Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe wagen. Nu zag ik dat de netto aankoopprijzen in Nederland soms veel lager liggen dan in BE. Vermoedelijk door de BPM bijtelling in Nederland.
Stel dat ik (Belg zijnde) een nieuwe wagen in Nederland zou kopen bij merkgarage en deze in België wil importeren dan;
1. Moet ik geen nederlandse btw (19% of 21%?) betalen, maar wel in BE 21% BTW betalen bij invoer. Gaat deze 21% Belgische BTW over de nettoprijs of over de nettoprijs + nederlandse BPM? Ik vermoed enkel over de nettoprijs?
2. Wat met de nederlandse BPM? Die is in principe (zelfs voor een nieuwe wagen) terug te vorderen (of gedeeltelijk, rest BPM, dus min 8% voor 0 tot 30 dagen oud) door de eigenaar die de BPM heeft betaald (dus de garage of importeur?) bij export naar andere EU land. Nu is natuurlijk de vraag wat de nederlandse verkoper met die BPM gaat doen die hij na officiële inschrijving bij DIV in België kan recupereren. Mij deze dadelijk in mindering brengen bij aankoop onder voorwaarde dat ik een kopie van officiële inschrijving overmaakt?
Misschien wil/mag een nederlandse merkgarage geen wagens verkopen aan een Belg, maar dit moet volgens EU regels wel kunnen?
Ja, de optie om een tweedehands (+ 6 maand, +6000 km) aan te kopen van particulier in buitenland ken ik ook maar het gaat hier over een nieuwe wagen.
Stel dat ik (Belg zijnde) een nieuwe wagen in Nederland zou kopen bij merkgarage en deze in België wil importeren dan;
1. Moet ik geen nederlandse btw (19% of 21%?) betalen, maar wel in BE 21% BTW betalen bij invoer. Gaat deze 21% Belgische BTW over de nettoprijs of over de nettoprijs + nederlandse BPM? Ik vermoed enkel over de nettoprijs?
2. Wat met de nederlandse BPM? Die is in principe (zelfs voor een nieuwe wagen) terug te vorderen (of gedeeltelijk, rest BPM, dus min 8% voor 0 tot 30 dagen oud) door de eigenaar die de BPM heeft betaald (dus de garage of importeur?) bij export naar andere EU land. Nu is natuurlijk de vraag wat de nederlandse verkoper met die BPM gaat doen die hij na officiële inschrijving bij DIV in België kan recupereren. Mij deze dadelijk in mindering brengen bij aankoop onder voorwaarde dat ik een kopie van officiële inschrijving overmaakt?
Misschien wil/mag een nederlandse merkgarage geen wagens verkopen aan een Belg, maar dit moet volgens EU regels wel kunnen?
Ja, de optie om een tweedehands (+ 6 maand, +6000 km) aan te kopen van particulier in buitenland ken ik ook maar het gaat hier over een nieuwe wagen.
Comment