Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichte vracht particulier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lichte vracht particulier

    Hallo !

    Ik ben al even aan het kijken naar de mogelijke voordelen, regels en opties voor de aankoop van een lichte vracht als particulier, maar raak er niet uit hoe het nu effectief zit.
    Ik heb fora overlopen, nieuw en oud met veel contradictorische informatie en de FOD financiën site volledig gelezen (maar ook daar is het mij niet duidelijk genoeg).
    Ik heb een boekhouder aangesproken, maar ook deze moest na 2 mails toegeven dat hij blijkbaar fout zat, vandaar dat ik deze oproep doe, bij voorkeur aan mensen met eigen ervaring.
    (verwijzen naar een artikel, topic of FOD pagina is wel tof, maar het omgekeerde is elders ook weer te vinden, dus daarmee ben ik helaas niet veel)

    Situatie zit als volgt:
    Ik doe jaarlijks ongeveer 25000 km, waarvan de helft woon-werkverkeer voor mijn werk.
    Ik heb momenteel reeds een wagen in bezit (dus er zit niet heel veel haast achter), maar het beestje begint wat mank te lopen dus leek het mij een goed moment de opties te overlopen.
    Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe wagen (mag ook tweedehands zijn), bij voorkeur een break met wat kracht (niet overdreven).
    Ik heb echter niet perse nood aan een achterbank met zitplaatsen, de twee vooraan zijn genoeg.

    - Hoe zit het met de 'echte lichte vracht' vs de 'valse lichte vracht'?
    Als voorbeeld een A6 of een V60 die omgebouwd zijn tot lichte vracht, worden deze door de fiscus ook erkend als lichte vracht? (hij heeft effectief +50% vd wielbasis laadruimte zonder achterbank)
    Er staat op verschillende plaatsen dat een luxejeep en dergelijke niet meer als lichte vracht wordt beschouwd, is dit dan zonder of met achterbank (de 30% vs 50%?) of worden deze standaard geweigerd als fiscale lichte vracht?

    - Er is te lezen dat de beroepskosten voor 100 procent aftrekbaar zijn, geldt dit ook voor woon-werkverkeer? Of zijn dit uitsluitend de verplaatsingen die van het werk uit moeten gebeuren?
    De boekhouder zat op dit punt wat vast doordat het niet duidelijk gesteld wordt bij de FOD Financiën (maar er anderzijds wel staat dat bij aftrek van belastingen de 0,15 cent per km regel NIET geldt voor lichte vrachtwagens...)
    Maakt de fiscus er een probleem van dat ik puur met mijn jobtitel in principe geen goederen moet vervoeren?
    (voor een zelfstandige is dit namelijk ook geen vereiste bij mijn weten, een dienstverlener kan evengoed een lichte vracht ter beschikking hebben en over de fiscale voordelen beschikken)

    -Gezien ik particulier ben, een werknemer in dienstverband zonder eigen zaak, geen zefstandige, verlies ik weliswaar het voordeel van mijn belasting te kunnen aftrekken, maar heb ik wel nog de andere voordelen?
    * geen BIV
    * lage verkeersbelasting
    * beroepskosten 100 procent aftrekbaar (zie vorige vraag, woon-werkverkeer?): aankoop, verzekering, herstelling, naft zijn dan voor ongeveer 50 procent aftrekbaar gezien de helft van mijn jaarlijke kms woon-werkverkeer is?
    * recht op degressieve afschrijving
    * bijkomende kosten voor aankoop mogen in 1 keer worden afgeschreven (valt hieronder ook het ombouwen tot lichte vracht zelf?)
    * belastbaar voordeel berekend in werkelijke waarde voertuig

    -Ter bevestiging: nieuw voertuig af te schrijven op 5jaar , tweedehands voertuig op 3 jaar?

    - Gaat de fiscus een probleem maken van het type wagen?
    Ik snap dat alles uiteindelijk afhangt van het oordeel van de keuring (gezien de fiscus zich hierop baseert om te bepalen of het een fiscale lichte vracht is of niet), maar het gaat hier weliswaar niet om een pickup of bestelwagen à la VW caddy of Peugeot Partner.
    Zit eerder in de richting Audi A6 (geen S of RS), Volvo V60 of V90, VW Golf break of passat, ...

