Hoi mensen. Wij zijn hier met drie thuis, en da's zonder de huisdieren mee gerekend. ;-)
We gaan graag met de wagen op reis, en dat zijn dan ook meestal roadtrips van twee tot vier weken. Een aantal daarvan (Noorwegen, Bosnië en Montenegro, Corsica) hebben we met een Viano Marco Polo gedaan die we gedurende drie jaar gehad hebben. Best wel handig zo'n wagen, zeker als het vort slecht weer is. We denken even met medelijden aan de zeiknatte fietsers die midden in een storm hun tentje naast ons aan het opzetten waren terwijl wij lekker aan het koken waren in ons droge huisje op wielen. Maar ook behoorlijk frustrerend als je merkt dat je rechtsomkeer moet maken op bergwegjes waar de erosiegeulen of wat "diepe" sporen een onoverkomelijke hindernis vormen voor die lage campervan (we denken aan Oost-Bosnië). Dat is ons toch een paar keer overkomen. Afin, na drie jaar hebben we die Viano MP weggedaan en er is een Skoda Yeti 4x4 1.8 TSI voor in de plaats gekomen. Daarmee hebben we afgelopen zomer in Schotland weer een geweldige roadtrip gemaakt. We hadden ons kampeermateriaal mee, maar door de midges, het slechte weer en de weinige campings (langs onze wegen) hebben we uiteindelijk maar één keer gekampeerd en vele malen ergens gelogeerd. Toen we op het einde van de reis optelden hoeveel we hebben uitgegeven aan bedden en eten, dachten we met heimwee terug aan onze Marco Polo waarin we konden koken en slapen. Maar ja, dat ding is geketend aan het asfalt....
Dus hier ben ik nu, met ons "probleem": we dromen van een voertuig waarmee we 1) dagdagelijks onderweg kunnen zijn (denk kinderen rondrijden, naar de winkel gaan, etc); 2) dat plaats biedt aan 3 personen; 3) dat niet absurd duur is in taksen (een old-timer? een lichte vracht met 3-5 zitplaatsen?); 4) dat op reis geen schrik heeft van een veldwegel,wat erosiegeulen, mooie pistes in de Alpen of Marokko of Ijsland. Er is ook nog 5) maar dat is misschien optioneel, nl. dat we er in kunnen koken en slapen. En laten we 6) ook niet vergeten: de kostprijs! Daarbij denken we aan max. 15.000 euro.
Dé reden om géén twee wagens te willen kopen, is dat we het verspilling van ons geld vinden om een apart reisvoertuig te kopen, dat dan minstens elf maand per jaar ergens aan de kant moet staan.
Nu zijn we daar al een tijdje over aan het nadenken hoor. Eén optie is bvb de Yeti uit te rusten met stalen velgen en all-terrain banden, en er dan bovenop een daktent te plaatsen. Het is de goedkoopste optie, want 2dehands velgen zal niet zoveel kosten, en zo'n daktent ook niet. Een andere optie is om een lichte vracht pickup te kopen met een achterbank, en dan ook weer een daktent bovenop de koffer.
Deze middag was ik bijna gaan kijken naar zo'n stoere witte Toyota Landcruiser HZJ 75. Maar 1) om daarmee efkes naar den bakker te rijden.... en 2) er zijn maar twee zitplaatsen want lichte vracht. Dus ben ik maar niet gaan kijken. We moeten er met drie in passen!
Ge ziet, we geraken er alleen niet uit eh. We draaien in een vicieuze cirkel denken we. Daarom dat ik ons probleem hier efkes drop. Wat denken jullie? Stellen we te hoge eisen? Of zien we bepaalde mogelijkheden over het hoofd?
Laat het ons weten !
Paul
We gaan graag met de wagen op reis, en dat zijn dan ook meestal roadtrips van twee tot vier weken. Een aantal daarvan (Noorwegen, Bosnië en Montenegro, Corsica) hebben we met een Viano Marco Polo gedaan die we gedurende drie jaar gehad hebben. Best wel handig zo'n wagen, zeker als het vort slecht weer is. We denken even met medelijden aan de zeiknatte fietsers die midden in een storm hun tentje naast ons aan het opzetten waren terwijl wij lekker aan het koken waren in ons droge huisje op wielen. Maar ook behoorlijk frustrerend als je merkt dat je rechtsomkeer moet maken op bergwegjes waar de erosiegeulen of wat "diepe" sporen een onoverkomelijke hindernis vormen voor die lage campervan (we denken aan Oost-Bosnië). Dat is ons toch een paar keer overkomen. Afin, na drie jaar hebben we die Viano MP weggedaan en er is een Skoda Yeti 4x4 1.8 TSI voor in de plaats gekomen. Daarmee hebben we afgelopen zomer in Schotland weer een geweldige roadtrip gemaakt. We hadden ons kampeermateriaal mee, maar door de midges, het slechte weer en de weinige campings (langs onze wegen) hebben we uiteindelijk maar één keer gekampeerd en vele malen ergens gelogeerd. Toen we op het einde van de reis optelden hoeveel we hebben uitgegeven aan bedden en eten, dachten we met heimwee terug aan onze Marco Polo waarin we konden koken en slapen. Maar ja, dat ding is geketend aan het asfalt....
Dus hier ben ik nu, met ons "probleem": we dromen van een voertuig waarmee we 1) dagdagelijks onderweg kunnen zijn (denk kinderen rondrijden, naar de winkel gaan, etc); 2) dat plaats biedt aan 3 personen; 3) dat niet absurd duur is in taksen (een old-timer? een lichte vracht met 3-5 zitplaatsen?); 4) dat op reis geen schrik heeft van een veldwegel,wat erosiegeulen, mooie pistes in de Alpen of Marokko of Ijsland. Er is ook nog 5) maar dat is misschien optioneel, nl. dat we er in kunnen koken en slapen. En laten we 6) ook niet vergeten: de kostprijs! Daarbij denken we aan max. 15.000 euro.
Dé reden om géén twee wagens te willen kopen, is dat we het verspilling van ons geld vinden om een apart reisvoertuig te kopen, dat dan minstens elf maand per jaar ergens aan de kant moet staan.
Nu zijn we daar al een tijdje over aan het nadenken hoor. Eén optie is bvb de Yeti uit te rusten met stalen velgen en all-terrain banden, en er dan bovenop een daktent te plaatsen. Het is de goedkoopste optie, want 2dehands velgen zal niet zoveel kosten, en zo'n daktent ook niet. Een andere optie is om een lichte vracht pickup te kopen met een achterbank, en dan ook weer een daktent bovenop de koffer.
Deze middag was ik bijna gaan kijken naar zo'n stoere witte Toyota Landcruiser HZJ 75. Maar 1) om daarmee efkes naar den bakker te rijden.... en 2) er zijn maar twee zitplaatsen want lichte vracht. Dus ben ik maar niet gaan kijken. We moeten er met drie in passen!
Ge ziet, we geraken er alleen niet uit eh. We draaien in een vicieuze cirkel denken we. Daarom dat ik ons probleem hier efkes drop. Wat denken jullie? Stellen we te hoge eisen? Of zien we bepaalde mogelijkheden over het hoofd?
Laat het ons weten !
Paul
Comment