Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 met automaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi A3 met automaat

    Guys - en misschien wat girls...

    Zoektocht gestart om mijn Golf 1.9 TDI 90pk 2008 te vervangen, en, inmiddels is de selectie al beperkt tot "een occasie Audi A3 Sportback automaat benzine bouwjaar 2013 of hoger".

    Ik ben absoluut geen specialist, maar het lijkt me dat

    mét automaat
    - na het lezen van verscheidene reviews op internet -

    minimaal een 1.4 TFSI aangewezen is

    De vraag is nu ook nog: hoeveel PK rekening houdende met geproduceerde motoren vanaf 2013 (https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A...93present.29)?

    En, ik ben die Golf gewoon, ik kan me daar best in vinden en die is in elk geval trager dan een dergelijke Audi...


    Merci voor jullie advies.
    Last edited by ; 22/06/2017, 19:13.

  • #2
    Waarom ga je niet voor CNG ?

    Comment


    • #3
      Blijft de 1.4tfsi over met 150pk of de 1.8 met 179pk. 2.0 is ook mogelijk maar direct toch wat duurder.

      Comment


      • #4
        Packard CNG: te duur in aankoop, ook in occasie voor mijn budget.

        David67 Welke motoren overblijven: natuurlijk interessant... Maar, hetgeen me vooral interesseert is: als ik best tevreden ben over het vermogen van de Golf 1.9TDI 90PK, vraag ik me af of het inderdaad noodzakelijk is om minimaal een 1.4 TFSI te kopen of niet, en, in automaat (wel sowieso automaat wegens gezondheidsproblemen alsook gewoon het verkeer in België).

        Het lastige is dat je ze niet allemaal kan testrijden The proof of the pudding is in the eating...

        Ik kan de getallen alvast vergelijken, hoewel de vergelijking wat mank loopt tussen de Golf diesel en de Audi benzine... Deze site is ook handig: https://www.autoevolution.com/cars/v...3-19-tdi-90-hp en https://www.autoevolution.com/cars/a...fsi-6mt-105-hp .
        GOLF 1.9 TDI A3 1.2 110 A3 1.4 125 A3 1.4 250
        weight 1262 1300 1300 1310
        0-100 12.9 10.1 9.4 8.2
        power 90 HP 4000 110HP 5000 125 HP 5-6000 140 HP 5000
        torque 210 Nm @ 1800 RPM 175 Nm @ 1400-4000 RPM 201 Nm @ 1400-4000 RPM 249 Nm @ 1500-3500 RPM

        Nog 2 vraagjes:
        * de cijfers mbt het gewicht verschillen vaak van site tot site
        * is er iemand die een site kent met daarin getallen over de hernemingen, bijv. 60-100, 100-120 et cetera?
        Last edited by ; 24/06/2017, 14:37.

        Comment


        • #5
          Vermogen is voor mij ook niet zo belangrijk. Heb liever wat meer koppel wat het geval is voor de 1.4 met 150pk.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Vermogen is voor mij ook niet zo belangrijk. Heb liever wat meer koppel wat het geval is voor de 1.4 met 150pk.

            Klopt helemaal - én in verhouding met het gewicht een belangrijke factor om rijplezier/comfort/veiligheid te ervaren.

            Ken jij toevallig een goede bron waar je cijfers kan vinden over hernemingen?

            Comment


            • #7
              Ik heb hier al een paar keer een site gezien waar dergelijke informatie te vinden is en verschillende auto's met elkaar vergeleken kunnen worden. Alleen kan ik me niet het webadres herinneren.

              Comment


              • #8
                Na wat zoeken: http://www.automobile-catalog.com/ma...back/2014.html. En daar kan je dan iets lager op die pagina de optie "Compare" kiezen. Interessant en handig. Misschien was het wel die site... Maar, vette pech, ze zijn hun databank nog aan het opbouwen en mijn huidig Golfken staat er nog niet tussen
                Last edited by ; 24/06/2017, 18:42.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door fredduc Bekijk Berichten
                  CNG: te duur in aankoop, ook in occasie voor mijn budget.
                  En hoe groot is dat dan, jouw budget ?

                  Comment


                  • #10
                    Het valt te zien wat je verwacht maar op zich is een 1.2 TFSI met automaat nog best te doen. De combinatie motor en automaat doet het prima en het rijdt vlot genoeg in het dagelijks verkeer maar je moet geen duw in de rug verwachten.
                    mijn ex 316i automaat deed het in verhouding minder goed, schakelde minder snel dan de DSG en elke keer bij het opschakelen viel hij net terug in het turbogat, tenzij als je flink gas gaf of in S stand reed.
                    Het verschil in prestaties tussen de 1.2 110pk en 1.4 125pk is eigenlijk niet zo groot (zelf ondervonden en daar is ook sprake van op verschillende duitse fora zoals motor-talk.de ). Als je echt wat meer power wil, moet je voor de 150pk gaan.
                    De 1.2 is ook stiller en zuiniger dan de 1.4, een praktijkverbruik van 6 liter is makkelijk haalbaar, de 1.4 zal toch aan 6.5 a 7 zitten.
                    De 1.4 150pk heeft ook COD (cylinder on demand) wat het verbruik zou drukken, maar die durven wel eens 'brommerig' te rijden in 2 cylinder modus, zeker met automaat. Maar daar valt misschien nog wel mee te leven..
                    De 1.4 125pk is misschien nog geen slecht compromis als je vreest dat de 1.2 te licht gaat zijn.
                    Last edited by sunking; 24/06/2017, 23:39.

