Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verwachte restwaarde wagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Nexusduck

Haha waarom bewonderen? Is het zoveel nadeliger dan vroeger dan?

Ik zou gewoon als IT'er bij een klant gaan werken aan een bepaald dagtarief, zou met een opzegperiode van een 4-tal weken zijn, wat me ook wel genoeg lijkt om bij een eventueel ontslag een nieuwe job te vinden. Maw lijkt het me op het eerste zicht niet zo'n risicovolle onderneming, al is dit natuurlijk mijn eerste ervaring als zelfstandige en is het altijd wel een beetje risico nemen

Alleszins bedankt voor de succeswensen beiden
    Dat is altijd een risicovolle onderneming, daarom dat de meesten een "oorlogskas" opbouwen en dan kosten beginnen maken als fiscale optimalisatie. Ik heb in de IT collega's zelfstandige gehad die op de bouw werkten op den duur om de rekeningen te betalen. Dat waren andere tijden, maar die bankencrisis had toen ook niemand zien aankomen.

De overhead die nu je werkgever voor zijn rekening neemt moet je zelf voor opdraaien, net zoals voor de periodes tussen je projecten.

De toon in dit topic en dat andere over een gepersonaliseerde nummerplaat geven de indruk dat je het licht opneemt
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
      Dat is altijd een risicovolle onderneming, daarom dat de meesten een "oorlogskas" opbouwen en dan kosten beginnen maken als fiscale optimalisatie. Ik heb in de IT collega's zelfstandige gehad die op de bouw werkten op den duur om de rekeningen te betalen. Dat waren andere tijden, maar die bankencrisis had toen ook niemand zien aankomen.

De overhead die nu je werkgever voor zijn rekening neemt moet je zelf voor opdraaien, net zoals voor de periodes tussen je projecten.

De toon in dit topic en dat andere over een gepersonaliseerde nummerplaat geven de indruk dat je het licht opneemt
      Ik neem het idd vrij licht op omdat ik gwn denk dat de kans dat ik meerdere weken geen project heb vrij laag is, ik ben nu een 2-3 weken bezig met solliciteren en heb ondertussen toch al een aantal mooie aanbiedingen.

Comment

Maak best ook eens de vergelijking tussen een bediende en een zelfstandige op het vlak van jaarlijkse kosten. Ik gun het je allemaal van harte maar probeer het zeker allemaal niet te rooskleurig te bekijken. Wat als je ziek valt, als er een moeilijke periode aankomt zonder project, wat als... Als je dan met een peperdure afbetaling zit voor een auto kan je dit op korte periode nekken. Ik zou het allemaal eerst uitproberen, kijken wat de inkomsten zijn, wat je allemaal aan vadertje staat moet geven en pas zo een speelgoed kopen als de centjes wel degelijk over zijn.
        The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
        BMW F10 520da 2012
        MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Het derde jaar als zelfstandige is het meest "populair" om er de brui aan te geven: dan worden immers de sociale bijdragen herzien.
          1 op 3 houdt er binnen de 5 jaar mee op...
          Last edited by Maurice P.P.; 30/11/2017, 14:16.

Comment

Ik zou eerst een paar jaar gaan werken vooraleer zelfstandige te worden. Zal je een beter beeld geven van hoe het er aan toe gaat. Volgens mij ben je omgekeerd bezig.

Eerst inkomsten genereren en daarna pas kosten maken die fiscaal interessant zijn. Kantoorruimte, computers, verwarming,... zijn veel interessanter dan een auto om in te brengen. Als je daarna voldoende winst hebt om een mooie auto te kopen, zou ik het dan pas doen. Fiscaal is een auto niet superinteressant, maar het lijkt enkel interessant omdat je een stuk btw en zo kan inbrengen. Hierdoor denken velen verkeerdelijk dat de auto minder kost.

Comment

De uitgaven die je doet op uw zaak moet je ook verdienen of je zaak zal niet lang blijven bestaan. De meeste zelfstandigen zijn klein begonnen en houden een appeltje voor de dorst aan de zijkant als het eens tegenzit. We mogen natuurlijk uw rekening niet maken en ik duim mee op een goede afloop

BMW E24 635csi 1985
              BMW F10 520da 2012
              MINI Clubman Cooper 2017

VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Ik wens je in elk geval héél veel succes.
                Met wat onzekere inkomsten moet je vooral je vaste kosten (die elke maand terugkomen) onder controle houden.
                Dus, misschien beter een auto contant betalen ipv op krediet.

