Heb een Renault Mégane uit januari 2010 die ik toen nieuw heb gekocht een 1.9 dCi met 130 pks. Heb nu 260 000 km’ers op de tellers. Ik ben tevreden over Renault het zal nu mijn vierde zijn. Ik twijfel aan de Renault Mégane GT een 1.6 diesel of de 1.6 benzine. Met mn huidige wagen verbruik ik ongeveer tussen de 5,3 en 5,8 liter op 100. Heb al een testrit gemaakt met beide wagens. De benzine is vinniger en sportiever maar drinkt toch veel nafte. Mijn verplaatsing woon/werk is elke dag 70 km heen en terug waarvan 62 km autosnelweg. Desodanks de negatieve berichtgeving rondom diesel zegt mijn hart toch diesel.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Auto gekozen, welke brandstof?
Collapse
X
-
Mijn vrouw rijdt met een Skoda Fabia van zodra de snelheid boven de 120 gaat verbruikt de TSI motor tss en 9 liter wat ik veel vind voor een 1.0 blok met 110 pks. De benzine Mégane tekende ook dit verbruik op de autostrade al gaar het hier om een 1.6 met bijna dubbel zoveel pks. Maar tis toch veel nafte.
Comment
-
welk prijsverschil zit er tussen de benzine en de diesel?
hoeveel pk en koppel hebben beide?
hoeveel km per jaar doe je?mijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI) voor mijn vrouwke en Audi A4
voor de dochter
Comment
-
Correctie: het gaat over de Grandtour versie. Ik rijd tussen de 25 000 en 30 k per jaar. Het verschil is bijna 2500 euro. Met één volle tank diesel geraak ik toch probleemloos in het Zuiden van Frankrijk dit in combinatie met weinig file en 's nachts rijden. Al is de tankinhoud wel met 10 liter kleiner geworden bij de nieuwe Mégane.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chielens Bekijk BerichtenCorrectie: het gaat over de Grandtour versie. Ik rijd tussen de 25 000 en 30 k per jaar. Het verschil is bijna 2500 euro. Met één volle tank diesel geraak ik toch probleemloos in het Zuiden van Frankrijk dit in combinatie met weinig file en 's nachts rijden. Al is de tankinhoud wel met 10 liter kleiner geworden bij de nieuwe Mégane.mijn autootjes:
Volvo V60 D3 R-Design 2021
Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513
Seat Ibiza TGI(not GTI) voor mijn vrouwke en Audi A4
voor de dochter
Comment
-
Ik heb nu bijna 1 jaar een Megane GT grandtour en zit nu aan een gemiddeld verbruik van 7,6 liter (werkelijk verbruik).
Als je vaak de zot wil uithangen en constant wilt doorperen in sportstand gaat dat uiteraard meer zijn.
Maar ik ben er van overtuigd dat het ook met minder kan.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Zonder tegen zere tenen te willen trappen…
Diesel zou in mijn berekening na 8 jaar en 27500 km / j zo’n € 590.75 duurder uitvallen…Diesel Benzine Aankoopprijs +2500 BIV 714 375 VB x 8 325 x 8 = 2600 248 x 8 = 1984 Omnium verzekering (schattiing) 50 x 3 = 150 Onderhoud extra kost 800 Verbruik (Spritmonitor) 6.25 7.6 Brandstofprijs 1.425 1.4 Brandstof kost na: 27500 km x 8 jaar = 19593.75 23408 Totaal extra /verschil kost 26357.75 25767
Hou rekening met:- Diesel wordt in 2018 in de winter +/- 5 cent duurder, in de zomer zal de prijs +/- gelijk zijn
- Diesel zal in de toekomst allicht nog meer uit de gratie vallen…
- Verbod Euro 6 d diesel in alle grote steden in Duitsland in 2025
- Maar de Jappen zien toekomst in een dure diesel +/- Euro 7
- Maar een benzine lijkt trager, terwijl hij in de praktijk juist veel sneller/ vlotter is.....(diesel verslaafden hebben daar soms moeite mee)
- Bij een benzine is het verbruik véél sterker afhankelijk van uw voet….
- 5.6 l is in de zomer is met mijn 170 pk TCT benzine geen enkel probleem, maar 9 L zal ook wel kunnen als je dat wil….
Desondanks is de huidige Renault benzinemotor 1.6 i al een beetje verouderd, (koppel diende minstens 305 NM te zijn t.o.v. de betere concurrentie o.a. de nieuwe 1.3 i (160 pk) Renault motor (Scenic) heeft een véél beter rendement….- een diesel is uiteraard nog meer verouderd….