    - Bij aankoop nieuwe wagen bieden (bijna?) alle merken deze optie tot ombouw zelf aan, maar ik las dat dit bij tweedehandswagens bij sommige merken een probleem is om te homologeren als hij eerst als personenwagen was ingeschreven in België. Zijn er mensen met goede ervaringen bij garages/handelaars die dit alsnog kunnen regelen bij deze merken?
    Zowel propere en correcte ombouw als het homologeren (via verkoop aan buitenland, ...)

    - Voor de mensen met eigen ervaring (als particulier weliswaar): Zaten hier ergens nog verdoken kosten of addertjes in?

    Ik wil mijzelf geen profiteur noemen (heb ik dikwijls zien terugkomen op dit soort topics), maar wil liefst geen nutteloos geld uitgeven weliswaar, dus als ik mij hier een aardige cent mee kan besparen, zie ik niet in waarom niet. De optie is er van de staat uit dus ik zie geen graten in het systeem correct toepassen.

    Een serieuze boterham, dus alvast bedankt voor eventuele antwoorden !

    Theo

  • #2
    Komaan, een RS6 niet extreem, en dan als lichte vracht gaan rijden om iets te besparen....
    bij deze auto zal de fiscaliteit niet je grootste zotg zijn.

    Comment


    • #3
      Tommie1 : hij zegt toch duidelijk GEEN S of RS

      Comment


      • #4
        : ik denk dat je juist zit, dus aftrekbaar zoals een motorfiets voor beroepskosten voor woon-werk pro rato verdeling privé en werk.

        Comment


        • #5
          ALs je 25.000km doet per jaar en er is 10.000 woon werk verkeer kan je de wagen voor 40% aftrekken. (de moeite niet tov vrijstellingen en woon werkverkeer) tenzij uw auto 30+k kost.

          Stel aankoop 21.000 en afschrijven over 3j
          7.000 per jaar *40% €2800 + verzekering + diesel + keuring en vb. het zal niet veel opbrengen.

          Polo 6n 1.4

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten

            Stel aankoop 21.000 en afschrijven over 3j
            Afschrijven op 3 jaar? De fiscus zal u graag zien komen.

            Comment


            • #7
              ik heb een v60 Lichte vracht(wel als firmaslet) dus ombouw kan, ombouw is bij Mecelcar gebeurd(inclusief papierwinkel


              mijn autootjes:

              Volvo V60 D3 R-Design 2021
              Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

              Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                ALs je 25.000km doet per jaar en er is 10.000 woon werk verkeer kan je de wagen voor 40% aftrekken. (de moeite niet tov vrijstellingen en woon werkverkeer) tenzij uw auto 30+k kost.

                Stel aankoop 21.000 en afschrijven over 3j
                7.000 per jaar *40% €2800 + verzekering + diesel + keuring en vb. het zal niet veel opbrengen.
                De moeite niet?
                pak zelfs 5000 per jaar * 0,5 = 2500 aankoop (en kans zit er dik in dat beroepsdeel boven de 50 procent zal zzijjn en blijven stijgen)
                naft aan 6 liter per 100 km: 7,2€/100 km, 900 op een jaar
                Verzekering: 600 per jaar (gaat wel over een 2-3 liter diesel waarschijnlijk met wat power zoals ik zei)
                onderhoud 50 procent, pak 300 per jaar
                allemaal samen al 4300
                daarbovenop geen BIV (spaart 150 ish uit per jaar als het op 3 jaar gepakt wordt) en 300 minder op verkeersbelasting per jaar

                Met een tweedehands van 15000 euro is het al voordeliger dan de vrijstelling en het belachelijk lage woon werkverkeer dat ik krijg van mijn werkgever (en dat is standaard al belast bij ons) toch?
                Alle extra shifts gebeuren bij oproeping waarvoor ik extra kilometervergoeding krijg, maar deze wordt ook standaard belast voor uitbetaling, dus ook daar geen probleem.

