Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Renault Espace - winterbanden of all season banden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Renault Espace - winterbanden of all season banden?

    Dag allen


    Sinds een klein jaar rijden we met een Renault Espace V (laatste model). Hierop lagen bij de aankoop gewone zomerbanden, op 19" velgen. Het betreft deze velgen:





    De banden die hierop lagen komen aan het einde van hun leven. De voorste moeten asap vervangen worden, de achterste hebben nog een 3-tal millimeter.

    Met de winter die eraan komt ben ik aan het bekijken of ik een set winterbanden op velg kan kopen. Dan kom ik met die set de winter door, en kan ik bij het begin van de zomer volgend jaar de twee voorste banden vernieuwen. Gezien het type auto wil ik echter de originele velgen, en dan in een 19" of 20" versie. Dat zijn dus twee modellen, namelijk de Renault Kubera's van 20 " en de Renault Quartz van 19":


    Quartz 19"



    20" Kubera


    Gezien het type velgen en de kleine tweedehandsmarkt, komen we op een nieuwprijs van 970 euro voor de 19" Quartz en 1230 euro voor de 20" Kebura. Hierbij moeten dan nog (nieuwe) winterbanden gerekend worden. Dat is een (zeer) grote investering voor een winterkit.

    Een andere optie is om de huidige banden alle vier te laten vervangen door nieuwe all season banden. In dat geval heb ik alleen de kosten van de banden en de eenmalige wissel. Maar zijn all season banden aan te raden voor dit type wagen? Wat mag ik daarvan verwachten? Wat zijn de nadelen hiervan?

    Een derde optie is om de nieuwe winterbanden en de bestaande zomerbanden elke keer te laten wisselen op dezelfde (bestaande) velgen. Daar ben ik echter niet echt fan van (gezien de wederkerende kost, en de kans dat er dingen niet goed gemonteerd worden). Een kit (banden op andere velgen) vervang ik zelf.

    Graag jullie mening.
    Last edited by Spirou_; 20/10/2017, 20:50.

  • #2
    Hangt er toch vanaf wat je zelf wil...
    Als je geen 25000 km per jaar doet zou ik all season nemen, anders worden je banden te oud voor je ze verslijt, en dan hebben winterbanden geen zin.

    Comment


    • #3
      Dat is inderdaad een belangrijk gegeven. We doen een 25.000 km per jaar.

      Comment


      • #4
        een allseasonband is altijd een compromis, is in de zomer geen goede zomerband en in de winter geen goede winterband.. wil je puur voor veiligheid voor jou en je gezin gaan, ga dan voor zomer/winter, en eigenlijk als je zo veel kilometers per jaar doet, zou ik zelfs al niet meer twijfelen...Als je de auto méér dan 4 of 5 jaar houdt, zou ik zeker de extra set velgen bijkopen... Wat ik trouwens steeds raar vind : mensen kopen een auto van 40.000 euro en vinden dan plots een extra set velgen van 900 euro "te duur".... om dat op te lossen, er zijn toch massa's alternatieven bij een goede bandenspecialist, waarom persé die Renault-velgen nemen ? Maar da's ook iets typisch, die 19 of 20 duimers zitten als "pakket" in de deal van de nieuwe auto, de eerste keer dat men dan velgen of banden koopt verschiet je toch altijd van de prijzen....

        Comment


        • #5
          Dikkejos, €970 voor 4 lichtmetalen 19" is toch niet overdreven? Dat is nauwelijks meer dan wat er gevraagd wordt voor velgen van één of ander b-merk op bekende bandensites.
          Last edited by Maurice P.P.; 21/10/2017, 11:17.

          Comment


          • #6
            970€ is zelfs een goede prijs voor 19" velgen. Ik zou aparte velgen nemen met winterbanden. 4 seizoensbanden zijn altijd een compromis en bij het wisselen van banden op 1 set velgen loopt ge het risico op schade van de velgen.

