Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verwachte restwaarde wagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Als je met een vennootschap werkt moet je jezelf een mininumwedde van 45 000 euro per jaar uitkeren om te genieten van het verlaagd nieuw belastingstarief, anders lukt het niet.
    Ik heb mezelf ook loonsopslag moeten geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
      Als je met een vennootschap werkt moet je jezelf een mininumwedde van 45 000 euro per jaar uitkeren om te genieten van het verlaagd nieuw belastingstarief, anders lukt het niet.
      Ik heb mezelf ook loonsopslag moeten geven.

Behalve de eerste 3 jaar

Comment

https://www.google.be/search?ei=zNIh...74.fR2BtuMzoVc

Net dit gelezen, lijkt me best dat ik 'm alsnog dit jaar aankoop. Huidige aftrek is 75%, als ik 'm in 2018 aankoop zal de auto (en naft) nog maar 120 - (0.5*0.95*136) = 55.4% aftrekbaar zijn vanaf 2020

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nexusduck Bekijk Berichten

In mijn originele post staat nochthans "nu ik als zelfstandige begin en een financieel plan heb gemaakt mag het al iets meer zijn" hoor
          Oeps, mijn fout... had het niet gezien.
          In ieder geval: veel succes gewenst!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nexusduck Bekijk Berichten
            https://www.google.be/search?ei=zNIh...74.fR2BtuMzoVc

Net dit gelezen, lijkt me best dat ik 'm alsnog dit jaar aankoop. Huidige aftrek is 75%, als ik 'm in 2018 aankoop zal de auto (en naft) nog maar 120 - (0.5*0.95*136) = 55.4% aftrekbaar zijn vanaf 2020
            En wat ga je nu doen?
            The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
            BMW F10 520da 2012
            MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten

En wat ga je nu doen?
              Ben van plan volgende week een 4 of een A5 te kopen, als ik wacht tot 2018 betaal ik sowieso al een paar K extra

Comment

En is je zaak al opgestart?
                The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Nee pas in 2018, anders moet ik voor dit boekjaar nog 25% vennootschapsbelasting betalen ipv 20%

Comment

Als de TS een wagen van 50-60k wil kopen laat hem dan toch doen.. je leeft maar 1 keer en t kan snel gedaan zijn.. hij zal zelf wel zijn rekening kunnen maken vermoed ik.

Wat de restwaarde betreft is die sterk afhankelijk van je km aantal.. iemand die kan kiezen tussen een gelijkaardig voertuig van 4 jaar oud met 20k km of één met 130k km.. ja je weet wel wat die gaat kiezen als alle andere factoren gelijk zijn.. denk dat je na 4 jaar en beperkt aantal km (
                    Het wordt pas interessant als je hem rent ( ipv leaset ) en het contract laat overnemen door een derde.. bv de laatste termijn..

Wat ik wel niet goed begrijp is dat je nog geen vennootschap hebt maar de wagen al wel zou kopen ??
                    Last edited by germinal; 08/12/2017, 05:46.
                    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                    current : BMW 330D F30

Comment

Bij de bmw garage zeiden ze me inderdaad dat een financiële renting eigenlijk interessanter is voor mij, dus dat ga ik wrs doen.

Tegen dat de auto er is (wrs ergens in februari) zal mijn vennootschap al wel opgericht zijn he

Comment

Moet een zelfstandige activiteit zo dicht mogelijk bij begin van kwartaal opstarten, zo zeiden ze me vroeger. Weet niet meer waarom juist, iets van bijdragen die je doet voor een heel kwartaal of zo. Weet ook niet of dit nu nog zo is want spreek van hele tijd geleden.

En gewoon uit nieuwsgierigheid, wat doet je kiezen voor een vennootschap ? Hier zijn toch meer kosten aan verbonden ? Waarom niet in persoonlijke naam, je zit toch met een oprchtersverantwoordelijkheid ? Ik dacht dat vennootschapsvorm maar interessant is vanaf een bepaalde omzet of risico ? En je een eigen kapitaal moet inbrengen om op te starten ?
                        Ken er niks meer van en denken da'k zolang zelfstandige was lol.
                        Last edited by ; 08/12/2017, 11:59.

Comment

heel kort samengevat, vanaf uw omzet hoog genoeg is om ne schonen auto te nemen bovenop uw loon, dan gaat ge sowieso veel te belastingen betalen als ge eenmanszaak zijt, want dan wordt alles wat ge overhoudt na aftrek kosten, belast aan 't personenbelasting tarief (incl sociale bijdragen), dus hoogste schijf die samengeteld met de RSZ boven de 60% gaat zitten.
                          Nen bvba oprichten kost ook geld, ma er is ook nog een andere oplossing, nl. de gewone commanditaire vennootschap (gcv) , waarbij je minder kapitaal moet inbrengen (1€ volstaat), er moet geen notariële akte worden ingediend, je blijft hoofdelijk aansprakelijk maar wordt wel als vennootschap wordt belast.
                          Last edited by sunking; 08/12/2017, 13:11.