Anderzijds, als je inzit met de terugneemwaarde, dan ben je beter met een full operational leasing. Dat is een maandbedrag plus tanken, en na 3-5 jaar (afhankelijk van je contract) bestel je een nieuwe, en de leasemaatschappij neemt je auto terug.

Comment

Ik hoop dat het allemaal lukt en dat je niet plat op je bek gaat gaan want zo zijn er al veel geweest die dachten de hemel gevonden te hebben.
                  Onthoud de woorden van BEEMER een beetje en denk over alles goed na want het word allemaal veel rooskleuriger voorgesteld dan het is.
                  En kijk ook eens in de ogen van de toekomstige klanten want als je daar met een BMW aan komt dan kan dat soms al een beetje fout over komen.
                  Want dan denken ze dat ze die moeten bijbetalen en al zeker als je nog vrij jong bent.

Garfield

Comment

Bedankt voor de steunbetuigingen en de terechte waarschuwingen hoor iedereen. Maar even een kanttekening die ik er wel bij wil maken is dat de auto in principe op 1.5-2 jaar afbetaald kan zijn (al is het mss interessanter dit langer te rekken fiscaal gezien, gn idee van eigenlijk) en ik op dit moment 2 contractaanbiedingen heb die beiden voor langer dan een jaar zijn.

Wat ik ook nog wel dacht te doen is eventueel een klein autootje te kopen voor de eerste maanden, zoals jullie me aanraden, en dan eind februari (wanneer de saloncondities nog lopen) deze BMW aan te kopen zodat ik ten eerste een kleiner deel moet lenen, en ten tweede inderdaad al een beter zicht heb hoe het zelfstandige leven is.

Desnoods als het echt slecht zou gaan kan ik gwn altijd de BMW terug verkopen, dan zal ik idd wel wat verlies maken, maar ik heb nog wel een spaarpotje om dit op te vangen.

Comment

Ik heb in dezelfde situatie gezeten, pas zelfstandig en eigenlijk had ik niet veel startkapitaal, een half jaar met een oud krel gereden en dan pas een nieuwe gekocht die toen 25k kostte, sommigen wachten er nog wat langer mee, hangt er vanaf hoeveel risico ge zelf wilt nemen
                      Advies van mijn boekhouder destijds was, koop geen auto die duurder is dan de cash die ge hebt, dwz je zou op elk moment je financiering moeten kunnen aflossen. Ik heb dat advies niet helemaal gevolgd, maar ben 't er wel mee eens dat ge pas 'zotte' kosten moogt doen vanaf ge nen buffer hebt om toch zeker een periode van werkloosheid of ziekte te overbruggen, of: ne klant die niet of te laat betaalt. Daar kunt ge weinig tegen beginnen maar gij zit wel met een gigantisch probleem want het gaat om grote bedragen.
                      Los daarvan, vind ik 60k al direct een ferm bedrag.. wil je per se nu al een nieuwe wagen, dan kan je nog altijd iets pakken van 30-40k en dan heb je binnen enkele jaren de mogelijkheid om te 'upgraden'. Voor 30k heb je een Hyundai i30n die ongeveer even rap is dan die 430i.
                      Of zoiets: https://www.autoscout24.be/nl/aanbod...11c7?cldtidx=5
                      En het voordeel alle aard op een 430i gaat ook niet mis zijn.

Het grote voordeel van zelfstandige zijn is trouwens imho, dat je je aan geen car policy hoeft houden, opgelegd door de werkgever.
                      Je moet dus geen nieuwe BMW of audi te gaan leasen ofzo, je kan een of andere occasie of stockmodel scoren die puur "leasing-technisch" niet interessant zou zijn, of eentje importeren uit duitsland...
                      Last edited by sunking; 01/12/2017, 10:52.

Comment

Veel zal er ook met te maken wat uw persoonlijke situatie is. Ik weet niet of je nog thuis woont of reeds een eigen stekje hebt. Dan heb je al een héél groot verschil in uitgaven. Misschien is het ook geen slecht idee om eens info op te vragen bij een boekhouder. Wat kan je als beginnende zelfstandige kopen en waar wacht je best mee. Heb je een idee van welke kosten je zelf moet ophoesten als zelfstandige?