                Ik weet dat er sommige mensen op neerkijken (om welke reden dan ook?), maar alles vanaf een klein voordeel is al een voordeel, en dat wil ik graag even bevestigd zien door iemand die hetzelfde doet of gedaan heeft (onder huidige wetgeving)

                Maar alvast merci voor de antwoorden !
                Last edited by ; 04/08/2017, 19:08.

                Comment


                • #9
                  Ik wou een clio rs voor trackdays en naar de ring te gaan enz.....achterbank natuurlijk niet nodig. Ik betaal nu 85euro per jaar voor 850% fun

                  Comment


                  • #10
                    Wel ik moet al €5000 kosten of meer hebben om er voordeel van te hebben...
                    vorig jaar wel een €250 belastingen uitgespaard.
                    ​​​​​​maar je kan controle krijgen na x aantal jaar dus facturen en tankbonnen jaar of 4/5 bijhouden. To k.i.s. wat je niet kan aantonen betaal je terug.
                    Polo 6n 1.4

                    Comment


                    • #11
                      Bekijk het eens anders :

                      10d km woon-werk per jaar, geen privekm's.
                      lv nieuw : 18d €

                      afschrijftermijn : 10 j ( hoewel lv dan nog bijlage niet versleten is )

                      Dit geeft een afschrijving van 1800 € per jaar.

                      Voor de fiscus kan dit als schappelijk worden beschouwd.

                      Ik weet, dit is niet realistisch maar het geeft wel een beeld van een afschrijving die in verhouding staat tot de afschrijfkosten tgv uw woon-werkkm's.

                      Wil je maar laten inzien dat uw (zeer) hoge afschrijving op jaarbasis gebaseerd is op uw hoge privekm's.

                      Dus zelfs met een correctiefactor van 0,4 is uw berekening vd afschrijving voor de fiscus, volgens mij, niet aanvaardbaar.







                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                        Bekijk het eens anders :

                        10d km woon-werk per jaar, geen privekm's.
                        lv nieuw : 18d €

                        afschrijftermijn : 10 j ( hoewel lv dan nog bijlage niet versleten is )

                        Dit geeft een afschrijving van 1800 € per jaar.

                        Voor de fiscus kan dit als schappelijk worden beschouwd.

                        Ik weet, dit is niet realistisch maar het geeft wel een beeld van een afschrijving die in verhouding staat tot de afschrijfkosten tgv uw woon-werkkm's.

                        Wil je maar laten inzien dat uw (zeer) hoge afschrijving op jaarbasis gebaseerd is op uw hoge privekm's.

                        Dus zelfs met een correctiefactor van 0,4 is uw berekening vd afschrijving voor de fiscus, volgens mij, niet aanvaardbaar.








                        De forfaitaire beroepskosten bedragen maximum 4.240 euro.
                        Dus als uw kosten pakweg €3.000 zijn kan je uw LV enkel afschrijven als de afschrijving meer is dan €3.001


                        Oorspronkelijk geplaatst door " Bekijk Berichten
                        allemaal samen al 4300
                        Je komt al bijna zeker aan €3.800 vrijstelling jij gaat hier €500 boven...besparing naar gelang uw gezin van 100 a 200.
                        En bij tax on web gaat alles automatisch maar als je een lv inbrengt gaan de lampjes wel branden als je pech hebt...dan volgt er een manuele controle.

                        EN jij wil zelf ombouwen naar LV kost ook €1500 dus met wat je uitspaart een nul operatie. Tenzij je al LV aankoopt.



                        Polo 6n 1.4

                        Comment


                        • #13
                          De besparing moet je realiseren door de biv en de verlaagde jaarlijkse verkeersbelasting.
                          je kan verder ook besparen op een tweedehandse auto doordat het leukere type motor onverkoopbaar is geworden door de veranderde belastingen.
                          zo kan je de aankoopprijs drukken.
                          wel opletten dat je de ombouw kan realiseren...

                          Voor de belastingsaangifte:
                          Van zodra je begint met afschrijvingen en onkosten te bewijzen heb je gegarandeerd controle met bijhorende herzieningen.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten



                            De forfaitaire beroepskosten bedragen maximum 4.240 euro.
                            Dus als uw kosten pakweg €3.000 zijn kan je uw LV enkel afschrijven als de afschrijving meer is dan €3.001


                            Idd.
                            Uw ingebrachte beroepskosten moeten de forfaitaire kosten overstijgen, wil je er iets aan hebben.

