Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe wagen in Nederland en importeren naar België

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuwe wagen in Nederland en importeren naar België

    Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe wagen. Nu zag ik dat de netto aankoopprijzen in Nederland soms veel lager liggen dan in BE. Vermoedelijk door de BPM bijtelling in Nederland.
    Stel dat ik (Belg zijnde) een nieuwe wagen in Nederland zou kopen bij merkgarage en deze in België wil importeren dan;
    1. Moet ik geen nederlandse btw (19% of 21%?) betalen, maar wel in BE 21% BTW betalen bij invoer. Gaat deze 21% Belgische BTW over de nettoprijs of over de nettoprijs + nederlandse BPM? Ik vermoed enkel over de nettoprijs?
    2. Wat met de nederlandse BPM? Die is in principe (zelfs voor een nieuwe wagen) terug te vorderen (of gedeeltelijk, rest BPM, dus min 8% voor 0 tot 30 dagen oud) door de eigenaar die de BPM heeft betaald (dus de garage of importeur?) bij export naar andere EU land. Nu is natuurlijk de vraag wat de nederlandse verkoper met die BPM gaat doen die hij na officiële inschrijving bij DIV in België kan recupereren. Mij deze dadelijk in mindering brengen bij aankoop onder voorwaarde dat ik een kopie van officiële inschrijving overmaakt?
    Misschien wil/mag een nederlandse merkgarage geen wagens verkopen aan een Belg, maar dit moet volgens EU regels wel kunnen?

    Ja, de optie om een tweedehands (+ 6 maand, +6000 km) aan te kopen van particulier in buitenland ken ik ook maar het gaat hier over een nieuwe wagen.
    Last edited by ; 30/10/2017, 20:10.

  • #2
    Ik kan je niet verder helpen, maar vind het wel een hele goede vraag. Heb me dat ook al een paar afgevraagd hoe dit zit!

    Comment


    • #3
      Heel hard om SPITSMUIZEKE, roepen, die zal je wel kunnen helpen.
      Mogelijks kan hij je nog een veel betere koop voorstellen in een of ander vreemd land.

      Comment


      • #4
        Kan je niet eens net over de grens een garage binnen stappen en vragen hoe het ineen zit ? Die zullen dat toch weten ? En schrijf je ervaringen zeker hier neer... zo kunnen we ook voordeel doen (als het interessant is).

        Comment


        • #5
          Ik denk wel dat je een wagen kan kopen bij een nederlandse dealer. Volgens mij heeft hier op het forum zijn golf GTE in Nederland gekocht. Het verbaast mij wel dat er een groot prijsverschil zou zijn. Misschien enkel bij wagens met een hoge CO2 die door de hoge BPM (CO2 gerelateerd) anders onverkoopbaar zouden worden in NL?
          Ik heb al wel gezien, dat bij de zuinige modellen, de netto prijs soms hoger ligt dan in Belgie, voor de klant blijft het namelijk relatief interessant en het BPM voordeel wordt door de invoerder in zijn zak gestoken.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Kan je niet eens net over de grens een garage binnen stappen en vragen hoe het ineen zit ? Die zullen dat toch weten ? En schrijf je ervaringen zeker hier neer... zo kunnen we ook voordeel doen (als het interessant is).
            Ik was eerst van plan even over de grens bij een nederlandse dealer binnen te stappen maar toen dacht ik om het gewoon hier even te vragen
            Misschien morgen eens de grens over wippen, 1 november kennen ze daar toch niet...

            Comment


            • #7
              Ah ja, da's ook waar en is een leuk uitstapje

              Comment


              • #8
                garage kan de auto factureren bpm vrij zolang er geen kenteken is aangevraagd voor die auto(dus als je eentje besteld of eentje uit stock neemt die nog niet voorzien is van kenteken), de btw betaal je ginder als particulier(vrij verkeer van goederen) als zelfstandige moet je de btw in België betalen bij invoer
                mijn autootjes:

                Volvo V60 D3 R-Design 2021
                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                  ..... de btw betaal je ginder als particulier(vrij verkeer van goederen) als zelfstandige moet je de btw in België betalen bij invoer
                  Ik dacht van niet. Een wagen kopen in andere EU land is een uitzondering op de regel. De btw van nieuwe wagen betaal je zowel als particulier of zelfstandige in land waar ik invoer, dus in België.
                  Mocht je bpm vrij kopen dan ziet het er goed uit....
                  Meer info hier:

                  Comment


                  • #10
                    Nog een handige link voor btw bij auto's;

                    Lees hier waar u btw moet betalen als u in een ander EU-land een auto koopt/verkoopt: waar u woont of waar u de auto koopt/verkoopt

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                      Ah ja, da's ook waar en is een leuk uitstapje
                      IPV de grens over te wippen.............
                      Wippen over de grens lijkt me leuker
                      Z4 M40i

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door camaro 68 rs Bekijk Berichten

                        IPV de grens over te wippen.............
                        Wippen over de grens lijkt me leuker
                        Ja...'k zou ook voor het tweede kiezen lol

