Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
diréct verkopen, die meganes kosten na 150000 meer als het dubbele van een oude bmw met de n47, ze zuipen ook maar 1/3 als de 1.5 dci en naar het schijnt kun je die in duitsland verkopen aan het dubbele van de vraagprijs in belgie
Amai, dat is meer dan dat ik op op de 90000 km met m'n 316i in totaal aan onderhoud heb betaald. Originele remblokken konden zelfs nog 30k km mee bij 90k.
injector is wel geen normale slijtage en de riem had wss gewoon zijn leeftijd in jaren bereikt ?
Injector was een 400 euro. Dus dat kunnen we er aftrekken hee. De riem had zijn leeftijd bereikt
Voor de +/- 50 diesel firmawagens (+ kennissen) die ik ken waren dit normale tarieven (toch wel iets aan de hoge kant).
Hoe duurder de aankoopprijs, hoe duurder het onderhoud (bij alle merken)
Maar waarom koop men een diesel als je slechts 67000 km doet op 6 jaar??
Monovolumes en zeker diesels (+suv) zijn bovendien héél kostelijk aan banden, wat blijkbaar ook iedereen vergeet..
De totale aankoopprijs van mijn huidige Giulietta benzine TCT (170 pk), blijk dus na 35 jaar rijden, ruimschoots gratis te zijn....door alle uitgespaarde onderhoudskosten
Tja... gekocht aan goede prijs toen die 1 jaar oud was voor mijn vrouw. Vind maar eens een Scenic in benzine + dat waren atmo 1.6 die echt erbarmelijk reden.
Moet rekening houden dat een benzine ook een distributieriem, injectoren, remmen, airco enz heeft Dus die kost zal wel gelijk zijn ongeveer. Kwam gewoon allemaal beetje samen. Is nu goed voor weer een jaartje of twee en dan mag die weg. Om je een idee te geven, de auto heeft ons tot hiertoe 4000 euro en onderhoud gekost (heb een bod voor de wagen maar doe hem niet weg). Denk niet dat je veel goedkoper bent door benzine te rijden
Nog even bij zeggen dat onze zoon binnen anderhalf jaar a twee jaar met de auto zal verder rijden (ideaal is eerste wagen). Dus die is spotgoedkoop geweest zeg maar. Dat onderhoud is niet verloren hee
Tja... gekocht aan goede prijs toen die 1 jaar oud was voor mijn vrouw. Vind maar eens een Scenic in benzine + dat waren atmo 1.6 die echt erbarmelijk reden.
Moet rekening houden dat een benzine ook een distributieriem, injectoren, remmen, airco enz heeft Dus die kost zal wel gelijk zijn ongeveer. Kwam gewoon allemaal beetje samen. Is nu goed voor weer een jaartje of twee en dan mag die weg. Om je een idee te geven, de auto heeft ons tot hiertoe 4000 euro en onderhoud gekost (heb een bod voor de wagen maar doe hem niet weg). Denk niet dat je veel goedkoper bent door benzine te rijden
Nog even bij zeggen dat onze zoon binnen anderhalf jaar a twee jaar met de auto zal verder rijden (ideaal is eerste wagen). Dus die is spotgoedkoop geweest zeg maar. Dat onderhoud is niet verloren hee
Een 1.6 16V heeft inderdaad niet genoeg koppel voor een zware + luchtweerstand Scénic
Hier vond ik 10 jaar geleden al geen enkele 2e hands benzine /automaat. (vlotte betrouwbare moderne motor, zuinig, weinig onderhoud/ DB-riem 10 j /150000 km, veel opties, sportieve look)
Daarom zocht ik in Duitsland.
Een Vectra 5d GTS 1.8 Cosmo 140 pk (1j met 22500 km): 6.6 L/100 km, betaalde hier 3200 € onderhoud kost (Opel garage) voor 115500 eigen km op 8 jaar (incl. condensator) (2015 verkocht aan een Nederlandse handelaar)
Een Astra 3d GTC 1.6 Cosmo 115 pk (3.5 j met 43000 km): 6.3 l/100 km, momenteel 1750 € onderhoud kost voor 69000 eigen km na 4 jaar (zoon)
Deze motoren hebben wel koppel bij lage toeren en/of auto laag gewicht /luchtweerstand helpt ook héél véél.
Een Zafira met dezelfde motor als de Vectra, bolt minder vlot en verbruikt 2.5 l meer bij 120 k/u
Controle van olie, banden (2.8 druk), lampen, enz... doe ik regelmatig zelf en sta dus niet gauw voor verrassingen
Ja, da's inderdaad goedkoop gereden... Maar 'k vond de Scenic alles samen toch ook een vrij goedkope wagen (mede omdat ik hem voor een mooi prijsje kocht). Mijn vrouw blijft wel bij een monovolume, ze wil niets anders. Kost iets meer dan een berline van dezelfde uitvoering maar een contente vrouw is ook wat waard lol.
Voor de +/- 50 diesel firmawagens (+ kennissen) die ik ken waren dit normale tarieven (toch wel iets aan de hoge kant).
Hoe duurder de aankoopprijs, hoe duurder het onderhoud (bij alle merken)
Maar waarom koop men een diesel als je slechts 67000 km doet op 6 jaar??
Monovolumes en zeker diesels (+suv) zijn bovendien héél kostelijk aan banden, wat blijkbaar ook iedereen vergeet..
