Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zuinige stadswagen gezocht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • zuinige stadswagen gezocht

    hallo allemaal,
    ik ben op zoek naar een zuinige stadswagen, genre opel Cora, VW Polo,
    ik sta open voor andere suggesties,
    Momenteel rij ik met een 10-jarige VW, maar het verbruik is te hoog, ( benzine, meer €200 / maand)
    ik rij ongeveer 300 per week,
    afstand thuis-werk: 40 km (file)
    vrije tijd weekend: ongeveer 100 km per week

    ik twijfel eraan om terug een diesel te nemen omwille van het verbruik maar twijfel omwille van de euronormen, + heb schrik voor zware kosten ivm defecte roetfilter (heb dat voorgehad met een andere wagen omdat ik veel in de file sta)

    welke auto zouden jullie mij aanraden? dit mag een 2de handse zijn :-) (of waar ik op letten om het verbruik van mijn huidige auto naar beneden te krijgen? ik schakel altijd een versnelling hoger als ik boven de 2.000 toeren kom.

    alvast bedankt,


  • #2
    Hoeveel verbruikt je wagen dan effectief per 100 kilometers ? Dik meer dan 11 liter dan ? Welke wagen is dat juist ? En schakelen aan 2000 toeren lijkt me snel. Een roetfilter is ook een slijtage-onderdeel hee, naargelang je gebruik zal je die vroeger of later moeten vervangen. En ook met een diesel altijd schakelen op 2000 toeren is niet echt goed voor je roetfilter.
    Zijn zo mijn eerste bedenkingen hee. Heb je wel niet veel aan natuurlijk

    Rond welke prijs zou je een andere wagen zoeken ?

    Comment


    • #3
      Wat is uw gemiddeld verbruik?

      Ik kan nu een hele lijst gaan opnoemen met stadswagens, maar uiteindelijk moet ge zelf de beslissing nemen.

      Wagens in die categorie die ik zou overwegen zijn de volgende :

      - Citroën C3
      - Nieuwe Ford Fiësta
      - Honda Jazz
      - Hyundai i20
      - Kia Rio
      - Mazda 2
      - Nissan Micra
      - Peugeot 208
      - Renault Clio
      - Seat Ibiza
      - Skoda Fabia
      - Suzuki Swift
      - VW Polo

      Ge ziet een hele boterham om uit te beslissen. De Corsa zou ik nu niet meer kopen omdat dit model al te lang op de markt is en bij elke vergelijkende test er niet zo goed meer uitkomt tov de concurrenten.

      Ga in elk geval een uitgebreide testrit doen met elke wagen, rij met deze zoals ge altijd doet en controleer dan het verbruik. Kijk goed de garantiebepalingen na en indien ge voor een autofinanciering kiest hier ook goed de kleine letterles lezen.

      Comment


      • #4
        Je vergeet een (denk ik toch) belangrijk puntje te vermelden: de grootte van het budget ?

        Comment


        • #5
          Ja, vergeet niet dat het verbruik van een wagen maar een fractie van de kost is

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
            Ja, vergeet niet dat het verbruik van een wagen maar een fractie van de kost is
            Men zegt dat altijd, maar als je een goedkope tweedehandse koopt is dat al een heel ander plaatje hee.

            Haar auto is 10 jaar oud... dus zal een belangrijke kost zijn voor haar hee

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Wat is uw gemiddeld verbruik?

              Wagens in die categorie die ik zou overwegen zijn de volgende :

              - Citroën C3
              - Nieuwe Ford Fiësta
              - Honda Jazz
              - Hyundai i20
              - Kia Rio
              - Mazda 2
              - Nissan Micra
              - Peugeot 208
              - Renault Clio
              - Seat Ibiza
              - Skoda Fabia
              - Suzuki Swift
              - VW Polo
              Mooi lijstje. De Micra en Clio zou ik schrappen wegens de zwakke 0.9 motor.
              Je kan eventueel nog een klasse kleiner gaan, genre Toyota Aygo, VW Up..

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten

                Men zegt dat altijd, maar als je een goedkope tweedehandse koopt is dat al een heel ander plaatje hee.

                Haar auto is 10 jaar oud... dus zal een belangrijke kost zijn voor haar hee
                Juist bij een goedkope tweedehands wordt iets zoals de betrouwbaarheid heel belangrijk. Als ik kijk wat voor kosten mijn zus allemaal al aan haar "goedkope" peugeot gehad heeft...
                Alsook onderhoudskosten bv. https://ibb.co/nBctG6
                Fijn als je 100 euro hebt kunnen besparen op brandstof, maar tegelijkertijd 100 euro meer uitgeeft aan onderhoud en deze vaker stukken heeft. Op die manier bedoel ik het.

                Natuurlijk zal bij een goedkopere auto het percentage brandstofkosten hoger liggen tov het totaalplaatje, dan bij een duurdere auto, dat is waar. Maar ik bedoelde vooral dat ze de andere belangrijke factoren niet uit het oog mag verliezen. Soms staart men zich wel eens blind op het verbruik. (En dan soms zelfs op het opgegeven ipv werkelijke verbruik.)