                        Comment


                        • #13
                          Deze voormiddag dan maar eens de grens "overgestoken" ( voordat jullie weer met opmerkingen komen ) en de wagen die ik op het oog heb verkopen ze aan buitenlander zonder btw en zonder bpm. Dat maakt dat de netto prijs van de wagen die op het oog heb ipv 23.600 maar 18.300 euro is. Btw, biv en rijtaks wel nog in Belgie te voldoen. Er zijn wel nog afleverkosten zoals voltanken, lakbescherming, ... Best wel een zeer groot verschil. Ik snap niet dat er niet meer nieuwe wagens vanuit nl worden ingevoerd. Als je in duitsland tweedehands koopt is het misschien ook goed te doen, vooral omdat de btw wegvalt maar die kan ik toch gedeeltelijk recuperen en dan heb je geen echte nieuwe wagen. Of zit er nog een addertje onder het gras?

                          Comment


                          • #14
                            Wacht tot als ge iets voorhebt dat binnen de garantie moet opgelost worden
                            Natuurlijk moeten dealers in BE dat ook gewoon oplossen, maar in de praktijk is dat altijd wel anders...

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Prancing Moose
                              Wacht tot als ge iets voorhebt dat binnen de garantie moet opgelost worden
                              Natuurlijk moeten dealers in BE dat ook gewoon oplossen, maar in de praktijk is dat altijd wel anders...
                              Valt mee hoor,ze kunnen er ook niet vanonder dat het Europees vastgelegd is.

                              Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

                              Comment


                              • #16
                                Ja, garantie ben ik ook aan het bekijken. Bij garantievoorwaarden staat dat deze in gans europa geldig is. Zoals Prancing Moose hierboven al aangeeft kan je wel recht hebben op iets maar je moet het nog krijgen... Anderzijds de nldse garage is maar 20 min van mijn woonplaats dus kan ik ook daar onderhoud laten doen. Wel zien dat ik de cov papieren meekrijg maar op website van merk staat dat deze afgeleverd kan worden als de auto naar buitenland gaat, wat dus ook de bedoeling is. Ik ga de kleine lettertjes nog eens goed doornemen. Ik moet ook niet dadelijk beslissen voor een nieuwe wagen omdat ik momenteel nog vervoer genoeg heb maar einde van jaar lijkt mij een goed moment voor bestelling. Weet niet of ze daar in nl ook met korting werken of wat accessoires kunnen bijdoen maar dat gaan we dan wel onderhandelen mocht het zover zijn. Mijn oude belgische wagen wilden ze niet overnemen maar daar ga ik niet de hoofdvogel meer mee vangen, is toch voor export.
                                Last edited by ; 03/11/2017, 00:38.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                  Valt mee hoor,ze kunnen er ook niet vanonder dat het Europees vastgelegd is.

                                  Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
                                  Nee 'k weet het, maar er zijn maar weinig dealers die er happig op zijn om bij hen te komen voor iets waar ze niet aan verdienen, terwijl je de wagen niet bij hen gekocht heb. Er zijn natuurlijk dealers die de uitzondering zijn, en dat als kans zien om de klant bij hen op onderhoud te laten komen, maar die zijn ook maar hééél dun gezaaid.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Als een dealer iets in garantie doet, dan wordt die daarvoor vergoed (werkuren en onderdelen)
                                    Voor niks gaat de zon op, en door hun dealercontract zijn ze verplicht dit werk te doen aan die afgesproken tarieven.
                                    Of ze daar veel winst op boeken is een andere zaak, maar voor niks moeten ze het niet doen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Snelle Eddy Bekijk Berichten
                                      Dat maakt dat de netto prijs van de wagen die op het oog heb ipv 23.600 maar 18.300 euro is.
                                      Best wel een groot verschil! welke wagen is het?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kia Sportage 1.6 T-GDi dynamic line in NL komt ongeveer overeen met 1.6 T-GDi fusion in BE. Ik vind dat de verschillende lines/packs en accessoires beter zijn in NL. De 1.6 zonder turbo lijkt wat sloom en heb weinig zin om de motor hoog in de toeren te jagen. Deze motor is ook al een oud blok, de 1.6 turbo is relatief recent. Eigenlijk zou er een recent 1.2 of 1.4 turbo blokje in moeten zoals hyundai nu heeft. Heb vroeger een v70 2.5 lpt lagedruk turbo gehad, dat reed geweldig met groot gelijkmatig koppel, beetje meer gelijk turbo diesel blokjes, vandaar dat ik liever de 1.6 turbo zou nemen. De huidige v70 hier is een 2.3 T5 hogedruk turbo op lpi. Fantastische 5 cilinder maar je moet steeds hoog in de toeren gaan en deze heeft zijn best al gedaan en mag nu op rust. Een lagedruk turbo zal veel rustiger en fijner rijden..... Mja ligt ook aan de bestuurder die een dagje ouder is geworden
                                        Last edited by ; 03/11/2017, 21:55.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X