Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto gekozen, welke brandstof?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto gekozen, welke brandstof?

Heb een Renault Mégane uit januari 2010 die ik toen nieuw heb gekocht een 1.9 dCi met 130 pks. Heb nu 260 000 km’ers op de tellers. Ik ben tevreden over Renault het zal nu mijn vierde zijn. Ik twijfel aan de Renault Mégane GT een 1.6 diesel of de 1.6 benzine. Met mn huidige wagen verbruik ik ongeveer tussen de 5,3 en 5,8 liter op 100. Heb al een testrit gemaakt met beide wagens. De benzine is vinniger en sportiever maar drinkt toch veel nafte. Mijn verplaatsing woon/werk is elke dag 70 km heen en terug waarvan 62 km autosnelweg. Desodanks de negatieve berichtgeving rondom diesel zegt mijn hart toch diesel.

Als u hart diesel zegt moet ge diesel kopen.

Comment

Ik zou voor de diesel gaan.

Comment

Mijn vrouw rijdt met een Skoda Fabia van zodra de snelheid boven de 120 gaat verbruikt de TSI motor tss en 9 liter wat ik veel vind voor een 1.0 blok met 110 pks. De benzine Mégane tekende ook dit verbruik op de autostrade al gaar het hier om een 1.6 met bijna dubbel zoveel pks. Maar tis toch veel nafte.

Comment

welk prijsverschil zit er tussen de benzine en de diesel?
          hoeveel pk en koppel hebben beide?

hoeveel km per jaar doe je?
          mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Correctie: het gaat over de Grandtour versie. Ik rijd tussen de 25 000 en 30 k per jaar. Het verschil is bijna 2500 euro. Met één volle tank diesel geraak ik toch probleemloos in het Zuiden van Frankrijk dit in combinatie met weinig file en 's nachts rijden. Al is de tankinhoud wel met 10 liter kleiner geworden bij de nieuwe Mégane.
            Last edited by ; 14/01/2018, 16:28.

Comment

Hier eventjes de folders erbij gehaald om 100 % juste informatie te geven:

Benzine:

205 PK 1600 cc 280 Nm koppel (automaat) in 7.4 naar 100 KM/H

Diesel:

165 PK 1600 cc 380 Nm koppel (automaat) in 8.8 naar 100 KM/H

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chielens Bekijk Berichten
                Correctie: het gaat over de Grandtour versie. Ik rijd tussen de 25 000 en 30 k per jaar. Het verschil is bijna 2500 euro. Met één volle tank diesel geraak ik toch probleemloos in het Zuiden van Frankrijk dit in combinatie met weinig file en 's nachts rijden. Al is de tankinhoud wel met 10 liter kleiner geworden bij de nieuwe Mégane.
                2500€ komt neer op een 1785liter dat je meer mag verstoken(à1.4€/liter), gerekend op 2L/100km, doe je enkel qua aankoop maar na +/-90.000km profijt, dan moet je nog kijken naar hoeveel meer BIV en jaarlijkse taks je betaald met een mazoutstoof & hoeveel duurder een onderhoud van een diesel is...
                mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

BIV
                  Benzine = 375
                  Diesel = 714

Jaarlijkse verkeersbelasting
                  Diesel = 324
                  Benzine = 248

Comment

Het onderhoud van een dieselwagen is mi niet zoveel duurder.

Comment

Ik heb nu bijna 1 jaar een Megane GT grandtour en zit nu aan een gemiddeld verbruik van 7,6 liter (werkelijk verbruik).
                      Als je vaak de zot wil uithangen en constant wilt doorperen in sportstand gaat dat uiteraard meer zijn.
                      Maar ik ben er van overtuigd dat het ook met minder kan.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Zonder tegen zere tenen te willen trappen…
                        Diesel Benzine
                        Aankoopprijs +2500
                        BIV 714 375
                        VB x 8 325 x 8 = 2600 248 x 8 = 1984
                        Omnium verzekering (schattiing) 50 x 3 = 150
                        Onderhoud extra kost 800
                        Verbruik (Spritmonitor) 6.25 7.6
                        Brandstofprijs 1.425 1.4
                        Brandstof kost na: 27500 km x 8 jaar = 19593.75 23408
                        Totaal extra /verschil kost 26357.75 25767
                        Diesel zou in mijn berekening na 8 jaar en 27500 km / j zo’n € 590.75 duurder uitvallen…

