Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke kleine, zuinige auto heeft de comfortabelste zetels?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Welke kleine, zuinige auto heeft de comfortabelste zetels?

De titel zegt het al, ik ben dus op zoek naar een zuinige, compacte auto met comfortabele zetels, liefst een tweedehandse benzine.
    Voor iemand die 1m90 groot is en rugproblemen heeft.

Budget: €5000

Ik besef dat comfort en een klein budget niet meteen hand in hand gaan, maar mijn vorige Saab 9-5 was erg comfortabel en die heb ik voor €2000 kunnen kopen.
    Comfortabel was hij wel maar hij was niet meest zuinige wagen en de belastingen waren ook niet min. Ik heb ook al Suzuki en Mazda gehad, dus ik ben niet merkgebonden.
    Ik zoek vooral ook de beste kwaliteit die ik kan krijgen voor een beperkt budget.
    Iet's voor zowel stad als autosnelweg, maar als het kan ook iets waarmee je eens naar het zuiden van Frankrijk kan rijden. Jaarlijks doe ik ongeveer 20.000km, dus niet voldoende voor een Diesel.

Zelf dacht ik aan een SUV voor de hogere opstap en zithouding, maar die zijn niet zuinig, zeker de oudere modellen niet en ook niet voor mijn budget. Een Volvo lijkt me comfortabel, maar een V40 ligt niet binnen mijn budget en de oudere modellen verbruiken teveel en zijn niet compact. Misschien voor binnen enkele jaren.
    Zelf heb ik ook al Nissan Micra en Seat Ibiza getest en die zaten echt heel slecht, ik weet wel dat bij kleine wagen's er nog andere factoren meespelen en dat je hierin meer schokken krijgt dan in een grote wagen.

Nu heb ik zelf al heel wat zitten zoeken, dit is wat ik tot nu toe heb gevonden:

Honda Jazz: Eerst was ik ervan overtuigd dat dit de wagen was die ik zocht, oké niet de meest sexy auto voor een jongeman, maar verder lijkt het een zeer betrouwbare auto. Enkel las ik op meerdere sites dat Honda's zeer oncomfortabele zetels hebben. Honda Civic ziet er al iets beter uit, maar ook oncomfortabele zetels.

Verder heb ik nog research gedaan naar deze wagens: Mazda 2, Toyota Yaris, Hyundai i20, Skoda Fabia en Opel Corsa (waar ik zeer veel slechte reviews over heb gevonden).
    Maar over het zitcomfort heb ik weinig ervaringen gevonden over deze wagens.

Graag advies of ervaringen.

Comfort is de afwezigheid van pijn, last en discomfort ... een enorm subjectieve ervaring dus.

Comment

Ik ben 1m93 en mijn vriendin heeft een Yaris (1 jaar oud), die zetels zijn ok voor maximum 50km maar dan begin ik toch last te krijgen.
      Corsa is ok, hard, maar naar mijn mening wel ok (over de rest van de wagen zwijg ik).
      Skoda Fabia zijn zetels zijn ook niet slecht, idem voor de Polo en Ibiza.

Mazda en Hyundai kan ik niks over zeggen, geen ervaring mee.

Comment

Corsa oudere generatie heeft tuinstoelen als zitmeubilair.

Ik vrees dat je zult moeten gaan testen. 't is niet omdat bij de ene de stoel goed zit dat het ook geldt voor iemand anders. Lage rugpijn of hoger op?
        www.peugeotforum.be

Comment

Ik heb zelf ook nogal een zetel fetish moet ik zeggen, en het blijkt allemaal zeer persoonlijk te zijn inderdaad. Beste zetels die ik zelf tot nu toe reed, waren die in mijn Peugeot 508. Daarna komt mijn huidige Volvo. Maar in een budget Peugeot 208, zal dat wel een stuk minder zijn.

Testen is dus inderdaad de boodschap, vrees ik.

Comment

207 heb ik altijd goede stoelen gevonden
            www.peugeotforum.be

Comment

Beste zetels? S line en Comfort stoelen van Audi. Daar kon ik uren in zitten, de Seat is niet slecht maar het is nog niet dat niveau.
              Hoeft ook niet voor die prijs.

Comment

Ik ben zelf ook>1.9m.
                Het is eigenlijk simpel: hoe groter de auto hoe beter de zetels.
                Pas in auto's van het formaat van een Golf krijg je acceptabele zetels waar je een uur ok kan zitten zonder pijn.
                Voor langere afstanden, dan moet je inderdaad naar comfort of sportzetels gaan, en zit je boven je budget.

Je kan altijd eens kijken of je geen Recaro zetel kan vinden, en kan laten inbouwen in je auto, maar dat zal altijd een verschil zijn in uitzicht.

Comment

Bedankt voor de reacties allemaal!
                  Ik zie hier al 2 keer Peugeot en vandaag stelde mijn vader ook nog een 308 voor.
                  Dus ik ga me wat in de Peugeots verdiepen. Want naast een acceptabel comfortabele zetel moet de rest van de wagen ook nog betrouwbaar zijn, zelf heb ik geen ervaring mee.

Ik probeer er zoveel mogelijk te testen, maar ervaringen van anderen kan me ook al iets verder helpen, zo kan ik de lijst ook al wat inkorten.

De optie om de zetel aan te passen in hoogte en het stuur hoger en lager kunnen zetten zou misschien ook al wat helpen.
                  De zithouding en steun in de rug kan ik gedeeltelijk wel oplossen door een kussen en opgerolde handdoek, maar als ik wat goede zetels kan vinden hoef ik dit niet altijd te doen.

