zijn waarde behoudt.
          Ook heb ik schrik voor de eventuele kosten die er dan wel zullen aankomen na de 150.000km...

          Maar zoals ik nu van jullie hoor is dit dus niet echt waar, toch ?

          Comment


          • #6
            diréct verkopen, die meganes kosten na 150000 meer als het dubbele van een oude bmw met de n47, ze zuipen ook maar 1/3 als de 1.5 dci en naar het schijnt kun je die in duitsland verkopen aan het dubbele van de vraagprijs in belgie

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              diréct verkopen, die meganes kosten na 150000 meer als het dubbele van een oude bmw met de n47, ze zuipen ook maar 1/3 als de 1.5 dci en naar het schijnt kun je die in duitsland verkopen aan het dubbele van de vraagprijs in belgie
              Ha-ha..
              Bedankt voor de nuttige bijdrage

              Comment


              • #8
                als je zin hebt in iets nieuws en je hebt de centen, moet je dat gewoon doen...rationele redenen halen bij auto's niet vaak de bovenhand, tenzij het iets boekhoudkundig is als bij zelfstandigen

                Comment


                • #9
                  Liever een BMW dan een megane is uiteraard te begrijpen. Je weet wel sowieso dat een BMW geen koopje is, en of je dan 6000, 7000 of 8000 voor die megane krijgt doet er relatief gezien maar weinig toe. Dat de BMW zijn waarde beter houdt kan je wel vergeten, zeker als je 40000 km per jaar rijdt.
                  Als je van oordeel bent dat de opleg voor jezelf het waard is, dan kan je het doen.

                  Maar financieel is het zelden echt slim, tenzij een jongere wagen een pak gunstiger is op fiscaal vlak (bedrijfswagens), maar voor particulieren telt eigenlijk enkel de verkeersbelasting, en dat gaat hooguit over een paar honderd euro per jaar.

                  Comment


                  • #10
                    N'een BMW moet je kopen als je niet direct naar de prijs moet kijken. Je betaalt veel meer, het rijdt wel beter, maar of dit altijd nodig is ? Je kan ook redeneren dat je nog jong bent en in je leven nog veel BMW's kan kopen als je meer gespaard hebt. Ik zou de Megane eerder wegdoen omwille van zijn kilometers en voor iets gaan dat betrouwbaar is.

                    Comment


                    • #11
                      die 1.5dci is redelijk robuust te noemen, regelmatig zie ik er met +300.000km

                      gewoon verder rijden, eenmaal de 200.000km gepasseerd is de afschrijving klein te noemen en als de auto altijd mooi zijn onderhoudsbeurten kreeg(en krijgt) gaan die ook binnen de perken blijven
                      mijn autootjes:

                      Volvo V60 D3 R-Design 2021
                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                      Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                        die 1.5dci is redelijk robuust te noemen, regelmatig zie ik er met +300.000km

                        gewoon verder rijden, eenmaal de 200.000km gepasseerd is de afschrijving klein te noemen en als de auto altijd mooi zijn onderhoudsbeurten kreeg(en krijgt) gaan die ook binnen de perken blijven

                        Leuk om te lezen !
                        Mijn variant is echter de 110dci en niet de 80, weet niet of dit veel uit maakt..
                        Onderhoudsbeurten doe ik zelf, dus geen stempel in het boekje .

                        Zoals DHL zegt vrees ik inderdaad wat de betrouwbaarheid / onaangekondigde kosten.

                        Comment


                        • #13
                          Geen reden om aan te nemen dat die megane niet betrouwbaar zal blijven als de 200000 in zicht komt.
                          Doet lange afstanden dus dat is al niet slecht.
                          En BMW is niet betrouwbaarder hoor.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Geen reden om aan te nemen dat die megane niet betrouwbaar zal blijven als de 200000 in zicht komt.
                            Doet lange afstanden dus dat is al niet slecht.
                            En BMW is niet betrouwbaarder hoor.
                            idd 4 bmw's gehad(3 series) en op 200.000km(op +/- 3 jaar) was 't vet toch van de soep....
                            mijn autootjes:

                            Volvo V60 D3 R-Design 2021
                            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                            Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                            Comment


                            • #15
                              Welke merken hebben eigenlijk wel een echt betrouwbare dieselmotor op lange termijn?
                              Ik denk zelf eerder aan Mercedes, Honda, Mazda, ... maar de fransen doen het eigenlijk ook al bij al niet slecht.