Hou rekening met:
                        • Diesel wordt in 2018 in de winter +/- 5 cent duurder, in de zomer zal de prijs +/- gelijk zijn
                        • Diesel zal in de toekomst allicht nog meer uit de gratie vallen…
                          • Verbod Euro 6 d diesel in alle grote steden in Duitsland in 2025
                          • Maar de Jappen zien toekomst in een dure diesel +/- Euro 7
                        De huidige GT-benzine motor (205pk) is in de praktijk, eigenlijk véél vlotter / sneller als de huidige diesel, (165pk)
                        • Maar een benzine lijkt trager, terwijl hij in de praktijk juist veel sneller/ vlotter is.....(diesel verslaafden hebben daar soms moeite mee)
                        • Bij een benzine is het verbruik véél sterker afhankelijk van uw voet….
                          • 5.6 l is in de zomer is met mijn 170 pk TCT benzine geen enkel probleem, maar 9 L zal ook wel kunnen als je dat wil….
                        Als je prestaties vraagt zal hij veel verbruiken t.o.v. een 2 CV-diesel….die prijs / keuze bepaal je volledig zelf….

Desondanks is de huidige Renault benzinemotor 1.6 i al een beetje verouderd, (koppel diende minstens 305 NM te zijn t.o.v. de betere concurrentie o.a. de nieuwe 1.3 i (160 pk) Renault motor (Scenic) heeft een véél beter rendement….
                        • een diesel is uiteraard nog meer verouderd….

Comment

Afhankelijk van de prijs van de brandstof (Een gelijke, maar hogere prijs is in het voordeel van de diesel), duurt het zo'n 4 a 6 jaar voordat de diesel interessanter wordt met een gelijke afschrijving van 15% per jaar, zelfde brandstofprijs en 25 a 30 duizend km op jaarbasis.

Zonder onderhoud/banden/verzekering (maar wel taks, brandstof en afschrijving aan 15%) heb je een kostprijs van 19 cent per km op 7 jaar/30k per jaar voor de diesel en 20,3 cent per km voor de diesel onder dezelfde voorwaarden.

*edit: Ah interessant hierboven. Ik kwam uit op 6.71 en 8.59 gemiddeld op spritmonitor?

Al bij al is mijn conclusie dat het in jou geval niet zo veel uitmaakt.

Comment

Diesel, zonder twijfel in jouw geval.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                              Zonder tegen zere tenen te willen trappen…
                              Diesel Benzine
                              Aankoopprijs +2500
                              BIV 714 375
                              VB x 8 325 x 8 = 2600 248 x 8 = 1984
                              Omnium verzekering (schattiing) 50 x 3 = 150
                              Onderhoud extra kost 800
                              Verbruik (Spritmonitor) 6.25 7.6
                              Brandstofprijs 1.425 1.4
                              Brandstof kost na: 27500 km x 8 jaar = 19593.75 23408
                              Totaal extra /verschil kost 26357.75 25767
                              Diesel zou in mijn berekening na 8 jaar en 27500 km / j zo’n € 590.75 duurder uitvallen…