De totale aankoopprijs van mijn huidige Giulietta benzine TCT (170 pk), blijk dus na 35 jaar rijden, ruimschoots gratis te zijn....door alle uitgespaarde onderhoudskosten
heel kostelijk aan banden ?
Je doet uitschijnen alsof ieder jaar de banden op zijn. De rijstijl zal meer effect hebben op bandenslijtage dan het feit dat het een monovolume betreft.
Je zal misschien 5k km minder doen op een set dan in vergelijking met een berline, maar hoeveel procent extra kosten geeft dit op de tco?
Ik heb voor een prijsje een Golf 1600TDI van mijn werkgever kunnen kopen.
Stond vorig jaar bij aankoop op 140.000km nu bijna180.000km nog niets van problemen aan gehad.
Khoop dat dat zo gaat blijven. Ben ergens geruster met zo'n motor die veel kms rijdt dan een 1600 TDI die op 6 jaar tijd maar 60.000km heeft gereden.
groot gelijk, een auto die per dag +/- 200km rijdt, verslijt veel minder hard dan een auto die iedere dag 2x10km(woon-werk) doet, vroeger kocht ik altijd auto's met een hoge km stand op een korte periode
denk er zelfs aan om mijn v60 over te kopen als ik ze moet binnen leveren(zal 200.000km hebben op 3 jaar)
heel kostelijk aan banden ?
Je doet uitschijnen alsof ieder jaar de banden op zijn. De rijstijl zal meer effect hebben op bandenslijtage dan het feit dat het een monovolume betreft.
Je zal misschien 5k km minder doen op een set dan in vergelijking met een berline, maar hoeveel procent extra kosten geeft dit op de tco?
Het zal inderdaad niet alleen aan het hogere zwaartepunt liggen, maar enkele kennissen hebben ook deze ervaring.
Hier voldoet het wagenpark dikwijls aan volgende kenmerken:
monovolume /pseudo SUV (-5000) met manuele bak (-5000) diesel (-5000) en "sportieve" bestuurder (-5000) die niet zelf op zijn bandenspanning (-10000) let.
Resultaat, banden zijn zowat 30.000 km vlugger versleten
Zelf vervang ik mijn banden na 65000 à 70000 km als er overal nog 3 mm te meten is.
Idem voor de directie van mijn vroeger werk, klassieke benzine auto's met automaat en de technieker hielt hun bandenspanning op peil
Uitlijnen heb ik na totaal 700.000 km (Opels, nu Alfa tot heden ook OK) nog nooit hoeven doen, maar bandenspanning staat wel steeds op 0.3 boven Max.
Comfort verlies merk je alleen op een Parijs - Roubaix traject
even gecheched: na iets meer dan 60k km met de zomerbanden op de grand pic is er vooraan nog 4,5 mm en achteraan nog 5,5 mm over. Ik zou wel eens de 100k kunnen halen op een set. 2/3 snelweg en rest gemengd gewest/stad.
Ik ga sowieso volgend jaar een nieuw setje laten monteren, net voor afloop rentingcontract (extra set inbegrepen in contract).
Niet slecht voor een busje met +300 Nm en normaliter beter dan met de A4 (80k km op eerste set).
@TS, als je niet per se wil veranderen, zou ik deze houden. Als je een andere wagen aanschaft heeft die ook na een jaar al minder waarde en dat zal waarschijnlijk niet veel minder zijn dan de renault.
Welke merken hebben eigenlijk wel een echt betrouwbare dieselmotor op lange termijn?
Ik denk zelf eerder aan Mercedes, Honda, Mazda, ... maar de fransen doen het eigenlijk ook al bij al niet slecht.
de 2.0 diesel van Ford (PSA motor) haalt naar verluidt vaak 300 000 km met meestal standaardkosten van onderhoud en riem.
Ik zou hier nog even op willen verder gaan met mijn eigen situatie. Ik rij met een Mercedes Vito 2.2 CDI, BJ 2004. Momenteel hij 195k kilometers, maar ik heb er de laatste 3 jaar al serieus wat kosten aan gehad (schokdempers achter, startmotor vervangen, laatst Cardan vervangen, mechaniek om de autoruit open of toe te doen). Hij is ook aan het roesten vanonder (al 1 keer een stuk moeten laten tussenlassen). Ik ben het wat beu aan het raken, maar echt veel budget om een nieuwe te kopen heb ik niet. Mijn vraag is vooral: wat doe ik hier best mee? Verkopen (hij ziet er wel vanbuiten nog echt goed uit, heel weinig roest aan de buitenkant) of mee doorrijden (met risico van het volgende die kapot gaat). Hoe lang kan je eigenlijk nog rijden met een auto die roest langs onder? Ik veronderstel dat je niet eindeloos stukken kan gaan tussen lassen? Hij bolt wel nog altijd goed.... Laatst mee op skireis geweest zonder problemen, lange afstanden zijn (nog altijd) geen probleem.
de 2.0 diesel van Ford (PSA motor) haalt naar verluidt vaak 300 000 km met meestal standaardkosten van onderhoud en riem.
weet niet als dat die is maar heb eens studentenjobje gehad met s max en die 200000 + per jaar reden.
waren er twee met 500.000 + van 2.5 jaar oud en reden prima.
waren de standaard ford s max diesel. 1.8 geloof ik? niet helemaal zeker
Comment