                            In geval van particulier zou ik er enkel aan beginnen als uw forfaitaire beroepskosten laag zijn, de aantal km's woon-werk echt hoog
                            en de prive km's in verhouding laag.
                            Best ook mee rekening houden dat een max van +/- 85% wordt gehanteerd ( verhouding woon-werk / totaal km's ).
                            Prive km's mag je rekenen op een minimum van 5d km op jaarbasis wat de fiscus zal aanhouden.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten

                              Best ook mee rekening houden dat een max van +/- 85% wordt gehanteerd ( verhouding woon-werk / totaal km's ).
                              Prive km's mag je rekenen op een minimum van 5d km op jaarbasis wat de fiscus zal aanhouden.
                              85 % Dream on... 2/3 zal er iets beter op trekken. En veel sneller dan op 5 jaar afschrijven zal meestal niet worden aanvaard.
                              Voor de meeste mensen is het niet interessant als je enkel je auto-onkosten gaat inbrengen.
                              't Zou bovendien, als het maar juist boven het forfaitaire bedrag komt, later kunnen tegenvallen bij een eventuele herziening.

                              Comment


                              • #16
                                Vandaar dat ik schreef : een max van 85 %.

                                Heb in het verleden twee tweedehandsmoto's ingebracht.
                                Voor beiden 'geschipperd' tss 81 en 84 %.
                                Heb wel de afschrijftermijn vastgelegd op resp. 4 en 5 j. ipv 3 j.

                                In geval van nieuwe lv of moto kun je een afschrijftermijn van 5 j wel vergeten.
                                Of je moet uitzonderlijk veel woon-werkkm's maken.
                                De fiscus heeft hier de neiging om de afschrijftermijn te herzien en aan te passen naar 6 tot zelfs 9 j.
                                Dan wordt het financieel plaatje al snel veel minder interessant.
                                Twee collega-motards hebben een herziening moeten slikken van 5 naar 7 j...

                                Met je laatste zin ben ik niet mee.
                                Indien je een herziening krijgt van je ingebrachte beroepskosten, dan is de fiscus nog altijd verplicht je
                                minimum de forfait toe te kennen.
                                Of ze moeten je al pakken op regelrechte fraude...
                                Last edited by taiko; 06/08/2017, 15:42.

                                Comment


                                • #17
                                  Iemand een idee waar ze dit niet al te duur doen. Uitbouw doe ik zelf, enkel vloertje erin en papierwerk heb ik nodig.

                                  Comment


                                  • #18

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik heb in 2015 een nieuwe Kangoo Express 90pk lichte vracht gekocht. Dat is een tweede wagen in het gezin.
                                      Als treinbestuurder ben ik gebonden aan mijn auto om op het werk te geraken/terug thuis te geraken.
                                      Voor woon-werk doe ik 130 km/dag, dus 30K per jaar. Ik gebruik die wagen quasi voor niks anders.

                                      Pakweg 15000€ aankoop + jaarlijkse kosten.
                                      Ik schrijf die af over 5 jaar + jaarlijkse kosten.
                                      Ik breng 80% in uit goodwil en om ambras te vermijden. 20% neem ik op mij als zogezegd privé-vervoer. Al is dat in werkelijkheid niet zo.

                                      Als ik er last mee krijg, dan zal hij rap vliegen. En langer dan 5 jaar met dezelfde wagen, daar heb ik ook geen zin in.

                                      Aanvulling:
                                      Zou ik het herdoen? Waarschijnlijk niet. Voor relatief weinig € winst moet ik elke dag mijn rit met de bestelbus doen in veel minder comfort dan een gewone wagen.
                                      Last edited by gpdude; 05/04/2018, 16:10. Reden: Aanvullen met een "Aanvulling".
                                      King of the Ludospace - currently running nr. 6

                                      2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                      2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
                                        Als treinbestuurder ben ik gebonden aan mijn auto om op het werk te geraken/terug thuis te geraken.
                                        Daarom dat veel collega's van je rondknallen met een firmawagen + tankkaart.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X