Hallo !
Ik ben al even aan het kijken naar de mogelijke voordelen, regels en opties voor de aankoop van een lichte vracht als particulier, maar raak er niet uit hoe het nu effectief zit.
Ik heb fora overlopen, nieuw en oud met veel contradictorische informatie en de FOD financiën site volledig gelezen (maar ook daar is het mij niet duidelijk genoeg).
Ik heb een boekhouder aangesproken, maar ook deze moest na 2 mails toegeven dat hij blijkbaar fout zat, vandaar dat ik deze oproep doe, bij voorkeur aan mensen met eigen ervaring.
(verwijzen naar een artikel, topic of FOD pagina is wel tof, maar het omgekeerde is elders ook weer te vinden, dus daarmee ben ik helaas niet veel)
Situatie zit als volgt:
Ik doe jaarlijks ongeveer 25000 km, waarvan de helft woon-werkverkeer voor mijn werk.
Ik heb momenteel reeds een wagen in bezit (dus er zit niet heel veel haast achter), maar het beestje begint wat mank te lopen dus leek het mij een goed moment de opties te overlopen.
Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe wagen (mag ook tweedehands zijn), bij voorkeur een break met wat kracht (niet overdreven).
Ik heb echter niet perse nood aan een achterbank met zitplaatsen, de twee vooraan zijn genoeg.
- Hoe zit het met de 'echte lichte vracht' vs de 'valse lichte vracht'?
Als voorbeeld een A6 of een V60 die omgebouwd zijn tot lichte vracht, worden deze door de fiscus ook erkend als lichte vracht? (hij heeft effectief +50% vd wielbasis laadruimte zonder achterbank)
Er staat op verschillende plaatsen dat een luxejeep en dergelijke niet meer als lichte vracht wordt beschouwd, is dit dan zonder of met achterbank (de 30% vs 50%?) of worden deze standaard geweigerd als fiscale lichte vracht?
- Er is te lezen dat de beroepskosten voor 100 procent aftrekbaar zijn, geldt dit ook voor woon-werkverkeer? Of zijn dit uitsluitend de verplaatsingen die van het werk uit moeten gebeuren?
De boekhouder zat op dit punt wat vast doordat het niet duidelijk gesteld wordt bij de FOD Financiën (maar er anderzijds wel staat dat bij aftrek van belastingen de 0,15 cent per km regel NIET geldt voor lichte vrachtwagens...)
Maakt de fiscus er een probleem van dat ik puur met mijn jobtitel in principe geen goederen moet vervoeren?
(voor een zelfstandige is dit namelijk ook geen vereiste bij mijn weten, een dienstverlener kan evengoed een lichte vracht ter beschikking hebben en over de fiscale voordelen beschikken)
-Gezien ik particulier ben, een werknemer in dienstverband zonder eigen zaak, geen zefstandige, verlies ik weliswaar het voordeel van mijn belasting te kunnen aftrekken, maar heb ik wel nog de andere voordelen?
* geen BIV
* lage verkeersbelasting
* beroepskosten 100 procent aftrekbaar (zie vorige vraag, woon-werkverkeer?): aankoop, verzekering, herstelling, naft zijn dan voor ongeveer 50 procent aftrekbaar gezien de helft van mijn jaarlijke kms woon-werkverkeer is?
* recht op degressieve afschrijving
* bijkomende kosten voor aankoop mogen in 1 keer worden afgeschreven (valt hieronder ook het ombouwen tot lichte vracht zelf?)
* belastbaar voordeel berekend in werkelijke waarde voertuig
-Ter bevestiging: nieuw voertuig af te schrijven op 5jaar , tweedehands voertuig op 3 jaar?
- Gaat de fiscus een probleem maken van het type wagen?
Ik snap dat alles uiteindelijk afhangt van het oordeel van de keuring (gezien de fiscus zich hierop baseert om te bepalen of het een fiscale lichte vracht is of niet), maar het gaat hier weliswaar niet om een pickup of bestelwagen à la VW caddy of Peugeot Partner.
Zit eerder in de richting Audi A6 (geen S of RS), Volvo V60 of V90, VW Golf break of passat, ...
- Bij aankoop nieuwe wagen bieden (bijna?) alle merken deze optie tot ombouw zelf aan, maar ik las dat dit bij tweedehandswagens bij sommige merken een probleem is om te homologeren als hij eerst als personenwagen was ingeschreven in België. Zijn er mensen met goede ervaringen bij garages/handelaars die dit alsnog kunnen regelen bij deze merken?
Zowel propere en correcte ombouw als het homologeren (via verkoop aan buitenland, ...)
- Voor de mensen met eigen ervaring (als particulier weliswaar): Zaten hier ergens nog verdoken kosten of addertjes in?
Ik wil mijzelf geen profiteur noemen (heb ik dikwijls zien terugkomen op dit soort topics), maar wil liefst geen nutteloos geld uitgeven weliswaar, dus als ik mij hier een aardige cent mee kan besparen, zie ik niet in waarom niet. De optie is er van de staat uit dus ik zie geen graten in het systeem correct toepassen.
Een serieuze boterham, dus alvast bedankt voor eventuele antwoorden !