Comment
-
Afhankelijk van de prijs van de brandstof (Een gelijke, maar hogere prijs is in het voordeel van de diesel), duurt het zo'n 4 a 6 jaar voordat de diesel interessanter wordt met een gelijke afschrijving van 15% per jaar, zelfde brandstofprijs en 25 a 30 duizend km op jaarbasis.
Zonder onderhoud/banden/verzekering (maar wel taks, brandstof en afschrijving aan 15%) heb je een kostprijs van 19 cent per km op 7 jaar/30k per jaar voor de diesel en 20,3 cent per km voor de diesel onder dezelfde voorwaarden.
*edit: Ah interessant hierboven.Ik kwam uit op 6.71 en 8.59 gemiddeld op spritmonitor?
Al bij al is mijn conclusie dat het in jou geval niet zo veel uitmaakt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk BerichtenZonder tegen zere tenen te willen trappen…
Diesel zou in mijn berekening na 8 jaar en 27500 km / j zo’n € 590.75 duurder uitvallen…Diesel Benzine Aankoopprijs +2500 BIV 714 375 VB x 8 325 x 8 = 2600 248 x 8 = 1984 Omnium verzekering (schattiing) 50 x 3 = 150 Onderhoud extra kost 800 Verbruik (Spritmonitor) 6.25 7.6 Brandstofprijs 1.425 1.4 Brandstof kost na: 27500 km x 8 jaar = 19593.75 23408 Totaal extra /verschil kost 26357.75 25767
Hou rekening met:- Diesel wordt in 2018 in de winter +/- 5 cent duurder, in de zomer zal de prijs +/- gelijk zijn
- Diesel zal in de toekomst allicht nog meer uit de gratie vallen…
- Verbod Euro 6 d diesel in alle grote steden in Duitsland in 2025
- Maar de Jappen zien toekomst in een dure diesel +/- Euro 7
- Maar een benzine lijkt trager, terwijl hij in de praktijk juist veel sneller/ vlotter is.....(diesel verslaafden hebben daar soms moeite mee)
- Bij een benzine is het verbruik véél sterker afhankelijk van uw voet….
- 5.6 l is in de zomer is met mijn 170 pk TCT benzine geen enkel probleem, maar 9 L zal ook wel kunnen als je dat wil….
Desondanks is de huidige Renault benzinemotor 1.6 i al een beetje verouderd, (koppel diende minstens 305 NM te zijn t.o.v. de betere concurrentie o.a. de nieuwe 1.3 i (160 pk) Renault motor (Scenic) heeft een véél beter rendement….- een diesel is uiteraard nog meer verouderd….
Comment
-
Er is inderdaad een groot verschil in prijs. Vreemd dat de Japanners blijven geloven in diesel, toch jaren ‘fiscaal’ onaantrekkelijke wagens op de markt gebracht. Honda heeft nu wel een zeer pittige 1.6 en Toyota gebruikt de motor van BMW en Mazda heeft een uitstekende 2.2 diesel. Wasproduct zoals bij de PSA en VAG en Jaguar wagens moet er gelukkig niet in.
Comment
-
Het grootste probleem met benzine is dat het verbruik sterker flucueert naargelang de gebruikswijze. Anderzijds kan je om fiscale redenen bijna niet anders meer dan een benzine kopen, alternatieven zijn er momenteel niet echt. Blijft in deze tijden wel hopen dat de overheid het geweer niet terug van schouder verandert nu binnenkort het CO2 gemiddelde wellicht zal stijgen.
Mocht ik nu een nieuwe wagen kopen zou ik wellicht ook voor een benzine gaan, uiteraard met meer vermogen dan de dieselversie om het lagere koppel te compenseren.
Blijft bij Megane deze motor in de running of gaan ze die binnenkort ook vervangen door de 1.8 benzine die duidelijk meer koppel heeft ? Is blijkbaar al iets verbeterd want in Espace had dezelfde 1.6 motor motor nog minder koppel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenBlijft bij Megane deze motor in de running of gaan ze die binnenkort ook vervangen door de 1.8 benzine die duidelijk meer koppel heeft ? Is blijkbaar al iets verbeterd want in Espace had dezelfde 1.6 motor motor nog minder koppel.
De 1.8 lijkt me voorbehouden voor de RS-versie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Maurice P.P. Bekijk Berichten
De kans is m.i. groter dat hij zal vervangen worden door de nieuwe 1.3 's in de verschillende vermogens.
De 1.8 lijkt me voorbehouden voor de RS-versie.
Comment
-
Het maakt weinig uit. De grootste kost aan je auto is de waardevermindering op de moment dat je de garage uitrijdt. Over de rest kan je wat liggen mierenneuken maar zolang je niet meer dan 30k km per jaar rijdt zal de totale kost ongeveer gelijk zijn. En dan kies ik zelf uiteraard om géén dieselgenagel te horen.
Comment
Comment