Heb je onderstaande link al eens bekeken? Ben je al naar een infosessie geweest? https://www.unizo.be/starters?article=70481
                        Last edited by BEEMER; 01/12/2017, 11:26.

BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                          Veel zal er ook met te maken wat uw persoonlijke situatie is. Ik weet niet of je nog thuis woont of reeds een eigen stekje hebt. Dan heb je al een héél groot verschil in uitgaven. Misschien is het ook geen slecht idee om eens info op te vragen bij een boekhouder. Wat kan je als beginnende zelfstandige kopen en waar wacht je best mee. Heb je een idee van welke kosten je zelf moet ophoesten als zelfstandige?

Heb je onderstaande link al eens bekeken? Ben je al naar een infosessie geweest? https://www.unizo.be/starters?article=70481
                          Ik ben inderdaad naar een infosessie van Unizo geweest, mijn boekhouder heeft niet direct een bezwaar gemaakt toen ik haar vertelde dat ik een auto van deze categorie zou willen kopen. Maar ik ga inderdaad jullie advies volgen en ten minste nog tot februari wachten en eerst met een klein mormeltje wat rondtuffen. Tegen dat de nieuwe auto er dan is, is het toch al mei/juni wrs en hoef ik een pak minder te lenen.

Alsook sunking, catalogusprijs zou idd rond de 60K zijn, maar na BTW-aftrek en korting zou dit rond de 50K als effectieve prijs uitkomen hoor.

Comment

Er wordt hier met geen woord gerept over een businessplan... toch een allereerste vereiste om met een zaak te starten...
                            en, een businessplan is niet iets in de genre van: "ik heb 2 contracten, dus het zal wel los lopen."
                            Ik zou éérst daar aan denken en mijn autodroom nog even uitstellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
                              Er wordt hier met geen woord gerept over een businessplan... toch een allereerste vereiste om met een zaak te starten...
                              en, een businessplan is niet iets in de genre van: "ik heb 2 contracten, dus het zal wel los lopen."
                              Ik zou éérst daar aan denken en mijn autodroom nog even uitstellen.
                              In mijn originele post staat nochthans "nu ik als zelfstandige begin en een financieel plan heb gemaakt mag het al iets meer zijn" hoor

Comment

Dat businessplan wordt normaal ook uitgelegd bij Unizo. Woon je eigenlijk nog thuis als ik mag vragen? Want dan heb je uiteraard andere kosten dan wanneer je op u eigen woont. Heb je met uw financieel plan al gekeken of het haalbaar is om zo een dure auto aan te schaffen? Want dat kan wel eens hard tegenvallen. Ik zou me ook de vraag stellen, wat als het zelfstandige zijn toch niet uw ding is. Dan is het misschien verstandiger om een bescheidenere wagen te bezitten die je makkelijker terug kan verkopen. Ik zou eerder zelf een occassie 320d kopen en die aan mezelf verhuren.

BMW E24 635csi 1985
                                BMW F10 520da 2012
                                MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                  Dat businessplan wordt normaal ook uitgelegd bij Unizo. Woon je eigenlijk nog thuis als ik mag vragen? Want dan heb je uiteraard andere kosten dan wanneer je op u eigen woont. Heb je met uw financieel plan al gekeken of het haalbaar is om zo een dure auto aan te schaffen? Want dat kan wel eens hard tegenvallen. Ik zou me ook de vraag stellen, wat als het zelfstandige zijn toch niet uw ding is. Dan is het misschien verstandiger om een bescheidenere wagen te bezitten die je makkelijker terug kan verkopen. Ik zou eerder zelf een occassie 320d kopen en die aan mezelf verhuren.
                                  Oja ben daar eerder vergeten op antwoorden, ik woon sinds recent idd terug thuis, dus ik heb zo goed als geen vaste kosten. Volgens het financiele plan dat is opgemaakt door mijn boekhouder zou ik wel een aantal van deze wagens kunnen kopen zonder verlies te draaien (al is het uiteraard de bedoeling om wel wat winst te draaien), zo keer ik mezelf bvb een vrij laag loon uit gezien zelfs dat meer dan genoeg is om rond te komen. Het zou al heel hard moeten tegenslagen dat ik kopje onder zou gaan, zelfs met deze wagen
                                  Last edited by ; 01/12/2017, 14:40.