Theo
Ik ben al even aan het kijken naar de mogelijke voordelen, regels en opties voor de aankoop van een lichte vracht als particulier, maar raak er niet uit hoe het nu effectief zit.
Ik heb fora overlopen, nieuw en oud met veel contradictorische informatie en de FOD financiën site volledig gelezen (maar ook daar is het mij niet duidelijk genoeg).
Ik heb een boekhouder aangesproken, maar ook deze moest na 2 mails toegeven dat hij blijkbaar fout zat, vandaar dat ik deze oproep doe, bij voorkeur aan mensen met eigen ervaring.
(verwijzen naar een artikel, topic of FOD pagina is wel tof, maar het omgekeerde is elders ook weer te vinden, dus daarmee ben ik helaas niet veel)
Situatie zit als volgt:
Ik doe jaarlijks ongeveer 25000 km, waarvan de helft woon-werkverkeer voor mijn werk.
Ik heb momenteel reeds een wagen in bezit (dus er zit niet heel veel haast achter), maar het beestje begint wat mank te lopen dus leek het mij een goed moment de opties te overlopen.
Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe wagen (mag ook tweedehands zijn), bij voorkeur een break met wat kracht (niet overdreven).
Ik heb echter niet perse nood aan een achterbank met zitplaatsen, de twee vooraan zijn genoeg.
- Hoe zit het met de 'echte lichte vracht' vs de 'valse lichte vracht'?
Als voorbeeld een A6 of een V60 die omgebouwd zijn tot lichte vracht, worden deze door de fiscus ook erkend als lichte vracht? (hij heeft effectief +50% vd wielbasis laadruimte zonder achterbank)
Er staat op verschillende plaatsen dat een luxejeep en dergelijke niet meer als lichte vracht wordt beschouwd, is dit dan zonder of met achterbank (de 30% vs 50%?) of worden deze standaard geweigerd als fiscale lichte vracht?
- Er is te lezen dat de beroepskosten voor 100 procent aftrekbaar zijn, geldt dit ook voor woon-werkverkeer? Of zijn dit uitsluitend de verplaatsingen die van het werk uit moeten gebeuren?
De boekhouder zat op dit punt wat vast doordat het niet duidelijk gesteld wordt bij de FOD Financiën (maar er anderzijds wel staat dat bij aftrek van belastingen de 0,15 cent per km regel NIET geldt voor lichte vrachtwagens...)
Maakt de fiscus er een probleem van dat ik puur met mijn jobtitel in principe geen goederen moet vervoeren?
(voor een zelfstandige is dit namelijk ook geen vereiste bij mijn weten, een dienstverlener kan evengoed een lichte vracht ter beschikking hebben en over de fiscale voordelen beschikken)
-Gezien ik particulier ben, een werknemer in dienstverband zonder eigen zaak, geen zefstandige, verlies ik weliswaar het voordeel van mijn belasting te kunnen aftrekken, maar heb ik wel nog de andere voordelen?
* geen BIV
* lage verkeersbelasting
* beroepskosten 100 procent aftrekbaar (zie vorige vraag, woon-werkverkeer?): aankoop, verzekering, herstelling, naft zijn dan voor ongeveer 50 procent aftrekbaar gezien de helft van mijn jaarlijke kms woon-werkverkeer is?
* recht op degressieve afschrijving
* bijkomende kosten voor aankoop mogen in 1 keer worden afgeschreven (valt hieronder ook het ombouwen tot lichte vracht zelf?)
* belastbaar voordeel berekend in werkelijke waarde voertuig
-Ter bevestiging: nieuw voertuig af te schrijven op 5jaar , tweedehands voertuig op 3 jaar?
- Gaat de fiscus een probleem maken van het type wagen?
Ik snap dat alles uiteindelijk afhangt van het oordeel van de keuring (gezien de fiscus zich hierop baseert om te bepalen of het een fiscale lichte vracht is of niet), maar het gaat hier weliswaar niet om een pickup of bestelwagen à la VW caddy of Peugeot Partner.
Zit eerder in de richting Audi A6 (geen S of RS), Volvo V60 of V90, VW Golf break of passat, ...
- Bij aankoop nieuwe wagen bieden (bijna?) alle merken deze optie tot ombouw zelf aan, maar ik las dat dit bij tweedehandswagens bij sommige merken een probleem is om te homologeren als hij eerst als personenwagen was ingeschreven in België. Zijn er mensen met goede ervaringen bij garages/handelaars die dit alsnog kunnen regelen bij deze merken?
Zowel propere en correcte ombouw als het homologeren (via verkoop aan buitenland, ...)
- Voor de mensen met eigen ervaring (als particulier weliswaar): Zaten hier ergens nog verdoken kosten of addertjes in?
Ik wil mijzelf geen profiteur noemen (heb ik dikwijls zien terugkomen op dit soort topics), maar wil liefst geen nutteloos geld uitgeven weliswaar, dus als ik mij hier een aardige cent mee kan besparen, zie ik niet in waarom niet. De optie is er van de staat uit dus ik zie geen graten in het systeem correct toepassen.
Een serieuze boterham, dus alvast bedankt voor eventuele antwoorden !
Theo
Comment