Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 : 1.4 TFSi sterk genoeg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi A5 : 1.4 TFSi sterk genoeg?

    We zijn er na heel wat getwijfel uit dat onze nieuwe auto een A5 Sportback wordt. Sportief, prachtig afgewerkt, comfortabel en toch nog praktisch. Gingen eerst (terug) voor een SUV maar dit lijkt bijna best of both worlds en hebben nu niet echt altijd behoefte aan een zeer grote SUV qua laadruimte. Dus zo goed als overtuigd, Enige waar ik nog over twijfel is die 1.4 TFSi. De auto zal voor quasi 90% gebruikt worden door mijn vrouw voor stadsverkeer. Ritjes van en naar werk en kinderen naar school brengen. Ze rijdt hooguit 10.000km/jaar maar ik zal er nu natuurlijk ook wel wat meer mee rijden (ik rijd zelf met een Audi A6 2.0 TDi met 136pk).

    Is die 1.4TFsi voor de A5 sterk genoeg? Of gaan we die toch echt wel te min vinden na een tijdje? Een beetje sportief rijden mag, maar we hebben niet echt een zware voet dus zoek ook geen echt racemonster. Wordt overigens de automaat. Qua prijs is het verschil simpel: ofwel de zwaardere motor en dan laten we panoramisch dak en electrisch verstelbare zetels voor lief, ofwel de 1.4 TFSi en dan kunnen we voor dezelfde prijs die opties erbij nemen.

    Graag jullie mening.

  • #2
    Een maat heeft een A5 1800tfsi en dit is volgens mij maar een basis, laat staan een 1400.
    Wil je echt in zo een grote lantaarn rijden met zo een klein pitje?
    Z4 M40i

    Comment


    • #3
      Bij de A5 heb je keuze tussen de 1.4 TFSi met 150pk of de 2.0 TFSi met 190pk. Dus een 40pk verschil. Denk dat je de oude 1.8 niet mag vergelijken daarmee. Maar toch beetje twijfel, scheel zoals gezegd stuk in prijs en is vooral voor stadsverkeer. Mijn A6 heeft slechts 136pk (ook automaat, wel diesel) en vind die toch ook niet bepaald te traag

      Comment


      • #4
        150 pk is zeker "voldoende". Is vooral persoonlijk natuurlijk wat je gewoon bent. Kun je niet met beide gaan rijden?

        Comment


        • #5
          Zeker goe genoeg!!

          Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

          Comment


          • #6
            De 1.4 is de 'opvolger' van de oude 1.8, die in verschillende vermogensvarianten te krijgen was (de lichtste 120pk geloof ik).
            Die 1.4 zal niet traag zijn maar ook niet snel. Gezien het gebruik (vrouw, stadsverkeer) lijkt mij dat geen probleem. Bij twijfel, toch gewoon best testrijden. De meerprijs van 3500€ voor een 2.0 is niet zo enorm in vergelijking met de rest van de wagen, die met opties wellicht ook boven de 40k gaat zitten.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk Berichten
              Bij de A5 heb je keuze tussen de 1.4 TFSi met 150pk of de 2.0 TFSi met 190pk. Dus een 40pk verschil. Denk dat je de oude 1.8 niet mag vergelijken daarmee. Maar toch beetje twijfel, scheel zoals gezegd stuk in prijs en is vooral voor stadsverkeer. Mijn A6 heeft slechts 136pk (ook automaat, wel diesel) en vind die toch ook niet bepaald te traag
              Het is natuurlijk niet zo simpel om een diesel en benzine zo maar eveb met elkaar te vergelijken.
              Het koppel is ook nog een belangrijke factor naast die pk's.
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

              Comment


              • #8
                Doe ZEKER een uitgebreide proefrit en doe dat VOOR je een bestelbon ondertekent.

                Comment


                • #9
                  Idd proefrit doen. Want als ge da niet doet en daarna het gevoel hebt dat er een halster in een radje onder de kap loopt, dan gaat ge u da alle dagen beklagen.

                  Comment


                  • #10
                    Zal zeker volgens uw beschrijving voldoende zijn, en 1400 met lage taks en verbruik.
                    Mijn neef heeft zo ene en ik hoor hem absoluut niet klagen.

                    Comment


                    • #11
                      Ermee gaan rijden is inderdaad de boodschap.

                      Onze Leon heeft 125 pk of zo, en dat is prima. 150 in een A5 zal wel ok zijn, maar in een A3 veel leuker...