Hou rekening met:
                              • Diesel wordt in 2018 in de winter +/- 5 cent duurder, in de zomer zal de prijs +/- gelijk zijn
                              • Diesel zal in de toekomst allicht nog meer uit de gratie vallen…
                                • Verbod Euro 6 d diesel in alle grote steden in Duitsland in 2025
                                • Maar de Jappen zien toekomst in een dure diesel +/- Euro 7
                              De huidige GT-benzine motor (205pk) is in de praktijk, eigenlijk véél vlotter / sneller als de huidige diesel, (165pk)
                              • Maar een benzine lijkt trager, terwijl hij in de praktijk juist veel sneller/ vlotter is.....(diesel verslaafden hebben daar soms moeite mee)
                              • Bij een benzine is het verbruik véél sterker afhankelijk van uw voet….
                                • 5.6 l is in de zomer is met mijn 170 pk TCT benzine geen enkel probleem, maar 9 L zal ook wel kunnen als je dat wil….
                              Als je prestaties vraagt zal hij veel verbruiken t.o.v. een 2 CV-diesel….die prijs / keuze bepaal je volledig zelf….

Desondanks is de huidige Renault benzinemotor 1.6 i al een beetje verouderd, (koppel diende minstens 305 NM te zijn t.o.v. de betere concurrentie o.a. de nieuwe 1.3 i (160 pk) Renault motor (Scenic) heeft een véél beter rendement….
                              • een diesel is uiteraard nog meer verouderd….

Volledig mee akkoord. En zelfs al zou het iets duurder zijn, je koopt nu toch geen diesel meer als je minder dan 50.000km/ jaar doet.

Comment

Er is inderdaad een groot verschil in prijs. Vreemd dat de Japanners blijven geloven in diesel, toch jaren ‘fiscaal’ onaantrekkelijke wagens op de markt gebracht. Honda heeft nu wel een zeer pittige 1.6 en Toyota gebruikt de motor van BMW en Mazda heeft een uitstekende 2.2 diesel. Wasproduct zoals bij de PSA en VAG en Jaguar wagens moet er gelukkig niet in.

Comment

Het grootste probleem met benzine is dat het verbruik sterker flucueert naargelang de gebruikswijze. Anderzijds kan je om fiscale redenen bijna niet anders meer dan een benzine kopen, alternatieven zijn er momenteel niet echt. Blijft in deze tijden wel hopen dat de overheid het geweer niet terug van schouder verandert nu binnenkort het CO2 gemiddelde wellicht zal stijgen.
                                  Mocht ik nu een nieuwe wagen kopen zou ik wellicht ook voor een benzine gaan, uiteraard met meer vermogen dan de dieselversie om het lagere koppel te compenseren.

Blijft bij Megane deze motor in de running of gaan ze die binnenkort ook vervangen door de 1.8 benzine die duidelijk meer koppel heeft ? Is blijkbaar al iets verbeterd want in Espace had dezelfde 1.6 motor motor nog minder koppel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                    Blijft bij Megane deze motor in de running of gaan ze die binnenkort ook vervangen door de 1.8 benzine die duidelijk meer koppel heeft ? Is blijkbaar al iets verbeterd want in Espace had dezelfde 1.6 motor motor nog minder koppel.
                                    De kans is m.i. groter dat hij zal vervangen worden door de nieuwe 1.3 's in de verschillende vermogens.
                                    De 1.8 lijkt me voorbehouden voor de RS-versie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten

De kans is m.i. groter dat hij zal vervangen worden door de nieuwe 1.3 's in de verschillende vermogens.
                                      De 1.8 lijkt me voorbehouden voor de RS-versie.
                                      Zou kunnen, maar de krachtigste variant is daar toch 160 PK ? En dat lijkt me dan weer weinig ter vervanging van de huidige 205 PK voor de GT versie. Natuurlijk de 1.8 versie heeft al 225 PK en dat komt inderderdaad dicht bij de RS versie.

Comment

Het maakt weinig uit. De grootste kost aan je auto is de waardevermindering op de moment dat je de garage uitrijdt. Over de rest kan je wat liggen mierenneuken maar zolang je niet meer dan 30k km per jaar rijdt zal de totale kost ongeveer gelijk zijn. En dan kies ik zelf uiteraard om géén dieselgenagel te horen.

Comment

Working...
                                        X