            Comment


            • #7
              De auto heeft ons zeker geen 40 000 euro gekost hoor :-) In het verleden rekende ik op een budget van 2 a 2,5 % voor een tweedehands winterkit. Nu rekende ik op een 3,5 % van de waarde, maar als ik nieuwe velgen en nieuwe banden optel kom ik inderdaad aan een 1800 euro. Daar komt dan nog 350 euro bij begin volgend jaar als ik twee nieuwe zomerbanden moet kopen. Zomer 2019 moet ik dan de andere twee vervangen voor 350 euro. Totaalprijs is dan 2500 euro, voor laat ons zeggen 120 000 km (2 x 60 000 km).

              Als ik de bestaande velgen behou en all seasons leg kom ik op 1400 euro voor 120 000 km (2 x 4 banden).

              Voordelen van winterkit en zomerkit: eventueel kan ik de nieuwe velgen als zomerkit gebruiken, aangezien de bestaande velgen borduurschade hebben. Daarnaast onthou ik dat het toch veiliger blijft om aparte winter en zomerbanden te hebben. Prijsverschil op de banden is er niet, maar door aankoop velgen komt deze optie op een meerprijs van 1000 euro.

              Voordelen all seasons banden: 1000 euro goedkoper, en geen wissels meer te doen (hoewel dat niet het grote probleem is). Maar het blijft onveiliger.

              Gezien deze wagen onze gezinswagen is ben ik geneigd naar de eerste optie. Dit ondanks dat er in de toekomst misschien minder mee gereden zal worden (ik schat toch minimaal 15000 km per jaar te blijven rijden).

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
                Dikkejos, €970 voor 4 lichtmetalen 19" is toch niet overdreven? Dat is nauwelijks meer dan wat er gevraagd wordt voor velgen van één of ander b-merk op bekende bandensites.
                overdreven is het niet, maar TS vond dit toch een "grote investering" vandaar mijn voorstel om te kijken voor andere velgen dan de originele Renault velgen, 19 duim moet je rond de 750/800 zeker kunnen vinden.... Als budget een issue is, waaorm dan niet naar 18 duim winterkit gaan ? ziet er nog altijd niet echt slecht uit onder een Espace, en banden én velgen zijn een stuk goedkoper, daar valt zeker ook een paar 100 euro te besparen....

                Comment


                • #9
                  Budget is niet meteen een issue. De 18 inch velgen van Renault vind ik spuuglelijk. Ik zou graag merkvelgen hebben omdat ik in dit geval vind dat de velgen mee de uitstraling/look van de wagen bepalen.

                  Ik ga volgende week even langs de garage, kijken welke kits ze bij Renault in de aanbieding hebben voor de Espace. Via internet vind ik alleen een kit op stalen velg, en een kit met de 18” banden (zowel velg als band zijn daar niet mijn goesting).

                  Comment


                  • #10
                    Besparen op banden is een slecht idee.
                    Op en af de velg trekken is
                    - 2 x jaar 50 a 100 euro voor de wissel
                    - kans op beschadiging aan je velgen
                    - niet echt gezond voor de band (1 tot 2 keer gaat nog, maar meer is niet aan te raden

                    Velg- en bandenset is de gemakkelijkste en veiligste oplossing, maar qua aankoop wel de duurste. Je moet ook plaats hebben om die vier wielen te stockeren op een goede manier, zodat je band er niet van afziet (bandenboom, of hangend aan de muur, niet te warm en liefst niet aan UV-licht blootgesteld)0
                    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb op de Megane all seasons liggen en heb daar nog altijd geen spijt van.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                      Comment


                      • #12
                        Bel eens met Renault Valckenier in Aalst. Ik denk dat zij kits hebben op ori velg aan goeie prijzen.

