Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Renault Mégane Grandtour TCE100 vs Dacia Logan MCV 1.6 mpi

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Renault Mégane Grandtour TCE100 vs Dacia Logan MCV 1.6 mpi

Dag allemaal

Ik ben een aankoop van een nieuwe wagen aan het overwegen en ik zie de cijfertjes op papier, maar weet niet goed hoe ze te interpreteren. Hier komt mijn vraag:
    Momenteel rij ik met een Dacia Logan MCV en daar kom ik in het dagelijks leven goed mee rond. Ik merk alleen dat het in Oostenrijk of met de caravan erachter wat nipter wordt. Over het verbruik (vooral op de autosnelweg) ben ik ook niet tevreden. Ik ben nu naar een Renault Mégane Grandtour gaan kijken en die biedt precies wat meer power, maar ik weet niet in welke mate ik dat in praktijk voel, want die auto is van 'kas' ook wat zwaarder. Speelt dat een rol?
    Ter vergelijking, hieronder de voornaamste gegevens van de twee auto's:

LOGAN MCV 1.6 benzine
    1598 cc
    5 versnellingen
    64KW/84PK bij 5500 tr/min
    135 NM
    Geremde aanhangwagen max.1300kg
    Leeggewicht 1240kg
    Theoretisch verbruik ca.7,5l/100km

Mégane Grandtour TCE100 (benzine)
    1198 cc
    6 versnellingen
    74KW/101PK
    175 NM bij 1500 tr/min
    Geremde aanhangwagen max.1700kg
    Leeggewicht1366kg
    Theoretisch verbruik ca. 5,4l/100km

DUS: Is hetgeen ik win de aankoop waard? Of ga ik dat verschil maar miniem voelen?

Alvast bedankt!

Cijfertjes zijn niet meer dan cijfertjes, ga er mee rijden!
    Vraag er eentje voor een weekend.... ipv 1 uur

Comment

Mijn vemoeden is dat de megane vlotter en een beetje zuiniger gaat zijn. Hoewel het verbruik ook wel +/- 7 liter zal zijn als je steviger doorrijdt.
      enkel omwille van het verbruik switchen zou ik niet doen want een liter meer of minder maakt de totale kost van je wagen niet.

Comment

sunking
        Dat is inderdaad zo. Een ander aspect dat toch wel (serieus) doorweegt is het rijcomfort en rijplezier. En op dat vlak moet ik op dit moment serieus inboeten. Dus dat speelt ook mee.

Bedankt voor je feedback. Een testrit staat uiteraard op de planning. Ik stelde de vraag echter, omdat ze in de garage enkel de testwagen met 130PK hebben. Daarom probeerde ik maar te weten of mensen op dit forum mensen ervaring hadden met dit soort dingen...

Comment

Absoluut. Rijplezier is wel een eventuele reden om te switchen

Comment

sunking
            En het is net daar waar ik nog wat in het duister tast. Als ik met een 130PK sterke motor ga rijden, hoeveel minder geeft een 100PK sterke motor dan. En hoeveel geeft 100PK meer dan mijn huidige 84PK...?

En nog iets... (Sorry ben een beetje leek op dat technisch vlak)
            Wordt de hoeveelheid PK bepaald op wat de motor kan presteren, of op wat er overschiet in totaal? 't Kan stom klinken, maar mijn boerenverstand zegt dat een motor van 100PK geen 100PK levert als ie om te beginnen al een carrosserie moet meesleuren... Hoe zit dat?