                En inderdaad, als het zo goedkoop mogelijk moet zijn, dan ga je best ook zo klein mogelijk. Maar het hangt er natuurlijk wat vanaf wat je precies nog allemaal wenst.
                Last edited by Phate; 01/02/2018, 01:21.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten


                  En inderdaad, als het zo goedkoop mogelijk moet zijn, dan ga je best ook zo klein mogelijk. Maar het hangt er natuurlijk wat vanaf wat je precies nog allemaal wenst.
                  Veel info hebben we nog niet hierover. Enkel hoeveel per maand wordt uitgegeven aan brandstof en in dit geval is dit toch wel vrij veel. We wachten de volgende post af

                  Comment


                  • #10
                    ik rij momenteel met een benzine, kom van een diesel, (die goedkoop was in verbruik, ik moest 1x per 3 weken tanken)
                    nu zie ik de benzinemeter naar beneden gaan terwij ik rij....
                    ik kan ongeveer zo'n 400 km met een volle tank rijden (van €50)
                    dus ik vind dat verbruik heel erg hoog.

                    mijn budget gaat tussen de 10 -15000 zijn.

                    zoals ik al zei gebruik ik mijn auto voor woon werk verkeer, (20km op, 20 km af, in de file op de snelweg)
                    en in het weekend om boodschappten te doen en eens op stap te gaan (ong 100 per weekend)

                    momenteel heb ik schrik om ergens naartoe te gaan omwille van het verbruik :-(


                    Comment


                    • #11
                      Koop je een Renault Clio 1.5 dCI, momenteel een superpromoprijs (zeker als je een oude wagen over laat) en ik geloof dat je zelfs de break krijgt voor de prijs van een 5-deurs.
                      Als je hiermee een beetje voorzichtig rond rijdt zal je onder de 5 liter verbruik kunnen blijven en heb je een heel degelijke motor die geen probs geeft qua regeneratie. En je zal bijlange geen 15.000 Euro uitgeven als je bij de basisuitvoering blijft

                      Comment


                      • #12
                        Met een prijs van ong. 1,35€/L verbruikt gij dan 9,2L/100km. Da's wel héél veel voor een kleine wagen. Met wat rijdt gij momenteel?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                          Met een prijs van ong. 1,35€/L verbruikt gij dan 9,2L/100km. Da's wel héél veel voor een kleine wagen. Met wat rijdt gij momenteel?
                          T is een oude VW benzine zegt ze (of hij?).

                          Comment


                          • #14
                            verschillende merken geven tegenwoordig een heel hoge recyclagepremie voor een waardeloos stuk schroot. 2500, 3000€... Ook bij skoda bv, http://www.skodapromo.be/NL/Model/fabia_active
                            is daar een reden voor? 2 jaar geleden lag dat nog rond de 1500 dacht ik.

                            Comment


                            • #15
                              Ja, volgens mij om tot een zeer aantrekkelijke nettoprijs te komen zonder dat het hun erg veel gaat kosten. Als ze het in zuivere korting steken, kunnen ze nooit zo'n lage nettoprijs behalen, dit zou veel te duur uitkomen aan de invoerder. Hoeveel procent van de kopers laat een stuk schroot over... Dat zijn er eigenlijk niet zo veel.
                              En zo kan je een 'onklopbare' prijs afficheren... (zijn trouwens nog veel mensen die niet weten dat bvb een ecopremie een recyclagepremie is. De uitleg is dan als ze een echte overname hebben dat ze meer krijgen dan die recyclagepremie...). Pure marketing hee.

                              Comment


                              • #16
                                Dus eigenlijk geven ze gewoon aan den ene meer korting dan aan den andere. Mooi truukje idd..

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  Dus eigenlijk geven ze gewoon aan den ene meer korting dan aan den andere. Mooi truukje idd..
                                  Ja, daar komt het op neer

                                  Comment


                                  • #18
                                    OK en vanwaar je voorkeur voor een 1.5 dci? Kort rekenen leert mij dat een verbruiksverschil van 1 liter brandstof (5 voor een diesel, 6 voor een naft) neerkomt op 200 € per jaar bij 15000 km per jaar, terwijl de diesel versie van de clio 2000 euro duurder is dan de benzine versie. Of geven ze grotere kortingen op de diesels?
                                    We weten natuurlijk dat benzines van renault niet de meest efficiente zijn, maar dan zou ik weer uitwijken naar een ander merk. Kortweg gezegd zijn, zover ik weet, renault en BMW de voornaamste merken waarbij de benzines achter blijven qua efficientie. De andere auto's in het lijstje hebben zuinige benzine motoren (< 6 liter).
                                    We weten ook dat we beiden een 'bias' hebben

                                    Comment


                                    • #19
                                      Waarom uberhaupt een andere wagen kopen? Je gaat +10.000euro opleggen om 2L/100km minder verbruiken. Van die 10.000euro kan je al veel benzine betalen. Je oude wagen is nu al niets meer waard, binnen 5 jaar is hij evenveel waard. Dus lekker doorrijden met de VW en pas als er grote kosten zijn , dan pas iets nieuw kopen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        het is niet voor direct, maar ik vraag me gewoon af welke wagen ik zou nemen moest de mijne morgen de geest geven (of een perte total ofzo)

                                        is het verbruik tussen benzine en diesel echt zo veel hoger? ik ben daar echt van verschoten....
                                        de overheid promoot (en weert diesel) benzine zo hard, dat ik daarom ben overschakeld maar heb er al dik spijt van... :-(

                                        Comment

                                        Working...
                                        X