                    Comment


                    • #11
                      @sunking: zeer interessante commentaar. En, mijn Duits is niet zo slecht, en, ik ga zeker eens wat grasduinen op motor-talk.de. Dank voor je advies.

                      Comment


                      • #12
                        check zeker ook https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012...-met-problemen (vooral bij de oudere motoren)
                        The shark is BACK! BMW 635csi

                        BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017


                        2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                        Comment


                        • #13
                          De TSI's sinds eind 2012 (golf VII) en de huidige A3 zijn probleemloos. Ze zijn terug overgeschakeld naar een riem, die lang zou meegaan.
                          Mss is de 1.4 125pk wel een goed compromis, kan je op zich niks mee verkeerd doen, hoewel de 150pk toch wel nog wat leuker rijdt.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten

                            En hoe groot is dat dan, jouw budget ?
                            En ?

                            Comment


                            • #15
                              Het zal in elk geval een 1.4 worden. Mijn 'vaste' garagist is samen met mij op zoek naar een goed exemplaar, hoogstwaarschijnlijk via Duitsland trouwens. Altijd de moeite mijns inziens. Mijn garagist maakt er enige winst op, ikzelf betaal minder dan in België én de Duitsers houden van veel meer opties dan wij (ik herhaal mezelf).

                              Nogmaals dank voor jullie antwoorden. Leerrijk.


                              Packard CNG: interesseert me niet. Budget: dat zie ik nog wel. Ik heb een richtbudget bepaald, maar met een vork van rond de 10%. Ik wil me niet absoluut vastpinnen op "x euro's en liever minder" - dat vind ik nogal dwaas voor een dergelijke aankoop Verder heb ik nog een deel andere voorwaarden gesteld (bouwjaar, kilometers, bepaalde opties) en in die zin heb ik een realistisch idee van het budget gekregen, maar nogmaals, geen vast budget voorlopig. Ikzelf vind het budget niet het belangrijkste gegeven. Mijn voordeel is dat ik niet écht gehaast ben.
                              Last edited by ; 25/06/2017, 12:33.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door fredduc Bekijk Berichten
                                Ik heb een richtbudget bepaald, maar met een vork van rond de 10%.
                                En aangezien wij op school allemaal hebben leren rekenen met procenten, hoeveel is dan dat richtbudget? De rest tellen we dan zelf wel uit.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                  Ik heb hier al een paar keer een site gezien waar dergelijke informatie te vinden is en verschillende auto's met elkaar vergeleken kunnen worden. Alleen kan ik me niet het webadres herinneren.


                                  2021 Taycan 4S
                                  2021 Lexus UX250h

                                  Comment


                                  • #18
                                    Je kan bij VW/Audi in Kortenberg toch altijd gaan proefrijden met uw voorkeur

                                    Er zal altijd wel uw favoriete motor /Dsg beschikbaar zijn.
                                    De verpakking kan natuurlijk wel A3, Golf, Leon, of Octavia zijn

                                    Mijn testwagen Golf 1.4 150 pk DSG, schokte tijdens het parkeren.

                                    Met 1200 toeren in 7e versnelling rijden bij 60 km/u als je een helling van een brug over moet rijden, was ook nogal “brommerig”

                                    Een 1.4 tje van 150 pk geeft wel en “iets” andere rij beleving als een 1.9 blok van 90 pk, bovendien is het koppel ook al hoger (van de 1.4 uiteraard)

                                    Op www.Zeperfs.com is het moeilijk om een goede vergelijking te vinden, maar hier toch een poging

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mijn 1.0 TSI DSG rijdt ook brommerig in D stand omdat hij super vroeg opschakelt. Dat hebben op zich wel alle moderne DSG's: het toerental zo laag mogelijk houden.
                                      In S stand rijdt hij prima vind ik want ook dan schakelt hij later op, maar ook weer niet té laat, komt goed overeen met hoe ik manueel zou schakelen, en hij gaat toch ook nog in zijn hoogste versnelling op de snelweg. De ZF-8 van BMW daarentegen gaat NOOIT in zijn hoogste versnelling als je in S stand rijdt (althans toch niet diegene die ik had).
                                      Schokken bij parkeren: heb ik enkel last van als de auto hold aanstaat. Als deze uitstaat kan ik soepel manoevreren met enkel het rempedaal te gebruiken. Als de auto hold aanstaat en je geeft gas, durft hij rapper wegschieten dan je wil.
                                      Proefrit maken lijkt mij sowieso geen slecht idee! Ik was persoonlijk niet kapot van de 1.4 125pk, die is niet traag maar zeker ook niet snel.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                        als je een helling van een brug over moet rijden
                                        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                                        Comment

                                        Working...
                                        X