Comment

Het voordeel is dat er behoorlijk wat vraag is naar goeie IT'ers, dus als je er één bent kan je wel een mooi dagtarief vangen. Het enige 'business plan' dat je eigenlijk moet hebben, is een CV dat goed in de markt ligt. Als ge een auto leaset van 1000 per maand en je geeft je nog eens 1300 euro nettoloon, dan houdt ge nog wel flink wat winst over. Ma ik zou toch eerder kiezen voor 500 euro leasing en 1600 euro netto. Een voordeel alle aard van meer dan 100 euro netto per maand vind ik ook weggegooid geld.
                                    Trouwens met winst maken is ook niet veel mis, vanaf 2018 daalt de vennootschapsbelasting en het gaat ook terug interessanter worden om dividend uit te keren. Je zou niet meer het verlaagd tarief verliezen als ge meer dan 13% van uw kapitaal als dividend uitkeert, zei mijn boekhouder onlangs. Maar dit is nog niet officieel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      Het voordeel is dat er behoorlijk wat vraag is naar goeie IT'ers, dus als je er één bent kan je wel een mooi dagtarief vangen. Het enige 'business plan' dat je eigenlijk moet hebben, is een CV dat goed in de markt ligt. Als ge een auto leaset van 1000 per maand en je geeft je nog eens 1300 euro nettoloon, dan houdt ge nog wel flink wat winst over. Ma ik zou toch eerder kiezen voor 500 euro leasing en 1600 euro netto. Een voordeel alle aard van meer dan 100 euro netto per maand vind ik ook weggegooid geld.
                                      Trouwens met winst maken is ook niet veel mis, vanaf 2018 daalt de vennootschapsbelasting en het gaat ook terug interessanter worden om dividend uit te keren. Je zou niet meer het verlaagd tarief verliezen als ge meer dan 13% van uw kapitaal als dividend uitkeert, zei mijn boekhouder onlangs. Maar dit is nog niet officieel.
                                      Absoluut en de eerste 3 jaar moet je ook niet minimum 45K/jaar aan loon uitkeren om aan het tarief van die 20% vennootschapsbelasting te voldoen, dus de eerste 3 jaren gaat mijn vennootschap erg weinig kosten maken.

Was eerst van plan een GCV op te richten wegens lagere oprichtingskosten en minimumkapitaal, maar blijkbaar kan je met een BVBA elk jaar dividenden uitkeren aan 15% belastingen, bij een GCV is dit 30%, ofwel leg je een liquidatiereserve aan en betaal je ongeveer 13.5% (eerst 10% en dan 5%), maar daar moet je dan weer 4 jaar op wachten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nexusduck Bekijk Berichten

Oja ben daar eerder vergeten op antwoorden, ik woon sinds recent idd terug thuis, dus ik heb zo goed als geen vaste kosten. Volgens het financiele plan dat is opgemaakt door mijn boekhouder zou ik wel een aantal van deze wagens kunnen kopen zonder verlies te draaien (al is het uiteraard de bedoeling om wel wat winst te draaien), zo keer ik mezelf bvb een vrij laag loon uit gezien zelfs dat meer dan genoeg is om rond te komen. Het zou al heel hard moeten tegenslagen dat ik kopje onder zou gaan, zelfs met deze wagen
                                        Langs de andere kant is het nu het moment om een mooie spaarboek te maken om binnen x tijd een woning te kopen. Eénmaal je thuis vertrekt, krijg je zoveel kosten dan het moeilijker wordt om te sparen.

BMW E24 635csi 1985
                                        BMW F10 520da 2012
                                        MINI Clubman Cooper 2017

Comment

Juist Beemer, n'een auto zou in feite maar een luxeprobleem mogen zijn. Maar als je je persoonlijke inkomsten gaat afstemmen op een auto ben je volgens mij toch ergens verkeerd bezig. Probeer eerst wat kapitaal op te bouwen en dan pas uit te geven in verhouding tot het kapitaal dat je hebt. Zo deed ik dat toch toen ik zelfstandige werd. Je zou toch minstens 25k achter de hand moeten houden in liquide. Komen altijd onverwachte kosten als je zelfstandig bent of eens een periode met minder inkomsten. En een goede raad, bespaar niet op een inkomstenverzekering.

Comment

Working...
                                          X