Comment

Bedankt Sunking... leer graag bij

Comment

Enig nadeel aan die GCV.. je moet met twee zijn
                              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                              current : BMW 330D F30

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                heel kort samengevat, vanaf uw omzet hoog genoeg is om ne schonen auto te nemen bovenop uw loon, dan gaat ge sowieso veel te belastingen betalen als ge eenmanszaak zijt, want dan wordt alles wat ge overhoudt na aftrek kosten, belast aan 't personenbelasting tarief (incl sociale bijdragen), dus hoogste schijf die samengeteld met de RSZ boven de 60% gaat zitten.
                                Nen bvba oprichten kost ook geld, ma er is ook nog een andere oplossing, nl. de gewone commanditaire vennootschap (gcv) , waarbij je minder kapitaal moet inbrengen (1€ volstaat), er moet geen notariële akte worden ingediend, je blijft hoofdelijk aansprakelijk maar wordt wel als vennootschap wordt belast.
                                Klopt helemaal, het grote nadeel aan de GCV (althans voor mij) is dat je bij het uitkeren van je winst na vennootschapsbelasting aan het einde van het jaar 30% roerende voorheffing betaalt, terwijl dit bij een BVBA maar 15% is. Je kan ook een liquidatiereserve aanleggen, maar daar moet je 4 jaar op wachten om die uit te keren aan ~13.5% roerende voorheffing, en daar kan ik niet op wachten. Vandaar mijn keuze voor een BVBA ipv GCV.

@DHL: het klopt dat je idd best aan de start v/e kwartaal begint, dit omdat je de volledige sociale bijdragen moet betalen voor het kwartaal waarin je begint, ongeacht of je nu op 30 maart begint of 1 januari. (En ja het is belachelijk dat dit in 2017 nog altijd niet pro-rata is, wat logischer en eerlijker is)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                  Enig nadeel aan die GCV.. je moet met twee zijn
                                  Klopt, maar een van de 2 is de "stille" vennoot, dus dat kan gwn iemand zijn die je vertrouwt en niets in de zaak moet doen. Voor een BVBA is dit trouwens ook zo, behalve voor een S-BVBA, maar daar moet je dan weer 12.4K beginkapitaal volstorten, terwijl dit bij een "gewone" BVBA maar 6.2K is (wat imo ook heel onlogisch is).

En vergeet ook niet dat je bij een BVBA maar aansprakelijk bent tot je inbreng + 18.6K kapitaal (indien geen grove schuld of kwaad opzet of dergelijke), bij een GCV kan ook je volledige privevermogen aangesproken worden. Al is dat in mijn geval niet zo belangrijk, gezien ik (buiten deze auto dan) geen grote investeringen ga doen
                                  Last edited by ; 08/12/2017, 14:22.

Comment

Ik wist niet dat een bvba slechts 15% roerende voorheffing betaalt. Maar ik heb het net even opgezocht en er zijn ook wel enkele voorwaarden aan verbonden: http://www.practicali.be/blog/vvpr-b...itkeren-15-RV/ Zoals gewoonlijk, maakt men er weer een kluwen van ...
                                    Momenteel verlies je ook het verlaagd tarief vennootschapsbelasting als het dividend meer is dan 13% van uw kapitaal, maar deze regel zou vanaf volgend jaar vervallen, kleine bedrijven gaan sowieso maar 20% meer betalen, dus dan komt het normaal gezien voor mij (gcv) op 20% VB + 30% RV (of 5 jaar wachten - heb paar jaar geleden al liquidatiereserve aangelegd).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      Ik wist niet dat een bvba slechts 15% roerende voorheffing betaalt. Maar ik heb het net even opgezocht en er zijn ook wel enkele voorwaarden aan verbonden: http://www.practicali.be/blog/vvpr-b...itkeren-15-RV/ Zoals gewoonlijk, maakt men er weer een kluwen van ...
                                      Momenteel verlies je ook het verlaagd tarief vennootschapsbelasting als het dividend meer is dan 13% van uw kapitaal, maar deze regel zou vanaf volgend jaar vervallen, kleine bedrijven gaan sowieso maar 20% meer betalen, dus dan komt het normaal gezien voor mij (gcv) op 20% VB + 30% RV (of 5 jaar wachten - heb paar jaar geleden al liquidatiereserve aangelegd).
                                      Ik snap het ook niet helemaal, maar mijn boekhouder verzekerde me dat ik mijn winst er kon uithalen aan die 15% RV (na 20% VB uiteraard)

Comment

Er zijn toch twee addertjes:

http://www.bespaarbelastingen.be/alg...e-voorheffing/
                                        • de inbreng moet ervoor zorgen dat er een minimumkapitaal wordt gevormd van 18.550,00 euro (volstort)
                                        • er is een wachtperiode voorzien nl het tarief blijft 15% voor de dividenden die werden verleend of toegekend vanaf het derde boekjaar na dat van de inbreng.

Comment

Goed dat je dat zegt, ik heb nochthans expliciet gevraagd of dit al na het eerste boekjaar kon.. Dit moet ik eens navragen

Comment

Working...
                                          X