Comment

100pk is gewoon de motor

Comment

Tja pk is idd een indicatie van het piekvermogen van de motor, dat piekvermogen wordt pas bereikt op een redelijk hoog toerental (5000-6000) en dat ga je eigenlijk maar zelden aanspreken.
                Ofwel negeer je de cijfertjes en ga je gewoon proefrijden, misschien vind je die 100pk megane prettig en is de kous daarmee af.
                En als je toch de cijfers er bij wil nemen: kijk dan naar verhouding koppel / gewicht (135 nm voor 1240 kilo is weinig, 175 nm voor 1366 valt al beter mee maar 200 nm gaat nog wel wat vlotter aanvoelen), kijk ook naar de 0-100 tijd, die ik zelf liefst rond of onder de 10 seconden heb.
                Ik zie dat de megane 130pk slechts 1000 euro duurder is dan de 100 pk versie , de 130pk versie heeft 205 nm koppel, dan is bij mij de keuze wel gemaakt en dan leg ik die 1000 euro graag bij.
                Des te meer omdat het dezelfde motor is met dezelfde CO2 uitstoot en taksen.
                Je wil er ook een caravan mee trekken, dan is dat extra vermogen ook welkom.

Comment

Als je gaat trekken, kan je inderdaad veel beter naar het koppel dan naar het piekvermogen kijken. Iedereen verguist momenteel diesels uiteraard, maar als ik regelmatig een caravan zou moeten trekken, zou ik zeker ook een diesel overwegen om die reden.

Comment

Dankjewel voor alle antwoorden

Zonder caravan:
                    Ik merk
                    gewoon dat ik - in vergelijking met andere bestuurders - op hellingen vaak merkelijk trager naar boven moet. Op een bergpas heb ik me ook al wel aan de kant gezet om een niet beladen vrachtwagen voor te laten. Dat is een beetje 'afrontelijk' en rijdt gewoon ook niet leuk. Daar zou ik wat meer overschot willen. Of misschien durf ik mijn auto gewoon niet naar de 5.000 toeren en hoger te jagen...

Nu, wat betreft het caravannetje, die heeft een MTM van 750 kg dus daar moeten we niet te gek over gaan doen.

Comment

Zelfs met 750kg lijkt mij een moteurke van 84 pk totaal onder gemotoriseerd, maar het is mss maar wat je gewend bent?

In jouw geval zou ik toch minstens voor de 130 pk gaan, als het budget het toelaat.
                      Je gaat jezelf veel fijner voelen in de auto met dat beetje overschot.

Comment

Een goede automaat... en geen gerobotiseerde versie... en je geraakt overal zonder problemen op.

https://www.anwb.nl/auto/trekauto/ca...er#/

de Dacia komt hier als slecht uit en de Renault als redelijk tot goed.... manueel
                        Last edited by ; 17/01/2018, 17:44.

Comment

een automaat in combinatie met een motor met weinig koppel is niet prettig, moet veel te vaak terugschakelen, dan krijg je een nerveus geheel.

Comment

Hebben er van jullie trouwens ook een 'probleem' met kleine motoren met relatief veel PK ? Want ik merk dat je bij nieuwe wagens precies niet anders meer vind. Moet ik me bij zo'n samenstelling zorgen maken over de duurzaamheid van de motor?

Comment

Tja ze zullen de 500.000 km wss niet halen, maar ze zouden toch wel berekend moeten zijn op een levensduur van 200-300.000 km.. sommige compacte turbomotoren (met name de VW TSI en de THP van PSA/BMW) hadden problemen in het verleden maar dat lag eerder aan het gebruik van een distributieketting (die kon gaan uitrekken etc), dat had niet te maken met de grootte van de motor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                een automaat in combinatie met een motor met weinig koppel is niet prettig, moet veel te vaak terugschakelen, dan krijg je een nerveus geheel.
                                Een gerobotiseerde automaat, is geen echte automaat.... zoals ik bedoel.

Comment

sunking Dat stelt me al enigszins gerust

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten

Een gerobotiseerde automaat, is geen echte automaat.... zoals ik bedoel.
                                    ik had dat probleem met een ZF-8 in mijn 316i zoals je weet.

Comment

Bij de 3e generatie van de Peugeot 308 draait alles om het karakter. De rijeigenschappen, ruimte en uitrusting zijn prima. Wat de 308 uniek maakt zijn het uiterlijk en de slimme ergonomie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

ik had dat probleem met een ZF-8 in mijn 316i zoals je weet.
                                        Ik dach van ene Sunking gelezen te hebben dat de moderne motoren meer koppel hebben, en dat geen probleem meer is.

Comment

Working...
                                        X