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  Ik vrees dat je zult moeten gaan testen. 't is niet omdat bij de ene de stoel goed zit dat het ook geldt voor iemand anders. Lage rugpijn of hoger op?
                  Lage rugpijn; geknelde zenuw(en) door 2 hernias. Dus ik moet er op letten dat er niet teveel wordt afgekneld door een slechte zetel of ik verlies het gevoel in mijn benen.

EDIT: Indien ik uiteindelijk echt niets kan vinden ga ik misschien toch kijken voor een wat oudere Volvo of zo. En dan laat ik het zuinige en compacte maar achterwegen. Zoals deze: http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/312084379?asrc=st|as
                  Maar dat zou pas zijn indien ik echt niet kan vinden in wat ik momenteel zoek.
                  Last edited by ; 17/05/2017, 00:08.

Comment

De zetels van die S40 zijn alleszins zeer goed.

Als je naar zoiets zoekt kijk je toch beter richting diesel. Er werden toen amper benzines verkocht.

Kleine goedkope wagentjes zijn niet comfortabel vrees ik.
                    Last edited by Gere; 17/05/2017, 00:26.
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                      De zetels van die S40 zijn alleszins zeer goed.

Als je naar zoiets zoekt kijk je toch beter richting diesel. Er werden toen amper benzines verkocht.

Kleine goedkope wagentjes zijn niet comfortabel vrees ik.
                      niet echt kleine auto natuurlijk :-)

Comment

vorige generatie peugeot 308 heeft heel goede zetels
                        als je eentje vindt met een wat hogere afwerking, heb je er lendensteun regeling bij
                        www.peugeotforum.be

Comment

Vorige zomer heb ik uitgebreid met een 308 gereden (meer dan 2000 km op 10 dagen).
                          Conclusie: goede, aangename en ruime wagen, met als grote nadeel: de stoelen: te korte zitting, en te smal (en laag) ter hoogte van de schouders.
                          V40, heb ik een week als vervangwagen gehad: zetels zijn een serieuze trek minder dan die in de v60. Mijn collega (kleine jongedame) sukkelt met haar rug na een whiplash, en vindt maar geen goeie zit in haar v40. De hoofdsteun buigt te veel voorover, en kan niet worden bijgesteld.
                          S/V50 of C30 ? Geen uitgebreide ervaring mee (twee x v50 een halve dag als vervangwagen gehad) maar die moeten ondertussen aan deftige prijzen te krijgen zijn. 1.6d kan je best wel zuinig rijden.
                          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

vorig model 308 of nieuw model, want het oude model heeft nog de klassieke opbouw van zetels. Maw forse bouw, goede ondersteuning. Enfin, is hetgeen mij toch is bijgebleven. Met de nieuwe is het de eerste periode wat zoeken, maar dat heb ik nu ook al gevonden hoe ik daar goed moet zitten.
                            www.peugeotforum.be

Comment

die 308 SW was nagelnieuw. Nieuw model dus.
                              Ik ben nogal groot (1m91), met een lang bovenlichaam. Niet simpel om een goede en ergonomisch verantwoorde zitpositie in een auto te vinden.
                              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Het is allemaal zeer persoonlijk. Persoonlijk merk ik dat ik niet goed kan tegen een lage zitpositie, hoe goed de stoelen ook mogen zijn.
                                Dus liever de standaardzetel van een honda jazz dan een sportzetel in een BMW 3. Simpelweg omdat je in die Jazz veel rechter zit.
                                Ik zou die dus toch eens uitproberen als ik van u was, want het is een top wagentje.
                                Mijn pa heeft een Jazz van 9 jaar oud, rijdt nog als nieuw, ruim, stuurt prettig, zuinig, grootste nadeel is de hoogtoerige motor op de snelweg, en ik kan er met mijn 1m94 prima in zitten.

Comment

Persoonlijk vind ik de zetels van een i20 hun sterkste punt. Maar ik ben geen 1m90, wel 1m80 en 90 kg. Sommigen voelen onderaan de rugleuning (thv de zitting) het frame erdoor maar ik werd dit pas gewaar na dat iemand mij erop gewezen had.

Ik zit ook graag hoog, krijg onmiddellijk last van krampen bij een lage zit.

Comment

Bedankt, ik ga eens kijken of ik een Peugeot of Honda kan testen. Compact en zuinig is nog altijd wel belangrijk, maar gezondheid gaat voorop natuurlijk.
                                    Dus indien ik echt niet kan vinden wat ik zoek zal ik misschien toch eerder voor een grotere wagen kijken, maar voorlopig zet ik mijn zoektocht naar iets compact verder.

Tips zijn dus nog steeds welkom. :-)

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                    V40, heb ik een week als vervangwagen gehad: zetels zijn een serieuze trek minder dan die in de v60.
                                    Nieuwe of oude model van de V40?
                                    Met een V850 heb ik ooit wel eens gereden, maar dat is niet meer te vergelijken met de Volvo's van vandaag.

Comment

Investeer in recaro zetels... en koop de auto die je wilt. De zetel neem je mee naar de volgende.
                                      in een auto van €5000 is de zetel meestal versleten... hoe goed hij.ook was.
                                      Last edited by ; 18/05/2017, 08:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy
                                        207 heb ik altijd goede stoelen gevonden
                                        Idd! Die van mij vroeger, Sporty Pack had zo wa sportzetels met zijdelingse steun, altijd goei zetels gevonden! En na 9 jaar alles behalve versleten! Maar Peugeot heeft over het algemeen wel goei zetels, mijn vriendin haar 2008 ook. Mijn MX-5 daarentegen... Zal daar vroeg of laat iets moeten aan doen. Veel te weinig steun in mijn onderrug.

Comment

Working...
                                        X