Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandenmaat afwijkend t.o.v. COC toegelaten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bandenmaat afwijkend t.o.v. COC toegelaten?

Beste forumleden,

In februari zouden wij graag naar Oostenrijk trekken met een Volvo S60 (2013). We hebben hier thuis een Ford Focus mk2 (2006) met winterbanden. Ik vernam dat deze velgen normaal zonder problemen op de S60 zouden passen. Echter staat op het COC van de Volvo de maten 205/60 R16 en 215/55 R16. De banden van de Focus zijn 205/55 R16. Snelheidsklasse is H, COC van Volvo geeft minimaal V aan.
    Ik neem dus aan dat het niet toegelaten is deze set op de Volvo te installeren (volgens keuringsnormen)?
    Als de lastindex wel voldoet en ik onder de maximale snelheidsklasse blijf, is er technisch toch geen probleem buiten dat de kilometerteller afwijkt? M.a.w. dat de banden veilig zijn? Zijn er gevolgen als ik word tegengehouden door de Duitse of Oostenrijkse politie?

Alvast bedankt!
    Last edited by Crockyy; 15/11/2017, 02:25.

Voor winterbanden mag de snelheidscode lager zijn, als je dit aangeeft met een klever op je snelheidsmeter.
    Diameter mag -2% tot + 1.5% zijn van de waarde.
    Hier kan je dat omrekenen:
    https://www.gbshop.nl/content/inform...berekening.htm
    Z4 M40i

Comment

Bedankt voor de info.
      Een verschil van 5 in hoogte geeft een verschil van 3,14%, te groot dus. Echter dienen de banden enkel om veilig van en naar Oostenrijk te rijden. Op gebied van veiligheid lijkt er mij geen probleem? Maar wat als ik word staande gehouden door de politie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crockyy Bekijk Berichten
        Bedankt voor de info.
        Een verschil van 5 in hoogte geeft een verschil van 3,14%, te groot dus. Echter dienen de banden enkel om veilig van en naar Oostenrijk te rijden. Op gebied van veiligheid lijkt er mij geen probleem? Maar wat als ik word staande gehouden door de politie?
        Gebaar je u van kromme haas. Bandenmaat staat niet in de papieren in Belgie. (bij mij toch niet)
        Polo 6n 1.4

Comment

Nog een vraag, als de velgen 6,0J zijn maar op het COC van de Volvo 7,0J staat, gaat dit dan passen? Ik neem aan dat enkel de ET-waarde en diameter van de velg belangrijk is om de remklauw niet te raken?
          Last edited by Crockyy; 15/11/2017, 22:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crockyy Bekijk Berichten
            Nog een vraag, als de velgen 6,0J zijn maar op het COC van de Volvo 7,0J staat, gaat dit dan passen? Ik neem aan dat enkel de ET-waarde en diameter van de velg belangrijk is om de remklauw niet te raken?
            et waarde is ook afhankelijk van de breedte van de velg, dus met bvb dezelfde et waarde maar smallere velgen kan de klauw de velg raken...
            mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Als je twijfelt: monteer ze en ga proefrijden, zo ben je zeker.

Een paar millimeter afwijkende ET-waarde mag normaliter geen problemen opleveren.

Comment

ET Is dat niet...?

Comment

Die had vrij snel een hoge waarde ...

Comment

Working...
                  X