                      Zelf neem ik eigenlijk nooit de basismotor. Kost is één ding, jarenlang rijplezier dikwijls iets anders. Maar dat is een puur persoonlijke afweging die elk voor zich moet maken.

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
                        Zal zeker volgens uw beschrijving voldoende zijn, en 1400 met lage taks en verbruik.
                        Mijn neef heeft zo ene en ik hoor hem absoluut niet klagen.
                        Losstaande van haar neef zijn mening: er uitgebreid mee rijden voor je beslist is de boodschap.

                        Comment


                        • #13
                          Zijn wel eens met een Audi Q3 gaan rijden met zelfde motor en die viel toch goed mee. Niet echt zelfde auto maar een A5 met de 1.4 hebben ze niet meteen staan.

                          Comment


                          • #14
                            Begrijp niet dat je voor enkel stadsverkeer zo'n grote auto zou willen. Over smaken en kleuren natuurlijk, maar in bv een Q2 met dezelfde motor full option, zou ik meteen boven zo'n grote slee verkiezen om in de stad mee rond te toeren.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                              Begrijp niet dat je voor enkel stadsverkeer zo'n grote auto zou willen. Over smaken en kleuren natuurlijk, maar in bv een Q2 met dezelfde motor full option, zou ik meteen boven zo'n grote slee verkiezen om in de stad mee rond te toeren.
                              Alleen met zo’n grote slee kan je klagen, over de te kleine parkings in ’t stad en kan je langere files vormen…., met een A3 past alles perfect, maar, lachen familie en buren...

                              Een A5 1.4 i (150 pk gaat overigens véél vlotter rijden als een A6 2.0 D (136 pk) maar die € is bij iedereen nog niet gevallen....

                              Comment


                              • #16
                                Quovadis, de mening van buren is wel laatste waarom wij een auto kopen. Mijn vrouw rijdt nu met een ix35 en dat is ook geen kleine auto. De A5 zou er komen omdat ik enerzijds enorm vertrouwen heb in Audi, het design super vind en het toch een redelijk praktische wagen is met 2 kinderen (7j en 13j), en anderzijds omdat mijn vrouw ook graag eens een A-merk wil. Ze rijdt al sinds de geboorte van ons kindjes altijd in functie daarvan met Opel, Hyundai, enz... Niks mis met die merken, maar ik begrijp ook dat ze op een leeftijd is gekomen dat ze eens iets extra wil. Daarom ook moeilijk kiezen tussen praktische kant en emotie. Een A5 cabrio zou voor haar nog véél leuker zijn, maar krijg daar maar 2 kinderen in die elke dag naar school gebracht worden enz (en begin nu niet met dat ze met de fiets moeten gaan en zo...kan niet echt hier).

                                Eigenlijk zijn er al (te)veel types gepasseerd en ziet ze door bomen bos niet meer. Audi A5 sportback, Audi A5 cabrio, Mercedes CLA, Mercedes GLC (te groot/duur), VW Tiguan, Audi Q5 (duur), Volvo XC40 (kunnen we niet testrijden voor promoties stoppen) enz... Maar goed, hebben veel auto's getest en bekeken. De CLA daar is mijn vrouw wel verliefd op, maar naar wat ik lees is het téveel een budget-Mercedes en eigenlijk is die niet zo goed ook. En niet echt praktisch (gaat nog net). Dus die zou ook nog wel kans maken, maar voor een 6.000 euro meer (niet echt weinig geld, maar het kan) kopen we dan de A5 met pak meer/moderne uitrusting.

                                Dus voor mij blijft de A5 sportback over, ofwel de Volvo XC40 (maar die kunnen we past testen na 2/2).

                                Comment


                                • #17
                                  Zal vlot genoeg zijn mi

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                    , met een A3 past alles perfect, maar, lachen familie en buren...

                                    Triestige opmerking die meer zegt over u als persoon.
                                    Wat doe jij hier eigenlijk?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Een auto kies je sowieso toch altijd voor een stuk met je hart hé? Dus ik begrijp haar redenering ook wel.
                                      Persoonlijk vind ik de huidige A5 ook een zéér geslaagde auto trouwens. Alleen jammer dat er het "oude" Audi interieur nog in zit.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Een opmerking die ik van mijn vrouw beetje bizar vond, is dat ze zei "ik vind die A5 echt een mannen-auto en minder iets voor vrouwen". Ik vind dat eigenlijk niet, een vrouw in zo'n auto is best sexy.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X