                              Comment


                              • #16
                                Zo ne 1.5 dCi heeft toch zijnen besten tijd gehad op 200 k km. Is niet alleen de motor die slijt hee. Wanneer wisselde je laatst de distributieriem? Ik heb een onderhoud laten doen 67000 km, normale zaken: distributieriem (6jaar oud), onderhoud, remblokken voor, 1 injecteur, airco vullen en betaalde toch 1500 euro + BTW. Wil maar zeggen dat onderhoud wel duurder wordt met de leeftijd.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  Welke merken hebben eigenlijk wel een echt betrouwbare dieselmotor op lange termijn?
                                  Ik denk zelf eerder aan Mercedes, Honda, Mazda, ... maar de fransen doen het eigenlijk ook al bij al niet slecht.
                                  c220 van Mercedes (c-klasse o.a.) is bulletproof. Mijn auto had op het laatst 245000km en motor was nog steeds niet op. Is wel een andere prijsklasse natuurlijk.

                                  VB: en euro5
                                  http://nl.ww3.autoscout24.be/classif...360?asrc=st|as

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                    Zo ne 1.5 dCi heeft toch zijnen besten tijd gehad op 200 k km. Is niet alleen de motor die slijt hee. Wanneer wisselde je laatst de distributieriem? Ik heb een onderhoud laten doen 67000 km, normale zaken: distributieriem (6jaar oud), onderhoud, remblokken voor, 1 injecteur, airco vullen en betaalde toch 1500 euro + BTW. Wil maar zeggen dat onderhoud wel duurder wordt met de leeftijd.
                                    Amai, dat is meer dan dat ik op op de 90000 km met m'n 316i in totaal aan onderhoud heb betaald. Originele remblokken konden zelfs nog 30k km mee bij 90k.
                                    injector is wel geen normale slijtage en de riem had wss gewoon zijn leeftijd in jaren bereikt ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Boven de 180-200.000 km kan er met elke auto iets mis gaan.
                                      Motoren draaien niet rap in de soep, het zijn de dingen die er rond hangen zoals alternator, versnellingsbak, electronica etc... die kapot gaan, en behoorlijk wat geld kosten.

                                      Ik zeg altijd, een oude auto oprijden geeft je mogelijk kosten. Koop je een nieuwe, dan ben je zeker van je kosten.

                                      Maar ooit moet je vervangen. Als je geen vertrouwen meer hebt... buiten.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Zo ne 1.5 dCi heeft toch zijnen besten tijd gehad op 200 k km. Is niet alleen de motor die slijt hee. Wanneer wisselde je laatst de distributieriem? Ik heb een onderhoud laten doen 67000 km, normale zaken: distributieriem (6jaar oud), onderhoud, remblokken voor, 1 injecteur, airco vullen en betaalde toch 1500 euro + BTW. Wil maar zeggen dat onderhoud wel duurder wordt met de leeftijd.
                                        Voor de +/- 50 diesel firmawagens (+ kennissen) die ik ken waren dit normale tarieven (toch wel iets aan de hoge kant).
                                        Hoe duurder de aankoopprijs, hoe duurder het onderhoud (bij alle merken)

                                        Maar waarom koop men een diesel als je slechts 67000 km doet op 6 jaar??

                                        Monovolumes en zeker diesels (+suv) zijn bovendien héél kostelijk aan banden, wat blijkbaar ook iedereen vergeet..

                                        De totale aankoopprijs van mijn huidige Giulietta benzine TCT (170 pk), blijk dus na 35 jaar rijden, ruimschoots gratis te zijn....door alle uitgespaarde onderhoudskosten

                                        Comment

                                        Working...
                                        X