                        Comment


                        • #13

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                            Je moet ook plaats hebben om die vier wielen te stockeren op een goede manier, zodat je band er niet van afziet (bandenboom, of hangend aan de muur, niet te warm en liefst niet aan UV-licht blootgesteld)0
                            Doe je de wissel zelf dan komt daar nog een (lichtgewicht) rolkrik bij (liefst voorzien van rubberen blok), momentsleutel, dop (event. met nylon) al dan niet met verlengstuk, wringijzer en een pot montagepasta ("wit vet") ... adapter 1/2" -> hex is ook een handig tooltje.

                            Misschien ligt er binnen een 8-tal weken wel één en ander onder de kerstboom ...

                            Comment


                            • #15
                              Jij hebt zin in andere velgen, daar heb je geen goedkeuring van het forum voor nodig, koop die als je de centen hebt.
                              Als je maar 20.000 km per jaar rijdt, dan zullen je winterbanden ca 6 jaar oud zijn tegen dat ze versleten zijn. Die zijn dan zelfs in de zomer slechter dan een stel goede banden.

                              Koop een set super velgen, en leg er ineens all season op, je zal continu met betere banden rijden dan met te wisselen.

                              Comment


                              • #16
                                Groot gelijk, koop die gewoon... Maar 60.000 km met banden lijkt me wel veel op een Espace. Op onze Espaces van de vorige generatie was dit ongeveer 30.000 km voor de voorbanden.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Packard

                                  Doe je de wissel zelf dan komt daar nog een (lichtgewicht) rolkrik bij (liefst voorzien van rubberen blok), momentsleutel, dop (event. met nylon) al dan niet met verlengstuk, wringijzer en een pot montagepasta ("wit vet") ... adapter 1/2" -> hex is ook een handig tooltje.

                                  Misschien ligt er binnen een 8-tal weken wel één en ander onder de kerstboom ...
                                  Ik doe het met een krikske van bij de Lidl, en een gewone grote dopsleutel. Momentsleutel, wringijzer (wat is dat?),... heb ik allemaal niet.
                                  Er moet ook ‘maar’ een Mini’tje omhoog gestoken worden.
                                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                  Comment


                                  • #18
                                    Momentsleutel wordt wel aangeraden. Zie dat ze het nu ook in de bandencentrales gebruiken. Vroeger werden de vijzen keihard vast geschoten, maar dit zou niet zo goed zijn.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten

                                      Ik doe het met een krikske van bij de Lidl, en een gewone grote dopsleutel. Momentsleutel, wringijzer (wat is dat?),... heb ik allemaal niet.
                                      Er moet ook ‘maar’ een Mini’tje omhoog gestoken worden.
                                      Hier ook, goedkoop krikje van Carpoint, het doet zijn job. Momentsleutel heb ik wel. Maar echt noodzakelijk is dat ook weer niet. Zoals met alle bouten geldt ook voor wielbouten, vast = vast. Ne keer uwe voet op de sleutel zetten en die staan vast genoeg. Na een paar dagen/km's al uw bouten nog eens nalopen en klaar.
                                      2012 Abarth 500 'esseesse'

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                        Jij hebt zin in andere velgen, daar heb je geen goedkeuring van het forum voor nodig, koop die als je de centen hebt.
                                        Als je maar 20.000 km per jaar rijdt, dan zullen je winterbanden ca 6 jaar oud zijn tegen dat ze versleten zijn. Die zijn dan zelfs in de zomer slechter dan een stel goede banden.

                                        Koop een set super velgen, en leg er ineens all season op, je zal continu met betere banden rijden dan met te wisselen.
                                        Echt wel fout m.i. , all seaon, continu met betere banden rijden dan met wisselen ??? Je rijdt altijd met slechtere banden bedoel je...onveiliger dan echte zomerbanden in de zomer, onveiliger dan echte winterbanden in de winter.... Zeker als je weet dat met een Espace de banden op 30 à 35.000 km uw banden versleten zijn, dus langer dan 3 jaar ga je toch niet rijden op een winterset...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X