Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Occasie of leasing?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Occasie of leasing?

Hallo,

Sinds enige tijd ben ik op zoek naar een 'nieuwe' wagen. Het leek mij vrij vanzelfsprekend om voor een occasie te gaan, aangezien ik er niet te veel geld wil aan uitgeven. Via het werk is er mogelijkheid tot leasing, maar daarvoor kwam ik aanvankelijk niet in aanmerking (te weinig anciënniteit). Omdat het op het werk de juiste mensen ter oren was gekomen dat ik een nieuwe wagen zocht, is er een uitzondering toegestaan, omdat ik over een jaar anders toch wel kon leasen.
    Uit de lijst leasemodellen vind ik de Audi A3 sportback het aantrekkelijkst. Het zou me 200 euro per maand netto kosten, all-in behalve tankkaart (+ verlaagde eindejaarspremie etc). Verspreid over vier jaar kom ik zo uit op ongeveer 11.000 euro.
    Ik snap dat dit een heel mooie deal is voor de betreffende wagen, maar ik blijf het als jonge twintiger wel een hap uit mijn budget vinden.
    Hoewel ik meteen verkocht was, vind ik voor een prikje ook wel - voor mij - enkele erg aanlokkelijke tweedehansjes voor 3000-4000 euro. Onder meer Saab 9-3 break uit 2006 in zeer goed onderhouden conditie voor 3.200 euro en een Jaguar X-Type uit 2007 (170d km) voor 4.000. Ik rekende dat ik voor die prijzen, ervan uitgaande dat ik net als met de leasewagen 4 jaar zou rijden, ik nog voor enkele duizenden euro's onderhoudskosten mag hebben, los van verkeersbelasting en verzekering.
    Misschien belangrijk, het is mijn eerste wagen, dus heb ik weinig zicht op onderhoudskosten. Volgens vrienden van mij ben ik naïef en kom ik waarschijnlijk duurder uit met de tien jaar oude roestbak.

Wat denken jullie? No brainer of terecht dilemma?

Mijn vrouw heeft ooit diezelfde vraag gesteld en zij kon ook kiezen voor een cafetariaplan, zoals bij u. En ze heeft dat ook gedaan. Als ze ging vergelijken tussen zelf een wagen kopen of via cafetariaplan, dan zat er financieel niet veel verschil tussen tenzij ze enorm veel zou rijden, want ze heeft wel een tankkaart erbij.

Ze heeft dan uiteindelijk gekozen voor het cafetariaplan om niet ineens weer een smak geld van de rekening te halen enerzijds, en anderderzijds als ze deze pere totale rijdt, dan heeft ze direct ne nieuwe. Maar bij u gaat het over max €4000, en wij waren aan het zien voor tussen de €10000 en €13000 occasie of nieuw.

Comment

Heh, op 4 jaar duurder uitkomen dan een 10 jaar oude bak?!
      Uw vrienden zijn vrij naïef dan ja.

Voor die 11k leasekost van een A3, kun je u bijna letterlijk 3 van die Saabs kopen
      Wat ongeveer reëel is voor onderhoud voor bv die Saab, is gewoon het aankoopbedrag opzij zetten voor eventuele herstellingen / onderhoud. Kijk die gewoon héél goed na qua onderhoud, en wat er eventueel al aan gedaan is buiten regulier onderhoud (schokdempers, rubbers enz...).
      Maar no way dat je duurder uitkomt met die Saab tov de A3, tenzij je écht de grootste probleembak uit BE hebt gekocht, en dan nog.
      Komt er nog eens bij dat die Saab niet veel waarde meer zal verliezen op die 4 jaar tijd, om die daarna eventueel door te verkopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose Bekijk Berichten
        Heh, op 4 jaar duurder uitkomen dan een 10 jaar oude bak?!
        Uw vrienden zijn vrij naïef dan ja.

Voor die 11k leasekost van een A3, kun je u bijna letterlijk 3 van die Saabs kopen
        Wat ongeveer reëel is voor onderhoud voor bv die Saab, is gewoon het aankoopbedrag opzij zetten voor eventuele herstellingen / onderhoud. Kijk die gewoon héél goed na qua onderhoud, en wat er eventueel al aan gedaan is buiten regulier onderhoud (schokdempers, rubbers enz...).
        Maar no way dat je duurder uitkomt met die Saab tov de A3, tenzij je écht de grootste probleembak uit BE hebt gekocht, en dan nog.
        Komt er nog eens bij dat die Saab niet veel waarde meer zal verliezen op die 4 jaar tijd, om die daarna eventueel door te verkopen.
        Bedankt alvast voor beide antwoorden.

