Van een NL vriend kocht ik zijn bestelwagen Mercedes Vito uit 2006 over: laadruimte volledig ingericht met hondenkennels, airco-opbouw op het dak, ik ben professioneel hondentrainer, dus ideaal met de zomer in aantocht, dacht ik... Tot ik van start ging met de invoerprocedure...
Kortom ik geraak een beetje mijn weg kwijt in het kluwen en weet niet meer wat er nu wel en niet kan en bij wie ik de correcte uitleg kan krijgen en of ik me er inderdaad bij moet neerleggen dat ik niet met de auto ga kunnen rijden tot dat administratieve molen rond is gedraaid... iemand tip over hoe ik toch met de wagen kan rijden en in orde zijn?
Bedankt!
- Ik ben dinsdag naar de douane geweest, daar hebben ze mij een roze inschrijvingsformulier opgemaakt en gezegd dat ik daarmee naar de autokeuring moest
- Ik ben dan naar de autokeuring geweest: die man zei dat ik NIET eerst bij hen moest zijn voor een administratieve keuring, maar meteen een technische keuring van het voertuig moest laten doen. Echter moet er in de deur van de auto een identificatieplaatje hangen met een Belgisch nummer erop, gezien het een NL wagen is, heeft die dat niet, dus die man van de keuring zei dat hij dan sowieso afgekeurd zou worden en ik dat dus eerst bij een Mercedes dealer moest aanvragen.
- De bestelwagen stond ondertussen al bij de Mercedes garage om er een trekhaak op te monteren.
- Dus ik ben met alle papieren naar de garage gereden. Daar zeiden ze dat ze dat plaatje konden aanvragen, maar geen idee hadden hoelang dat zou duren. Bovendien dachten zij dat ik ook een gelijkvormigheidsattest nodig zou hebben om ermee naar de keuring te kunnen. De auto is van 2006 en toendertijd hadden ze in NL blijkbaar nog geen gelijkvormigheidsattesten. Maar die man van de keuring had gezegd dat ik alle papieren had die nodig waren (ik had hem het roze formulier en de NL papieren laten zien)... Nu had de garage al een ervaring gehad waarbij ze zo een gelijkvormigheidsattest moesten aanvragen en dat heeft 4 !!! maanden geduurd eer ze dat hadden. Ik heb uitgelegd dat het voor mij geen optie is om die auto 4 maanden op mijn oprit te laten staan zonder dat ik ermee mag rijden. Gezien ik hem gekocht heb om te vermijden dat onze honden in opleiding frituren in de auto in de zomer… straks is de zomer voorbij tegen dat ik ermee mag rijden.
- Dus die man van de garage heeft naar de dienst homologatie voertuigen in Brussel gebeld: die zeiden: dat klopt. Dus er is een BE identificatieplaatje nodig EN een gelijkvormigheidsattest EN een roos formulier om ermee naar de keuring te kunnen. Maar die mens zei ook dat er wel met het voertuig ondertussen mag gereden worden met het NL kenteken dat er nu op hangt. Maar dat ik er nog geen trailer mee mag trekken omdat hij niet gekeurd is met trekhaak.
- Dus ik heb mijn verzekeraar gecontacteerd met de vraag of hij mij een verzekering kan bezorgen op de NL nummerplaat: maar dat mag hij niet doen, in België mag hij enkel Belgische nummerplaten verzekeren.
Kortom ik geraak een beetje mijn weg kwijt in het kluwen en weet niet meer wat er nu wel en niet kan en bij wie ik de correcte uitleg kan krijgen en of ik me er inderdaad bij moet neerleggen dat ik niet met de auto ga kunnen rijden tot dat administratieve molen rond is gedraaid... iemand tip over hoe ik toch met de wagen kan rijden en in orde zijn?
Bedankt!
Comment