Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto op de zaak, maar niet echt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto op de zaak, maar niet echt

Hallo allen,

Ik hoop dat ik met deze topic in de juiste categorie zit.

Ik heb op dit moment een onderneming in bijberoep dat het zeer goed doet. Niet veel kosten en genoeg opbrengsten. Mijn vriendin is net afgestudeerd en heeft een wagen nodig. Dus ik dacht: we zetten die op de zaak.

Nu vroeg ik mij af hoe het daarmee zat. Voor mijn hoofdberoep heb ik reeds een bedrijfswagen. Is er een mogelijke manier waarop we een auto kunnen aanschaffen "op de zaak" en mijn vriendin ermee laten rondrijden, zonder enig gebruik binnen de zaak zelf?

Mvg

bvba of eenmanszaak ?

Comment

Dit is een eenmanszaak

Comment

Kopen van een handelaar zodat je een factuur hebt op uw eenmanszaak.. afschrijven op 5 jaar.. alle kosten binnenbrengen.. vragen aan uw boekhouder hoeveel % je die kan inbrengen op de eenmanszaak
        previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
        current : BMW 330D F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eugenius Bekijk Berichten
          Hallo allen,

Is er een mogelijke manier waarop we een auto kunnen aanschaffen "op de zaak" en mijn vriendin ermee laten rondrijden, zonder enig gebruik binnen de zaak zelf?

Mvg
          Een echte Belg!

Comment

Ik begrijp het niet... op alle auto fora beweert men dat een wagen op de zaak kopen even duur is als particulier kopen, dus waarom dan op de zaak
            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eugenius
              Dit is een eenmanszaak
              Let er wel op dat je met een eenmanszaak niet meer kosten mag hebben dan opbrengsten..

Alleszins mag je dat verlies niet aftrekken van uw andere beroepsinkomsten..

Dus tenzij je veel winst hebt met de eenmanszaak zal het weinig zin hebben een auto in te brengen.
              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
              current : BMW 330D F30

Comment

een eenmanszaak is iets anders dan een vennootschap, je mag die maar aftrekken in verhouding met het aantal dagen per week dat je hem beroepsmatig gebruikt. (bv. voltijds = 5/7 , en dan nog verminderd met de CO2, meeste wagens zitten rond de 75-90%).
                Ik zou me dat gedoe niet op de kop halen en een niet te dure wagen (qua wegenbelasting en verzekering) prive zetten.

http://ondernemingsdatabank.indicato...130201/related

Een nieuwe auto kopen ‘voor de belastingen’?

De auto die u voor uw praktijk gebruikt, is sinds vorig jaar volledig afgeschreven. Vaak wordt er beweerd dat u nu een nieuwe auto moet kopen omdat u anders meer belastingen zal moeten betalen, maar klopt dat eigenlijk wel? Waarom een nieuwe auto kopen?

U doet niets. Stel dat u geen nieuwe auto koopt en voor de rest alles hetzelfde blijft, dan heeft u dit jaar minder aftrekbare kosten dan verleden jaar, aangezien de afschrijvingen van de auto wegvallen. Minder aftrekbare kosten betekenen een hoger belastbaar inkomen en een hoger belastbaar inkomen betekent normaal gezien ook dat u meer belastingen zal betalen.

U koopt een nieuwe auto. Koopt u dit jaar een nieuwe auto, dan komen de afschrijvingen van de nieuwe auto in de plaats van de afschrijvingen van de oude als aftrekbare kosten. Waarom geen nieuwe auto kopen?

Meer geld kwijt. U kunt door een nieuwe auto te kopen of een andere investering te doen weliswaar belastingen besparen, maar u bent wel de aankoopsom van de investering kwijt. Tegen een belastingtarief van bv. 50% (in een eenmanszaak) levert een volledig afschrijfbare aankoop van bv. € 40.000 een belastingbesparing op van € 20.000, maar per saldo betaalt u dan nog altijd € 20.000.

Fiscaal niet interessant. Een auto is bovendien zowat de slechtste investering die u kunt doen om belastingen te besparen, zeker wanneer u een eenmanszaak heeft. Ten eerste, als u in uw eenmanszaak ook privé met de auto rijdt, zijn de afschrijvingen maar aftrekbaar in verhouding tot het beroepsgebruik. Ten tweede is de aftrek van beroepsmatige autokosten nog eens beperkt tot 75% (voor vennootschappen ligt de aftrekbaarheid tussen 50% en 120%, afhankelijk van de CO2 -uitstoot). Ten derde kunt u auto’s niet sneller afschrijven in het begin (zgn. degressieve afschrijvingen) en ten slotte heeft u voor een auto geen recht op de zgn. investeringsaftrek (een extra fiscale aftrek van 3,5% à 10,5%). Wat doet u nu het best?

Nieuwe auto of niet? Eigenlijk is het simpel. Een nieuwe auto moet u enkel kopen wanneer u om de een of andere reden niet langer met de oude auto wilt rijden, bv. omdat u er te veel kosten aan heeft, omdat hij om een andere reden niet (meer) voldoet of omdat u gewoon graag geregeld van auto verandert. Een nieuwe auto moet u in elk geval nooit enkel ‘voor de belastingen’ kopen.

Tip 1. Uw controleur kan het feit dat u met de afgeschreven auto blijft rijden niet aangrijpen om te eisen dat u uw latere auto’s over een langere termijn afschrijft (bv. zeven i.p.v. vijf jaar).

Tip 2. Omgekeerd kan hij de afschrijvingen van een nieuwe auto ook niet verwerpen omdat u nog wel enkele jaren met de oude verder kunt.

Andere investeringen. Wilt u toch de weggevallen afschrijvingen van de auto compenseren door te investeren, kies dan voor andere investeringen dan een auto. Het beste zijn investeringen die u enkel beroepsmatig gebruikt. Normaal gezien kunt u die nl. volledig en degressief afschrijven en geven ze (in een eenmanszaak) recht op een gespreide investeringsaftrek van 10,5% van de afschrijvingen.

Tip. Voor sommige investeringen heeft u recht op een hogere investeringsaftrek, van 13,5% (bv. energiebesparende investeringen) of 20,5% (investeringen in beveiliging).

Comment

Als je niet kan aantonen dat die auto voor de zaak gebruikt wordt is die niet aftrekbaar.
                  Bij een eenmanszaak wordt de aftrekbaarheid nog eens gecorrigeerd volgens de verhouding beroeps/prive

Je kan het altijd proberen, maar zorg dan dat je vriending bv de boekhouding doet of offertes maakt of zo.
                  En misschien omschakelen naar een bvba of zo, dan kan je haar ook een klein loon uitkeren, maar zal zij belast worden op een VAA.

Comment

Ik denk dat ze u hier wel kunnen verderhelpen

ALGEMEEN CONTACT Bel ons 02 572 57 57 (normaal tarief) Elke werkdag van 9 uur tot 17 uur. Belt u naar aanleiding van een brief die u van de FOD Financiën ontvangen hebt?

Comment

Heeft u al een wagen voor uw bijberoep ?

Comment

Working...
                      X