Ik reken als volgt, in geval van de Saab:
        3.200 + (4x400 tax) + (4x550 verzekering) = 7.000 (BIV laat ik gemakkelijkheidshalve even buiten beschouwing).
        Dan mag ik nog wel enkele keren prijs hebben qua onderhoud, maar ook niet waanzinnig veel, lijkt me. Is het mogelijk in te schatten hoe veel je per jaar uitgeeft aan onderhoud/nieuwe stukken? Eén uitschieter kan dat 'gemiddelde' natuurlijk om zeep helpen.
        In geval van de Jaguar, zit met eenzelfde rekensom aan zo'n 8.500 allicht. Dan blijft er nog maar 2.500 euro over om brokken te maken natuurlijk, weliswaar min de afschrijving bij beide.

Comment

Je vergeet dat die nieuwe ook omnium is hee.. Ik zou voor het zekerste gaan, de nieuwe dus

Comment

Nieuw.
            Wie wil er aan die voorwaarden met een oude sleur rijden.

Comment

Vraag toch gewoon of ge met een kleinere auto kunt beginnen. Ik denk dan aan bijv. een AR Mito, Citroen C3, Ford Fiesta (als ge rijplezier zoekt), Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda 2, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Suzuki Swift, Toyota Yaris of een VW Polo.

Ge ziet, een hoop plezante auto's voor een pak minder geld dan een Audi Sportback.

Als deze niet voldoen voor u zou ik toch kiezen voor een nieuwe. 200€/maand om met een nieuwe Audi te rijden is idd een no-brainer. Mensen onderschatten vaak de totale autokosten. Ik zit bijv. al aan ong. 90-120€ brandstofkosten per maand met een zuinig Seat Mi'tje.

Comment

Dat is een snelle beslissing - de nieuwe dus. kijk naar uw berekening en dan mag er al niet veel meer bijkomen.
                Je rijdt op uw gemak rond met een modern voertuig en het enige wat je moet aan denken is hem PROPER houden en tanken. Makkelijke beslissing!

Comment

Als die Saab en Jaguar diesels zijn (resp. Tid en TDci) dan zou dit wel eens vies kunnen tegenvallen met onderhoudskosten.
                  Zijn allebei op leeftijd en de Tid (Fiat motor) eet egr-kleppen en swirl flaps, Bij TDci zijn injectoren erg gevoelig, ook koppeling vliegwiel is hier een probleem.

Mijn tip, blijf van die ouwe dieselmeuk weg.
                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

En niet te vergeten dat je met een oude diesel verschillende steden al niet meer binnen moogt en dat het aantal steden waarbij dit het geval is alleen maar zal toenemen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten

Mijn tip, blijf van die ouwe dieselmeuk weg.
                      Dit verdient een quote!

Comment

Ik zou voor de nieuwe gaan : 11000/4 komt op 2750 €/jaar, dat is toch echt niet veel voor ne nieuwe auto
                        Met die oude bakken ben je nooit zeker .
                        Is de batterij nog goed, of zal die bij de eerste winterkou moeten worden vervangen ?
                        Zijn de banden , remmen , schokbrekers ........nog in goede staat ?
                        Kan beest zijn dat aan die saab van 2006 nog nooit iets is vernieuwd .
                        Trouwens is die verzekering van 550 €/jaar een realistische prijs voor een jonge twintiger ?

Comment

11000 euro voor een auto die nooit van u gaat zijn en dan nog zelf het verbruik betalen? Dat kan je toch geen mooie deal noemen?

Ik bolde met mijn oude diesel aan 400 euro per maand alles in. Wat financieel overeen zal komen met die A3. Alleen was die van mij en was mijn wagen mijn vrijheid en had ik mijn handen vrij op de arbeidsmarkt.

4 jaar is lang en leasings van de werkgever zijn nooit kadootjes. De financiële voorwaarden van mijn leasings zijn altijd een pak interessanter geweest waardoor ik ze financieel gezien niet kon weigeren, maar als het nog maar in de buurt zou komen qua kost aan een eigen wagen ging ik direct terug om.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

Comment

Die oude auto's je vrijheid... ze hebben geen waarde en als je in panne staat is de vrijheid weg. Liever betalen voor iets dat niet van mij is als beginnende werknemer. Later, na voldoende werkervaring, kan je nog zien of je betere voorwaarden kan bekomen. Is een heel mooi voorstel. Als je een nieuwe wagen zou kopen zou die inderdaad van jou zijn, maar bij het buitenrijden uit de garage ben je al heel veel kapitaal kwijt. Koop je een oude auto dan geraak je die nooit meer kwijt (zeker niet door de huidige milieukwesties) en je kapitaal is ook weg eigenlijk... Hou die centjes voor een huis later.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                              Die oude auto's je vrijheid... ze hebben geen waarde en als je in panne staat is de vrijheid weg. Liever betalen voor iets dat niet van mij is als beginnende werknemer. Later, na voldoende werkervaring, kan je nog zien of je betere voorwaarden kan bekomen. Is een heel mooi voorstel. Als je een nieuwe wagen zou kopen zou die inderdaad van jou zijn, maar bij het buitenrijden uit de garage ben je al heel veel kapitaal kwijt. Koop je een oude auto dan geraak je die nooit meer kwijt (zeker niet door de huidige milieukwesties) en je kapitaal is ook weg eigenlijk... Hou die centjes voor een huis later.
                              Vrijheid is niet eenduidig, met een oude auto heb je de vrijheid van je te verplaatsen, de vrijheid om er geen reet aandacht aan te geven, de vrijheid om hem na een jaar met zo goed als geen verlies (of als je goeie verkoper bent zelf met winst) van auto te wisselen...
                              Maar occasie wagen blijft een gok.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                11000 euro voor een auto die nooit van u gaat zijn en dan nog zelf het verbruik betalen? Dat kan je toch geen mooie deal noemen?

Ik bolde met mijn oude diesel aan 400 euro per maand alles in. Wat financieel overeen zal komen met die A3. Alleen was die van mij en was mijn wagen mijn vrijheid en had ik mijn handen vrij op de arbeidsmarkt.

4 jaar is lang en leasings van de werkgever zijn nooit kadootjes. De financiële voorwaarden van mijn leasings zijn altijd een pak interessanter geweest waardoor ik ze financieel gezien niet kon weigeren, maar als het nog maar in de buurt zou komen qua kost aan een eigen wagen ging ik direct terug om.

verschil is wel als beginnende op de arbeidsmarkt dat als je zelf een auto koopt en je valt zonder werk, dat je kosten van de auto blijven doorlopen, als het een leasing is, dan kan je met de glimlach je auto afgeven en met het geld dat nog op je spaarboek staat (omdat je geen auto gekocht hebt)een goedkoop autootje kopen om een periode te overbruggen mocht het nodig zijn
                                mocht ts al een 10 tal jaar er werken zou ik het ook niet doen, als beginnend werknemer wel
                                mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Je verzekering als jonge gast zal ook wel niet minnekes zijn.
                                  In een lease zit er een omnium in. Ook een pak gemoedsrust.
                                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken

verschil is wel als beginnende op de arbeidsmarkt dat als je zelf een auto koopt en je valt zonder werk, dat je kosten van de auto blijven doorlopen, als het een leasing is, dan kan je met de glimlach je auto afgeven en met het geld dat nog op je spaarboek staat (omdat je geen auto gekocht hebt)een goedkoop autootje kopen om een periode te overbruggen mocht het nodig zijn
                                    mocht ts al een 10 tal jaar er werken zou ik het ook niet doen, als beginnend werknemer wel
                                    Als je zonder werk valt en je moet de arbeidsmarkt op zonder eigen vervoer kan je probleem nog groter zijn.

Ik rij al meer dan 15 jaar met de auto en ik heb nog nooit in panne gestaan. Ook niet met die die ik kocht voor 1 maandloon.

Een job opgeven waar een lease aan vasthangt is moeilijker en dat weten werkgevers.

'16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                      Als je zonder werk valt en je moet de arbeidsmarkt op zonder eigen vervoer kan je probleem nog groter zijn.

Ik rij al meer dan 15 jaar met de auto en ik heb nog nooit in panne gestaan. Ook niet met die die ik kocht voor 1 maandloon.

Een job opgeven waar een lease aan vasthangt is moeilijker en dat weten werkgevers.

hij heeft dan toch nog het geld dat hij nu wil uitgeven aan een auto? op een week heb je een auto voor de deur als het moet...
                                      mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                      Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten

hij heeft dan toch nog het geld dat hij nu wil uitgeven aan een auto? op een week heb je een auto voor de deur als het moet...
                                        Zo is dat. En als je zonder werk zit kan je lekker lang aanschuiven bij de DIV

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Working...
                                        X